En hjärtskärande tistel

K

Kat

Förra veckan var denna lilla insändare införd i lokaltidningen. Jag har inte kunnat släppa tanken på den sedan dess, trots allt annat elende i världen.
Nu tänkte jag dela med mig av den:

"Dagens ris
...till dig i Järbo som tog bort vår katt? Hur kunde du? Bara för att han satt på din bro, eftersom han blivit matad i huset förut. Du måste ju förstått att någon ägde honom. Han var ju kastrerad och jag fyllde i telefonnumret skarpare på halsbandet bara några dagar innan du tog bort honom. Hur lätt hade det inte varit att ringa det numret eller fråga runt vem som ägde honom. Nu fick en stackars katt sätta livet till helt i onödan och du har gjort en familj väldigt ledsen. Dessutom fick han inte ens ett värdigt slut hos en veterinär. Sov gott Oliver."

Vi saknar kissen

Vad gör man med den här typen av människor?
Ni som avskyr någon typ av djur (katt, hund, fågel, fisk...), Skulle ni kunna tänka er att göra så här?

Tänk om det finns barn i den där familjen, funderar jag. Vad får de för tagg i hjärtat angående människor, i framtiden?

(Nej, jag tycker inte att den här hör hemma på "katt")
 
Sv: En hjärtskärande tistel

Fullkomligt vansinne! Polisanmälan direkt, om man nu får reda på vem det var förstås.
Usch, så hemskt!
 
Sv: En hjärtskärande tistel

Men fy faaaan rent ut sagt!!! :mad::cry:

Jag vet inte vad jag hade gjort om jag varit ägare. Sådant här får mig alldeles att tappa tron på mänskligheten.... :cry: .....återigen.
 
Senast ändrad:
Sv: En hjärtskärande tistel

Ni som avskyr någon typ av djur (katt, hund, fågel, fisk...), Skulle ni kunna tänka er att göra så här?

Det räcker ju inte med att tycka väldigt illa om djur. Man måste ju tycka illa om människor också, för man orsakar ju dem väldigt mycket lidande också.

Nästan alla människor är bra, men ett fåtal förstör mycket :(
 
Sv: En hjärtskärande tistel

Grannfejd? Det kan driva saker ohyggligt långt, in absurdum. Skulle någon skada mina djur och jag visste, eller hade aningar om, vem det var skulle jag polisanmäla direkt.
 
Sv: En hjärtskärande tistel

Ni som avskyr någon typ av djur (katt, hund, fågel, fisk...), Skulle ni kunna tänka er att göra så här?

Tror det är fel forum här att få en diskusion då jag är övertygad om att alla här är djurvänner även om man kanske inte gillar alla djur lika mycket.
 
Sv: En hjärtskärande tistel

Jag skulle inte ta livet av någon annas djur om det fanns någon annan utväg att lösa ett problem på.

Katter är svåra att skydda sig mot, jag hade helt klart tagit en diskussion med ägaren om det störde mig att katten hängde hos mig.

Däremot backar jag INTE för att direkt knäcka ryggraden på en hund som attackerar mig/min hund. Efter ett hundöverfall inser jag hur snabbt det faktiskt går att bli skadad för livet eller dödad.

Men det är ju knappast samma frågeställning.
 
Sv: En hjärtskärande tistel

Nänä, men precis som du skriver är det ju en helt annan sak. Då handlar du ju i självförsvar. Jag har svårt att tro att katten har anfallit personen eller personens familj :crazy:
 
Sv: En hjärtskärande tistel

Tror det är fel forum här att få en diskusion då jag är övertygad om att alla här är djurvänner även om man kanske inte gillar alla djur lika mycket.

Finns det någonstans rätt forum för det, tror du?
I Sverige verkar det råda rätt stor konsensus i sådana här frågor.

Sedan tycker jag mer synd om familjen än katten här faktiskt. Kissen lider ju inte längre...
 
Sv: En hjärtskärande tistel

fruktansvärt. Det som gör mig ondast är att man inte kan sätta dit människor som begår sådana brott utan vattentäta bevis - eller ens då.

Man känner sig maktlös.
 
Sv: En hjärtskärande tistel

Jag skulle aldrig kunna göra något sånt här, oavsett vad jag tyckte om djuret eller ägaren. Hade jag vetat vem som gjorde ngt liknande mot mitt djur skulle den personens egendom inte vara säker. :devil:
 
Sv: En hjärtskärande tistel

Finns det någonstans rätt forum för det, tror du?
Rätt och rätt, det beror på vad man menar.
Jag tror att du skulle kunna få mer svar från "andrasidan" i ett forum vars grund inte handlar om djur.

Jag har svårt att se att en djurvän skulle göra något dyligt oavsett hur mycket den hatade grannen, det krävs mer än att hata grannen för att klubba ihjäl någon annans friska djur (frisk förutsätter jag att katten var).
 
Sv: En hjärtskärande tistel

Jag avskyr visserligen inga djur, men aldrig att jag hade kunnat göra ett djur illa! Den som hade gjort såhär mot något av mina djur hade heller inte fått nöja sig med att läsa om sig själv i en insändare i tidningen, kan jag ju säga. :devil:

Det finns verkligen ingenting jag hatar mer än djurplågeri (även om detta kanske inte kan klassas som djurplågeri eftersom katten - förhoppningsvis - gick en smärtfri död till mötes) och djurhat. Ett djur kan ju inte göra någon (människa) illa?
 
Sv: En hjärtskärande tistel

Fy vad hemskt :(

Ja, man undrar verkligen hur en del tänker. Jag kan möjligen förstå om man inte gillar djur personligen, men i ett sådant här fall är det ju främst andra människor man gör illa - bryr de sig alltså inte om det heller? :confused:

Vi blev av med vår älskade katt när jag var 7 år. En granne som var jägare sköt henne när han sett henne smyga på fasanungar, men mina föräldrar berättade inte det för mig - de sa att hon sprungit bort. Fick reda på sanningen långt efteråt.

Fy vad jag sörjde den kissen, minns fortfarande hur hon brukade ligga och kurra i min säng :cry:
 
Sv: En hjärtskärande tistel

:eek:

Fy fan för en del folk.

En vän till mig tycker inte om djur. Eller rättare sagt han har egentligen inget emot dem han har bara inte förstått hela grejjen med att ha djur (hans egna ord) dock så kom det en katt till honom utmärglad och mager han skötte dne 1 vecka satte ut annons och när han inte fick något svar lämnade in den till djurens vänner.

Som han sa bara för att han inte vill ha/gillar djur ska de inte behöva lida.

Låter som om det skulle vara något gentemot ägarna inte mot katten :(
 
Sv: En hjärtskärande tistel

Så hemskt. Och så fruktansvärt att ha sånna grannar, för man vill knappast benämna dem medmänniskor.

Trots att det sällan är ens fel att två träter så har man i mina ögon passerat en gräns här.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 402
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 408
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
3 862
Senast: Raderad medlem 94602
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 943

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp