Bukefalos 28 år!

StoraSystern

Trådstartare
Vi har en riktigt grann tupp som tar väl hand om sina hönor och kycklingar, men så till den milda grad att det knappt går att närma sig hönsgården utan att han går till attack :rage: Det är med risk för liv och lem jag går in för att fylla på mat och vatten och hämta ägg.

Kan jag göra någonting åt hans "ilska" (egentligen vill han väl bara försvara sitt harem) eller nackning det enda som gäller?
 
Sv: Elak tupp

För ett tag sedan fanns en likadan tråd och då var det någon som gav rådet att klä ut sig till fågel och skrämma tuppen, visa att man är högre i rang. Det hade fungerat.

Jag tycker dock att en sådan tupp inte har i avel att göra, så jag hade nackat honom.
 
Sv: Elak tupp

Ramona:

Jag har hört någonstans att man ska "göra sig stor", men det fungerar överhuvudtaget inte! Det hjälper inte att flaxa, låta och så vidare han fattar helt enkelt inte att han är mindre och det gör ju så j-la ONT när han sätter klorna först.

Ginnies:

Har du något bra recept ;) ?



Egentligen tycker jag ju att han gör ett bra jobb när han försvarar sina fruar och barn, men det fungerar inte att bli blåslagen för att man vill ge dem mat och vatten.

Nä, han får nog döden dö, synd, för han är verkligen en snygging.
 
Sv: Elak tupp

Det finns ju gott om snälla tuppar, så en sån hade jag inte gjort långlivad. Men testa att spruta vatten på honom först kanske? Bliw-flaska eller något med en hård stråle.
 
Sv: Elak tupp

Ja, det kan ju faktiskt vara en idé :idea: som jag absolut ska prova.

Jag brukar säga till honom att han ska vara glad att han är snygg, annars hade han fått stryka med för länge sedan.
 
Sv: Elak tupp

Min mamma har börjat få lite problem med sin tupp Glen, som hon är rätt förtjust i annars. Så jag föreslog att hon skulle ta med ett paraply ut till hönsgården för att VERKLIGEN kunna "göra sig stor" och det hade tydligen fått det dittills kaxiga tuppskrället att galoppera in i hönsgården med en himla fart. :D Kanske värt att prova för dig också?
 
Sv: Elak tupp

Paraply och vattenflaska... hmmm... och maken var på väg att plocka fram sina gamla chaps (sådana där snyggingar med fransar ut med hela benet), grannarna kommer att undra vad vi håller på med :D.

Men jag ska absolut prova!

Jag återkommer med mina framgångar ;)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Det fick vi reda på i dag... För att göra en lång historia någorlunda kort: Engelsk bulldog, närmar sig 9 år, pigg, och har varit fullt...
Svar
9
· Visningar
1 871
Senast: Fibusen
·
Äldre Vi hade en obehaglig incident idag, och jag har svårt att släppa det (delvis därför att jag misstänker att det kan upprepas). Jag och...
2
Svar
27
· Visningar
3 496
Senast: bollen__
·
R
Hundavel & Ras Skriver under anonymt nick för att inte råka hänga ut någon.. Jag har köpt en tik för avel. Rasen är av liten vallhundstyp som ska...
Svar
14
· Visningar
2 777
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 390
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp