Elstängsel och kyla

N

niceday

Påverkas elen i stängslet av kyla eller är det troligen något annat problem?
Finns ingen el i stängslet alls nu och folk säger att det är pga av kylan och letar därför inte efter andra fel, men jag tycker att det alltid är dålig/ingen ström oberoende av väderlek. (är inackorderad)

Har man inte elstängsel i Norrland tex!?
 
Sv: Elstängsel och kyla

Vi har el i staketet men det finns ingen kontakt med marken när snön issolerar. Blir det bara barmark och lite fukt så funkar det igen. Men minna hästar har ingen större benägenhet att ta sig ut defenetivt inte när det är mera mat i hagen än utanför.:rofl:
 
Sv: Elstängsel och kyla

Det finns speciella elband med jord inbyggd som en egen tråd i elbandet som fungerar bra när det är mycket snö och kallt. De vanliga elstaketen som kräver att hästen jordar själv för att kunna få en stöt fungerar inte så bra eller inte alls när det är mycket snö.

Du får väl ta tag i det när det töat.
http://www.gilo.se/Polar.htm
 
Sv: Elstängsel och kyla

OK då förstår jag. Det är hästen (och jag) som inte kommer i kontakt med marken när det är snö så därför blir det ingen stöt.:idea: Även om där skulle råka vara ström.

Den andra tråden kan jag glömma att de sätter in...:grin: Men tack för tipset.

Får väl försöka få till stånd halm/granris i hagen istället så de inte vill hänga över.

niceday *som önskar jag hade eget ställe!!!*
 
Sv: Elstängsel och kyla

Det är jordningen som fallerar i snö, och/eller att det lägger sig is/snö på tråden och isolerar. Men så enkelt som att elen inte funkar om det är snö på marken är det inte. Jag har haft elstängslet igång fram till förra veckan, då blev det så mycket snö att snön går över undertråden så då slog jag av det.

Men både skodda och oskodda har åkt på smällar även när de stått på snö, och jag kan 'jorda' stängseltestaren mot snön och den ger utslag.

Dock, det som gjort skillnad för mig var att sätta fler och längre jordspett, innan kunde jag med ha problem 'bara det kom snö'. Det är ju dock knivigt att fixa nu den här årstiden, men till våren kanske.

Problem beror nästan alltid på endera dålig jordning vid aggregatet, eller att man tappar ström ute på tråden (knutar i tråden, överslag, det går i jord på tråden, vegetation på tråden etc) eller att tråden helt enkelt är dålig. Så är det ofta dålig ström är det ide att se över det till våren och fixa till sånt där.

Jag har INTE polarband, utan helt vanligt elrep btw.
 
Sv: Elstängsel och kyla

Ett alternativ till polarband är att man sätter en extra tråd 1-2 decimeter under/över den vanliga tråden och kopplar den extra tråden direkt till minuspolen/jord på elaggregatet - när då hästen går emot båda trådarna så får den en rejäl smäll.

Har med fördel praktiserat detta på rymningsbenägen shettis :angel:
 
Sv: Elstängsel och kyla

När undertråden ligger under snön kopplar man naturligtvis ur den!
Tjälad mark leder ström sämre än otjälad så vid djup tjäle blir effekten ännu sämre.
Polarband är ett tjorv som vi tills vidare klarar oss utan med hästar om har bra respekt för elen trots detta.
PL
 
Sv: Elstängsel och kyla

När undertråden ligger under snön kopplar man naturligtvis ur den!
Tjälad mark leder ström sämre än otjälad så vid djup tjäle blir effekten ännu sämre.
Polarband är ett tjorv som vi tills vidare klarar oss utan med hästar om har bra respekt för elen trots detta.
PL

Jo, skulle också funka, koppla ur undertråd och ha kvar på övertråd. Men den enda som är i riskzonen för att rymma når inte ens upp till övertråden, så kändes enklast att bara slå av strömmen helt, och invänta tö. Skulle den lilla pälsbollen få för sig att ge sig på staketet så kopplar jag dit en ny 'undertråd' strax över snön och kopplar ur den understa och slår på elen igen. Men den lilla tycks av någon anledning inte vara så supersugen på att ge sig ut i 70 - 80 cm snö på några äventyr utanför hagen ;)
 
Sv: Elstängsel och kyla

Sitter just och klurar över elfrågan, läste länken om Polarbandet och var nära att klicka på "beställ". Men funkar detta lika bra så blir det ju en betydligt billigare lösning!
 
Sv: Elstängsel och kyla

Om det ska funka med två separata trådar måste man nog ha någon form av icke-ledande distans mellan trådarna som håller dem ifrån varandra. Både när det blåste och när det blev snö på trådarna jordade de mot varandra alldeles oberoende av om någon häst var i närheten eller inte och det var ett alltid oavslutat arbete att sträcka trådarna likadant överallt då de gärna drog sig och töjde sig olika mycket när det låg snö på (har provat både järn och tunt nylonrep) och då hamnade på varandra även när vädret var okomplicerat.

Vi har bytt till Polarband runt vinterhagen och det verkar fungera bra. Tack och lov behövde vi bara betala för bandet och isolatorer eftersom vi har ungskog i stolpgrovlek själva.
 
Sv: Elstängsel och kyla

Aha, värt att tänka på. Med vilket avstånd hade ni placerat trådarna? Läste att man kan använda undertråden till jordning, eftersom vi har så mycket snö så har jag i nuläget kopplat bort den helt. Men det krävs väl att hästen tar i båda trådarna för att få sig en snärt?
 
Sv: Elstängsel och kyla

I vårt stall har vi två trådar, det kanske är ett avstånd på 70 cm mellan dem. Men elen är ju som sagt kass nu på vintern och vi har inte heller någon el att tala om i trådarna.
 
Sv: Elstängsel och kyla

Vi hade problem med våra små hästar, gick ut flera gånger varje dag tillslut. Allt som behövdes var mer jordspett som jorda, vi slog ner 5st på 120cm och vilken otrolig ström det blev!!! Från den dagen förra veckan har dom inte vart ute en enda dag så ett tips är att kolla jorden!!!
 
Sv: Elstängsel och kyla

Påverkas elen i stängslet av kyla eller är det troligen något annat problem?
Finns ingen el i stängslet alls nu och folk säger att det är pga av kylan och letar därför inte efter andra fel, men jag tycker att det alltid är dålig/ingen ström oberoende av väderlek. (är inackorderad)

Har man inte elstängsel i Norrland tex!?

snön isolerar, jag stänger helt enkelt av elen på vintern, gör ingen nytt iaf
 
Sv: Elstängsel och kyla

Fick tips att sätta jordspettet i gödselhögen, jordar bra om man inte har gödselplatta.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 628
Senast: Lhas
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 139
Senast: super
·
Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
19 374
Senast: Shaggy
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 493
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp