Bukefalos 28 år!

"En katastrof för Sara Henrietta"

(Sporthästen)
Sara Henrietta B Källström har tagit sin avstängning för otillåten medicinering hårt. ”Det är en katastrof”, säger hennes pappa Aarno. ”Man håller på att pulverisera en 19-åring på oklara grunder.”



Läs mer...
 
Sv: "En katastrof för Sara Henrietta"

Jaha, jag trodde hela grejen var att hon fick en box som inte var urmockad. Då verkar det ju ännu konstigare att den fått i sig medicinen via ströet.



Och ströbädden var torv.
Äter hästar torv öht?, att det funnits strån kvar i boxen är väl osannolikt, det borde den snålfodrade fånghästen ha rensat rent, om inte annat så ställer man inte in en häst, iaf tävlingshäst , i en box med synliga foderrester.

Mögelvarning om inte annat.

Men hennes häst kanske är golvslickare?

Sedan angående boxsanering, har hon bett om annan box via TDB, alltså i förväg, eller har hon bett om annan box vid ankomsten?
 
Sv: "En katastrof för Sara Henrietta"

Fast ger man verkligen Finadyne i maten till en fånghäst? Varför ge dom den vägen på ett djursjukhus liksom? Har aldrig varit med om det bara.. Låter sådär troligt..
 
Sv: "En katastrof för Sara Henrietta"

Jag håller med dig..man kollar upp det som ägare när man tävlar på den nivån. Man ser till att hästen får en sanerad box. Man kan knappast begära att djursjukhuset vet att man ska tävla snart. Tycker även det låter underligt att hästen skulle äta så mycket torv.
 
Sv: "En katastrof för Sara Henrietta"

Du får ju inte som djurägare ge intravenöst så det säger sig väl självt?
 
Sv: "En katastrof för Sara Henrietta"

Fast ger man verkligen Finadyne i maten till en fånghäst? Varför ge dom den vägen på ett djursjukhus liksom? Har aldrig varit med om det bara.. Låter sådär troligt..

Ja, det är den absolut vanligaste behandlingen att ge NSAID till fånghäst hemma. Oftast ges som förstahandsval finadyne eller fenylbutazon, och de ges oralt, med pulver som blandas i maten, eller om hästen är kräsen kan slammas upp i vatten/fil/äppelmos/etc i en spruta (utan kanyl) och ges i munnen, på samma vis som avmaskningsmedel.

Kliniker ger nästan all medicinering i.v., helt enkelt eftersom det är absolut enklaste och snabbaste för kliniken. En permanentkanyl och sen kan du ge exakta doser, vara helt säker på att hästen får i sig hela dosen, och mycket mycket snabbare och enklare än om du ska blanda i mat, stå och vänta på att hästen (förhoppningsvis) äter upp all mat osv.

Djurägare får inte ge i.v. injektion (det är därför kliniker ger penicillin i.v., medan du hemma får ge i muskel), och generellt försöker man undvika djurägarinjektioner om det finns alternativ. En injektion är alltid en risk för reaktion vid stickställe, felstick (så det hamnar i blodet t ex), bölder osv.

Finadyne/cronyxin kan man ge intramuskulärt med spruta också, och det får även djurägare göra om vet delegerat. Man undviker dock att ge i.m. injektioner om det finns bättre/säkrare sätt (dvs ge oralt pulver), men vissa hästar som är extremt svåra få i/lura i pulver kan djuräg få ge via i.m. injektion. Det är dock inte standard.

Så, fångbehandling med oral NSAID hemma i stallet, och om det gäller finadyne och/eller fenylbutazon just i pulverform, är standard sen många år och inget konstigt alls.

Det är också välkänt att det innebär en potentiell dopingrisk, dels för att pulvret lätt dammar vid inblandning/nedrörning i mat, och för att hästar gärna dräller preparerad mat. Så helst ska, ur dopinghänseende, hästar medicineras bara i särskild box där inga andra hästar står/tas in i, och som heller inte kan näs ava ndra hästar (t ex slicka foderdräll mellan gallret), och mycket nogrann hygien kring krubbor, kärl man blandar i etc.

Nu är jag noll insatt i vad domen säger, dvs huruvida det är otroligt eller ej att S-H:s häst fått i sig tillräckligt via boxen i det aktuella fallet. Men det finns dokumenterade fall där det blivit kontaminering mellan boxgrannar när den ena hästen behandlas just med oralt NSAID i pulverform och drällt mat etc som den andra fått tag i. Men då har det ju varit betydligt 'närmare' kontakt och under fler dagar antagligen.
 
Sv: "En katastrof för Sara Henrietta"

Och ströbädden var torv.
Äter hästar torv öht?,

Vissa gör det faktiskt. Många äter de 'växtdelar' som kan komma med i torven, men vissa individer äter 'ren torv'. Knappast några mängder dock. Men min L t ex, han käkar torv i rätt hög omfattning när den är ny, dvs när/om en ny bal hälls i/nyss hällts i. Han skulle knappast göra det om det finns annat att äta, men..

Han skulle dammsuga en lånebox efter allt som övht kunde klassas som ätbart, men det VET jag ju så att säga. Han käkar i princip spån på klinik med. Vet inte om det är just SPÅNET han äter eller om han hittar mikroskopiska hörester jag inte ser (iom att han inte bryr sig om spån hemma.) Men som sagt, jag VET ju det, att han är en hungrig dammsugare. Och dopingriskmässigt skulle jag vara extremt petig med vad han ställdes in i för box, och inte ställa i en box där jag kan hitta minsta lilla ätbart i hans ögon. Vilket då inkluderar torv och minsta foderrester t ex.

En häst som aldrig varit en rabiat dammsugare förr blir det dock knappast för den ställs på torv.
 
Sv: "En katastrof för Sara Henrietta"

Jag anser mig ha en rätt normal hästuppfostran. Och har lärt mig bl a

* aldrig ställa in hästen i en box som andra nyttjar utan att binda upp den i två sidor så den inte kommer åt att slicka i sig, nosa, äta av det som kan ha lämnats kvar. Detta gäller på klinker, korta uppstallningar etc. Ska jag sätta in hästen i en främmande box under längre tid är jag petig med att titta hur saker är utformade (för att undvika skador) och självklart att den är tillräckligt ren och urmockad!
* aldrig någonsin ge medicin i boxen, och definitivt aldrig i maten. Hästar med benbrott etc sprutas i munnen, och boxen saneras efter att hästen flyttat ut/medicinerats klart. Till dess boxen är sanerad ska det märkas upp att den (boxen) kan vara kontaminerad.
* alltid ligga steget före vad gäller skaderisker (och därmed även smittor). Ren självbevarelsedrift, även om det finns någon att peka finger mot och skylla på är det ju JAG som står där med resultatet (skadad/smittad häst). Det ligger alltid i mitt intresse att måna om det som är mitt ansvar.

Det här tycker jag ligger på ridskolenivå, men så långt har alltså inte en del av våra "toppryttare" kommit i sin utbildning? Verkligen fängslande och förfärande.
 
Sv: "En katastrof för Sara Henrietta"

Nu har jag läst domen, och det som står är faktiskt att det är låg sannolikhet att hästen fått i sig substansen via kontaminering av avföring- eller urin från fångponnyn som stod i boxen.

Det har inte diskuterats om den kunnat fått i sig det av foderrester som slabbats ner, mer än att mängden spill/slabb troligen varit låg, men det teoretiskt finns en liten möjlighet som inte anses sannolik att det kunnat vara kontaminering av slabb. Däremot att fångponnyn bara fick hö, och att den gavs medicinen i spruta, uppslammat. Och att krubba och vattenkopp torkades ur med trasa efteråt. STår det i domen alltså.

Haken är bara att det inte riktigt överensstämmer med annan uppgift om hur hästen medicinerats. Fångponnyn har omskrivits i forum på nätet av en elev på ridskolan, och den gavs då även mat som medicinen blandades i... Jag hoppade till lite när jag läste det avsnittet i domen där ridskolan redogör för hur hästen medicinerats..

Sen är frågan om slabb för flera mån sen kan ha kontaminerat ändå, det vet jag inte.
 
Senast ändrad:
Sv: "En katastrof för Sara Henrietta"

Jag har nog läst lite dåligt, trodde den stod på djursjukhus. Och det är fortfarande ägarens ansvar att se till att hästen står i en säker box i alla lägen. Jag tror faktiskt inte heller att hästen kan ha fått i sig så mycket genom att äta torv.
 
Sv: "En katastrof för Sara Henrietta"

Naturligtvis förstår jag att ägare ger hästen Finadyne oralt hemma, men jag misstog mig ju och trodde hästen var på en klinik, därav reaktionen.
 
Sv: "En katastrof för Sara Henrietta"

Vissa gör det faktiskt. Många äter de 'växtdelar' som kan komma med i torven, men vissa individer äter 'ren torv'. Knappast några mängder dock.

Lite skillnad på en hungrig fångponny och en tävlingshäst i full kondition.

Och om hästen åt torv så borde hon inte ställt in den på sådant underlag, om det nu är så den äter allt den kommer över.

Och om hästen inte stått på torv förut och hon inte visste, så borde hon inte ställt in där därför.
 
Sv: "En katastrof för Sara Henrietta"

Nja, nu har jag sett andra äta torv än L med, alltså helt ohungriga icke fånghästar.

Men man VET ju som hästägare om hästen är en sån som äter t ex torv.

Har hästen aldrig stått på torv, och man märken den äter gör man ju det ganska snart i alla fall precis som du säger. Och kan då vidta åtgärder.

Men jag svarade på äter hästar övht torv, och ja vissa gör det. Och inte bara hungriga, svältande fångponnyer. (Sett stora halvblod i tävlingskondition och fritt hö käka torv med. Men de flesta gör det ju inte nej)
 
Sv: "En katastrof för Sara Henrietta"

Jo det är ju därför som hon är fälld.

Men det är fortfarande vansinnigt oproffsigt av en så erfaren arrangör som Djursholm att göra såhär.

Jag tror inte alls det är osannolikt att ponnyn har slabbat med maten, slabbat i vattenkoppen, slickat på väggarna osv.

(Det ska alltså inte finnas en möjlighet att antingen skylla på arrangören eller också att faktiskt bli utsatt för ofrivillig doping).
 
Sv: "En katastrof för Sara Henrietta"

Den som tävlar med hästen är enligt mig ansvarig. När man köper en häst gapas det om undersökningsplikt hit och dit av köparen etc. Om det är någonstans man har undersökningsplikt är det väl vida såna här tillfällen. Naturligtvis tycker man att ridskolan kunde informera om detta om dom visste det, men folk kan bli sjuka, man kan glömma osv. Så ryttaren ska naturligtvis undersöka i alla lägen!
 
Sv: "En katastrof för Sara Henrietta"

Fast hur ska en ryttare kunna undersöka om det stått en medicinerad häst i boxen innan, och boxen inte sanerats efter det?

Nu menar jag generellt alltså.
 
Sv: "En katastrof för Sara Henrietta"

Så du tror att om de hade frågat "har det stått en fångsjuk ponny här som fått medicin" att de hade svarat "japp och boxen är inte sanerad efter"?
 
Sv: "En katastrof för Sara Henrietta"

Man ser till att boxen är urmockad och ren. man kollar sånt. Det gör alla tävlingsryttare på högre nivå som jag känner. Tror ni inte att Elitryttarna gör det?
 
Sv: "En katastrof för Sara Henrietta"

Är boxen omockad så är den ju per definition kontaminerad och inte sanerad, det är ju en sak som är helt tvärsäker. Att det sedan - förutom smittorisken - dessutom var dopingklassade medel är ju egentligen bara lök på en redan befintlig lax.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 694
Senast: MML
·
  • Artikel
Dagbok Har haft en jobbig natt med brist på sömn och öron som bråkat. De har vätska bakom trumhinnorna som beter sig störigt så att det trycker...
Svar
0
· Visningar
667
Senast: Enya
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 361
Senast: Migo
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag vet inte varför jag skriver dethär. Eller jo egentligen så tror jag att det är två andledningar. Och det ena är för OM det kan...
2
Svar
25
· Visningar
2 817
Senast: Trasten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp