Bukefalos 28 år!

Elak flockledare

Vision

Trådstartare
Jag har en 18-årig vallack som är elak mot andra hästar. Vad kan man göra åt det???
Första gången jag minns säkert att han blev elak var han bara 5 år. Han var lägst i rang och det kom en ny häst till hagen, ett ettårigt sto. Den utsåg han till mobbingoffer och jagade henne så vi var tvugna att dela på dem. Efter ytterligare ett par försök gick det bra.
Nu är han istället högst i rang men ger sig ändå på både ston och unghästar. Det är mer än en gång han jagat någon genom staketet. Det brukar fungera efter några dagar och när flocken stabiliserat sig går det bra. Spelar ingen roll om han är hensam herre i hönsgården. Jag har haft andra flockledare men de har alltid haft den pondusen att de bara behövt lägga öronen bakåt. Den här ger sig inte.
Går det att göra något åt? Mer än att hålla samma flock, men det är inte alltid det går.
 
Sv: Elak flockledare

Det du beskriver är rätt typiskt för en häst som lyckats skaffa sig ranghöghet, men som egentligen inte är hög i rang av naturen. En sån häst känner ständigt sin position hotad, och måste då markera genom att ständigt hunsa de andra, göra utfall och behålla maktposition via "terror" så att säga.

Det bästa för din häst skulle vara att byta flock säger jag radikalt : )
till en flock där han INTE är högst i rang utan måste rätta sig under några andra hästar. Ibland hjälper det inte utan de fortsätter terrorisera de som fortfarande är under sig i rang, för att behålla den position de har, men som det låter har du inte så mycket att förlora på att byta flock. kanske skulle den må bättre av att gå tillsammans med bara en eller två andra hästar - hur stor är flocken den går i nu?
 
Sv: Elak flockledare

Håller med Mackan, detta är en häst som inte på naturligt vis är en bra ledarhäst, han skaffade sig ledarskapet genom våld och vet inget annat vis att leda sin flock. En mycket osäker häst som inte klarar sin uppgift och som hela tiden ställer till otrygghet i flocken.

Har träffat några såna här killar (både råkat ut för dem som hyresgäst och själv ägt en) å de har alla haft några gemensamma nämnare för att må bättre. De ska inte gå i könsblandade flockar och mår ofta bättre av en kompis som är en äkta ledarhäst, ibland så fungerar det att gå i lite större flockar som är könsrena. Du skriver inget om att han ger sig på några valacker om han inte vågar det så har du ju svaret hur han skall gå där.
 
Sv: Elak flockledare

Tack för era synpunkter. Ni har säkert rätt, att han egentligen inte är någon ledare (i alla fall ingen bra, har jag konstaterat), har inte tänkt i de banorna.

Men vad jag minns så behövde han inte slåss för att bli flockledare, de ranghöga försvann och han blev kvar med yngre och av naturen lägre hästar.

Jag har precis som ni säger kommit på att det går bättre i en samkönad flock, eller ensam kille bland ston. Eller med bara en häst till.

Han håller inte på med sin terror mer än ett par tre dagar efter att flocken omgrupperats, sedan fungerar det oftast. Men det räcker. Risken är ju stor att någon blir skadad och den andra stackaren blir livrädd.

Han har gett sig på vallacker också.

Han gick ihop med en ettårig hingst och det gick bra. Sedan blev det dags att avvänja årets (läs 2009 års) föl, två hingstar. De släpptes in i hans hage och det gick bra några timmar, sedan såg jag honom jaga dem men jag är inte säker på om det var på allvar, för ettåringen hade sprungit och lekt med dem, men i vilket fall gick fölen genom staketet. Då släppte jag in honom i hagen med de två avelsstona och ett ettårigt sto. Det gick också bra några timmar, men sedan gav han sig på ettåringen. Då släppte jag honom ensam så får jag se hur jag ska göra.

Det är inte lätt att alltid ha sama flock, bland annat beroende på föl och avvänjning, hingstar och ston. Har också begränsad tillgång till hagar, kan inte låta dem gå i alla hagarna över vintern, då blir det inget bete till sommaren.

Det där med att släppa honom med en ännu högre häst är precis vad jag skulle vilja, men jag har ingen och hur ska man i förväg veta om den andra verkligen är högre? Ett av avelsstona var totalt överlägsen i det stall hon kom ifrån, men nu fjäskar hon för vallacken och är god tvåa.
 
Sv: Elak flockledare

Hejsan..


Hade precis samma problem när jag köpte mig ett litet welshsto. Och har fortfarande lite problem med det än idag.

Om vi då ska starta från början,,

Vad gör en flockledare? Jo de bestämmer över flocken, de visar flocken vad som är bäst, vilken väg de ska gå och även hur de ska bete sig mot varandra!
Du som ägare ska ALLTID vara flockledare, och inte bara när du är ute med hästen, detta är även mycket viktigt att du är flockledaren i hagen också.

Visst hästarna kan visa respekt för dig, men det betyder inte att du är flockledare. Hästen vet att människan är ett rovdjur, hästar känner på faktiskt på lukten att vi är köttätare. Alltså visar hästen en respekt för oss som mer baseras på rädsla.

Du måste bli flockledare så du kan uppfostra din flock! Du måste bli accepterad som en i flocken och inte bara ett rovdjur de har respekt för och lyder.

För just så är det med din häst, de andra flockmedlemmarna ser inte honom som sin flockledare, de ställer sig inte under honom på hans sida, De har respekt för honom eftersom de är rädda för honom. Ofta så är det som jag har förklarat också mellan hästen och ägaren.

Gå ut och gå i hagen! Gå runt bland hästarna och visa dig stark. Inte genom att skrämma dom. Men att markera att du är stark och kan leda dem. Föregå med gott exempel kan man säga. Hästen är expert på att kolla dina kroppsrörelser, det är ju så de pratar med varandra. Hästen förstår inte vårt språk. De kan inte lära sig det heller. Därför måste vi prata med dem på deras språk!

Alltså ska du försöka vara ute i hagen de tillfällen din häst är elak. För att kunna det måste du allt¨så vara ute i hagen ofta.

Nu måste du lära dig din hästs språk. Du måste lära dig att se när han tänker vara elak mot någon av de andra hästarna. Så fort du ser när han tänker tanken på att göra något elakt av någon av de andra hästarna "går" du (inte springer, men skyndar dig) och ställer dig mellan de två hästarna, med en stark energi. Så fort den elaka hästen rör sig, flyttar du dig också, så du alltid står mellan de två hästarna som en mur. Men flytta dig aldrig mot den elaka hästen, du vill ju inte utmana den. Bara markera att såhär beter man sig inte!

Skulle det hända att den elaka hästen flyttar sig mot dig med en stark energi, betyder det att han utmanar dig. Du gör då lika dant, flytta dig ett steg mot honom fortfarande med en stark energi samtidigt som du gör ett ljud, jag använder ALLTID shh,, (som när man ber någon vara tyst) (samma ljud som "han som talar med hundar" Cesar Milan använder), gör inte ljudet länge, men ganska högt och beslutsamt. Hästen märker om du är osäker.

Skulle hästen utmana dig en gång till, vilket är ovanligt, visar du dig bara ännu större genom att sträcka upp armarna, ta ett hastigt steg mot honom och gör ljudet en gång till.


Detta låter kanske lite komplicerat men när du bara gjort det några gånger är det väldigt enkelt.



Och så gör du nu varje gång han tänker attakera någon, bara akta dig så du inte blir sparkad. Och titta noga efter hans kroppsrörelser, ha i tanke att han pratar med dig. Du måste lyssna väl.

Efter ett tag kommer han veta vad ditt ljud( shh) betyder, och då kan du, utanför hagen använda ljudet när du ser att han lägger bak öronen åt en annan häst. Lyssnar han inte på ljudet måste du börja om från början så han förstår.


Det viktiga är att du inte känner dig osäker när du är ute i hagen och markerar, om du skulle känna dig osäker så ta med ett spö, ett långt dressyrspö är bra. Du ska absolut inte vifta med det mot honom, Bara hålla det framför dig som en markering att "mig rör du inte".



Om du inte förstått eller vill prata mer om det så skicka ett Pm,, hoppas allt löser sig :P


..
Elin
www.stallcampos.se
 
Senast ändrad:
Sv: Elak flockledare

ingen människa kan vara FLOCKLEDARE. då får du befinna dig i stallet och hagen minst halva dygnet : )

att hästarna ska respektera och lita på människan är en självklarhet.
TS häst kommer dock knappast att ändra sitt beteende i hagen pga TS beteende.
 
Sv: Elak flockledare

ingen människa kan vara FLOCKLEDARE. då får du befinna dig i stallet och hagen minst halva dygnet : )

att hästarna ska respektera och lita på människan är en självklarhet.
TS häst kommer dock knappast att ändra sitt beteende i hagen pga TS beteende.


Självklart kan en människa vara flockledaren. Men som du säger kräver det också att man ofta är där. Själv är jag i stallet från morgon till kväll varje dag hela året, driver en hästverksamhet så det är inte så konstigt att jag ägnar min vakna tid där, så det är kanske lite lättare för mig att tänka så.

Självklart ska hästen respektera människan, men jag anser inte att den respekten ska baseras på rädsla. Den ska baseras på att de andra hästarna ser upp till dig på ett speciellt sätt. Det är också då hästen kan lita på dig. En häst kan inte lita på en människa om de har en respekt för personen som baseras på rädsla. Vilket jag inte säger alltid är så. Men i många fall kan man se detta mellan hästen och dens ägare.

Att man säger "jo men min häst litar helt på mig" kan man ju fråga sig, Litar den verkligen på mig eller lyder den bara?

Så som jag beskrivit i mitt inlägg ovan gjorde jag. Köpte som sagt ett litet welshsto som var riktigt avskyvärd mot de andra hästarna. Hon sprang och jagade dem i hagarna. Såg hon att en av dem var närmre än 10m tog hon full galopp med öronen bak och jagade dem runt halva hagen. Då gjorde jag som jag beskrivit. Och idag, så fort hon lägger bak öronen för att en häst kommer nära eller vänder sig för att sparka, gör jag shh-ljudet och hon kommer direkt på andra tankar och går iväg för att beta etc.

Men som sagt ser vi alla på hästar och dens beteende på olika sätt. Detta är min erfarenhet som hästägare och mina åsikter. Alla får självklart tycka olika. Nästan inga sätt är fel, bara olika. :)

....
Elin
www.stallcampos.se
 
Sv: Elak flockledare

Jag tror inte vi är så oense egentligen, det är bara ordet flockledare jag vänder mig emot. Även om du har det du beskriver så är du inte en flockledare. du är en god ledare och har hästarnas förtroende, respekt och tillit. men du är inte en häst : )
 
Sv: Elak flockledare

Tack!

Jag förstår vad du menar och gör delvis som du beskriver.

Jag tycker jag har ganska bra "koll" (hittar inget bra ord) på mina hästar överlag. För det allra mesta på vallacken också. Han börjar sina dumheter när jag lämnat hagen, kanske inte förrän efter ett par timmar. Om jag upptäcker det går jag ut i hagen men kommer jag inte tillräckligt nära kan jag inte gå emellan. Kanske ljudet skulle kunna hjälpa (brukar också titta på Cesar Milan).

Jag har ett litet problem till med honom och det är att han kan vara svårfångad. Inte särskilt ofta, ett par gånger om året kanske, men då kan det ta en timme innan jag får tag i honom. Ibland ser det ut som han tänker dra när jag kommer med grimman men om jag byter riktning eller börjar prata med någon annan häst går det bra.

Det känns som min ledarroll inte är riktigt som den borde vara men jag vet inte vad som fattas eller hur jag ska göra. Att han är svårfångad kan jag leva med, men jag vill inte ha någon häst skadad så jag vet inte hur jag ska hantera mobbingen. Det ser ut som det skulle gå bra från början varje gång. Jag kan heller inte vara säker på vilken av hästarna som blir offret. Det behöver inte alls vara nykomlingen. Och nykomlingen behöver inte vara en ny häst, det kan vara någon han gått med tidigare.
 
Sv: Elak flockledare

Jag skulle gissa på att han är svårfångad för att han själv vill bestämma när han ska in eller inte. Han vill inte se dag som sin ledare och därför gör han då tvärt emot av vad du vill.

Tanken är därför att du ska få honom att vilja komma till dig. Du ska inte tvinga honom.

En sak jag ALLTID gör när jag hämtar in en av mina hästar, svårfångad eller inte. är att När jag satt på grimman, och han hör att jag knäpper kabinhaken ger jag honom en godis, sen går vi. Så gör jag alltid för att hästarna ska kombinera ihop grimman med någon positivt och så vet dom att om dom är duktiga och väntar på att grimman ska vara på helt, får dom belöning.

Men om jag då ska hämta in en av dom som inte vill, brukar jag alltid göra såhär.

Först tar jag grimman och går fram till hästen. För att visa den vad jag vill. Går hästen iväg stannar jag och säger proo. När hästen stannar tillslut går jag mot den igen med grimman och gör samma sak.

Om hästen då (som min alltid gör när de inte vill hämtas) springer iväg, ställer jag mig där hästen kan se mig och visar den lite godis. Jag väntr då tills hästen kommer till mig.

För tanken är ju att den ska vilja komma till mig när jag håller i grimman.
När hästen kommer ger jag en godis som visar att den gjort rätt. Sen tar jag på grimman och hästen får en godis till, sen går vi.

För de hästar som inte frestas av godisen och springer iväg i alla fall gäller det fortfarande att hästen måste vilja komma till dig.
Ett bra sätt att göra det på är att använda hästens nyfikenhet. Gå då och ställ dig bland hästarna och kalla på de andra hästarna. När de andra kommer står du där och ger dem godis, då brukar den svårfångade hästen bli nyfiken och vill också komma och titta.

Om det är så, som jag hade problem med en ny häst, att man kan gå fram till hästen, man kan visa grimman utan att hästen springer iväg, men s fort man höjer grimman för att sätta på den, slänger de sig iväg. Då tar man en godis, och håller genom grimman, du tar alltså din handgenom hela grimman från nos-stycket, precis som hästens huvud kommer att sitta, och lockar hästen med godiset så det sättet. Hästen kommer då försöka nå godisen, och samtidigt drar man då upp grimman och trär i öronen. :)

Alla dessa exempel har alltid fungerat för mig.

Det blir bara lite värre som med en av mina, han är alltid jättesnäll att hämtas. Men ibland är han på gott humör och vill leka med mig, då springer han bara runt mig i cirklar och vill att jag ska hänga på. Då fungerar inte godiset inte. :D Då får man istället visa att man inte är på lekhumör och så får jag lugna ner honom. :)


Ja ljudet är mycket effektivt. Jag tränar både hundar och hästar och har upptäckt till min förvåning att det är väldigt likt. Både hundar och hästar använder nästan helt samma kroppsspråk. Så kan man träna hundar, kan man träna hästar också :) (men tanke då att man gör det på ett speciellt sätt, samma sätt som Cesar Milan använder, han hade säkert kunnat träna hästar också med sina metoder :P)

Jag förstår hur du känner, så var det för mig också med min nykomling som var så elak. Jag hade full koll på alla de andra, de visste precis hur jag ville att de skulle bete sig. Men nykomlingen visste ju ej det, hon hade inte varit här så långe, och jag ha fortfarande problem med henne. Köpte henne i somras. Men jag bara fortsätter att göra som jag beskrivit innan och det tycks bli bättre för varje dag. :) Ibland tar jag till och med den häst hon är elakast mot och leder den till henne när hon ska äta, eftersom hon vet att hon måste uppföra sig när jag är i närheten får hon gott stå och äta tillsammans med den andra hästen, och jag sitter bara framför(nära) och tittar på dem, så fort jag ser att hon tänker tanken att vara elak, gör jag ljudet och hon kommer direkt på andra tankar och fortsätter att äta. :)
 
Sv: Elak flockledare

Jag tror inte vi är så oense egentligen, det är bara ordet flockledare jag vänder mig emot. Även om du har det du beskriver så är du inte en flockledare. du är en god ledare och har hästarnas förtroende, respekt och tillit. men du är inte en häst : )


Nej jag förstår precis hur du tänker. :)
Jag har hållit på med hästar i hela mitt liv. Har fördjupat mig i hästens beteende och därmed hästens ledaskap. Jag vet precis hur hästen fungerar och jag själv har anpassat mig till detta. Jag vet att många pratar om detta, att de vill att hästen ska ha det så naturligt som möjligt, de tränar NH och allt de kan komma på.

Men mitt sätt har jag nog ärligt talat aldrig träffat på innan. Och jag hoppas att det inte heller redan finns. :) Bedriver en ridverksamhet och min verksamhet bygger på in egen hästfilosofi. :)

Det jag vill ha sagt är att jag verkligen håller på med detta ofta och att jag vet vad jag sysslar med. :)

Men visst, Jag kan ha fel? Det är kanske som du säger att jag bara respekteras och inte är ledaren.

Men om jag får bevittna detta själv, när jag är ute i hagen med mina hästar måste jag nog faktiskt kalla mig för ledaren. Jag vet hur hästens sinne fungerar och därför ser jag på dem hur de tänker. Ex. Vill jag ha med mig hästarna ner i hagen går jag bara runt dem lite, visar med min energi vad jag vill och alla följer efter. Själklart utan att jaga ner dem. ^^

Men jag är ju inte Flockledare ALLTID. Eftersom jag inte spenderar mitt liv bland hästarna ute i hagen är jag som sagt inte alltid där. Dhäst som står under mig i ledaskapet tar ledarrollen så fort jag ej är där. Det är den häst som är mest "min". Den jag tycker passar bäst som ledare. Innan var han inte lämplig alls. Han var en sådan häst alla bara är rädda för. Men som alltid gjorde jag sopm jag beskrivit och han förändrades blixtsnabbt. Nu är han en underbar ledare för de andra. Det är ganska magiskt att se faktiskt då han aldig är elak mot någon, han bara markerar. Om några bråkar går han ALLID mellan och stoppar bråket. Han gör precis som jsg gör när jag är ute i hagen. Det har jag aldrig sett innan, så att se detta är rent magiskt. :)

Lika så har jag en shettishage, med 4 shettisar. Den största av dem var elak och visade sig starkast. När vi fick en ny liten på 90cm blev han direkt mobboffer. Men när jag var i hagen markerade jag och som ledare ever den lilla flocken visade jag min underlägsenhet någon gång mot denna nya hästen och alla andra hästarna gjorde lika dant. Och nu är den lilla ledaren i hagen :D


Självklart är jag ingen häst, men för att kunna tillhöra en flock behöver man inte vara samma ras. Jag är också ett djur. De är djur. Vem säger att människan inte är en djurart? Visst vi är mer utvecklade i sinnet än andra djurarter men vi är fortfarande en djurart. Som jag sagt innan är häst och hundträning väldigt likt. Och om vi då ser på en expert, Cesar Milan. Pratar han alltid om att ägaren ska vara flockledaren till hunden. Då kan cokså ägareb vara flockledaren till hästen. Så ser jag det i alla fall. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Elak flockledare

ser en viss skillnad mellan att vara flockledare eller vad du vill kalla det, för sin hund. denna lever med en 24 timmar om dygnet. det gör man inte med en hästflock.

jag ser ingen anledning att bråka om detta, jag förstår vad du skriver, har bara hakat upp mig på tolkningen av vad du anser dig vara och skulle vilja säga att flockledare för hästen blir man som sagt inte om man inte spenderar konstant tid i flocken. däremot en bra ledare, som hästarna är lyhörda för, respekterar och lyssnar till - absolut.

tycker ordet och tanken runt människan som flockledare är så mänskligt ego trippat det är så typisk homo sapiens att tänka så, att tro att vår sporadiska närvaro några timmar om dygnet i en hästflock gör oss till ekvivalent flockledare i deras värld, det är det jag stör mig på : )
 
Sv: Elak flockledare

Jag är med på dina tankar och hur du gör, förutom att jag inte använder godis. Jag hade problem med tiggeri förr (innan jag förstod så mycket av hästhanteringen) och har därför inte använt det igen. De gånger tidigare när jag försökt locka med godis har de bara snott godiset och sprungit igen. Om man har godis, hur kan man då veta om de följer mig som ledare eller om de bara letar efter godis? Men som du beskriver det, när grimman "slår igen" får de godis, då bör de ju förknippa den handlingen med belöning. (Tänk klicker)

Det svåra är att han kommer till mig 99 gånger av hundra. Några av dem i och för sig genom att jag pratar med de andra hästarna. Den hundrade gången drar han som en avlöning och tar de andra med sig, i alla fall till att börja med.

Den här vallacken är den av hästarna som står mig närmast, som jag har bäst kommunikation med, förutom dessa båda problem jag har. Inte sagt att jag har problem med de andra men dem har jag inte haft lika länge.

Men ännu återstår lösningen på problemet. Han går ensam och jag vet inte hur jag ska göra; släppa honom med pojkarna, eller med flickorna, eller släppa in unghingsten till honom, men då är den hagen för liten. Om han skulle börja bråka har hingsten ingenstans att ta vägen. Han verkar inte ha så mycket mot att gå ensam, hans hage ligger mellen de andras så han ser allihopa. Men jag vill inte ha honom ensam.
 
Sv: Elak flockledare

Ja det är kanske konstigt då jag ärligt talat inte vet vad NH är och vad man gör :P

Då måste du ha levt på månen dom senaste åren. ;)

NH folket pratar om att man måste vara ledare, och att hästen ser människan som rovdjur, att vi luktar kött (dock inte jag pga att jag är vegetarian :p )osv osv. Exakt som du alltså. Har du verkligen inte läst det?
 
Sv: Elak flockledare

ser en viss skillnad mellan att vara flockledare eller vad du vill kalla det, för sin hund. denna lever med en 24 timmar om dygnet. det gör man inte med en hästflock.

jag ser ingen anledning att bråka om detta, jag förstår vad du skriver, har bara hakat upp mig på tolkningen av vad du anser dig vara och skulle vilja säga att flockledare för hästen blir man som sagt inte om man inte spenderar konstant tid i flocken. däremot en bra ledare, som hästarna är lyhörda för, respekterar och lyssnar till - absolut.

tycker ordet och tanken runt människan som flockledare är så mänskligt ego trippat det är så typisk homo sapiens att tänka så, att tro att vår sporadiska närvaro några timmar om dygnet i en hästflock gör oss till ekvivalent flockledare i deras värld, det är det jag stör mig på : )



Alla hundar spenderar inte 24 timmar om dygnet med dig. Bara familjehundar. Vakt och jakthundar spenderar ofta sin mesta tid ute i hundgården och många av dem spenderar endast ungefär 4 h om dygnet med hundföraren.
Men självklart kan hundföraren var flockledaren den tid han spenderar emd hundarna.

Som sagt spenderar jag själv ungefär 13 timmar om dygnet hos hästarna. Vart jag vill komma kan du nog lista ut själv.

Finns absolut ingen anledning att bråka :) Kan bara inte bortse från att du hela tiden försöker få mig att inse att jag ej är flockledaren i min hästflock. Vilket du ärligt talat inte vet någonting om. Att döma en människa och dess ord utan att sett det med ditt eget öga tycker jag är väldigt omoget.

Så ärligt talat säger jag bara att du ej vet vem jag är, du vet ej vilka jag jobbat ihop med, du vet inte vad jag har för hästar och du vet absolut inte hur jag tränat dem. Du vet nästan ingenting om min hästfilosofi. Du vet säkerligen inte heller hur jag anser om människans tankesätt om den moderna hästkonsten. Och med dessa ord hoppas jag att du förstår vad jag menar.
Rider delvis enligt den integrerade ridkonsten och enligt Linda Tellington.
Har min egen syn på hästen och ridningen och tycker absolut inte som du menar att jag bara "vill" kalla mig för flockledare och inte är det. Hur vet du det?

Visst du kan tro, tänka och avgöra själv utan att ha sett det med ditt eget öga. Men jag tycker inte att det är ett bra exempel.
 
Sv: Elak flockledare

Då måste du ha levt på månen dom senaste åren. ;)

NH folket pratar om att man måste vara ledare, och att hästen ser människan som rovdjur, att vi luktar kött (dock inte jag pga att jag är vegetarian :p )osv osv. Exakt som du alltså. Har du verkligen inte läst det?


Intressant :) jag kanske hanterar hästar enligt NH då xD Utan att veta det själv.

Nej ärligt talat, det enda jag vet om NH är att man drar presenningar över hästarna och leder dem utan grimma :P

Jag baserar min ridning efter vad jag tycker själv. Och ärligt talat har jag testat enligt Cesar Milans sätt att träna hundar. Vilket jag upptäckt fungerar på hästen väldigt effektivt. :)
 
Sv: Elak flockledare

Jag är med på dina tankar och hur du gör, förutom att jag inte använder godis. Jag hade problem med tiggeri förr (innan jag förstod så mycket av hästhanteringen) och har därför inte använt det igen. De gånger tidigare när jag försökt locka med godis har de bara snott godiset och sprungit igen. Om man har godis, hur kan man då veta om de följer mig som ledare eller om de bara letar efter godis? Men som du beskriver det, när grimman "slår igen" får de godis, då bör de ju förknippa den handlingen med belöning. (Tänk klicker)

Det svåra är att han kommer till mig 99 gånger av hundra. Några av dem i och för sig genom att jag pratar med de andra hästarna. Den hundrade gången drar han som en avlöning och tar de andra med sig, i alla fall till att börja med.

Den här vallacken är den av hästarna som står mig närmast, som jag har bäst kommunikation med, förutom dessa båda problem jag har. Inte sagt att jag har problem med de andra men dem har jag inte haft lika länge.

Men ännu återstår lösningen på problemet. Han går ensam och jag vet inte hur jag ska göra; släppa honom med pojkarna, eller med flickorna, eller släppa in unghingsten till honom, men då är den hagen för liten. Om han skulle börja bråka har hingsten ingenstans att ta vägen. Han verkar inte ha så mycket mot att gå ensam, hans hage ligger mellen de andras så han ser allihopa. Men jag vill inte ha honom ensam.



Ja i just vilken hage är ju frågan. Själv har jag nästan alla mina hästar tillsammans så det hade ej varit ett dilemma.

I en vild hästflock brukar det vara det äldsta stoet som är ledaren. Kanske hade fungerat om du släppt in honom till stona. Bara för att testa. Och när han är elak så står du och markerar. Eller får du väl bara testa att släppa han i de olika hagarna och se vart han håller såg snällast :)
 
Sv: Elak flockledare

Han är högst av alla mina hästar. Det äldsta stoet, jämngammal med honom och högst i rang innan hon kom hit smörar för honom som jag vet inte vad. Jag får se till att jag kan tillbringa några dagar helt hos hästarna och göra ett försök. I vilken hage vet jag inte än.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 987
Senast: Stereo
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
914
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 616
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 073
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sommartoffel
  • Melatonin
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp