En god gäst

Ser att jag vore en impopulär vän till en del här inne, för jag är sån att jag städar hos en del folk jag känner väl. Alltid med deras goda minne och godkännande och aldrig för att jag har "synpunkter" på hur de har det och de känner ju mig, så de tycker bara det är positivt :love:

Rent generellt om vi snackar middagsbjudning, så erbjuder jag mig att hjälpa till med att plocka undan/diska. Så är jag uppväxt med att det görs, man hjälps åt.
 
Jag skulle bli tokig om någon började hålla på hos mig utan att fråga om det var ok. Jag vill inte ens att någon plockar ihop tidningar på bordet och lägger i en hög eller liknande småsak.

Hos andra så frågar jag alltid om jag ska hjälpa till om det känns som om det skulle kunna behövas, men i 99% av fallen så är jag hemma hos någon först efter att vi bestämt vad som ska göras. Tex "Vi lagar mat tillsammans" och då är det ju redan innan klart att jag hjälper till med det jag kan.
 
Hjälpa till å plocka undan helt okej.
Däremot hatar jag när folk ställer sig p diskar, speciellt om jag säger nej. Hatar när andra diskar. Är smått pedantisk å tycker folk ofta inte diskar ordentligt, struntar i att ta utsidan på saker tillexempel :yuck:
Å inte sköljer ur trasan ordentligt så det tillochmed är diskmedel kvar i den. Nej tack fixar hellre själv.
 
Gäster som hjälper till med det jag själv håller på med är trevligt. Gäster som städar upp efter sig själva om de råkar spilla eller söla ner något likaså.
Gäster som själva initierar hushållsarbete är lite jobbigt, vill jag umgås med gästen efter middagen och skjuta disken till morgondagen är det mitt problem. Inte stå och hurtdiska mitt i natten för att någon annan tycker att det är så man gör.
Gäster som börjar med städprojekt som inte är relaterade till det jag och gästen gjort har jag aldrig varit med om faktiskt.
 
(Minns när jag var sådär 7-8-9 år och en av mina kompisar var med hem och lekte.
Och kunde dra fram dammsugaren o börja dammsuga?!
Jag var ju så liten, fattade ju inte då att hon uppenbarligen tyckte det var för lortigt hemma hos oss.
Inte för att det var fruktansvärt skitigt eller så , snarare som ett vanligt normalhem, men hon själv kom från ett mer ...ja, pedantiskt hem.. kan man väl säga.

Såhär i efterhand blir det ju liksom pinsamt.
Folk får ha det som de vill, skulle aldrig ha mage att börja plocka eller städa i någon annans hem..
Har som vuxen aldrig vågat fråga mina föräldrar vad de egentligen tyckte om det där 🙈 )
 
En bekant till mig som gillar "goda gärningar" i största allmänhet bjöd hem sig själv, sin mamma + några övriga gemensamma bekanta med huvudsyftet att vi skulle ha en storstädning i mitt hus.

Detta var alltså inte jättenära vänner och heller inget som jag överhuvudtaget hade fört på tal eller ens uttryckt någon önskan typ "åh om det bara kunde komma någon och göra en storstädning hemma hos mig". Inte heller så att det var en grupp bekanta som brukar ses för att städa hos varandra. (Hade känts lite eljest det också.) Hennes mamma är väl 65 år ungefär och ingen som jag någonsin har träffat.

Utan detta dök upp helt som hennes egen idé, men det fördes fram som att det var klappat och klart och att jag skulle bli lycklig och tycka det var fantastiskt. I stället kändes det oerhört awkward alltihop och det blev till sist också avstyrt från min sida.

Ska tilläggas att jag iofs gillar tanken på att umgås flera stycken över något bestämt projekt, typ gräva en ny rabatt, rensa ogräs på ridbanan eller måla en logvägg och sedan fira med att äta något gott. Jag kan möjligen stå ut med att nära vänner hjälper till med att hacka grönsaker och duka/plocka undan disk, om de är hembjudna med det primära syftet att äta och umgås. Men andra än nära vänner bör i mitt hem låta bli att lägga sig i det praktiska och bara äta och umgås som gäster.

Men att andra spontanbjuder hem sig själva - med eller utan föräldrar - för att rota igenom hela huset och städa garderober och golvlister och kylskåp? Det är rätt långt över min gräns.
 
En bekant till mig som gillar "goda gärningar" i största allmänhet bjöd hem sig själv, sin mamma + några övriga gemensamma bekanta med huvudsyftet att vi skulle ha en storstädning i mitt hus.

Detta var alltså inte jättenära vänner och heller inget som jag överhuvudtaget hade fört på tal eller ens uttryckt någon önskan typ "åh om det bara kunde komma någon och göra en storstädning hemma hos mig". Inte heller så att det var en grupp bekanta som brukar ses för att städa hos varandra. (Hade känts lite eljest det också.) Hennes mamma är väl 65 år ungefär och ingen som jag någonsin har träffat.

Utan detta dök upp helt som hennes egen idé, men det fördes fram som att det var klappat och klart och att jag skulle bli lycklig och tycka det var fantastiskt. I stället kändes det oerhört awkward alltihop och det blev till sist också avstyrt från min sida.

Ska tilläggas att jag iofs gillar tanken på att umgås flera stycken över något bestämt projekt, typ gräva en ny rabatt, rensa ogräs på ridbanan eller måla en logvägg och sedan fira med att äta något gott. Jag kan möjligen stå ut med att nära vänner hjälper till med att hacka grönsaker och duka/plocka undan disk, om de är hembjudna med det primära syftet att äta och umgås. Men andra än nära vänner bör i mitt hem låta bli att lägga sig i det praktiska och bara äta och umgås som gäster.

Men att andra spontanbjuder hem sig själva - med eller utan föräldrar - för att rota igenom hela huset och städa garderober och golvlister och kylskåp? Det är rätt långt över min gräns.
Jösses alltså, jag hade trott att det brunnit någonstans i vederbörandes huvud.

Själv hjälper jag alltid till med dukning, avdukning, vad som kan behövas om jag inte beordras att låta bli - och ser gärna att våra gäster gör detsamma. Med två vuxna värdar, varav en lagar mat/fixar fika och en försöker håll koll på en vild tvååring och/eller en hund så är den där totala uppassningen på gästerna helt omöjlig att ro i land och då är extra händer mkt uppskattade. Hellre det än att helt låta bli att ha vänner över, projektet sittande gäster med servering skulle bli alltför stort. Hellre då otvunget umgänge under kaosartade former, där man hjälps åt efter förmåga.
 
En bekant till mig som gillar "goda gärningar" i största allmänhet bjöd hem sig själv, sin mamma + några övriga gemensamma bekanta med huvudsyftet att vi skulle ha en storstädning i mitt hus.

Detta var alltså inte jättenära vänner och heller inget som jag överhuvudtaget hade fört på tal eller ens uttryckt någon önskan typ "åh om det bara kunde komma någon och göra en storstädning hemma hos mig". Inte heller så att det var en grupp bekanta som brukar ses för att städa hos varandra. (Hade känts lite eljest det också.) Hennes mamma är väl 65 år ungefär och ingen som jag någonsin har träffat.

Utan detta dök upp helt som hennes egen idé, men det fördes fram som att det var klappat och klart och att jag skulle bli lycklig och tycka det var fantastiskt. I stället kändes det oerhört awkward alltihop och det blev till sist också avstyrt från min sida.

Ska tilläggas att jag iofs gillar tanken på att umgås flera stycken över något bestämt projekt, typ gräva en ny rabatt, rensa ogräs på ridbanan eller måla en logvägg och sedan fira med att äta något gott. Jag kan möjligen stå ut med att nära vänner hjälper till med att hacka grönsaker och duka/plocka undan disk, om de är hembjudna med det primära syftet att äta och umgås. Men andra än nära vänner bör i mitt hem låta bli att lägga sig i det praktiska och bara äta och umgås som gäster.

Men att andra spontanbjuder hem sig själva - med eller utan föräldrar - för att rota igenom hela huset och städa garderober och golvlister och kylskåp? Det är rätt långt över min gräns.
Yttersta beviset för att folk inte är kloka! :eek:
 
Wait what now @Lillgrådis det låter ju fullkomligt bisarrt. Jag hade svårt att tacka ja till erbjudandet om hjälp med en flyttstädning av en av mina närmsta kompisar när jag gjorde en flytt en gång i tiden. Och då är ju ändå alla personliga tillhörigheter borta redan.

Vad gäller hjälpa till vid middagar och dylikt så erbjuder jag mig alltid och gör vad jag blir tillsagd att göra. Även om det gör ont i mig att sitta och titta på när värden/värdinnan sliter och jag sitter och tittar på. :o Eftersom jag tydligen är en crowdpleaser som gärna vill vara till lags och hjälpa till.
 
Det känns som om jag har tappat hakan för länge sedan... :cautious: Vad är det för folk som håller på med sånt? Hos svägerskan kan jag absolut hjälpa till att plocka ur diskmaskinen om vi är där och käkar, men då tar jag ur diskmaskinen och svägerskan sätter in i skåpen och vi pratar under tiden. På samma sätt stoppar jag i disken och kan ställa mig och fixa med maten efter en koll om det är okej. Hos vår utökade familj gör jag också det, men där umgås vi med den uttalade att vi lagar mat tillsammans, alltså är det inte så konstigt att jag tar fram grejer ut skafferiet osv.
Syrran har jag samma relation med, när vi är och hälsar på dem så står jag oftast för matlagningen, alltså har jag fritt fram. ;) Men de tre relationerna är väldigt nära, och framarbetade under många år tillsammans. Hos "vanliga" vänner så frågar jag självklart om jag kan hjälpa till på något sätt och gör det jag blir ombedd om, men skulle aldrig tränga mig på och göra saker som jag inte har blivit ombedd att göra.
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 575
Senast: Imna
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 919
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 128
Senast: Ramona
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Länge sen jag var här nu. :) Saknar dock skrivandet, och tänkte bara samla mina tankar kring var jag står just nu... Jag...
Svar
2
· Visningar
1 328
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Bildtråden
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp