Bukefalos 28 år!

Eksem (ej sommareksem)

vildros

Trådstartare
Min lilla allergihäst har fått eksem på halsen, han har haft det en gång tidigare. Båda gångerna började det med hosta, men förra gången visste jag inte vad det var och märkte inte varningssignalerna i tid, fick ta ut veterinären och fick penicillin pga luftvägsinfektion (pga allergi) och salva till såren på halsen. Hade ganska hög feber en dag.
Den här gången blev det inte så illa, hann aldrig bli några sår, utan helt enkelt så kom det vätska ur huden, pälsen satt kvar och han var väldigt öm för tryck. Sen började pälsen tussa sig och den inflammerade huden har till viss del lossnat på de 2 eksemområdena.
Jag tvättar med jodopax och därefter på med en receptbelagd "människosalva" kallad Kenacombin som jag fick förra gången av veterinären. Ingen feber, utan pigg o glad. Har dock först vilat honom helt och sen ridit lugnare.

Ingen annan har sett detta förut som jag har pratat med. Är det någon här som har varit med om det? Jag vet tyvärr inte vad han är allergisk mot, antagligen nåt han äter...
 
Kan de vara nått han får i sig nu när snön smält? Bara en fundering, har heller aldrig hört talas om detta.
En kompis häst fick knölar på hela sig,vet kunde inte tala om vad d var, hästen skull efå leva på medicin för över 800kr månaden, hon tog ut homeopat, å de tog prov,kom fram till att d var mögel, mycke riktig, när hon bytte hö blev hästen frisk.
 
Senaste gången var förra vintern. Då stod han i sjukhage, men tog en tugga gräs (?) invid ridhuset, kan ha varit det. Eller så är det något i hösilaget han inte tål. Skulle vara trevligt om detta har hänt nån mer och höra lite vad ni gör åt det?
En gång fick han nässelutslag och svullnade upp totalt, men det är nog vanligare, har hört flera hästar som fått det.
 
new forest.
"Svullen häst-syndromet" verkar iaf drabba raser lite hursomhelst, bla vet ja en lippizzianer oh en annan ponny...
Men dessa eksem alltså... :confused: Men de sbörjar c bättre ut iaf *peppar peppar*
 
Hej! Har haft liknande problem med min häst. Hon blev svullen som jätte "limpor" som vätskade på halsen. Ömmade lite och kliade något alldeles. Hon kliade tyvärr av sig mycket man, som nu är på väg tillbaka :)
Fick kortison salva och flytande kortison som hälldes i mankammen där det var svullet. Tvättade med koksalt och smörjde, det fungerade mycket bra. Vetrinären sa att det berodde på knottangrepp.
I år går hon på annat ställe med färre knott (blåsigare och öppet) Har även tänkt prova kolloidalt silver till henne och min andra häst som har sommareksem. Ska vara bra för eksem och mycket annat.
 
låter intressant med k-silvret. Kan du berätta lite mer?
Det kliar inte på min häöst tror jag, det gör mer ont.
 
Har inte hunnit prova ännu. Har börjat ge dom det nu. Första gången i går. Köpt på hälsokostaffär.
Du kan läsa mer på www.ion-silver.com
Vet ej om det har effekt, men man får pröva.
 

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 731
Senast: Egonson_
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 484
Hästhantering Hej, jag har köpt en fin 5g för ca 2,5 månader sedan. Han står i stallet där vi köpte honom då stallägaren sålde honom åt en annan, han...
Svar
17
· Visningar
2 518
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö För ett år sedan skadade sig min häst (arab, nu vallack, snart 2,5 år) i ena hasen (han var då drygt 1 år gammal) vilket ledde till en...
Svar
4
· Visningar
1 313
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp