Bukefalos 28 år!

"En katastrof för Sara Henrietta"

(Sporthästen)
Sara Henrietta B Källström har tagit sin avstängning för otillåten medicinering hårt. ”Det är en katastrof”, säger hennes pappa Aarno. ”Man håller på att pulverisera en 19-åring på oklara grunder.”



Läs mer...
 
Sv: "En katastrof för Sara Henrietta"

Hur dom ska veta det? Genom att fråga!
Ryttaren/ägaren har absolut ansvar för att hästen inte är dopad eller otillåtet medicinerad och måste agera utifrån det.

Kan någon tävlingsmänniska ha missat alla dessa dopningsfall som varit under många år? Kan någon vara okunnig om det ansvar var och en har för vad man (även tävlingshästarna) äter mm?

Om Sara medvetet brutit mot reglerna eller inte vet inte jag, även om det hela verkar lite konstigt, men det spelar inte någon avgörande roll. Slarv att leva upp till reglerna är ingen ursäkt.

LIA
 
Sv: "En katastrof för Sara Henrietta"

Är boxen omockad så är den ju per definition kontaminerad och inte sanerad, det är ju en sak som är helt tvärsäker. Att det sedan - förutom smittorisken - dessutom var dopingklassade medel är ju egentligen bara lök på en redan befintlig lax.

Fast boxen var mockad, men ströet inte bytt. Ang S-H fallet alltså. Allt enligt domen. Urin och gödsel var urtaget, men ströet inte bytt.

Och sånt läge jag menar, nu talar jag inte om SH dock, utan allmänt. Men om jag kommer till tävlingsplats, och boxen har rent strö, även om jag inte säkert kan säga det kom ur säcken för en kvart sen, eller om det legat där i 3 v, samt att jag inte ser några synliga foderrester. Så då kan jag ju inte veta om det stått en medicinerad häst där för X tid den utan att boxen skurats och desinfekterats. Och jag tycker faktiskt inte man ska behöva FRÅGA om en sån sak, det ska vara självklart. Arrangören ska tillhandahålla boxar som är rengjorda tillräckligt noga för att det inte ska finnas risk för kontaminering.

Däremot, om jag ser att boxen INTE ens ser ren ut, så kan jag ju inte gå fri för att arr inte upplyst. Man har ju ett eget ansvar med.
 
Senast ändrad:
Sv: "En katastrof för Sara Henrietta"

Då var det som jag trodde, den var mockad men ströet var kvar alltså inte urmockad.
 
Sv: "En katastrof för Sara Henrietta"

En outmockad box, alltså med permanentbädd hade jag inte accepterat ens om jag flyttade in med hobbyhästen i ett inackorderingsstall, att man accepterar det som tävlingsryttare på ett meeting övergår det lilla förstånd jag besitter.

Ska det strös, föredrar jag att själv strö upp från en obruten bal.
 
Sv: "En katastrof för Sara Henrietta"

Tror inte det var en permanentbädd, men det är tro.

Jag vet inte hur tävlingsboxar brukar se ut, men t ex på klinik så en box kan ju ha enbart vitt, rent spån. Jag kan ju däremot inte veta om det spånet är en kvart gammalt, eller om det är en vecka gammalt.

När jag lämnar boxen mockar jag ju bort ev kiss och bajs. Och boxen ser efter det lika ren ut som när jag kom. Men den är ju inte 'ren-ren'.

Det jag menade med att om en box SER ut att vara ren, dvs har rent strö/strö som ser nytt ut, och ingen synlig orenhet på vattenkopp/krubba/väggar, så ska man kunna anta att boxen ÄR ren, och desinfiscerad om det stått medicinerad häst där. På en tävling alltså.

Nu har jag ju ingen aning hur SH:s box såg ut, dvs om den ens såg ren ut, så just i det fallet säger jag varken bu eller bä om hur dte gick till, men rent generellt.
 
Sv: "En katastrof för Sara Henrietta"

Jag spekulerar bara utifrån det som har framgått, och jag skulle inte sätta in hästen i en uppströdd box. På kliniken binder jag undantagslöst upp hästen så den inte kommer åt att peta runt i boxen, så det spelar mig mindre roll.

Kan bara gå till hur det hanteras med gästboxar på t ex travet, och jämfört med den hanteringen framstår ju ridsporten som den bondiga kusinen från landet...
 
Sv: "En katastrof för Sara Henrietta"

Jag har ju dålig koll på hur det 'brukar vara' på tävling, än mer elittävling. Men brukar det vara uppströade boxar, eller får man 'ströa själv'?

Det säkraste måste ju vara om man möta av en tom, helst skurad box. Då kan man ju helt se att den är ren (för ögat). Och sen hälla i eget valt strö (t ex då inte torv om man har en torvätare). Samtidigt blir det kanske väldigt bökigt för alla inblandade? Stora gödselstackar när boxarna ska tömmas, jobb för arrangörerna om inte ryttaren tömmer boxen själv, och bökigt för ryttarna att ta med X balar strö för att ströa upp en box (det går ju åt en del) etc.

Hur är det på travet? *nyfiken*
 
Sv: "En katastrof för Sara Henrietta"

Strö kan ju ingå, men det kan ju vara en bal (eller flera) som står utanför eller i boxen, obruten. Det kan ju knappast ge mer (snarare mindre) arbete för arrangören.

Mocka ut gör man ju när meetinget är över, och jag har då aldrig varit med om att man återanvänt strö utan då tömmer man boxen (jmf med mobila boxar). Och det kan man ju välja att göra själv, eller betala arrangören för att göra. Gödselhanteringskostnaden får man ju räkna in i priset, att dumsnåla på bekostnad av säkerheten tror jag inte varken arrangörer eller ryttare är beredda att göra.
 
Sv: "En katastrof för Sara Henrietta"

Okej, som sagt så har jag inte koll på hur det brukar vara. Men om man får en mobil box alltså, så får man den med 'nytt strö' varje gång. och sen får man endera tömma ut allt strö själv, eller betala arr?

Då skulle det ju funka som du säger med strö i obruten bal utanför. Om ryttarna i alla fall få betala för att ströa upp en box varje gång redan nu?
 
Sv: "En katastrof för Sara Henrietta"

De gånger jag varit med på större arrangemang (inomhus SM t ex) har det inte varit uppstrött i boxen, utan strö har funnits utanför. På vissa ställen lösspån i container, på andra balat strö som man strött ut själv. Det varierar säkert, men det som är säkert är att det finns enkla sätt att säkerställa detta, t ex genom ovanstående arrangemang.
 
Sv: "En katastrof för Sara Henrietta"

Om man inte strör upp boxen själv och ser till att den är ren så åker man dit på doping om hästen får i sig preparat. För det är slarv.
 
Sv: "En katastrof för Sara Henrietta"

Senast jag hade box på tävling var den ströad när jag fick den och det var mockat men inte urmockat. Alla boxar lämnades likadant, dvs mockade men inte urmockade. Tävlingen var lokal/regional (meeting). Eftersom jag även var tävlingsledare borde jag veta rutinerna men det gör jag inte. Det var ingen av deltagarna som protesterade i alla fall. Vi hade dopingtester.
 
Sv: "En katastrof för Sara Henrietta"

Hur är det på travet? *nyfiken*

Du får din box. Den är plomberad (heter det så??) så man vet att ingen har varit där inne sedan de gjorde rent. I boxen står en spånbal så man får strö själv. Tror även att den ska vara desinficerad, men är inte säker. Inga krubbor eller vattenspann. Medicinering förbjuden i boxen och hö måste ges ur hönät ej på golvet.

*kl*
Det kanske är dags för ridsporten att ta efter detta? :idea:Jag menar häst som häst och doping som doping och risken för ofrivillig doping minskar ju ganska drastiskt om boxen är helt tom när man kommer.
 
Sv: "En katastrof för Sara Henrietta"

Men om man tänker sig scenariot att delar av doserna (finady/fenylbutazon) skvätt på väggar/boxgaller vid medicineringen då hästen slagit med huvudet eller liknande bör det ju finnas ganska stor mängd medicinrester på väggarna. Jag har haft hästar där jag mycket väl kan tänka mig ett sådant scenario. Om man då antar att dessa rester inte syns mot en vit boxvägg för blotta ögat så skulle det ju faktiskt inte hjälpa ett skit ens att man valt att ströa upp boxen själv eftersom själva boxväggarna är kontaminerade. Hur skyddar man sig som tävlingsryttare mot detta? Ställa kontrollfrågor till stallägare/boxägare, visst. Men ibland kommer man ju sent på plats och det är ju inte självklart att stallägare/boxägare finns tillgängliga. Och hur vet man att de är helt sanningsenliga? Torkar ni av samtliga ytor hästen kan komma i kontakt med?
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 694
Senast: MML
·
  • Artikel
Dagbok Har haft en jobbig natt med brist på sömn och öron som bråkat. De har vätska bakom trumhinnorna som beter sig störigt så att det trycker...
Svar
0
· Visningar
667
Senast: Enya
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 361
Senast: Migo
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag vet inte varför jag skriver dethär. Eller jo egentligen så tror jag att det är två andledningar. Och det ena är för OM det kan...
2
Svar
25
· Visningar
2 817
Senast: Trasten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp