Bukefalos 28 år!

En fråga om grovfoder

Lazio

Trådstartare
Nu vet jag inte om det finns nån som ställt samma fråga här nyss, jag frågar ändå.
Hur mycket grovfoder ger ni era hästar, vad är det för ras, hur stor är hästen?
Jag blir så förvånad vad lite hö/hösilage hästar får.
Min pålla, en varmblodstravare på 154 cm, får jättemkt hösilage.
Hon äter en bra bit över 10 kg per dag.
Runt 3-4 kg morgon, 3-4 kg lunch, em 1-2 kg och kväll 5-6 kg.
Har ingen våg, men det är ungefär.
 
Den ena som väger ca 500 kg äter på pappret 11kg hö, men jag tror inte att hon får i sig mer än mellan 9-10kg eftersom den andra tar en del extra i hagen.

Den andra äter 9kg plus det hon snor av den andra och hon väger ca 600kg men är mer lättfödd än den andra.
 
Min arab som är 147 och lättfödd får enligt foderstat 7kg hö /dag. Vi har mkt bra hö och hon står sig bra på den givan.
Vår Nordsvensk får 8kg hö, rids ej, går bra på det.
Den andra Araben får 7,5 kg.
 
10 kg hösilage kan ju motsvara allt från 5-9 kg hö, så det säger ju faktiskt inte så mycket om hur du egentligen ger.
 
Jag har en islandshäst som får 10 kg hösilage om dagen. Fast han går på lösdrift och utfodras tillsammans med 9 andra hästar så antagligen får han inte i sig exakt så mycket.
 
"På papper" ger jag mitt fullblod på 425-450 kg(153,5 cm) 9 kg hö och så lucernhack också(ska visserligen sluta med det när säcken är slut).. Men jag räknar med att hon får i sig 8 kg då hon äter saktare än de andra i hagen, och missar 1/2 kg/mål.

Kan inte ge mer hö för det strular sig med smrp/mj kvoten då, höet har så lite protein (7,9 MJ, 31 SMRP).
 
De tre halvbloden står på 10-12 kg hö (beroende på storlek) + ett par kg foderhalm (vill ge mer men det är jäkligt ont om halm här). D-ponnyn tuggade i sig 8 kg hö före diarrén, nu 2 kg hö och 6 kg halm, kanske mer.
 
Häst 1. Halvblod 580 kg. Han får ca 13 kg hö/dag. Står på halm.

Häst 2. Halvblod 640 kg. Han får ca 15 kg hö/dag. Står på spån.
 
Vad hon vill ha, fri tillgång. Alla de stora hästarna i stallet ligger på minst 12kg hösilage med ts ca 70%.
 
Fritt hösilage... :smirk: det är ganska blött, hon petar uppskattningsvis i sig sådär 16-20kg per dag. Dessutom 1-2kg halm/dygn.

Ett halvblod på 159cm, högdräktig.
 
13 kg hösilage (ts på 73), stort eng.fullblod som vägde 585 kg i höstas när jag vägde honom.
Sen äter han uppskattningsvis ca 2 kg halm under natten också för det ligger alltid lite halm i vattenkoppen.
 
Min stora häst, ca.166cm, väger 600+ äter ca. 13-16 kg hösilage (TS 65%). På kvällen har hon fri tillgång men under dagen delar hon med de andra i hagen och övriga hästägare tillåter bara en viss mängd.
Min shettis, ca. 100 cm hög, har fri tillgång på hö. Tippar att han äter nånstans mellan 5 och 7 kilo om dagen.

Har exempel på ridskolans hästar där en ponny på ca 120 cm äter 1,5 kg hösilag om dagen. I övrigt får ponnyerna generellt 4kg om dagen och de stora 6kg om dagen som mest!
De flesta hästarna (både ridskolans och privathästar på samma ridcenter) äter lika mycket eller mindre på hela dagen än vad min gör på kvällen. Somliga äter tom. lika mycket eller mindre på hela dagen än vad shettisen gör på kvällen. Behöver jag påpeka att de får 3 kg och uppåt av krafftfoder varje dag???
 
vi ger (analyserat) hö, lusern, vetekli och proteintillägg. Hästarna promenadrids denna årstid (vi väntar på snön!) och båda är... ehum... i stort behov av (konstant) bantning och går på minimigiva. Motioneras så mycket som möjligt utifrån årstid.

Grovfoder per dygn (exklusive lusern) får de:

Lilla halvblodet:
6 kg/dag

Kallblodet:
7 kg/dag

Förra halvblodet:
12 kg/dag

Vi är egentligen FÖR stora givor grovfoder, allra helst fri tillgång, men båda nuvarande hästarna verkar vara väldigt lättfödda så det gäller att undvika att öppna dörren till foderkammaren...
 
Har islänning

som får ca 5 kg hö per dag. Hon väger väl runt 350-400 kg. Hon har dock halm också, så om hon behöver mer grovfoder kan hon kompensera sig med detta.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 562
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 752
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 618
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
2 756

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp