El-tillgång i Sverige - utbruten ur NATO - ska vi gå med?

Jag hoppas du är ironisk nu?
Nej inte alls.
Mobilnät är flyttbart och robust.

Kopparnät är känsligt för angrepp av olika slag samt avlyssning.
Fiber är också känsligt för sabotage.

I Ukraina just nu så är det Starlink som är den bäst fungerande lösningen för kommunikation.
 
Ja, förutsatt att det finns el.
El tar man också med sig i form av generator tillsammans med basstationen.

Kopparnät med växlar är lätta att förstöra.
Tråden klipper man och växlarna sätter man en granat i, alternativt gör strömlösa.

El till mobiltelefonerna kan man lösa på många sätt.
Det finns små solpaneler t.ex.

När jag jobbade med mobiltelefoni så var det en av de första saker som länder i krig behövde.
Mobila basstationer till telefoni. De fungerar även när allt annat är utslaget.
Och det här var länge sedan, i början på GSM.
Nu är det ännu lättare med tanke på tekniken.
 
El tar man också med sig i form av generator tillsammans med basstationen.

Kopparnät med växlar är lätta att förstöra.
Tråden klipper man och växlarna sätter man en granat i, alternativt gör strömlösa.

El till mobiltelefonerna kan man lösa på många sätt.
Det finns små solpaneler t.ex.

När jag jobbade med mobiltelefoni så var det en av de första saker som länder i krig behövde.
Mobila basstationer till telefoni. De fungerar även när allt annat är utslaget.
Och det här var länge sedan, i början på GSM.
Nu är det ännu lättare med tanke på tekniken.
Eller batterier. Nånstans krävs ju att elen åtminstone ger intermittent kraft, men mobiltelefoni är mycket robust mot allehanda störningar jämfört med andra lösningar.
 
Eller batterier. Nånstans krävs ju att elen åtminstone ger intermittent kraft, men mobiltelefoni är mycket robust mot allehanda störningar jämfört med andra lösningar.
De har batterier också med i basstationen.
Så man behöver bara ladda på med generatorn ibland.
De stationära basstationer som vi har i dag har batterier för ganska så många timmar.

Bäst när det är oroligt är att det går att dra runt på dem för att få telefoni där man behöver.
En AXE-växel flyttar man inte på så lätt.
 
De har batterier också med i basstationen.
Så man behöver bara ladda på med generatorn ibland.
De stationära basstationer som vi har i dag har batterier för ganska så många timmar.

Bäst när det är oroligt är att det går att dra runt på dem för att få telefoni där man behöver.
En AXE-växel flyttar man inte på så lätt.
Inte ens Rakel är problemfritt när elen försvinner. Det första som dör är mobilnätet, sen dyker Rakel inom några timmar.
 
Inte ens Rakel är problemfritt när elen försvinner. Det första som dör är mobilnätet, sen dyker Rakel inom några timmar.
Rakel är fullt med buggar.
Det är tyvärr inte något bra system.
Mobilnät är betydligt lättare att hålla liv i.
Det är inte de master som finns stationärt i dag som skall hålla igång kommunikationen utan Starlink tillsammans med mobila basstationer.

https://www.pts.se/sv/bransch/inter...busthetshojande-atgarder/mobila-basstationer/

Det är faktiskt det bästa alternativet.
Koppar är betydligt sämre.
Dels så är det lätt att klippa av och dels så förutsätter det att människor är bundna till platser.
Vilket blir svårt när allting rasar.
 
Rakel är fullt med buggar.
Det är tyvärr inte något bra system.
Mobilnät är betydligt lättare att hålla liv i.
Det är inte de master som finns stationärt i dag som skall hålla igång kommunikationen utan Starlink tillsammans med mobila basstationer.

https://www.pts.se/sv/bransch/inter...busthetshojande-atgarder/mobila-basstationer/

Det är faktiskt det bästa alternativet.
Koppar är betydligt sämre.
Dels så är det lätt att klippa av och dels så förutsätter det att människor är bundna till platser.
Vilket blir svårt när allting rasar.
Varför förutsätta sabotage? Om elnätet havererar av någon anledning fungerar/fungerade kopparnätet i dagar, mobiler max tre timmar. :meh:
 
Varför förutsätta sabotage? Om elnätet havererar av någon anledning fungerar/fungerade kopparnätet i dagar, mobiler max tre timmar. :meh:
Det beror väl på hur man utrustar basstationerna.
Ett elverk som går igång automatiskt löser ju det.

Eftersom tråden handlar om hur det kan bli i krig så är sabotage mycket troligt.
Det är bara att klippa kablarna eller kasta en handgranat i telestationen så är all kommunikation bruten.
Och så måste ju människor hålla sig till anslutningspunkten för att kunna ringa.
Med en mobiltelefon så kan du gömma dig var som helst.

Om vi skall ta orsaken i fredstid så är det att kopparnätet är oerhört dyrt att underhålla till i princip ingen nytta alls. Tekniken är gammal och utnött och tämligen körd.
Det går att köra max 7 Mbit på ADSL.
Vi har fiber, det gör fort.
Eller 5G som också går fort.

Kopparnät är inte bra på något sätt alls.

Dessutom så skulle det nog bli stulet för metallens skull.
 
Varför förutsätta sabotage? Om elnätet havererar av någon anledning fungerar/fungerade kopparnätet i dagar, mobiler max tre timmar. :meh:
Om jag tänker efter så har nog inte mobilnätet slutat fungera även när vi har haft mycket långa strömavbrott.
Ofta så har ju masten prioriterad ström.

Hur tror du att kopparnätet får ström?
 
Om jag tänker efter så har nog inte mobilnätet slutat fungera även när vi har haft mycket långa strömavbrott.
Ofta så har ju masten prioriterad ström.

Hur tror du att kopparnätet får ström?
Det är ingen nyhet att mobilnäten ger upp på mindre än tre timmar som regel.
 
Det är ingen nyhet att mobilnäten ger upp på mindre än tre timmar som regel.
Det är inte heller vare sig någon nyhet eller något tekniskt problem att utöka den tiden betydligt.
Mera batterier eller elgeneratorer.

Kopparnät i stället för mera batterier eller generatorer eller solpaneler eller hur man nu löser strömförsörjningen är ett oändligt mycket bättre sätt att lösa funktion under strömavbrott än att hålla liv i ett hopplöst, omodernt och dyrt gammalt kopparnät.
Växlarna är i princip utslitna när det gäller 500-väljarna och AXE-växlar var omoderna redan när jag slutade arbeta med utveckling av basstationer år 2006.

Tekniken är i princip död p.g.a. ålderdom.
Den går inte att hålla liv i av en massa olika orsaker.
 
Det är ingen nyhet att mobilnäten ger upp på mindre än tre timmar som regel.
Så här fungerar det.

Kopparnätet fungerar på landet därför att växeln som står i stan har ström även när strömmen är borta på landet.
Om det inte finns ström i stan heller så går växeln på reservkraft.
En växel drar oerhört mycket ström och är jättestor.
Flera rum stor.
Om växeln i stan slås ut då är det kört.

Bäst är att använda mobiltelefoni och sätta reservkraft på basstationerna. De är små och drar mindre mängd el. Systemet är dessutom utspritt i små enheter så om en slås ut fungerar fortfarande resten.

Tro mig jag har jobbat med utveckling av basstationer i över 10 år. När jag var som bäst så kunde jag sätta ihop en AXE-växel och konfigurera och starta upp den. Det är en gammal och död teknik som vi inte skall hålla på med längre.
Den var extremt omodern och energislukande redan när jag jobbade med den för över 20 år sedan.
 
Om det är så varför säljer (och skänker ) vi då ut vår elproduktion till Kina?

En retorisk fråga man behöver fundera över: Vad är grunden till att vi håller på såhär och vad behövs för att det skall ske en förändring?
Vindkraftsbolagen har drabbats av en ekonomisk härdsmälta. Totalt gjorde branschen en förlust på 4,3 miljarder kronor under 2022.

Störst problem finns i norra Sverige, där krisen i ”Markbygden Ett” även hotar rennäringen i området.

Vindkraftsparken i Markbygden​

Markbygden Ett AB ägs till 75 procent av China General Nuclear Power Group (CGN), som kontrolleras av den kinesiska staten.
Bolaget har 179 vindkraftverk i Markbygden, en av Europas största landbaserade vindkraftsparker.
CGN är svartlistat i USA, men storägare av svensk vindkraft genom sina sex vindkraftparker.
Under 2022 omsatte de CGN-ägda parkerna 780 miljoner kronor och hade under samma år ett resultat efter finansiella poster på -1,8 miljarder kronor.
I november 2023 försattes Markbygden Ett i rekonstruktion, som kan vara ett alternativ för bolag som har ekonomiska problem men ändå bedöms kunna överleva på sikt. I det här fallet handlar det bland annat om att få ordning på avtal, räntebetalningar och skuldbörda.
 
Om jag tänker efter så har nog inte mobilnätet slutat fungera även när vi har haft mycket långa strömavbrott.
Ofta så har ju masten prioriterad ström.

Hur tror du att kopparnätet får ström?
Här ger sig masten samtidigt som hushållen vid strömavbrott och ibland dålig även utan strömavbrott och vågar inte tänka på hur det blir när 2 och 3G försvinner.
 
Här ger sig masten samtidigt som hushållen vid strömavbrott och ibland dålig även utan strömavbrott och vågar inte tänka på hur det blir när 2 och 3G försvinner.
Man får ju hoppas att basstationen stärks upp med ordentligt med reservkraft.
För att saker skall fungera så måste ju tekniken hanteras rätt.

2G och 3G är det bra att bli av med. De tar plats i kabinetten som man i stället kan sätta in en UPS på. Dessutom så är de kretskopplade system, 3G visserligen bara från basstationen och vidare inte i luften, som förutom att vara oerhört begränsade även drar en hel del ström.
3G är faktiskt en riktig dålig kompromiss till lösning som det är hög tid att lägga ner.
2G och 3G klarar inte trafikmängden då det behövs en krets till varje samtal.
(Eller om man skall vara petig en tidlucka på linjen.)
4G och 5G är paketdata hela vägen.

Jag har faktiskt ännu inte råkat ut för att förlora mobiltelefonin på någon av mina bostadsorter under ibland ganska så långa strömavbrott. Däremot har jag haft mycket problem med kopparnätet så det är det skönt att slippa. Ledningar genom sjö som fått in vatten på båda ställena faktiskt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp