Bukefalos 28 år!

En hjärtskärande tistel

Sv: En hjärtskärande tistel

Ja, om du vet med dig att katten är förvildad etc så är det ju fritt fram att ta död på den.



Skulle f.ö inte göra något om nån hade ihjäl lite 'vildkatter' här i sverige :crazy:
 
Sv: En hjärtskärande tistel

Marsvinet var uppe i grannens flickas rum, de hade en sån där bur som går att dela på mitten, färgad plast nertill och genomskinlig upptill. Längst upp är det galler. (om du förstår vilken sort jag menar) Den övre delen var inte på, för marvinet hoppade ändå inte ut. Därför var det så lätt för katten att komma åt
 
Sv: En hjärtskärande tistel

HELT OT; men de flesta marsvinsburar är väl öppna upptill? Hamsterburar däremot är stängda (galler över hela toppen).
 
Sv: En hjärtskärande tistel

Nja, jag förstår inte redigt, mer än den delen att det var öppet :D

Men jag tycker ändå det verkar märkligt. Jag har aldrig varit med om att en katt ger sig på något så "stort" djur..
(Fast den kanske inte var fullvuxen..?! :p jaja.. :p)
 
Sv: En hjärtskärande tistel

Katter tar ju harpaltar mest hela tiden, de är väl i storlek med ett marsvin. Näe jag bodde i Skåne var det inte ovanligt att katter kom med fullvuxna fasaner också.

Så här ser de ut, fast för större djur då. (tror just den där buren är för hamster, ser ut så på inredningen)

http://hem.spray.se/hamsterburen/Image11.jpg
 
Sv: En hjärtskärande tistel

Vi har i stallet försökt skydda oss mot kattbajs på oönskade ställen.

Konstigt, jag har varit i ganska många stall som har några katter och vi har aldrig upptäckt kattbajs eller kiss i stallet eller på utrustning.
Undantaget då någon råkat låsa in katten i något rum.
 
Sv: En hjärtskärande tistel

Varför det? Av hänsyn till grannen eller katten?

Både och. Jag vill inte riskera att någon blir arg på min katt och sparkar denne eller helt sonika plockar upp den och dumpar den någon annan stans långt ifrån och jag vill inte att min grannar ska få repade bilar eller min katt in i deras lägenhet eller för den delen kattskit på sig när de rensar rabatten.
 
Sv: En hjärtskärande tistel

Vi har varit i två stall där katterna konstant envisades med att skita både i stallgångar och i spolspilta. Och bland fodret.

Jag hade mer än gärna avlivat dem, jag anser det inte vara normalt beteende hos katter som har stora ytor, paddock och tillika kattlåda att uträtta sina behov i/på.
 
Sv: En hjärtskärande tistel

Var dem kastrerade?
Annars var det nog ganska definitivt orsaken till att dem revirbajsade.
 
Sv: En hjärtskärande tistel

Honkatter har jag aldrig hört revirbajsar, men å andra sidan är jag långt ifrån fullärd vad gäller katter.
 
Sv: En hjärtskärande tistel

Då är alltså slutsatsen att skånska katter får för lite mat, alt. är väldigt ouppfostrade/konstiga.. :angel: :D

Jag har aldrig varit med om att en katt tagit något annat än smådjur.
 
Sv: En hjärtskärande tistel

Konstigt, jag har varit i ganska många stall som har några katter och vi har aldrig upptäckt kattbajs eller kiss i stallet eller på utrustning.
Undantaget då någon råkat låsa in katten i något rum.

Inte jag heller :crazy:

Där min farbror bor/jobbar (ladugård) finns mer än 20 katter och de bajsar på speciella ställen. Ingen av dem är ens "tränade" för det..

Men visst kan det hända 'olyckor'. Även mina katter får för sig om att kissa inne nångång. :p
 
Sv: En hjärtskärande tistel

Vi har haft problem med katter som kom in om vi hade dörren eller fönster öppna. De använde vårt hus som toalett. Kan ju säga att vi jagade ut dem med inte alltför snälla metoder (särskilt inte maken som INTE gillar katter).

Vi sprayade vatten på dem, en katt fick en PET-flaska (tom) slängd på sig osv, osv. Vi pratade med ägarna utan att det hjälpte. De resonerade som flera här i tråden. Katter är katter - ni får väl ha dörrar och fönster stängda. MEN HALLÅ!! Om det är 30 grader varmt ute och det leder till 25 grader inomhus så vill vi kunna ha öppet utan att få in hela grannskapets katter i huset!

Nåja, vi slapp de eländiga djuren i huset när vi fick får första hund. Och de vi har nu gör att vi oftast slipper de små rackarna i trädgården också. Vi har fyra hundar och de är alla olika i sitt förhållande till katter.
Hund 1 vill gärna leka med dem (snällt, som kompisar) men katterna förstår inte signalerna.
Hund 2 skulle INTE dra sig för att ta en katt (läs: döda). Snarare vore det höjden lycka för den hunden. Därför är den alltid kopplad utanför tomten och om vi ska gå i extra kattäta områden har vi munkorg på också (strikta hundägaransvaret gör att vi inte vill riskera något).
Hund 3 o 4 tycker att katter är jättespännande och springer gärna efter dem, men skulle troligtvis inte döda dem. De tror nog bara att de leker tafatt eller något sådant.

Kan tillägga, utan att skämmas, att det har hänt att jag haft lust att släppa hund nr 2 (den katthatande) på ett par av grannskapets okastrerade hankatter - "marskatter" ...
 
Sv: En hjärtskärande tistel

Vi har haft problem med katter som kom in om vi hade dörren eller fönster öppna. De använde vårt hus som toalett. Kan ju säga att vi jagade ut dem med inte alltför snälla metoder (särskilt inte maken som INTE gillar katter).

Vi sprayade vatten på dem, en katt fick en PET-flaska (tom) slängd på sig osv, osv. Vi pratade med ägarna utan att det hjälpte. De resonerade som flera här i tråden. Katter är katter - ni får väl ha dörrar och fönster stängda. MEN HALLÅ!! Om det är 30 grader varmt ute och det leder till 25 grader inomhus så vill vi kunna ha öppet utan att få in hela grannskapets katter i huset!

Nåja, vi slapp de eländiga djuren i huset när vi fick får första hund. Och de vi har nu gör att vi oftast slipper de små rackarna i trädgården också. Vi har fyra hundar och de är alla olika i sitt förhållande till katter.
Hund 1 vill gärna leka med dem (snällt, som kompisar) men katterna förstår inte signalerna.
Hund 2 skulle INTE dra sig för att ta en katt (läs: döda). Snarare vore det höjden lycka för den hunden. Därför är den alltid kopplad utanför tomten och om vi ska gå i extra kattäta områden har vi munkorg på också (strikta hundägaransvaret gör att vi inte vill riskera något).
Hund 3 o 4 tycker att katter är jättespännande och springer gärna efter dem, men skulle troligtvis inte döda dem. De tror nog bara att de leker tafatt eller något sådant.

Kan tillägga, utan att skämmas, att det har hänt att jag haft lust att släppa hund nr 2 (den katthatande) på ett par av grannskapets okastrerade hankatter - "marskatter" ...
Jag kan förstå att man blir oerhört arg när främmande katter kommer in i ens hus, särskilt som de använder det som toalett. Jag hade blivit skogstokig, men inte på katterna utan på deras ägare. Detta är givetvis oacceptabelt. Katter i bostadsområdet bör inte springa fritt.
Däremot kan jag inte förstå att du kan vilja släppa en katthatande hund på de stackars katterna så de blir jagade/dödade. Det är elt oförståeligt för mig. Det är ju små djur vi talar om.
Om du däremot hade velat släppa hundarna på deras ägare hade jag förstått det bättre.
 
Sv: En hjärtskärande tistel

Jag kan förstå att man blir oerhört arg när främmande katter kommer in i ens hus, särskilt som de använder det som toalett. Jag hade blivit skogstokig, men inte på katterna utan på deras ägare. Detta är givetvis oacceptabelt. Katter i bostadsområdet bör inte springa fritt.
Däremot kan jag inte förstå att du kan vilja släppa en katthatande hund på de stackars katterna så de blir jagade/dödade. Det är elt oförståeligt för mig. Det är ju små djur vi talar om.
Om du däremot hade velat släppa hundarna på deras ägare hade jag förstått det bättre.

Det jag försökte få fram var att under parningstid när man inte kan sova för att de idiotiska kattägare inte kastrerar sina lösspringande katter. Du vet den där perioden då de j*vla hankatterna är som tokiga för att de vill para sig. J*vla oljud. Om man då ska upp och jobba dagen efter så är det inte långt till mordtankarna. Och att man då tänker att man sluppit problemet om man släppt ut den katthatande hunden. Mycket lättare än att försöka få tag på ägaren (sån koll har jag inte på vilken katt som hör hemma hos vilken granne).

Sen har jag ju aldrig gjort detta, bara velat. Och jag lovar dig, jag skulle inte bli glad om hunden bet ihjäl en katt (eller annat djur).
 
Sv: En hjärtskärande tistel

Det jag försökte få fram var att under parningstid när man inte kan sova för att de idiotiska kattägare inte kastrerar sina lösspringande katter. Du vet den där perioden då de j*vla hankatterna är som tokiga för att de vill para sig. J*vla oljud. Om man då ska upp och jobba dagen efter så är det inte långt till mordtankarna. Och att man då tänker att man sluppit problemet om man släppt ut den katthatande hunden. Mycket lättare än att försöka få tag på ägaren (sån koll har jag inte på vilken katt som hör hemma hos vilken granne).

Sen har jag ju aldrig gjort detta, bara velat. Och jag lovar dig, jag skulle inte bli glad om hunden bet ihjäl en katt (eller annat djur).
Ja stackars katter. De där grannarna du har verkar verkligen idiotiska som inte kastrerar sina katter.
Folk är idioter :(.
Jag vet hur hanar låter. Jag har en nykastrerad hane hemma som inte hormonerna gått ur kroppen riktgit på. Ända sedan i vintras har ha sjungt serenader för oss hela nätterna och orientaliska katter är inte direkt kända för att vara tystlåtna när de vill något. Fast han har givetvis bara varit innekatt. Han har använts i avel, det är därför han varit fertil, inte för att vi varit lata och struntat i att kastrera ;)
 
Senast ändrad:
Sv: En hjärtskärande tistel

Men usch. Jag förstår att ni blev förbannade, men som MalinL skrev, det är ju ägarna som ni borde bli arga på.
De tar ju uppenbarligen inte hand om sina katter.
Katter som sköts bra springer inte in i andras hus om&om igen.. Våra katter skulle inte ens få för sig om att gå upp på andras verandor. De vet att de bor här, det är här de har sin mat och sina sovplatser.

Skulle katter springa in i mitt hus så skulle jag tycka väldigt synd om dem, för då är det ju något som inte stämmer. (Den som sprang in i vårt hus ex, hans hus hade "brunnit ner" )


De resonerade som flera här i tråden. Katter är katter - ni får väl ha dörrar och fönster stängda.
.

Vilka resonerar så? Jag har missat det?
 
Sv: En hjärtskärande tistel

Den mår alltså påtagligt fysiskt dåligt av att känna sig instängd. Så reagerar inte hunden.

*hoppar in på ett bananskal*

Äsch! Hundarna i tex Grekland som springer lösa på samma sätt som utekatterna i Sverige tycks må alldeles prima! De stormtrivs i sina flockar och de verkar ha ett väldigt väl utvecklat "hundspråk" med tanke på hur sällan de verkar ha riktiga fajter med varandra.
Hundar som är instängda hela dagar mår visst påtagligt fysiskt dåligt av det! (det är ju inte för inte som man säger att en hund inte ska vara ensam hemma mer än max 4-5 timmar).

Jag håller (som vanligt) med MissFideli (mfl): Visst; en katt som får gå fritt inne och ute mår säkerligen bra. Tills den råkar ut för något.(bilar, elaka människor eller annat). Hundar skulle också må utmärkt av att springa fria ute som de vill. Men; det lustiga är att det skulle aldrig accepteras i vårt land. Och då säger man istället att "jomen, katter har en särställning för de mår inte bra av att vara innekatter". Något som ständigt motbevisas varje dag i alla de hem där det bor innekatter som faktiskt lever ett hur bra liv som helst.

Jag störs inte enormt av utekatter. Jag gillar ju katter! Men; jag tycker egentligen att katter i tätort ska vara innekatter. För kattens skull och (inte minst) av hänsyn till grannarna. Jag har en allergisk sambo; vi kommer aldrig kunna skaffa katt pga detta. Om vi bor i villa så vill jag faktiskt kunna ha vår trädgård, altan, ev trädgårdsland, rabatter osv kattfria. Jag vill inte tvätta dynor pga kattkiss eller katthår, jag vill inte behöva stänga dörren för att slippa andras katter i mitt hem. Hundarna slipper jag ju ändå; för ingen (nåja, undantag finns säkert) skulle komma på tanken att släppa sin hund vind för våg så att den skiter i andras trädgårdar, gräver i andras rabatter, går in i andras hus osv.
 
Sv: En hjärtskärande tistel

*kl*

Har ni verkligen varit med om dessa "hemska" katter som går in i andras hus, pissar och skiter överallt osvosv, eller är det bara saker ni har HÖRT ?
Om ni varit med om det, hur reagerade ni när katten gjorde det?

Eftersom jag bor i lgh har jag inte varit med om det. Jag har dessutom vuxit upp i villahem med hund, vilket gör att katter faktiskt i regel inte rör sig på tomten till ett sånt hem.

Men; jag har vänner som råkat ut för det. En pluggkompis hade själv utekatter. En grannkatt kom in i deras hem så fort dörren var öppen och klådde upp hennes ena kisse. En kollega har grannkatter (som hon gillar skarpt) - de ligger ofta på deras dynor till utemöblerna. Resultatet är självklart: håriga dynor. Nu har inte hon försökt jaga bort katterna, men faktum kvarstår: om katterna har fri tillgång till en mysig dyna på en altan så kan de mycket väl ligga där även fast dynan inte tillhör matte/husse. Katter förstår ju faktiskt inte skillnaden på mattes/husses ägor och grannarnas!

Att katter pissar o skiter i tex sandlådor kan du väl ändå inte tvivla på? :crazy: Varför görs annars skydden som man lägger över sandlådorna?

En av mina innekatter hade ett tag som ungkatt noja på att bajsa o kissa i stora blomkrukor på golvet. En annan av mina kissar började markera revir mot allt möjligt när han fick bli tillfällig/"kontrollerad" utekatt som 10åring (vi bodde på landet långt ute i skogen med enbart en granne och denna hade en argsint tax så dit rörde sig inte kissarna. De fick vara ute när jag var hemma. Vägen slutade där vi bodde). Revirbesvären och hankattsbeteendet kom alltså i och med att han blev utekatt.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 541
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 506
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
3 910
Senast: Raderad medlem 94602
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 998

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp