Bukefalos 28 år!

Emot swebus totaltförbjud

Sv: Emot swebus totaltförbjud

Det är inga fel alls med att visa hänsyn, det har jag aldrig sagt. Att visa hänsyn är iaf för mig rätt självklart. Men hänsyn och totalt förbud är två vitt skilda saker.

Hur ofta åker folk med djur egentligen? Tycker inte att man brukar se djur så ofta och då har jag ändå åkt 6 mil med både tåg och buss varje dag en period och minst 1 ggn/vecka en period, har totalt sett 2-3 hundar under de 3 åren. Är det så pass sällan folk åker buss med djur så lär det knappast vara ett jättestort problem annat än för gamla gubben Olle som inte gillar hundar, liksom.

Själv är jag pollenallergiker, så av hänsyn till mig kan väl folk som vistas bland pollen och hö också skippa bussen isf. De kan gott åka svindyr taxi eller tåg istället de också! :smirk:
 
Sv: Emot swebus totaltförbjud

jag tycker att om man ska åka buss får man anpassa sig, också efter de allergier du nämnde. att man inte luktar mycket parfym, rök, hö osv. så jag tycker inte man ska favorisera djurallergiker.

Ska man anpassa sig efter alla allergier så kommer alla bussbolag gå i konkurs. Mao kan man gott skippa alla såna förbud och sluta lämpa över en persons problem på en helt annan person och låta alla ta ansvar för sig själva istället :idea:
 
Sv: Emot swebus totaltförbjud

VILL åka buss? Det är snarare ett MÅSTE för många djurägare för att t.ex. kunna ta sig till veterinär.

jag anser att ska man ha djur bör man inte vara beroende av bussar. man måste se till att man har egen bil eller någon som kan skjutsa, eventuellt ta någon taxi som tillåter djur.

det kan ju förresten inte vara bra för djur att sitta i en varm och trång buss när de är sjuka och ska till veterinär.

inga allergiker ska behöva känna sig oroliga innan de åker buss.
djurägare får helt enkelt ta hänsyn till det, genom att åka bil de gånger de ska transportera sina djur.
 
Sv: Emot swebus totaltförbjud

Ska man anpassa sig efter alla allergier så kommer alla bussbolag gå i konkurs. Mao kan man gott skippa alla såna förbud och sluta lämpa över en persons problem på en helt annan person och låta alla ta ansvar för sig själva istället :idea:

det måste ju självklart vara rimligt, att inte släpa med sig håriga hundar, katter, råttor eller vad man nu vill ha med sig in i bussen tycker faktiskt jag är ganska rimligt!
 
Sv: Emot swebus totaltförbjud

Samtidigt är det inte rimligt att enbart djurägare ska drabbas heller. Inte heller är det rimligt att djurägare ska anpassa sig helt efter att andra är allergiker. Att folk är allergiska är inte vårat problem liksom.

Av alla gånger jag åkt buss och tåg har jag för övrigt aldrig varit med om att något djur skulle bli lidande av det. Det enda stressade djuret öht har varit en råtta som kom över det rätt snabbt. Varken tåg eller bussar jag åkt har varit varma öht utan snarare i behaglig värme. Bilar däremot, de blir varma.
Ett djur som sitter i en transportbur lär knappast bry sig om denne sitter i bil eller buss, men faktum är att bilar ofta är de som blir just varma eller kalla och det är helt klart något som är dåligt för djuret.

Allergiker behöver inte känna sig oroliga. De kan ta ansvar för sig själva och ta medicin eller undvika bussar själva också, istället för att lägga över ansvaret på oss djurfolk. Det är som sagt inte vårt fel att folk är allergiska, så varför ska vi straffas för det?

För övrigt misstänker jag starkt att du inte ens vet vad du snackar om om du tror att det enbart gäller håriga djur. Vet du ens vad hos djuren man reagerar på? :smirk:
 
Sv: Emot swebus totaltförbjud

Ähh swebus gör väl som dom vill.

Personligen tycker jag att måste man åka buss för att ta sig till exempelvis veterinären borde man ändå överväga att inte ha djur. Av hänsyn till djuret. Jag skulle aldrig ta med mig ett djur på bussen, tycker inte det är en lämplig miljö.
 
Sv: Emot swebus totaltförbjud

Samtidigt är det inte rimligt att enbart djurägare ska drabbas heller. Inte heller är det rimligt att djurägare ska anpassa sig helt efter att andra är allergiker. Att folk är allergiska är inte vårat problem liksom.

att just djurägare drabbas beror ju på att det är en enkel och effektiv åtgärd att inte tillåta djur på bussen. många andra allergier, t.ex pollenallergi är svåra/omöjliga att göra något åt.

Allergiker behöver inte känna sig oroliga. De kan ta ansvar för sig själva och ta medicin eller undvika bussar själva också, istället för att lägga över ansvaret på oss djurfolk. Det är som sagt inte vårt fel att folk är allergiska, så varför ska vi straffas för det?

Det är klart att det inte är djurägarnas fel, men jag ser det inte som ett straff att inte ta djuren på bussen, utan att som sagt, att visa hänsyn. Det finns förbud mot djur i de flesta affärer restauranger m.m, så det är inget konstigt med att förbjuda djur även på bussar (som förresten är betydligt trängre)

För övrigt misstänker jag starkt att du inte ens vet vad du snackar om om du tror att det enbart gäller håriga djur. Vet du ens vad hos djuren man reagerar på? :smirk:

Dina misstankar stämmer nog inte, tyvärr :smirk:
Har bl.a en allergisk släkting så jag vet en del om allergier, och att det även kan orsakas av djurens hud, urin m.m
kan hålla med om att det var lite onödigt att skriva till "håriga" innan djur :)
 
Sv: Emot swebus totaltförbjud

Själv är jag pollenallergiker, så av hänsyn till mig kan väl folk som vistas bland pollen och hö också skippa bussen isf. De kan gott åka svindyr taxi eller tåg istället de också! :smirk:


Var ser du likheterna där! :confused: Man ska ju inte förbjuda människor som VISTAS bland djur/hundar att åka buss!! Så på vilket vis blir då folk som vistas bland pollen och hö relevanta?? Är det någon som har sett en person ta med sig en björk eller en höbal på bussen!? Knappast och det är väl först där isf. som man kan börja göra jämförelser.

Kicki :)
 
Sv: Emot swebus totaltförbjud

Ska man anpassa sig efter alla allergier så kommer alla bussbolag gå i konkurs. Mao kan man gott skippa alla såna förbud och sluta lämpa över en persons problem på en helt annan person och låta alla ta ansvar för sig själva istället :idea:

Och då är det ju knappast bussbolagens problem att vissa som har hund inte har råd att köpa bil utan är beroende av buss för att ta sig till veterinär. Det är hundägarens ansvar att få hunden till veterinär inte bussbolagets, var och en får ta ansvar för sig själva. :angel: De ägnar sig åt persontrafik inte djurtransporter i första hand. :idea:

Och vem har sagt att dom ska anpassa sig efter alla allergier? Det som görs är ju att ta bort "topparna"!

Kicki :)
 
Sv: Emot swebus totaltförbjud

Allergiker behöver inte känna sig oroliga. De kan ta ansvar för sig själva och ta medicin eller undvika bussar själva också, istället för att lägga över ansvaret på oss djurfolk. Det är som sagt inte vårt fel att folk är allergiska, så varför ska vi straffas för det?

Du snackar ju som om du skulle få livstids fängelse! :smirk: Som jag skrivit tidigare, vi djurägare kan åxå ta ansvar för oss själva, varför ska allergiker straffas för att någon som har t.ex. har en hund inte skaffar en bil att köra runt jycken i!? :devil: :angel: Har man skaffat ett djur så ska man inte "lägga över ansvaret på andra" att frakta det. Det är ju inte allergikernas fel att någon skaffar hund men inte har råd med eget transportmedel. Man kan se det från andra hållet åxå.....

Kicki :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Emot swebus totaltförbjud

Att folk är allergiska är inte vårat problem liksom.

Men fy vilken inställning du har till dina medmänniskor! :eek: Aldrig hört talas om hänsyn?

Allergiker behöver inte känna sig oroliga. De kan ta ansvar för sig själva och ta medicin eller undvika bussar själva också, istället för att lägga över ansvaret på oss djurfolk. Det är som sagt inte vårt fel att folk är allergiska, så varför ska vi straffas för det?

Varje gång en allergiker utsätts för det den är allergisk emot förvärras sjukdomen. Det första råd en allergiker får hos läkaren är. "Undvik att utsätta dig för det du reagerar på".
 
Sv: Emot swebus totaltförbjud

Personligen tycker jag att måste man åka buss för att ta sig till exempelvis veterinären borde man ändå överväga att inte ha djur. Av hänsyn till djuret.

Äsch, det beror väl på vad man ska till veterinären och göra.

Jag skulle aldrig ta med mig ett djur på bussen, tycker inte det är en lämplig miljö.

Jag kan komma på ett antal miljöer som är betydligt värre för djur att vistas i, än i miljön på en buss. Min katt har rentav varit lite lugnare de gånger han har åkt buss, jämfört med de gånger han åker bil. Jämför enaxlat hästsläp med boggiesläp, typ.
 
Sv: Emot swebus totaltförbjud

Äsch, det beror väl på vad man ska till veterinären och göra.

Ja men jag tycker inte man ska vara beroende av buss för att ta sig till veterinären och du har ju ingen aning om vad ditt djur kan tänkas råka ut för. Så nej, är man beroende av buss för att ta sig till veterinären bör man inte ha djur.
 
Sv: Emot swebus totaltförbjud

Jag kan komma på ett antal miljöer som är betydligt värre för djur att vistas i, än i miljön på en buss. Min katt har rentav varit lite lugnare de gånger han har åkt buss, jämfört med de gånger han åker bil. Jämför enaxlat hästsläp med boggiesläp, typ.

Visst finns det alltid värre miljöer, men bara för att det finns något som är värre behöver man ju inte utsätta sitt djur för det. Jag skulle aldrig ta med mig ett djur på en buss dels av hänsyn till djuren men även till allergiker.
 
Sv: Emot swebus totaltförbjud

Ja men jag tycker inte man ska vara beroende av buss för att ta sig till veterinären och du har ju ingen aning om vad ditt djur kan tänkas råka ut för. Så nej, är man beroende av buss för att ta sig till veterinären bör man inte ha djur.

Men inträffar det något akut kan man lika gärna ta en taxi som att köra själv. Eller be någon annan köra. Jag tvivlar t.ex. på att alla djurägare i storstäderna har bil och körkort.

Visst finns det alltid värre miljöer, men bara för att det finns något som är värre behöver man ju inte utsätta sitt djur för det. Jag skulle aldrig ta med mig ett djur på en buss dels av hänsyn till djuren men även till allergiker.

Visst inte, men jag kan verkligen inte se varför en buss skulle vara en så hemsk miljö för ett mindre djur. Ta en katt t.ex., den ligger ju ändå bara där i sin transportbur. Bil som buss, liksom. Eller vad är det du tycker är så hemskt?
 
Sv: Emot swebus totaltförbjud

Visst inte, men jag kan verkligen inte se varför en buss skulle vara en så hemsk miljö för ett mindre djur. Ta en katt t.ex., den ligger ju ändå bara där i sin transportbur. Bil som buss, liksom. Eller vad är det du tycker är så hemskt?

Frågan var kanske inte riktad till mig men jag svarar ändå.
Jag tycker att det är ganska självklart att en buss är en sämre miljö än en bil, för ett djur.
För det första händer det ofta att luftkonditioneringen inte fungerar, och det är otroligt kvavt och varmt i bussen. det kan även vara mycket folk på bussen och ljudnivån kan då vara hög. Många djur har som alla vet mycket känslig hörsel.

Det tar ju så gott som alltid längre tid att åka buss än att åka bil, så djurens "lidande" förlängs ju.

Sedan är det ju bussbyten mm som gör det jobbigare för djuret att åka buss...
 
Sv: Emot swebus totaltförbjud

Var ser du likheterna där! :confused: Man ska ju inte förbjuda människor som VISTAS bland djur/hundar att åka buss!! Så på vilket vis blir då folk som vistas bland pollen och hö relevanta?? Är det någon som har sett en person ta med sig en björk eller en höbal på bussen!? Knappast och det är väl först där isf. som man kan börja göra jämförelser.

Precis, helt rätt :bow:
 
Sv: Emot swebus totaltförbjud

Snacka om att gå till överdrift.

Detta hamnar ju i samma veva som att djurägare måste flytta ifrån sina hem för att en allergiker har flyttat in i huset brevid. Har hänt flera gånger för hästfamiljer som har hästarna hemma. Och det trots att allergikerna flyttade ditt efter. Helt fel.

Ska vi förbjuda djur på bussen så tycker jag vi ska ta å förbjuda fler saker på bussen. Absolut å defenitivt rökare det finns flertal personer som är allergiska med rök och har stora problem med rök. Rökarna har ju trots allt valt att börja röka själva liksom :smirk:

För att inte tala om dom som överparfymerar sig det borde verkligen vara förbjudet isåfall. Jag e ytterst känslig mot visa parfymer och har stora problem med ax africa tillexempel. Den borde förbjudas totalt.

Jag känner flertal allergiker som är allergiska mot lite allt möjligt så som djur, cigarettrök, laktos, choklad m.m. och ingen av dom har någonsin klagat på att det finns djur på bussarna. Ingen har heller klagat på att vi har både hund, katt och hästar på våran gård utan klarar av att vara flera dagar i rad hemma hos oss.

Nötallergiker vill jag poängtera är väldigt känsliga vilket visa inte verkar förstå, varför tror ni dom inte klarar av att äta en bit ren choklad från marabo? Dom kan inte ens gå in i ett rum där en påse nötter är öppna utan att få en reaktion. Därför har det blivit nöttförbud på flygplanen.

Och kläder är ändå kläder det kan innehålla väldigt mycket. Mitt ex som var väldigt allergisk mot hö och hästar. Får besvär av att åka i en bil som det finns stallkläder i.
 
Sv: Emot swebus totaltförbjud

Visst finns det alltid värre miljöer, men bara för att det finns något som är värre behöver man ju inte utsätta sitt djur för det. Jag skulle aldrig ta med mig ett djur på en buss dels av hänsyn till djuren men även till allergiker.

Om det nu är så hemst för djuren att åka buss hur förklarar du då att min hundar mycket hellre väljer bussen framför att åka bil? På bussen får de ju vara nära mig där jag är, i bilen ligga själva längst bak...
 
Sv: Emot swebus totaltförbjud

Snacka om att gå till överdrift.

Detta hamnar ju i samma veva som att djurägare måste flytta ifrån sina hem för att en allergiker har flyttat in i huset brevid. Har hänt flera gånger för hästfamiljer som har hästarna hemma. Och det trots att allergikerna flyttade ditt efter. Helt fel.

Ska vi förbjuda djur på bussen så tycker jag vi ska ta å förbjuda fler saker på bussen. Absolut å defenitivt rökare det finns flertal personer som är allergiska med rök och har stora problem med rök. Rökarna har ju trots allt valt att börja röka själva liksom :smirk:

För att inte tala om dom som överparfymerar sig det borde verkligen vara förbjudet isåfall. Jag e ytterst känslig mot visa parfymer och har stora problem med ax africa tillexempel. Den borde förbjudas totalt.

Jag känner flertal allergiker som är allergiska mot lite allt möjligt så som djur, cigarettrök, laktos, choklad m.m. och ingen av dom har någonsin klagat på att det finns djur på bussarna. Ingen har heller klagat på att vi har både hund, katt och hästar på våran gård utan klarar av att vara flera dagar i rad hemma hos oss.

Nötallergiker vill jag poängtera är väldigt känsliga vilket visa inte verkar förstå, varför tror ni dom inte klarar av att äta en bit ren choklad från marabo? Dom kan inte ens gå in i ett rum där en påse nötter är öppna utan att få en reaktion. Därför har det blivit nöttförbud på flygplanen.

Och kläder är ändå kläder det kan innehålla väldigt mycket. Mitt ex som var väldigt allergisk mot hö och hästar. Får besvär av att åka i en bil som det finns stallkläder i.


Personer som är allergiker och t.ex. letar hus har ett val och bör göra det valet. Att köpa/bygga hus utmed byggnader där det finns hästar/kor är både dumt och oansvarigt eftersom dom är medvetna om sin situation och kan iom. detta göra ett val i sitt boende, ett boende som ska bli deras hem i många år framöver. Skulle inte bli glad om någon (nu har vi en bit till närmsta hus) flyttade in i närheten av oss med denna vetskap om sig själv och vetskap om att vi är mjölkproducenter med 75 kor och c:a 125 ungnöt samt hästar och sedan började gnälla!

Men här handlar det om något helt annat, nämligen att åka buss! En buss som i första hand ska användas i persontrafik och inte som djurtransport. Förbudet är som skrivits tidigare inte att man som djurägare inte får åka buss utan DJURET får inte göra det! Och som rökare får man ju faktiskt inte heller röka i bussen, att man röker annars bryr sig ju inte bussbolagen om. Och som åxå sagts tidigare en buss är ett förhållandevis litet utrymme så även om man vistas där inte alltför många timmar så är allt högkoncentrerat.

Kicki :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 613
Fritid (Obs, texten nedan handlar om att skaffa "skinnfäll" av bortgånget husdjur utifall någon inte vill läsa om det och ni kan undvika...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 014
Senast: Liten
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 138
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Hej, suttit i dagar och läst här på forumet om avlivning av hundar. Och skriver därför jag vill få era tankar om mitt case. Jag har en...
Svar
14
· Visningar
2 933
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp