Bukefalos 28 år!

Elagregat? stängsel?

W

Wannabe_Me

Vad använder ni för elaagregat? Framförallt till stora sommarhagar med viss undervegetation. Hur många jordspett, och på hur många ställen har ni ledare mellan över och undertråd? Om man vill ha extra kräm i undertråden, hur kopplar ni då?

Nyfiken:angel:
 
Sv: Elagregat? stängsel?

Vi har en med ett "bilbatteri" som drivs av solfångare! Funkar jättebra. Tror pappa körde ner tre spett, och vi har bara el i 2 av 3 band. Otroligt bra skjuts i det! :devil:

Fast å andra sidan så skulle vi klara oss med el i bara en tråd för våra hästar har väldig respekt för tråden när det är el i.
 
Sv: Elagregat? stängsel?

En förbindare mellan övre/undre tråden behövs ju bara på 1 ställe. Ang aggregat är det många faktorer som spelar in. Den viktigaste anledning till val av aggregat är: Stängsellängd, material på ledarna, motstånd i tråden samt om den ska bränna vegetation...

Ju starkare aggregat desto mer vegetation klarar ett aggregat.
Ju mindre motstånd i ledarna desto längre kan man stängsla med aggregatet. Jag anser att man gott och väl kan kosta på sig det starkaste aggregatet på en gång. På så vis så binder man sig inte till en viss storlek av hage. Att köpa ett som kanske mera är ämnat för en halvstor hage gör ju att man inte kan utöka den utan att få en försämring. Det är lite svårt att ge ett korrekt svar hur många jordspett som behövs, oftast behövs mer spett ju kraftigare aggregat man har, men å andra sidan måste man beakta hur jorden är där man slår i spettet. Fuktig mark jordar bättre än tex: stenig...
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
600
Senast: niardasp
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 702
Senast: MML
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 849
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 521
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp