Bukefalos 28 år!

Elak ponny som helt plötsligt blir snäll!

"Göra vid"? Vad gör man då?

What ever, kan du inte ha som sport att tex få sadel och andra saker utan att hästen blir arg. Hugger eller sparkar hon när du drar gjorden så är ju det antagligen obehagligt. Den är knappas dum eller elak.
 
"Göra vid"? Vad gör man då?

What ever, kan du inte ha som sport att tex få sadel och andra saker utan att hästen blir arg. Hugger eller sparkar hon när du drar gjorden så är ju det antagligen obehagligt. Den är knappas dum eller elak.

Nu är det så att ponnyn är 17 år och det är ju inte det lättaste att få ponnyn att sluta med beteenden som den haft länge.
Jag tror även att den bitit efter dig om du sadlat.
Jag behöver inte några besserwisser fasoner i min tråd.
 
@Blubbis
Jag tycker du måste ta hjälp av någon kunnig.
Innan detta går fel. Jag tror ni hamnat i en negativ spiral.
Jag skriver detta utifrån vad du skriver och hur du ser på ponnyn.
 
Jag tycker det låter som att TS är en vettig hästmänniska och hanterar ponnyn bra. Låter inte som att dom hamnat i en negativ spiral, hellre tvärt om.
Jag har inte läst evt. tidigare trådar om TS och denna ponny, men det är inget konstigt att den testar sina nya ägare.

Iom att det är ett sto, så kan det ju vara hormoner som gör att den ändrar sitt beteende hela tiden. Annars räknar jag med att ni har kollat så att utrustningen sitter bra och att hon inte har fått ont någonstans (mycket kan hända under 6 veckor, även om ponnyn var kollad av vet innan den kom).

Lycka till vidare, @Blubbis! :)
 
Nu är det så att ponnyn är 17 år och det är ju inte det lättaste att få ponnyn att sluta med beteenden som den haft länge.
Jag tror även att den bitit efter dig om du sadlat.
Jag behöver inte några besserwisser fasoner i min tråd.
var konsekvent, det är mitt bästa råd. min häst var lite väl ouppfostrad. hugg och sparkar var liksom det minsta problemet ;). men är man bara konsekvent och har tålamod att vänta ut hästen utan att brusa upp så löser ni allt.
att kolla upp ev spänningar med massör gör nog hästen också gott. min var t ex låst i hela överlinjen samt i bogen, dvs var inte konstigt att hon höll på att äta upp en då man sadlade och drog gjorden.
massage + ny sadel + bättre sadelgjord gjorde underverk. nu så rör hon inte en min då man drar gjorden (på dressyrsadeln åtminstone, hoppsadelns gjord är lite lite kort nu vilket inte är så uppskattat. (hästen uppfattar sig inte som fet nej, det är uppenbart att 150 gjorden är 5cm för kort ;)))
bättre ridning har också gjort underverk, de dagarna hästen är som goast och gladast är efter ett bra dressyrpass för tränaren :).
 
När det gäller sur och bita så kan det helt enkelt vara så att hon känslig. Ett av mina ston älskar att bli borstad och pysslad med på sommaren, men surar rejält på vintern vid all hantering. På sommaren kan jag klia henne under magen och hon bara njuter , men gör jag samma sak på vintern så visar hon med hela kroppen att jag ska sluta bums! På sommaren står hon och sover när jag sadlar, på vintern spänner hon upp sig och hugger i luften osv ... Min slutsats är att vinterpäls, kyla och ev minskad hormonnivå helt enkelt gör henne känslig och kittlig. Jag försöker då på mesta möjliga vis underlätta för henne ( fårskinnsvojlock hålla ryggen varm ELT- gjord, ta av och lägga på täcken och sadla mkt varsamt osv, ge tillskott mot hormonsvängningar osv ) även säga till henne när så krävs men huvudsakligen ignorera henne och helt enkelt binda henne så kort så hon inte kan bita mig! När det gäller att lyfta hovar så verkar din häst snarare otränad. Du får helt enkelt träna tills hon accepterar det hela och lära henne att det är lönlöst att dra eller sparka! Mitt sto är hur trevlig som helst att rida, men kan sura mot andra hästar och om jag rider m sporrar så får jag noga se till att inte 'knipa till' - då slår hon bakut! Nu är min häst ingen ponny, men hon hade inte varit lämplig som barnhäst utan behövs hanterad av ngn som kan hantera och till viss del ignorera hennes surande. Jag har haft henne länge och det är samma sak varje sommar / vinter så att det finns i gen anledning att tro att hon har ngn skada elller dyl och min vet delar min slutsats om känslighet. Slutsats - du får nog acceptera att ditt sto har denna typ av personlighet och sedan försöka hitta en acceptabel balans där du delvis tränar bort beteendet, delvis anpassar din hantering och delvis ignorerar henne. Lätt för ett barn att hantera kanske hon aldrig blir.
 
När det gäller sur och bita så kan det helt enkelt vara så att hon känslig. Ett av mina ston älskar att bli borstad och pysslad med på sommaren, men surar rejält på vintern vid all hantering. På sommaren kan jag klia henne under magen och hon bara njuter , men gör jag samma sak på vintern så visar hon med hela kroppen att jag ska sluta bums! På sommaren står hon och sover när jag sadlar, på vintern spänner hon upp sig och hugger i luften osv ... Min slutsats är att vinterpäls, kyla och ev minskad hormonnivå helt enkelt gör henne känslig och kittlig. Jag försöker då på mesta möjliga vis underlätta för henne ( fårskinnsvojlock hålla ryggen varm ELT- gjord, ta av och lägga på täcken och sadla mkt varsamt osv, ge tillskott mot hormonsvängningar osv ) även säga till henne när så krävs men huvudsakligen ignorera henne och helt enkelt binda henne så kort så hon inte kan bita mig! När det gäller att lyfta hovar så verkar din häst snarare otränad. Du får helt enkelt träna tills hon accepterar det hela och lära henne att det är lönlöst att dra eller sparka! Mitt sto är hur trevlig som helst att rida, men kan sura mot andra hästar och om jag rider m sporrar så får jag noga se till att inte 'knipa till' - då slår hon bakut! Nu är min häst ingen ponny, men hon hade inte varit lämplig som barnhäst utan behövs hanterad av ngn som kan hantera och till viss del ignorera hennes surande. Jag har haft henne länge och det är samma sak varje sommar / vinter så att det finns i gen anledning att tro att hon har ngn skada elller dyl och min vet delar min slutsats om känslighet. Slutsats - du får nog acceptera att ditt sto har denna typ av personlighet och sedan försöka hitta en acceptabel balans där du delvis tränar bort beteendet, delvis anpassar din hantering och delvis ignorerar henne. Lätt för ett barn att hantera kanske hon aldrig blir.
låter typ som min häst :p. spec det där men att hästen nära på äter upp en om man råkar röra bogen eller under magen vintertid.. får man fråga vad det är för tillskott du ger?
 
Jag tycker det låter som att TS är en vettig hästmänniska och hanterar ponnyn bra. Låter inte som att dom hamnat i en negativ spiral, hellre tvärt om.
Jag har inte läst evt. tidigare trådar om TS och denna ponny, men det är inget konstigt att den testar sina nya ägare.

Iom att det är ett sto, så kan det ju vara hormoner som gör att den ändrar sitt beteende hela tiden. Annars räknar jag med att ni har kollat så att utrustningen sitter bra och att hon inte har fått ont någonstans (mycket kan hända under 6 veckor, även om ponnyn var kollad av vet innan den kom).

Lycka till vidare, @Blubbis! :)
Jag skrev det då TS skriver att hen har en elak ponny och det bästa kommer vara att vara hård mot denne.

Istället för att se ponnyn som att den testar lite eller har blivit bortskämd av tidigare ägare.
Att hästen tex hugger när man spänner sadelgjord vet jag många hästar sim gör. Min erfarenhet är att vissa tycker det är obehagligt.

Men vi behöver inte gå vidare med det.
 
låter typ som min häst :p. spec det där men att hästen nära på äter upp en om man råkar röra bogen eller under magen vintertid.. får man fråga vad det är för tillskott du ger?
Jag ger 'Stroppy Mare' (oktober - mars/april) finns hos välsorterade hästfoderförsäljare. Tycker att det hjälper - inte helt men det mildrar. Man hör ju ofta att ston är besvärliga under brunst och brunstperoiden. Min är tvärt om! Märker inte ett dugg av brunsten, men blir som sagt lite grinig under den tid på året då hon inte brunstar!
 
Jag tycker det låter som att TS är en vettig hästmänniska och hanterar ponnyn bra.
Iom att det är ett sto, så kan det ju vara hormoner som gör att den ändrar sitt beteende hela tiden. Annars räknar jag med att ni har kollat så att utrustningen sitter bra och att hon inte har fått ont någonstans (mycket kan hända under 6 veckor, även om ponnyn var kollad av vet innan den kom).

Lycka till vidare, @Blubbis! :)
Jag tycker att detta med att ston är besvärliga är lite överdrivet. Jag tror nog i så fall mer på att det är en ponny. De är inte riktigt som stora hästar.

Om jag får välja så väljer jag ett sto framför en valack. Jag har aldrig träffat på någon som har varit besvärlig så att det har stört mig. Mitt eget ponnysto som jag har haft i tolv år dvs sedan hon var två har ibland lite egna ideer. Men hon är präglad på mig och gör oftast som jag vill, om inte så kommer vi lätt överens om hur det ska vara.

Jag tror fortfarande att det i denna tråden gäller för ts att ta hjälp av någon som är van vid att hantera hästar eller kanske ponnyer i synnerhet. Eller så är ponnyn ovanligt besvärlig. För den som är van att hantera hästar/ponnyer är det inte ngt problem med att den kliar sig/ bits när man spänner sadelgjorden osv.
 
Om man har en häst som hugger när man drar åt sadelgjorden kan man ta hela sadlingen lite försiktigare. Jag fick bort det på mitt sto genom att göra det tydligt. Visa sadeln för hästen, klappa hästen på ryggen, lägga på sadeln, försiktigt dra hål för hål. Hon var inte kul när jag träffade henne, jag var tydlig med vad jag ville av henne och berömde rätt beteende. Skulle jag borsta så visade jag först borsten, skulle jag kratsa hovarna visade jag hovkratsen.
 
Jag ger 'Stroppy Mare' (oktober - mars/april) finns hos välsorterade hästfoderförsäljare. Tycker att det hjälper - inte helt men det mildrar. Man hör ju ofta att ston är besvärliga under brunst och brunstperoiden. Min är tvärt om! Märker inte ett dugg av brunsten, men blir som sagt lite grinig under den tid på året då hon inte brunstar!
Haha, under brunsten blir min till en stor brunstkissande kelgris :p. Även värsta fiende nr 1 fick pussar och kli under brunsten.
Brukar iofs ge b vitamin innan fällningen samt plussa på lite på mineralerna, men får kolla över vad stroppy mare innehåller :)
(Tillägger att mina andra ston aldrig har visat så pass stora hummörsvängningar som fuxen min gör.)
 
Hej!
vi har hittat en tjej som kan rida ponnyn nu i 3-4dagar.
Vi hoppas på att detta hjälper både ponnyn och min dotter.
Sedan kan tjejen även träna dottern när hon kommer tillbaka till Sverige i oktober.
Det känns jättebra att vi har hittat någon som kan rida ponnyn. Även om det bara är några gånger så är det ju bättre.
Hon ska även rida ut på ponnyn.
Tjejen är i 20 årsåldern och har tävlat höga klasser i fälttävlan bl.a. EM i fälttävlan på ponny.
Nu arbetar hon i Tyskland i ett fälttävlansstall.
Hon red ponnyn idag på ridbanan och det såg mycket bra ut. Men ponnyn testade även henne.
 
Va bra att ni får hjälp och att dottern kan få hjälp också, super :up:, tänk bara på att själva försöka vara konsekventa och inte ge efter. Lycka till. :)
 
En pigg häst kan bubbla över och bli "elak".
Jag kan iofs tänka mig att det är hormonellt men det kan vara som du själv skriver vid ett tillfälle att hon måste få utlopp för att hon just nu rids lite lite. Det som talar för det är ju att hon blir "snäll" så fort det går framåt.

Den enda gången min valack blir jobbig i hanteringen är när han ska tävla/träna maraton. Han nafsar, buffar och kan inte stå still. Det är annars en häst som kan stå still om en bomb skulle brisera bredvid och andra tävlingar är inte lika intressanta.

Så, kanske kan det hela lugna ner sig när hon får utlopp för uppdämt spring.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 215
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
4 894
Senast: Happimess
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 085
Gnägg Igår kväll hände något som jag har så otroligt dåligt samvete för idag. Min häst är otroligt envis och ibland lyssnar han inte även fall...
Svar
11
· Visningar
1 695
Senast: _FiA_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp