Bukefalos 28 år!

Eksemtäcke til stor häst?

CA

Trådstartare
Går det att ha Hööks bruna eksemtäcke till stora hästar? Dom blir inte för varma? Min travare behöver nämligen nåt liknande på sommaren pga att han får såna märken efter insekter.
 
Har ett exemtäcke från Thermo Master från tidigare säsonger. (Det var blått då men nu är det brunt, så jag antar att det är det du menar.) Tyget är behandlat så att det ska vara svalt och alltså passa sommarklimatet i Sverige. Det torkar dessutom jättesnabbt, så det är inga problem att ha det på även om det skulle råka komma en regnskur. Var dock lite missnöjd med passformen på mitt... Det glider bakåt och hindrar hästen från att lyfta på svansen tillräckligt när den ska kissa eller bajsa. Detta resulterar i att pållen kissar ner hela bakre delen på täcket... :( Men jag köpte ju täcket när det vara alldeles nytt, så man kanske har hunnit förbättra modellen sedan dess...? I övrigt har täcket varit ett enastående skydd rån solen på min lilla eksemfröken, så nog har det varit värt pengarna alltid! :D


:banana: Sandra :banana:
 
Finns det bara i rätt storlek så är det klart att det går, stora hästar kan ha eksem likaväl som små. :)

Men om det är för insektskydd kanske det räcker med ett tunnare flugtäcke? Börjes har ett jättebra för ca 500:-, inte så mycket pengar i sjön om det inte fungerar... :D
Det är inte så jättehög hals på det, men fram på halsen brukar inte flugorna vara så "på".
 
Jadå, det finns i storlek som passar stor häst. MEN, jag skulle rek dig att köpa ett från Lillhästen i Stav istället, eller om du har råd från Boett.
www.lillhastenistav.se
www.boett.se

Jag har provat Hööks eksemtäcke och för det första var tyget så tjockt och andades inte alls lika bra som det från Lillhästen, så häststackaren blev svettig under heta sommardagar. För det andra var passformen dålig på Höökstäcket. De kan ha bättrat det nu, de fick MÅNGA täcken i retur pga för liten halsöppning.

Mitt åkte i retur efter en helg då det var i TRASOR, och då en lugn och sansad häst. Lillhästentäckena höll betydligt bättre trots hagbus och buskage och granar i hagen.

Så jag skulle INTE köpa Hööks utan Lillhästens, eller ännu hellre (men de är dyrare) Boetts.
 
Mmm, håller med om att Boett´s täcken är de bästa jag provat hittills. Fick ett sådant med min fröken när jag köpte henne, men nu är det tyvärr lite illa nedgånget och så kostar det ju en del som bekant... :smirk:


:banana: Sandra :banana:
 

Liknande trådar

Utrustning Okej kära Buke! Behöver lite hjälp från bikupan! Ny hästisen har visat sig vara smack på exakt mellan två storlekar i grimmor och...
Svar
6
· Visningar
437
Senast: Oknytt
·
Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 412
Senast: Squie
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 195
Senast: Amha
·
Utrustning Tjo, jag sitter och velar på om jag ska skaffa mig en ridkjol, men det finns ju några olika sorter. Jag har ridit i min regnrock ett par...
Svar
8
· Visningar
668
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp