En häst över

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har fått frågan om jag vill bli delfodervärd på Senioren. Hon vill flytta honom till ett annat stall och där kommer då utsläpp, insläpp och fodringar att ingå. Tillgång till ridhus finns också på gården. Men det kostar såklart. Som delfodervärd skulle det kosta 2860 kronor i månaden. Ägaren tar då det jobb och kostnader som blir utöver det som ingår i stallplatsen.

Haken är att jag inte hade tänkt mig mer ridning än 1-2 gånger i veckan framöver. Jag är också osäker på min ekonomiska situation framöver då jag överväger att gå ner på 75% för att jag inte riktigt pallar att sitta vid en datorskärm 8 timmar om dagen. Och om jag bara jobbar 75% så har jag inte råd med någon häst.

Seniorens ägare säger att det är typ omöjligt att hitta någon annan som vill ta sig an hästen. Jag vet inte alls hur mycket hon har försökt. Men hur svårt ska det vara egentligen? Hästen är förvisso snart 26 år och tänderna har hotat med att släppa, men han är i övrigt pigg och fräsch. Dessutom är han otroligt välutbildad och en utmärkt läromästare. Han skulle fortfarande kunna hoppa banor på 1.10-1.20. Upp till de höjderna kliver han över. Själv hoppar jag inte ens 90 cm än så för en sån som mig, som vill lära sig, är han utmärkt. Det borde ju finnas fler på min nivå?

Ägaren har fått dra ett ganska tungt lass under hösten med samtliga stallpass själv. Hon behöver underlätta för sig och det förstår jag. Hennes situation är inte det minsta avundsvärd. Hon har nämnt avlivning av Senioren som sista utväg :crazy: då hon går på knäna. Men att jag skulle ta över svarte Petter (d.v.s. Senioren), är inte riktigt vad jag tänkt mig heller. Det är hennes häst och hennes ansvar. Samtidigt känner jag mig taskig som inte vill hjälpa till mer.

Fasen så besvärligt.
 

Jag har jättesvårt för hästägarens resonemang. Om hon går på knäna för att hinna med och nämner avlivning som en utväg, så är det ju jättemärkligt att vilja ha pengar av någon som så att säga lyfter halva hennes börda. Eller är det den ekonomiska biten som är en börda för henne?

Är det klokt att lägga pengar på det, utifrån hur din situation ser ut idag? Du behöver få tillbaka energin och känna att du har både ork till hus, arbete och framtidsplaner. Känner du att du har ork till det? Ekonomi? Vill du fortsätta hjälpa till med Senioren så kan du erbjuda det. Är det verkligen tiden som spökar så borde det ju vara tillräckligt utan att du betalar ett öre. Jag hade en ridskoletjej som red min tidigare häst 2 dagar i veckan. Han var utbildad msv dressyr, var lite trampad och yada yada. Men inte tusan förväntade jag mig att hon skulle betala för det! Helt otänkbart med tanke på att det var jag som behövde hjälp.
Det andra stallet där det ingår service skulle vara dyrare för henne att stalla upp hästarna på. Så pengarna skulle gå till stallplatsen. Hon har inte råd att stalla upp två hästar där.

Men nej, det är inte vettigt för mig att lägga pengar på det i dagsläget. Jag har nätt och jämt ork med vardagen och känner idag att jag har mental baksmälla efter att ha ridit igår. Jag tänker att orkar jag rida 2 gånger i veckan framöver så är det bra. Men just nu kanske det är vettigt med bara en gång i veckan.
 
Vad är det med åldern som gör att det då inte kan funka med verksamhet?

Senioren är väl inget för rena nybörjare men det finns ju duktiga ryttare som rider på ridskola och liknande, som skulle klara av att rida honom. Jag har aldrig uppfattat honom som ömtålig, varken fysiskt eller mentalt, så att gå med lite olika ryttare tror jag inte är ett bekymmer. Men vad vet jag?

Jag tänker att om en häst går i en verksamhet, oavsett om det är en vettig sådan, så blir det snäppet mindre på hästens villkor och snäppet mer på kundens. Tex. så kanske en medryttare/ägare valt att bara skritta hästen om den hade en lite seg dag, men sådan individhänsyn tas det nog inte om den går lektion. Ryttarbyten kan ju slita en del också. Tycker helt enkelt att en såpass gammal häst förtjänar att slippa regelbunden verksamhet.
 
Det andra stallet där det ingår service skulle vara dyrare för henne att stalla upp hästarna på. Så pengarna skulle gå till stallplatsen. Hon har inte råd att stalla upp två hästar där.

Men nej, det är inte vettigt för mig att lägga pengar på det i dagsläget. Jag har nätt och jämt ork med vardagen och känner idag att jag har mental baksmälla efter att ha ridit igår. Jag tänker att orkar jag rida 2 gånger i veckan framöver så är det bra. Men just nu kanske det är vettigt med bara en gång i veckan.
Med andra ord hon klarar inte av 2 hästar själv utan är beroende av att någon tar hand om och betalar för hennes trotjänare och på det kommer med ett ultimatum att du ska stå för kostnaden. Inte så värst snällt. Det är ägarens sak att fixa, att antingen ta bort sin trotjänare eller att stå för kostnaden och inte lägga beslut och kostnader på andra.
 
Jag tänker att om en häst går i en verksamhet, oavsett om det är en vettig sådan, så blir det snäppet mindre på hästens villkor och snäppet mer på kundens. Tex. så kanske en medryttare/ägare valt att bara skritta hästen om den hade en lite seg dag, men sådan individhänsyn tas det nog inte om den går lektion. Ryttarbyten kan ju slita en del också. Tycker helt enkelt att en såpass gammal häst förtjänar att slippa regelbunden verksamhet.
Det jag själv kan komma på är att han behöver mer tid för uppvärmning än vad som kanske ges på lektionerna. Annars har han inte så sega dagar, utom på sommaren då han går ute dygnet runt på bete. Fysiskt är han rätt stark och har en bra egen balans. Han har så vitt jag vet aldrig varit halt, mer än en hovböld då och då har han ändå tävlats flitigt på svår nivå.
 
Det jag själv kan komma på är att han behöver mer tid för uppvärmning än vad som kanske ges på lektionerna. Annars har han inte så sega dagar, utom på sommaren då han går ute dygnet runt på bete. Fysiskt är han rätt stark och har en bra egen balans. Han har så vitt jag vet aldrig varit halt, mer än en hovböld då och då har han ändå tävlats flitigt på svår nivå.

Jag har också varit medryttare på en äldre halvblod som höll otippat länge, han blev 29 och reds normalt förutom hoppning nästan fram tills dess. Han var pigg, glad och fin i kroppen. Behövde också längre uppvärmning, men annars märktes hans ålder inte så mycket. Men det är viktigt att inte låta sig luras av det, och ta hänsynen som åldern kräver.
 
Det jag själv kan komma på är att han behöver mer tid för uppvärmning än vad som kanske ges på lektionerna. Annars har han inte så sega dagar, utom på sommaren då han går ute dygnet runt på bete. Fysiskt är han rätt stark och har en bra egen balans. Han har så vitt jag vet aldrig varit halt, mer än en hovböld då och då har han ändå tävlats flitigt på svår nivå.
En 26-årig häst ska inte behöva vänja sig vid att vara ridskolehäst, okej med enstaka lektioner men inte vid en reguljär ridskola. De flesta hästar har pensionerats från livskolelivet vid 26 års ålder och du funderar på att introducera det? En häst i den åldern behöver inte vara pensionsmässig men den har inte lång tid i aktiv/halvaktiv tjänst kanske några månader kanske något eller ett par år.

Den största orsaken är nog dock att en vettig ridskola inte skulle ta emot en häst i den åldern, det tar tid att skola in den och hästen går redan på övertid.
 
Jag vet att du diggar Senioren jättemycket. Men två av de saker du har nämnt som tunga stressfaktorer i ditt liv är oro för ekonomin, och tidsbrist. Dessa två stressfaktorer kommer att öka om du blir delfodervärd.

Det låter väldigt fräckt av hästägaren att föreslå flytt till ett lyxstall och hoppas att du ska ta kostnaden. Du har ju långt att åka också. Och vad händer om Senioren blir krasslig och inte går att rida längre? Ska du då behöva känna att du måste betala för en häst du inte kan rida, för att förhindra att han tas bort?

Vem skulle betala kostnaderna utöver stallhyran i det här delfodervärdskapen, veterinrärräkningar och sådant?
 
Jag vet att du diggar Senioren jättemycket. Men två av de saker du har nämnt som tunga stressfaktorer i ditt liv är oro för ekonomin, och tidsbrist. Dessa två stressfaktorer kommer att öka om du blir delfodervärd.

Det låter väldigt fräckt av hästägaren att föreslå flytt till ett lyxstall och hoppas att du ska ta kostnaden. Du har ju långt att åka också. Och vad händer om Senioren blir krasslig och inte går att rida längre? Ska du då behöva känna att du måste betala för en häst du inte kan rida, för att förhindra att han tas bort?

Vem skulle betala kostnaderna utöver stallhyran i det här delfodervärdskapen, veterinrärräkningar och sådant?
Jag kommer inte att bli delfodervärd på honom. Jag har sagt ifrån. Det synkar inte med mitt liv.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp