Bukefalos 28 år!

"En katastrof för Sara Henrietta"

(Sporthästen)
Sara Henrietta B Källström har tagit sin avstängning för otillåten medicinering hårt. ”Det är en katastrof”, säger hennes pappa Aarno. ”Man håller på att pulverisera en 19-åring på oklara grunder.”



Läs mer...
 
Sv: "En katastrof för Sara Henrietta"

Finner inte direkt att de har gjort något fel om en häst som blev behandlad för fång stod i boxen innan. Då var det ju knappast en frivillig doping.
 
Sv: "En katastrof för Sara Henrietta"

Verkligen inte frivillig.

Och väldigt, väldigt oproffsigt av Djursholm som borde vetat bättre.
 
Sv: "En katastrof för Sara Henrietta"

Verkligen inte frivillig.

Och väldigt, väldigt oproffsigt av Djursholm som borde vetat bättre.

Väldigt, väldigt oproffsigt av Djursholm... absolut och oförlåtligt!

Frivilligt??? eller ett skänk från ovan för att försöka klara sig ifrån vad hon gjort? De halter som finns i provet skall inte gå att uppnå genom spill enl. expertis
 
Sv: "En katastrof för Sara Henrietta"

Djursholm har de facto haft en ponny med fång som behandlats under en längre tid.
Om boxen inte är ordentligt rengjord efter så kan det finnas mer än "damm" från öppnade påsar i boxen.

"Ska inte" betyder inte att det är faktiskt är omöjligt.
 
Sv: "En katastrof för Sara Henrietta"

"Ska inte" betyder inte att det är faktiskt är omöjligt.

Nä precis, det är ju det som är skänket från ovan....

Hon kan nu hävda att hästen ätit upp en förfärlig massa torv (borde den inte bli sjuk då ???) och lyckats leta upp alla nedtrampade rester i en box som haft fånghästen , och mockats & strötts, i 6 dagar efter behandlingen avslutats.

Rödluvan och vargen känns som en rätt verklig saga i jämnförelse....
 
Sv: "En katastrof för Sara Henrietta"

Enligt det som släppts till media har ju experterna bedömt att det är helt omöjligt att uppnå dessa halter via spill i boxen.

Om man INTE litar på det finns väl två scenarion, vilka bägge är lika galna om man betänker att det handlar om ett sk proffs på hög nivå

* man sätter in sin värdefulla tävlingshäst i en omockad box och reflekterar inte ens över risker för smitta, doping etc? Av de saker som kan inträffa är väl ändå doping en av de mildare, sett till sjukdomar t ex. Är inte dumhet straffbart när det är så dumt?

* hästen är faktiskt dopad och detta är ännu ett fall där stackars oskydlig flicka fladdrar med ögonfransarna och bedyrar att hon ALDRIG skulle göra något sådant mot sin älskade häst (som hon ändå satt in i en omockad, skitig box på ett meeting).

Ärligt talat; när ska ridsporten bli proffsiga och inte en hög jolmiga amatörer med storhetsvansinne? Jag tror inte någon i t ex trav- eller galoppsport skulle hamna i just den här sitautionen - vem förutom en galen människa utan hum om god hästhållning - sätter in sin kuse i en okänd, skitig box?!
 
Sv: "En katastrof för Sara Henrietta"

Men ansvaret för att boxen är sanerad ligger på arrangören.
Expertutlåtandet säger låg sannolikhet, inte helt omöjligt.
Beslutet behöver absolut prövas i nästa instans.
Inom travet sköter arrangörerna det här med boxsäkerhet på ett mycket bättre sätt.
PL
 
Sv: "En katastrof för Sara Henrietta"

Men precis.

Inom trav och galopp så skulle det inte ens finnas en möjlighet att få hästen kontaminerad på detta vis.

Djursholm är ett såpass "gammalt" stall i leken att det inte finns någon ursäkt. De håller tävlingar på hög nivå varje år och har gjort så länge.
 
Sv: "En katastrof för Sara Henrietta"

Fast behandlar dom inte med Finadyne och liknande preparat enbart Intravenöst på djursjukhus? Inga påsar vad jag vet..
 
Sv: "En katastrof för Sara Henrietta"

Men precis.

Inom trav och galopp så skulle det inte ens finnas en möjlighet att få hästen kontaminerad på detta vis.

Djursholm är ett såpass "gammalt" stall i leken att det inte finns någon ursäkt. De håller tävlingar på hög nivå varje år och har gjort så länge.
Visst missas det även inom travet men jag tvivlar på att det blivit en fällande dom vid en så här grov arrangörsmiss.
Vad som i mina ögon talar emot Sara Henrietta är att provet bara visade på flunexin o inte på fenylbutazon.
PL
 
Sv: "En katastrof för Sara Henrietta"

* man sätter in sin värdefulla tävlingshäst i en omockad box och reflekterar inte ens över risker för smitta, doping etc? Av de saker som kan inträffa är väl ändå doping en av de mildare, sett till sjukdomar t ex. Är inte dumhet straffbart när det är så dumt?
Är det inte ägarens/ryttarens ansvar vad hästen får i sig? Oavsett hur, undantaget rent sabotage?
Som idrottsman fälls man för dopning enligt dessa kriterier. Gäller inte samma regler för hästar när det gäller medicinering??

LIA
 
Sv: "En katastrof för Sara Henrietta"

Arrangörens ansvar att se till att boxen som erbjuds är sanerad, den tävlandes att se till att boxen åtminstone verkar vara sanerad. I det här fallet visste arrangören att en häst behandlats en längre tid i boxen vilket den tävlande inte kunde veta.
PL
 
Sv: "En katastrof för Sara Henrietta"

Visst missas det även inom travet men jag tvivlar på att det blivit en fällande dom vid en så här grov arrangörsmiss.
Vad som i mina ögon talar emot Sara Henrietta är att provet bara visade på flunexin o inte på fenylbutazon.
PL

Hur länge kan medicinen ligga i luft och ändå vara "verksam"? Boxen hade ju varit tom en tid....
 
Sv: "En katastrof för Sara Henrietta"

Min förra häst gick långa perioder på Butta och Finadyne, som jag fick i påsar att blanda i maten. Jag har tillomed massa såna påsar kvar, ska ta dom till Apoteket nån dag och lämna in för förstöring.
 
Sv: "En katastrof för Sara Henrietta"

Det står i domen. Först stod fånghästen där några dagar efter medicineringens slut och sen var den tom ett tag före tävlingen
 
Sv: "En katastrof för Sara Henrietta"

Jaha, jag trodde hela grejen var att hon fick en box som inte var urmockad. Då verkar det ju ännu konstigare att den fått i sig medicinen via ströet.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 524
Senast: MML
·
  • Artikel
Dagbok Har haft en jobbig natt med brist på sömn och öron som bråkat. De har vätska bakom trumhinnorna som beter sig störigt så att det trycker...
Svar
0
· Visningar
633
Senast: Enya
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 250
Senast: Migo
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag vet inte varför jag skriver dethär. Eller jo egentligen så tror jag att det är två andledningar. Och det ena är för OM det kan...
2
Svar
25
· Visningar
2 801
Senast: Trasten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp