En fråga om steriliseringsmetod och äggledare.

Jag blir så ARG på det här jävla systemet!

Det ringde en sköterska från det andra sjukhuset idag och frågade lite och säger sen att det inte är försvarbart att sterilisera mig när jag har en fungerande spiral.

Där tog det hus i helvete och jag hörde rösten och sa att det är min rättighet att sterilisera mig om jag vill och att jag inte tänker ha en spiral till jag är 50 år gammal, att jag är 34 år gammal och har fått de barn jag vill ha och vill sterilisera mig. Då sa hon tack och hej.

Så jag får lust att anmäla det här till någon. Först struken två ggr och nu ville de inte ens göra det!

Så jävla arg och ledsen :(
Men va? Det måste du väl få avgöra själv!? Herregud! Får du inte göra alls eller bara inte just på det sjukhuset?
 
Jag tror inte anmäla leder någonstans om de inte även vägrar operation. Det där är tyvärr vad många kvinnor möter om och om igen. Jag fick kriga i flera år.

Därmed inte sagt att jag inte tycker du ska anmäla. Det tycker jag absolut! Måste bli ett slut på det där eländet.

Men hur kan man inte få välja själv?? Låter helt galet! Jag vill sterilisera mig när jag är typ 35, dvs 2025. Trodde inte det fanns på kartan att bli nekad sålänge en är över åldersgränsen. Visst att jag antog att det är väntetid, men att bli helt nekad 🤔
 
Men hur kan man inte få välja själv?? Låter helt galet! Jag vill sterilisera mig när jag är typ 35, dvs 2025. Trodde inte det fanns på kartan att bli nekad sålänge en är över åldersgränsen. Visst att jag antog att det är väntetid, men att bli helt nekad 🤔
Jag blev nekad i tio års tid så visst kan man det även om de inte har någon laglig rätt att neka. Jag tål inga hormoner och var 27 (dvs. över 25 och har man fyllt 25 får de inte neka) när jag sa att jag ville sterilisera mig. Då hade jag funderat fram och tillbaka i 6 år innan jag ens kontaktade vården så jag var verkligen stensäker på mitt beslut. Jag var 37 när det väl blev gjort.
 
Jag blev nekad i tio års tid så visst kan man det även om de inte har någon laglig rätt att neka. Jag tål inga hormoner och var 27 (dvs. över 25 och har man fyllt 25 får de inte neka) när jag sa att jag ville sterilisera mig. Då hade jag funderat fram och tillbaka i 6 år innan jag ens kontaktade vården så jag var verkligen stensäker på mitt beslut. Jag var 37 när det väl blev gjort.
Men herregud. Är det samma när män vill sterilisera sig?
 
Jag blev nekad flera ggr för jag inte hade några barn och skulle säkert ändra mig när jag mötte rätt man och då vilja ha barn. Ja på allvar...

Att jag tillslut fick var för att jag gjorde ett annat ingrepp som innebär att man inte får bli gravid OCH att jag inte kunde använda några hormoner med. DÅ fick jag tillslut.

Normalt SKA man sterilisera vid ingreppet som gör att man inte får bli gravid. De gjorde inte det på mig för jag hade inga barn och var så ung 😖

Jag var 35 när jag äntligen fick min sterilisering...
 
Men hur kan man inte få välja själv?? Låter helt galet! Jag vill sterilisera mig när jag är typ 35, dvs 2025. Trodde inte det fanns på kartan att bli nekad sålänge en är över åldersgränsen. Visst att jag antog att det är väntetid, men att bli helt nekad 🤔

Det verkar vara väldigt olika. Jag var 31 bär jag steriliserade mig, det var inga konstigheter. Ett samtal, boka tid, skriva på papper och sen var det klart.
Jag har inga barn.
 
Åtminstone förr fanns ett landsting som helt vägrade sterilisera utan medicinsk indikation. Trots lagen.

Priserna skiljer än. Från patientavgift till 10 000 kr.

Jämtland har tydligen börjat sterilisera. Fantastiskt. Det var de som vägrade innan. Men prisskillnaden är kvar även om fler och fler verkar sänka. Jag steriliserade via Uppsala län och deras pris är detsamma. Ingreppet utfördes dock i Gävleborg via vårdgarantin och de har sänkt sitt pris med nästan hälften.

Men vissa stackare får fortfarande betala 10 000 om de inte sänkt sen dec 2018 ;(

https://sterilisering.se/kostnad-for-sterilisering/
 
Jämtland har tydligen börjat sterilisera. Fantastiskt. Det var de som vägrade innan. Men prisskillnaden är kvar även om fler och fler verkar sänka. Jag steriliserade via Uppsala län och deras pris är detsamma. Ingreppet utfördes dock i Gävleborg via vårdgarantin och de har sänkt sitt pris med nästan hälften.

Men vissa stackare får fortfarande betala 10 000 om de inte sänkt sen dec 2018 ;(

https://sterilisering.se/kostnad-for-sterilisering/
Jag skulle behöva betala 7000. Så jag avvaktar.
 
Jag ringde, pratade med sköterska på plats, skrev under papper och sen fick jag en tid.

Så _ska_ det vara överallt men självstyre osv gör ju att det skiljer alldeles för mycket från region till region.
 
Jag ringde, pratade med sköterska på plats, skrev under papper och sen fick jag en tid.

Så _ska_ det vara överallt men självstyre osv gör ju att det skiljer alldeles för mycket från region till region.

Och inom region. Det gäller att få prata med rätt person... Tragiskt nog.
 
När jag tänkte sterilisera mig så fick jag nej pga att jag är op i magen, menade på att ingen kirurg vill skära i mig för all ärrbildning. Ville istället sätta sådana där pluggar men då får man inte ha nickelallergi, jag har aldrig kunnat använda nickel, reagerar direkt. Men likväl ville hon skicka mig på utredning och "trodde" inte det skulle vara någon fara.

Jag avböjde, för om pluggarna påverkat mig så gick de ju inte att ta bort. Ville ju sterilisera mig för att slippa ha skit i kroppen :crazy:.
 
Man tycker att de borde vilja att fler steriliserar sig än fortsätter med att stoppa i sig hormoner och kanske få göra aborter?! Borde ju bli mer lönsamt i längden?

tänkte också på det. Vill man sterilisera sig vill man ju inte ha fler barn. Nekas man sterilisering och då kanske blir gravid så kommer man ju antagligen vilja göra abort. Blir sjukt provocerad över att man inte bara kan lyssna på kvinnan som vill sterilisera sig.
 
tänkte också på det. Vill man sterilisera sig vill man ju inte ha fler barn. Nekas man sterilisering och då kanske blir gravid så kommer man ju antagligen vilja göra abort. Blir sjukt provocerad över att man inte bara kan lyssna på kvinnan som vill sterilisera sig.
Kan ju också vara så att man inte vill göra abort men samtidigt inte vill ha barnet heller. Ingen rolig situation alls :crazy:. Oavsett så är ju abort också psykiskt tufft att göra och medför risker.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 712
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 546
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 095
Hundhälsa Min hund opererades i somras för "akut fistulerande analsäcksinflammation", båda analsäckarna togs bort. Jag reagerade på att det var...
Svar
3
· Visningar
2 673

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp