Bukefalos 28 år!

En hjärtskärande tistel

Sv: En hjärtskärande tistel

Ja men eftersom hundar kan lära sig det, men inte katter, då ser jag det ännu mer som att katterna borde hållas under uppsyn så att de inte far och tar grannens kanin, någon fågelunge eller harpalt.

Ja, jag skulle aldrig hålla katt på det sättet att den går in och tar grannens tamdjur.
 
Sv: En hjärtskärande tistel

Jag vet många som alltid är med katten ute i trädgården, så att den inte springer iväg.

Det är ungefär lika praktiskt som att passa sina hästar varje stund de är i hagen. Det låter sig inte göras, helt enkelt.
 
Sv: En hjärtskärande tistel

Men hur ska du lära den skillanden på kaninen som sitter i sin lilla rastbur i grannens trädgård, och harpalten som springer just utanför trädgården?
 
Sv: En hjärtskärande tistel

Tydligen så låter det sig det. De är folk som är rädda om sina katter, och inte vill ha bråk med sina grannar.
 
Sv: En hjärtskärande tistel

Tydligen så låter det sig det. De är folk som är rädda om sina katter, och inte vill ha bråk med sina grannar.

Bråk med grannar får man ändå. Man kan inte leva sitt liv efter alla andras önskemål - i så fall hade jag som sagt var stämt mina grannar för bilkörning, rökning på balkongen (drar in i min lägenhet), skrikande barn i våningen under (stör min sömn) osv osv.

Katterna själva mår absolut bättre av att få komma och gå som de vill, enligt min erfarenhet.
 
Sv: En hjärtskärande tistel

Ja, absolut, det mår bäst av det. Det tror jag även (som sagt) att hundar skulle göra, om de hade en öppen dörr hela dagarna så de kan springa ut och in, jaga lite kaniner, springa hem en sväng, ut igen, osv...

Men som sagt, vi kommer inte längre, du tycker si och tycker så...
 
Sv: En hjärtskärande tistel

Men hur ska du lära den skillanden på kaninen som sitter i sin lilla rastbur i grannens trädgård, och harpalten som springer just utanför trädgården?

Jag har ingen utekatt, om jag kommer ha ska dem bara få vara ute i mitt sällskap eller mitt ute i skogen utan någon granne.
 
Sv: En hjärtskärande tistel

Men vad bra! :)

Jag är absolut ingen katthatare, jag har själv haft katt under hela min uppväxt, om nu någon skulle tro att jag var det
 
Sv: En hjärtskärande tistel

Ja, absolut, det mår bäst av det. Det tror jag även (som sagt) att hundar skulle göra, om de hade en öppen dörr hela dagarna så de kan springa ut och in, jaga lite kaniner, springa hem en sväng, ut igen, osv...

Jag förstår att du helst vill lägga ner diskussionen, men jag vill säga en sak till här: Skillnaden mellan katter och hundar är självständigheten. En hund ser människan som en flockledare/flockmedlem, vilket är diametralt motsatsen till kattens världsuppfattning. Den blir inte allena lycklig av sitt umgänge med människor, utan har uttalade behov av att få klättra, jaga och har en annorlunda dygnsrytm. Ska jag gå ut med min katt bör jag alltså göra det nattetid! Hundar mår bra även utan att få springa fritt. En katt som stängs inne, och som är van att få röra sig ganska fritt, börjar ofta att kissa inomhus som en ren stressreaktion. Den mår alltså påtagligt fysiskt dåligt av att känna sig instängd. Så reagerar inte hunden.
 
Sv: En hjärtskärande tistel

Jodå, jag vet skillnaden mellan katten och hunden. Men då är det bara att inse att katten inte passar in i dagens samhälle lika bra som hunden gör.

För folk var, är och kommer fortsätta bli vansinniga när de gräver i sin rabatt och får kattskit på händerna, eller ska sätta sig i favoritfotöljen ocg grannens hankatt har revispissat i den osv.

Sen handlar det ju givetvis om vad katten är van. Är den van vid att alltid vara utomhus, så tro fan att den protesterar om den en dag bara blir inlåst. En katt som därimot alltid har varit inomhus, den vet ju inte så mycket annat, och jag tror inte den lider!

Nu säger jag hejdå till den här tråden, jag har fått fram vad jag ville, och jag är ingen katthatare! :)
 
Sv: En hjärtskärande tistel

Jag kan för mitt liv inte förstå hur man i djurvänligheten namn kan förespråka att katter ska få springa lösa, pissa och skita där de önskar, ta de djur de önskar (ekorrar, fåglar, möss etc - ren nöjesjakt i de flesta fall) för att det är NATURLIGT för dem.

Medan våra hundar inte får vara lösa, väl inhägnade på vår tomt där ingen människa kan komma till skada. Varför? För att det KAN komma en katt som de skadar. Och detta försvaras med att hundar inte har samma behov av att springa lösa som katter.

Jag har inget att tillägga.
 
Sv: En hjärtskärande tistel

Jag kan för mitt liv inte förstå hur man i djurvänligheten namn kan förespråka att katter ska få springa lösa, pissa och skita där de önskar, ta de djur de önskar (ekorrar, fåglar, möss etc - ren nöjesjakt i de flesta fall) för att det är NATURLIGT för dem.

Det är inte bara naturligt för dem, det är viktigt för deras hälsa. Sedan kan man uppmuntra vissa beteenden och dämpa andra, men aldrig ta bort dem helt.

Vad du gör med din hund är väl en annan femma, jag har aldrig pläderat för att de ska hållas i kadaverdisciplin, inte få springa lösa etc. Men att dressera dem för att vakta eller anfalla människor (som någon annan skrev här) är farligt.
 
Sv: En hjärtskärande tistel

Men då är det bara att inse att katten inte passar in i dagens samhälle lika bra som hunden gör.
För folk var, är och kommer fortsätta bli vansinniga när de gräver i sin rabatt och får kattskit på händerna, eller ska sätta sig i favoritfotöljen ocg grannens hankatt har revispissat i den osv.

Ja absolut, men framtidens människor borde en dag bli varse att naturen inte anpassar sig efter våra behov eller "dagens samhälle". Vi är en del av naturen - inte tvärtom.
 
Sv: En hjärtskärande tistel

En hund får aldrig ofreda vilda djur, det är strikt ägaransvar som gäller, samma ägaransvar innefattar katten. Men det är alltså helt okej att katten springer och tar vilda djur men inte hunden? Båda är rovdjur, och som jag skrev innan, våra hundar skulle säkert uppskatta att få springa lösa dygnet runt och jaga vilt. Men det praktiserar som tur är inte många % av dagens hundägare, därimot en jävla massa av kattägarna

Ja, eftersom det inte finns någon lag som säger att man inte får släppa sin katt lös i skogen och låta den ta andra djur (läs: oftast möss) får man väl anse att det är OK.
 
Sv: En hjärtskärande tistel

Men att dressera dem för att vakta eller anfalla människor (som någon annan skrev här) är farligt.

Ja, som sagt - våra vakthundar har vakt i blodet. Det är inget vi behöver träna dem till. De anfaller säkert en inkräktare om det kommer någon idiot som vill göra sig omaket att ta sig in, frågan är vad de gör med denna någon. Just rottisars naturliga beteende i dessa fall är att släppa in men inte släppa ut. Gäller människor. Katter anses förmodligen som potentiell föda och går under jaga/döda. Jag kan tänka mig betydligt värre sätt att dödas på om man är katt, än att dö direkt mellan käkarna på en hund (de knäcker ryggen på dem direkt). Inget lidande, ingen sårlega. Bara slut. En trafikolycka är rätt sällan dödande, djuret lever ofta skadat ett bra tag, vilket är oerhört plågsamt.

Dressera vakthundar gör man för att få diciplinen att lyda, även om något lockar. D v s att de avbryter om vi så önskar. Jag har sagt det innan och säger det igen. Vakthundar ska bevaka sitt revir. Det är det de gör. Deras jobb. De gör det även om man har dem inne. De gör det om man lägger dem i en box i stallet. Sätter dem i bilen. Det är vad de är avlade att göra. Travhästar travar (bättre eller sämre). Vaktande raser vaktar. Det ligger i generna, inget de tränas till.

Jag hoppas verkligen att du inte förväxlar vakthundar med attackhundar.

Återigen så är det naturligt för hundar att vara ute. Det är inte bara katter som har det behovet, även hundar har det. Särskilt stora hundar som har vakt/vallande egenskaper. De behöver stimulans och mår otroligt dåligt av att bara ligga inne.

Katter kan hållas inne utan att bli knäppa, det finns många innekatter som klarar denna tillvaron bra. Men jag har hittills ALDRIG träffat en hund som klarar sig utan daglig utevistelse.
 
Sv: En hjärtskärande tistel

Ja, eftersom det inte finns någon lag som säger att man inte får släppa sin katt lös i skogen och låta den ta andra djur (läs: oftast möss) får man väl anse att det är OK.

Vänta nu här. NU helt plötsligt är det OK, för att det inte finns någon laglig begränsning. Och den moraliska biten, där alla djur har rätt att leva? Lider inte kattens byte lika mycket som hundens byte?

När jag anser att det är OK för mig (både lagligt och moraliskt) att ha mina hundar på min inhägnade tomt då blir det ramaskri för TÄNK OM de tar någon vilsekommen katt.

Dubbelmoral luktar illa.
 
Sv: En hjärtskärande tistel

Vänta nu här. NU helt plötsligt är det OK, för att det inte finns någon laglig begränsning. Och den moraliska biten, där alla djur har rätt att leva? Lider inte kattens byte lika mycket som hundens byte?

När jag anser att det är OK för mig (både lagligt och moraliskt) att ha mina hundar på min inhägnade tomt då blir det ramaskri för TÄNK OM de tar någon vilsekommen katt.

Dubbelmoral luktar illa.

Jag visste att det skulle komma. Därför skrev jag inte heller att det ÄR okej (eftersom JAG inser att en mus lär lida lika mycket som en katt) men man får väl anse det vara mer okej med tanke på vad lagen säger.

Dock tycker jag fortfarande att det är skillnad på tamdjur och vilda djur, helt enkelt eftersom ett tamdjur alltid har en ägare bakom sig som också drabbas när djuret gör det. Sedan finns det väl en annan anledning som gör att det enligt lag är OK att döda en mus, men inte ett rådjur hur som helst, och det är väl storleken på artens population i Sverige.

Dessutom har du inte lagen på din sida när du låter dina hundar attackera andra djur och/eller människor - din egen tomt eller inte.
 
Senast ändrad:
Sv: En hjärtskärande tistel

Jag har inte sagt att du inte får ha hunden lös på din tomt, men den får inte attackera andra. Det säger sig väl självt egentligen?

Såhär säger SKK ang. strikt ägaransvar:
Ett exempel: Du har Din hund lös på Din tomt. Tomten är inhägnad men plötsligt kommer en främmande hund in på tomten och det blir slagsmål. När slagsmålet är över visar det sig att Din hund inte alls är skadad medan den främmande hunden har fått några bitsår. Som hundägare är Du i detta läge skyldig att ersätta den andra hundägaren för eventuell veterinärvård, trots att den främmande hunden faktiskt inte har på Din tomt att göra!
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 660
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 563
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
3 959
Senast: Raderad medlem 94602
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 191

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp