Bukefalos 28 år!

"Elaka" Bett!?

maeljo

Trådstartare
skulle vilja veta om jag e helt ute o cyklar eller om jag faktiskt har rätt angående Pessoabettet och helt vanligt tvådelat bett..?
den uppfattningen jag har fått av Pessoa o tvådelat är att dom är "elaka" bett mot hästen, Pessoa för att det inte finns ngn kedja som "sätter stopp för hur mkt man kan dra" o att den "knäcker" i nacken på hästen (detta är ngt jag bara har hört, vet inte om det stämmer överhuvudtaget). och att det vanliga tvådelade bettet går upp i gommen på hästen när man tar i tygeln så att hästen på så sätt får sår i munnen.

jag själv bojkottar dessa två bett, men vad tycker/vet ni om dessa två?
 
Sv: "Elaka" Bett!?

Pessoa-bett har jag ingen egen erfarenhet av. Tvådelat är det däremot inget fel på om den passar hästen. I torsdags red jag en ponny på ridskolan som gapade efter bettet själv och det var ett tvådelat ganska tjockt bett. Hon trivdes uppenbarligen mycket väl med det bettet och var mjuk och fin i munnen. Hade hon fått sår av den hade hon aldrig gapat så frivilligt vid tränsningen.
 
Senast ändrad:
Sv: "Elaka" Bett!?

Pessoat ger dubbla signaler och lämpar sig inte i en hästmun alls så där kan jag väl hålla med om att det är ett "elakt" bett.
Ett tvådelat tränsbett är egentligen inte dåligt. Det är bara det att själva utformningen, med en brytpunkt, lätt kan skapa en nötknäppareffekt om bettet inte sitter bra/passar. Men det finns absolut hästar som fungerar mycket bra på tvådelat.
 
Sv: "Elaka" Bett!?

Tvådelat är inget elakt bett alls. Rätt tillpassat slår de inte upp i gommen, många häsytar trivs betydligt bättre på två än tre delat.
Tredelat är inte alls så bra så många tror, har du häst med lite mindre mun är mittdelen ofta för lång o kan skava på lanerna.
Man ska alltid fråga sin häst vad den vill ha, inte ta det bett man tror är det bästa, hästar är individer!
 
Sv: "Elaka" Bett!?

Tvådelade bett kan, om de inte tillpassas korrekt (alternativt om hästen har en väldigt låg gom), slå upp i gomen. Korrekt tillpassat är det imo ett lika bra bett som ett tredelat - som kan orsaka klämskador om det tillpassas fel. Idag finns det dessutom tvådelade bett med "stopp", så att de inte kan slå upp (Bomber bits). Det finns nog inte något bett som inte ger/riskerar att ge någon form av skador i hästens mun, om det är fel tillpassat.
 
Sv: "Elaka" Bett!?

Pessoabett har jag aldrig provat. Däremot älskar min häst sina tvådelade bett så att jag har fått köpa nya och ha på alla träns. Tredelat gillar hon inte alls. Hon har aldrig haft någon påverkan i munnen av bett, inga sår eller tryckskador.
 
Sv: "Elaka" Bett!?

Tvådelat är inget elakt bett alls. Rätt tillpassat slår de inte upp i gommen, många häsytar trivs betydligt bättre på två än tre delat.
Tredelat är inte alls så bra så många tror, har du häst med lite mindre mun är mittdelen ofta för lång o kan skava på lanerna.
Man ska alltid fråga sin häst vad den vill ha, inte ta det bett man tror är det bästa, hästar är individer!

Du skrev ungefär vad jag tänkte, så värt att upprepas ;)
 
Sv: "Elaka" Bett!?

tack alla för svaren! :) Magiana: känner igen det där med att hästen "söker" efter bettet, mitt gamla c-ponny sto "sökte" o tog själv bettet och då hade jag ett tre delat D-ringsbett på henne :)
 
Sv: "Elaka" Bett!?

Tvådelade bett kan, om de inte tillpassas korrekt (alternativt om hästen har en väldigt låg gom), slå upp i gomen.
Hur rider man för att lyckas med det? Vad har man för slags hand som lyckas slå upp ett tvådelat bett i gommen på en häst? Den handen borde inte få rida med något alls att hålla i. Kroppen som handen tillhör behöver få bättre balans innan tyglar kommer på tal.

Tvådelat är ett milt bett, som lämnar plats för tungan och har bara en brytpunkt, mindre risk att skada laner och är bettet tjockare ger det större kontaktyta.
 
Sv: "Elaka" Bett!?

Jag har alltid, av veterinärer och tränare, fått veta att om hästen har en väldigt låg gom finns risken att den inte kan/bör ridas på tvådelade bett. Iom att ingen av mina (två) hästar ridits på tvådelat, har jag inte kunnat "prova" det närmre än så.
Jag skulle tro att det kan vara så, att om hästen är låg i gommen är det (ännu) mer noga att bettet inte är för långt iom att det finns mindre plats i munnen.
 
Sv: "Elaka" Bett!?

Min gamla dam trivdes allra bäst på tvådelat bett, helst ett ganska smalt men tungt. Hon hade en hög och smal mun, så brytpunkterna på ett tredelat bett hamnade precis på lanerna, däremot var det ingen risk att något skulle kunna slå upp i gommen på henne.
 
Sv: "Elaka" Bett!?

Min häst är inte särkilt ovanlig på nåt sätt utan högst jättenormal i sin mun.
Han kan ha vilket bett som helst och funka bra på allt.

Men tittar man närmare och kollar efter små små signaler i ridningen märker man att näsan alla tredelade har för lång mittdel och hamnar på lanerna och stör.
Hittade sen hööks smala tredelade bridong som har en kort mittdel och inte är klumpigt nånstans . Det är hästens favorit! Så jag har flera stycken:D

Han gillar även sina tvådelade varianter, både tjocka och smala. Tunga som lätta.
Så det som stör honom mest (och han gör inget större väsen av sitt missnöje..) är de tredelade med mittdelar som är lite för långa. Har inte testat annat än alldeles normala tredelade bett så det är inga extremvarianter.

Elaka bett är vad som sitter i andra änden:cool:
 
Sv: "Elaka" Bett!?

Det finns ju faktiskt illa konstruerade bett också, och hästmunnar som knappt borde ha ett bett i sig alls. Blir alltid knas när man försöker dra allt över en kam! :p

(förutom pessoa, det får man generalisera om! ;) )
 
Sv: "Elaka" Bett!?

Jag tror inte jag drog något bett alls över någon kam. Jag skrev att tvådelat är milt, men visst, allt är ju relativt.

Jag säger inte att tredelat är fel att använda, jag använde det flitigt förr då det ju konstant sas att det är det mildaste bettet. Men jag har funderat mycket om tränsbett och har kommit till följande slutsats. En häst har inte plats för något bett alls i munnen, så vilket bett man än väljer kommer behöva att vänjas in för att man skall kunna göra en vettig bedömning över hur hästen "trivs" med det. Alla dåligt tillpassade bett kan skada hästmunnen.

Ett tvådelat lite tjockare ligger väldigt stabilt i munnen om det är rätt tillpassat och med en bra nosgrimma. Hästen kan "vila" sin haka i handen på ett stabilt sätt och det är ett bett som är enkelt att hålla still i hästens mun.

Ett tredelat tenderar att trycka mot tungan iom två brytpunkter. Det "glider" lättare i sidleds i hästens mun (än ett tvådelat), vilket kan ge en instabil känsla om handen inte är riktigt stabil. Det blir ett skarpare/obehagligare bett om hästen har känslig tunga då det mer "smiter om" och trycker på tungan och inte vilar mot lanena på samma sätt. Tungan vill jag gärna ge utrymme, så jag har lämnat det tredelade bettet på hyllan just nu.

Man får helt enkelt ta reda på hur och var hästen är känslig, och tänka på det när man väljer bett. Mycket kan man känna själv om man provar att hålla i bettet när någon annan håller i tyglarna, sen får man ta reda på vad hästen helst vill ha genom att testa sig fram och göra det systematiskt.
 
Sv: "Elaka" Bett!?

Ja precis, alla bett kan bli fel om de är fel tillpassade eller inte fungerar för ekipaget! Har aldrig påstått att ett tvådelat inte skulle vara ett milt bett.
 
Sv: "Elaka" Bett!?

Jag gillar inte pessoabett! När jag red på ridskola så hade en liten pigg ponny ett pessoabett och efter något år slutade hon hoppa beroende på allt ryck i munnen och tryck i nacken ( det ger ju dubbla signaler ). Jag gillat verkligen inte pessoabett! Tvådelat bett har jag ridit med men jag har inte mycket erfarenhet av det!
 
Sv: "Elaka" Bett!?

Jag tycker inte om att man kallar vissa bett för "elaka" och vissa för "snälla", det beror så fruktansvärt mycket vilken hästmun dom sitter i och vilken hand som håller i tygeln. Vissa hästar kanske trivs på ett pessoa med rätt ryttare medan andra kanske håller på att plågas ihjäl av den snälla ryttaren som satte ett alldeles felaktigt "snällt" tränsbett i munnen på sin häst. Jag tycker det viktigaste är variation, sitt inte med samma bett som har samma tryckpunkter hela tiden ha minst tre olika bett och variera med.
 

Liknande trådar

Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 439
Senast: Oknytt
·
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 520
Utrustning Hej! Jag tänkte fråga bara, vad har ni för erfarenheter utav bettet nedan? Det kommer ifrån Fager och modellen heter "John Universal"...
Svar
6
· Visningar
1 983
Senast: Dopy
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 192
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp