P

Ponilovers

Hej!

Vi ska köpa staket till en hage, som ska användas i en vecka. Vi undrar då ifall man behöver el i staketet eller inte? Alltså, om det är ett sånt staket som det är meningen att man ska ha el i, om man köper massa elgrunkor.
 
Sv: Elstaket!

Om du inte sätter i ström så kan du lika gärna strunta i staketet. Säg åt hästarna bara var du vill att dom ska vara.
 
Sv: Elstaket!

Det beror väl lite på hur hästarna som ska gå där är. Vi har aldrig haft ström i våra staket på sommarbetet och våra hästar är inte på staketen ändå, vi har aldrig haft några lösa hästar. Däremot så är vi noga med att byta bete innan maten tar slut i hagen. Har man däremot en häst som inte respekterar staketen lika bra så ska man självklart ha ström på.
 
Sv: Elstaket!

Som Crazy skriver.

Om hästarna respekterar stängslet ändå, klara man sig utan elen. Vi kopplar bara på elen vid behov, dvs om någon unghäst behöver en påminnelse vilket är 3 år sedan.

LIA
 
Sv: Elstaket!

Hästarna ska ju endast gå där i en vecka så det känns onödigt att köpa. Men vi ska hyra häst så vi vet inget om dom än
 
Sv: Elstaket!

Okända hästar - alltid el. Rejält med el. Främst så att hästarna inte riskerar att skada sig på staket och/eller om de kommer ut.
 
Sv: Elstaket!

Som Lovisaleonora skriver så alltid el till okända hästar. Det finns aggregat som man kopplar till bilbatter/fritidsbatteri som inte är våldsamt dyra. Det går ju att sälja sedan om man inte behöver det mer.
 
Sv: Elstaket!

Personligen är jag väldigt försiktig med elstaket utan el, både band, tråd och snöre blir riktigt läskigt om de inte har respekt utan står och lattjar med staketet. Bättre då med el, och slippa skärskador.
 
Sv: Elstaket!

Om du inte sätter i ström så kan du lika gärna strunta i staketet. Säg åt hästarna bara var du vill att dom ska vara.

Och att sätta upp ett staket är världens bästa sätt att säga det. Eller hur?

Om hästarna är vana vid elstaket behövs ingen el - de vet att den vita tråden betyder att de inte ska röra den. Om det är okända hästar skulle jag inte ha staket utan el.
 
Sv: Elstaket!

Hästarna ska ju endast gå där i en vecka så det känns onödigt att köpa. Men vi ska hyra häst så vi vet inget om dom än

Fråga ifall de har gått med el förut. Har de gjort det så kan det säkert funka utan att ha el inkopplat. Sen beror det ju lite på läget. Jag skulle t.ex. aldrig köra utan el ifall hagen låg vid en trafikerad väg.

Mina hästar går ofta utan el inkopplat då det är lite besvärligt i vissa hagar samt på vintern. Men märker jag att de börjar tappa respekten så tar jag batteri och elaggregat med mig och kopplar in det så att de märker att det gör ont att nuddar tråden.
 
Sv: Elstaket!

Det tar inte många timmar för min häst att luska ut om det är el i staketet eller inte. Utan el kan hon mkt väl tänka sig att stå och dricka i grannhagen vattenkar...

Hästar är olika, jag skulle inte chansat.
 
Sv: Elstaket!

Fast då frågar jag mig om du har tillräcklig kraft i staketet när elen är på?

Alla våra hästar, även de mest envisa, håller sig borta från att prova läget i ett par månader när de fått sig en kyss. De allra flesta provar aldrig igen.

Eller har din häst något annat smart sätt att luska på utom att prova?
 
Sv: Elstaket!

Vår ponny är likadan. Han känner på fem minuter att det är eller inte är el i staketet. Där han står har de grill-styrka på staketet. Han går aldrig i närheten när elen är på, skulle någon glömma är han ute på bygden efter fem minuter.
 
Sv: Elstaket!

Våra hästar har varit utan el hela vintern, men de har haft gott om mat och de är ju trygga i sin hage, som de gått i i flera år.

En häst som är ny för mig eller för att stänga bort okända hästar från varandra - el på, absolut!!

OM dina hästar går ur hagen kommer det troligen att hända precis i början av veckan, och då är risken att de lär sig vid det tillfället att det går att gå igenom staketet. Det är alltså särskilt viktigt med ström på tråden när hästarna är nya i hagen.
 
Sv: Elstaket!

Vår ponny är likadan. Han känner på fem minuter att det är eller inte är el i staketet. Där han står har de grill-styrka på staketet. Han går aldrig i närheten när elen är på, skulle någon glömma är han ute på bygden efter fem minuter.

Det är nog en typisk ponnygrej...de är så fruktansvärt smarta när det gäller egna fördelar. :devil: (Fast mest :love: trots allt. De är bara så roliga att ha att göra med!)
 
Sv: Elstaket!

Vår ponny är likadan. Han känner på fem minuter att det är eller inte är el i staketet. Där han står har de grill-styrka på staketet. Han går aldrig i närheten när elen är på, skulle någon glömma är han ute på bygden efter fem minuter.

Där ser man, alltid lär man sig något nytt. Tur att inte någon av mina hästar har det "kunnandet" :-)

Då blir nog rådet att ha elen på alltid..... Åtminstone innan man känner hästarna ordentligt.
 
Sv: Elstaket!

Och speciellt när man har andras hästar!!

Är det sina egna hästar så får man göra som man vill. Men har man lånat andras hästar så ska man se till att göra jobbet korrekt!

Det har du rätt i. Dessutom är det ett tillfälle (nyss åkt transport - nytt ställe - osäker häst) då det är ganska sannolikt att tråden testas.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 292
Senast: Ajda
·
L
Juridik & Ekonomi Jag undrar två saker om polis anmälningar och sånt om nån här vet det! Och jag vill inte disskutera om VARFÖR jag undrar domhär sakerna...
2
Svar
20
· Visningar
2 242
Senast: gulakatten
·
Hemmet Hej, Undrar om någon här har koll om man kan ställa en fristående mikrovågsugn i överskåp? Jag har ingen mikro i mitt kök idag och har...
Svar
16
· Visningar
1 457
Senast: cewe
·
Ekonomi & Juridik Hej, behöver lite råd. Om jag inte har någon uppsägningstid varken skriftligt eller muntligt på min stallplats, så borde jag väl i...
Svar
6
· Visningar
1 668
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp