ekonomiselar

R

rockhasten

Hejsan! Jag skall ta upp körningen med min häst igen och helt enkelt börja om från början då hon ej är korrekt inkörd samt har dåliga erfarenheter från körningen. Som student är jag inte gjord av pengar och söker därför en billigare komplett bröstsele (med lös brösta, baksele, draglinor osv). Den jag har varit mest inne är selen från ridmedoss, någon som vet något om den?

12779104-origpic-3afdde.jpg


Sen finns det ju även två lite billigare selar, drive out syntet samt awatec's syntetsele, dessa känns kanske lite väl billiga eller vad tror ni? Är dessa likvärdiga eller sämre/bättre än läderselen från ridmedoss?

drive out syntetsele:

Syntetsele_022.jpg


awatec syntetsele:

90101_0.jpg


Sen finns det även två lite dyrare som kanske är lite dyrare än vad jag tänkt; standard från ödelssons och drive out start. Är dessa så pass mycket bättre så att dem är värd den lilla extra kostnaden? Well Ädelssons var inte mycket dyrare, men 100-lappar små kommer väl förmodligen ha betydelse sen vid köp av rockard.

drive out start;

do_start_012.jpg


Ädelsson's standard;

ekonomisele_183.jpg


Så vad har ni för erfaranheter av dessa och vilken tycker ni att jag skall satsa på? Kan tillägga att huvudlaget kommer ej att användas hur som helst så vi endast kommer att köra bettlöst :) Jätte tacksam för all hjälp! :bump:
 
Sv: ekonomiselar

Har tyvärr inte direkt någon input till vala av sele men rekomenderar dig att läsa tråden "Läder eller syntet?" här under innan du bestämmer dig för material. Finns för och nackdelar med båda.

Lycka till med körningen och sel-letandet :)
 
Sv: ekonomiselar

Tack! Det jag tänkte var att syntet (nylon) selar i den här prisklassen kanske inte var något vidare att ha, men samtidigt så kanske det endast är materialet som gör nylonselarna billigare än de andra läderselerna jag har tittat på? D.v.s att nylonet är billigare för tillverkarna att köpa in än läder men kvalitetsmässigt så är det inte sämre än lädret? Vad vet jag, usch vad svårt det är att hitta en sele! Önskar att man hade haft möjlighet till att se alla i butik :angel:
 
Sv: ekonomiselar

Ja det är inte lätt alls! Jag är kanonnöjd med min Ideal maratonsele men den går loss på ca 6000 för shettis :D

Men kan du inte kolla om du hittar något begagnat? Där kan du säkert göra kap på en sele i högra kvalitet men för mindre pengar :)
 
Sv: ekonomiselar

Jag har en DriveOut Startsele som jag är mycket nöjd med! Fungerar utmärkt för lättare körning/tävling.
 
Sv: ekonomiselar

6900 för min kuse blir det för den selen ;) Jo det hade ju varit super, har kollast runt en hel del men antingen är de i dåligt skick eller ekonomiselar för i princip samma pris som nypriset, och då köper jag hellre nytt.. Det finns inte många selar här i länet heller och att köpa hem en osedd sele vågar jag inte göra :crazy:

När du säger att den fungerar bra för lättare körning/tävling, vad menas med det? Vi skall ju köra rockard, mest grus och asfaltsvägar, skritt och trav :) Vi skall ju inte flänga runt mitt i skogen över stock och sten, men vill ju kunna låta henne springa av sig på de fina platta grusvägarna som vi har i skogen :love:
 
Sv: ekonomiselar

Jag har både en drive out syntetsele och en drive out start. Syntetselen var absolut inte prisvärd tycker jag. Går väldigt lätt sönder i hålen (det sitter små brickor med hål i som bara flyger iväg) dessutom har den ganska märklig passform enligt mitt tycke.
Däremot älskar jag Drive out start selen som jag har till mina shettisar. En kanonsele!
 
Sv: ekonomiselar

Jag tror nog inte att du har Drive Out syntetselen, för den har inte metallbrickor runt hålen. De har en annan syntetsele också som heter Awatec, troligen är det nog den du har? Jag har Drive out syntetselen och den är bra i strl och kvalitén är också helt ok för att vara en så billig sele.
 
Sv: ekonomiselar

Det är ungefär det jag tänker mig som lättare körning dvs kanske inte maratonkörning i full fart över stock och sten o likn, utan dressyrkörning, ut på grusvägar och sådant.
Vet inte alls om det är vad tillverkarna menar men eftersom den inte(tror jag inte iaf?) är förstärkt på utsatta ställen och så, känns det inte som att tuffare körning är att rek.
 
Sv: ekonomiselar

Jag köpte först en billig sele med fast brösta under själva inkörningen. Jag ville först se om det fanns någon "körpotential" innan jag lade lite mer pengar på en bättre sele. Kanske fel att resonera så men vissa hästar passar inte för körning och jag ville inte lägga ut de pengarna innan jag visste.

Det visade sig att den ena lillan ponnyn inte precis gillade att bli körd alla gånger så henne slutade jag att jobba med och sålde som ridponny. Den andra ponnyn är en riktigt bra körhäst så henne köpte jag en Drive Out Start till när hon var inkörd. Jag är väldigt nöjd med den och kan verkligen rekommendera den!
 
Sv: ekonomiselar

Tack för svar!!

Jo, eftersom jag ej vet om körningen kommer att fungera (en mycket speciell häst) så vill jag ju inte lägga ut allt för mycket pengar. Att hon tycker att det är himla kul vet jag ju, men det löser ju tyvärr inte allt.

Det jag reagerade på ang. drive out start var att däcklet såg himla stort och klumpigt ut? Men kanske var det bara ponnyn på bilden som hade en för stor sele? Det är bla. just därför jag har kollat på ridmedoss och ädelssons sele.. Bakselen ser dock mycket bättre ut på "starten". Ni som har start - selen, vad pysslar ni med för slags körning?

Det är ju ingen marathonkörning jag har planerat, men vill ju även kunna köra lite "fullfräs" i trav på tex vanliga raka grusvägar? Men i övrigt lite vanlig motions/skogsmulle körning? och köra runt lite i byn :)

Och ännu en till fråga; tror ni att drive out start är bättre än ridmedoss selen? :)
 
Sv: ekonomiselar

Startselen fungerar utmärt till allt utom maraton tror jag. Jag kör mycket på grusväg, lite på asfalt och ibland även stubbfält. Bröstan och däckeln är jättefina, bakselen kunde varit något kraftigare tycker jag.

De är stora i storlek jag har köpt en shettis storlek till min welsh mountain och hon har det mesta inspänt i sista hålet.
 
Sv: ekonomiselar

okej, tack! :) hmm, jag har ju en kallblodstravare, en liten stor häst dvs.. Får nog kolla upp måtten ordentligt!
 
Sv: ekonomiselar

Trådkapar lite men samma ämne... Pfiff har en komplett "nylonförstärkt" sele för runt 1700kr inkl baksele, töm och huvudlag... Någon som vet om det är något att ha?

Sedan har dom en för runt 3500kr där draglinorna är fasta i bröstan och längden justeras bak, vad ska man tänka på då?
 
Sv: ekonomiselar

Jag har Standard selen från Ädelssons, tycker den är väldigt bra för det priset. Dom har oxå paketpris på selen och rockard. Jag är väldigt nöjd med den service jag fått av Ädelssons. Jag ar specialbeställt tömmar och haft lite andra grejor dom fixat med och lagat. Snabb service och vettiga priser.
 
Sv: ekonomiselar

Hejsan! Jag skall ta upp körningen med min häst igen och helt enkelt börja om från början då hon ej är korrekt inkörd samt har dåliga erfarenheter från körningen. Som student är jag inte gjord av pengar och söker därför en billigare komplett bröstsele (med lös brösta, baksele, draglinor osv). Den jag har varit mest inne är selen från ridmedoss, någon som vet något om den?

12779104-origpic-3afdde.jpg

Jag kan inte speciellt mycket, så det här är bara en fråga som jag hoppas någon som faktiskt kan vill svara på...

Är inte bakselen väldigt tunn? Håller den och är den tillräckligt bekväm (den är ju inte fodrad heller vad jag kan se?) för att hästen ska vilja lära sig att "sätta sig" i den när den behöver bromsa lite mer istället för att typ försöka springa ifrån trycket när man kör en orutinerad häst?

På min sele är bakselen nästan lika bred som bröstan, men det kanske är för att det inte är en finsele utan ska tåla maraton också?
 
Sv: ekonomiselar

Jag har syntetselen från drive out till min shettis. Jag tycker det är en trevlig sele faktiskt, sitter bra och så, dock är remmarna lite tröga att knäppa, ffa de smalare. Jag har löst det genom att spänna fast remmarna till baksele och svansläder i pistolhakar som jag enkelt kan knäppa fast i skackelöglor resp. däckel när jag ska köra :)
 
Sv: ekonomiselar

KL
Hur vet man hur stor sele man ska ha? Iaf ungefär sen lär ju jag som inte selat på 15 år behöva hjälp med exakt inpassning, men vilka mått behövs?
 
Sv: ekonomiselar

De extra de dyrare selarna kostar är värt det. Jag har en Drive Out Start som är helt perfekt för hobbykörning.

Jag tycker ridmedoss selen ser rent farlig ut, jag skulle i alla fall inte sätta mig i en vagn bakom den, tunna draglinor och tunn baksele.
 
Sv: ekonomiselar

Ja jag håller med om att bakselen är för tunn. Den kanske håller för lätt vikt men inte för lite tyngre och det kan inte vara bekvämt för hästen med så pass smal baksele. jag hade nog försökt hitta en kraftigare baksele.
Vi kör syntetsele dock inte de billigaste och där är tex draglinorna tunna men syntetlinorna är väl starkare än läder. Man förstärker ju oftast läder draglinorna med syntet just för att de ska hålla. Vissa av de billigaste selarna finns bara för shettis av just den anledningen att de inte håller för den kraften som en större häst kan frambringa.
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 405
Fordon (Jag skulle vilja döpa tråden: Finns det någon som vill spränga min bil?) Efter att ha haft ett minst sagt vansinnigt frustrerande år i...
2
Svar
30
· Visningar
2 866
Senast: Migo
·
Övr. Barn Sedan en tid tillbaka är vår snart åttåriga son extremt konfliktsökande i hemmet. Det är alltså med mig och hans far som dessa bråk...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
12 570
Senast: Imogen
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 914
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Lunchtips till "matlådehatare"

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp