Bukefalos 28 år!

Elak flockledare

Sv: Elak flockledare

Ja jag vet inte vad jag ska säga mer än hade det varit min häst hade han fått gått själv, det är inte rimligt att han ska få härja runt som han gör med fölisar mfl. Jag skulle vara livrädd pga skaderisker osv, dessutom behöver unghästar en trygg ledare som kan visa dem vägen och där är ju denna hästen totalfel.

Vet faktiskt inte annars vad du kan göra, att lalla runt i hagen gör nog eg ingen nytta, han går ju tillbaka till sitt beteende när du försvinner iaf.

Jag menar absolut inte att jag har rätt utan jag skriver bara vad jag tror och vad jag skulle gjort.
 
Sv: Elak flockledare

Vi har numera vår ordentligt ranghöga valack (9 år) endast med vår egen yngre valack (5 år), i eget stall, var inackorderade förut o det var kaos. Spelade ingen roll att han inte gick i samma hage som stona o den befintliga ranghöga valacken när vi köpte hnm. Han hade fullt upp med att försöka få ordning på alla hästar... direkt vi flyttade så blev allt så luugnt o sköönt !!
 
Sv: Elak flockledare

Reagerar mot tipset att ta med godis ut i en hästflock, det är ett absolut NoNo för min brorsdotter. Misslyckas du under en enda sekund med rangordningen kan du komma ordentligt i kläm !! Hon har fått lösa hämtningen av sin häst på annat sätt, det är hon som äger den "självutnämnda" ranghöga valacken, som från början,( o fortfarande ibland,) inte vill bli hämtad. Jag hade med en häst innan lärt henne att sjasa iväg hästen om den går ifrån dej, alltså bara sjasa o stå still, inte jaga ! När den stannar närmar du dej igen. Hon gjorde detta o la själv till att gå mot hästen, o förbi den, smart tjej om jag får skryta lite... o detta gjorde hnm såklart vääldigt nyfiken. Vi köpte hnm i augusti o dom är ett fint team redan nu. Mej går han ifrån ibland !! Men inte henne !! En sak att ge muntliga tips, o en sak att utföra dem praktiskt tydligen.... Hm
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 988
Senast: Stereo
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
916
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 616
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 081
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp