Bukefalos 28 år!

En levande häst som borde varit död

Sv: En levande häst som borde varit död

Skit vad otäckt! Att sånt här kan förekomma är ju helt sjukt!
Efter att ha läst det här så kommer mina hästar att få somna in hemma på gården när den dagen kommer.:mad:
 
Sv: En levande häst som borde varit död

Herregud... Jag är kanske självisk.. Men OM jag varit i den situationen så vetifan om jag hade avlivat.. Det är ju lite som att ödet inte ville att hästen skulle dö... :s

Usch vad hemskt för bägge parter...
 
Sv: En levande häst som borde varit död

Herregud... Jag är kanske självisk.. Men OM jag varit i den situationen så vetifan om jag hade avlivat.. Det är ju lite som att ödet inte ville att hästen skulle dö... :s

Usch vad hemskt för bägge parter...

Jag håller med dej! men vad jag fattade för så var ju inte hästen halt sen, Man kan ju inte bara avliva en häst som kanske kunde bli helt frisk och kunde få vara sällskapshäst på en fin liten gård. Ne jag tycker sånthär är hemskt! skulle aldrig i min vildaste fantasi skicka min häst till slakt! Det är en Vän och den ger man minsta plågsamma död, istället får häststackaren åka transport först och sen massa nya folk, Dom är nog både rädda och stressade! Ne har man skaffat en häst har man faktiskt en skyldighet att betala för en stillsam avlivning hemma hos hästen! Ursh vad hemskt dethär:cry:
 
Sv: En levande häst som borde varit död

Den här historien är en typisk vandringssägen. Jag har läst den förut på nätet vid flera tillfällen.

Så jag tror inte ni behöver oroa er.

:)
 
Sv: En levande häst som borde varit död

Annars så är hästens uppfödare C.G & skribenten Kerstin Kemlén bägge två från Boden & Kerstin har stor förankring inom travet.
 
Senast ändrad:
Sv: En levande häst som borde varit död

Var inte hästen skadad eller hade något i benet som gjorde att dom var tvungen att ta bort den? :(

Eftersom hästen var av konstantskimmelfärg så upptäcktes väl inte frysmärkningen på en gång.. Fören vid en närmare titt... :crazy:
 
Sv: En levande häst som borde varit död

Nu trampade du på en rejält hal sten !
Du som är lite äldre borde väl ändå
inte skriva sådana fantasier?

En travhäst kan vara precis lika älskad
som vilken annan häst som tävlar i någon
annan gren.
:mad:
 
Sv: En levande häst som borde varit död

Jag kan mycket väl tänka mig vilket transportföretag det är frågan om, iom att det var i NSD som är en tidning vi har i norrland.
Om det är det företag jag tänker på så har denna person gjort det förut med...
 
Sv: En levande häst som borde varit död

Jam det här är ju hemsk!!
Men att skicka iväg en häst på slakt är inta alls nödvändigt:
Min kompis fick tyvärr ta bort sin kille pga hälta nyligen, och eftersom han inte tålade att se en vet, så besluttade hon att han skulde slaktas, men det hände hemma! Bakom stallet i lugn och ro, och sen blev slaktbilen körd runt stallet och hästen släpt inn och körd på destruktion. SÅ ska det vara om man ska slakta!!
 
Sv: En levande häst som borde varit död

Snigelfarmor : Vadå som om en travhäst inte skulle kunna bli ens älskade vän. Gud det där måste ha varit det mest idiotiska någon någonsin har skrivit.
:mad: :mad:
 
Sv: En levande häst som borde varit död

hästen hade ju cystan i hoven. Den skulle oundvikligen bli halt.
 
Sv: En levande häst som borde varit död

Det finns en anledning till varför du månag gånger hamnat i bråk i trådar...
Du får ingen hint Nu om Varför det kanske blir så? :confused:
 
Sv: En levande häst som borde varit död

hur kan man skriva sådär?? som en travhäst inte skulle kunna bli en älskad vän??

jag extrajobbade på travstall för ett tag sedan och jag kan ju säga att dom stackars hästarna som stod där behandlades inte som älskade vänner utan snarare tävlingsmaskiner utan värde om dom inte sprang!
 
Sv: En levande häst som borde varit död

Jag förstår mycket väl vad snigelfarmor menar. Att travhästar endast (oftast) föds upp för att springa in pengar och om det inte går så säljs dom som ridhäst (ev. slakt i nödfall). Men självklart är och kan travhästen blir älskad (har själv varit frälst i en sådan :smirk: ). Att travhästen är mer som "en produkt" än vad en ridhäst är för oss.
Jag har absolut inget emot travisar (för er som tror det). Tycker själv att de inte alltid blir "rätt" behandlade. Men det är ju vad jag tycker och tänker. :angel:
 
Sv: En levande häst som borde varit död

Snigelfarmor : Vadå som om en travhäst inte skulle kunna bli ens älskade vän. Gud det där måste ha varit det mest idiotiska någon någonsin har skrivit.
:mad: :mad:

Nja det tror jag inte riktigt, jag kan dra upp en rad värre saker.
Men det var onödigt skrivet.

Speciellt som hästägaren som skickade hästen till slakt beskrevs som mycket ledsen i artikeln.
 
Sv: En levande häst som borde varit död

Den där kommentaren var både onödig och omogen!!
//C
 
Sv: En levande häst som borde varit död

glöm inte att det var en travhäst och inte en älskad vän.

Det spelat väl för tusan ingen roll vilken ras hästen tillhör,det är ju händelsen i sig som är otäck. För vanligt hyggligt folk (vilket jag hoppas att dem flesta djurägare är) så är det inget roligt beslut att skicka hästen på slakt,det kanske är nödvändigt men jag tror inte att någon av oss tycker det är roligt.Ska det sedan bli så att man inte ens kan vara säker på att hästen är borta och slipper lida,hur ska man då orka ta ett sånt beslut?! Om vet. i samråd med ägaren anser att hästen kommer lida av sin cysta och för hästens skull tar beslutet att låta den somna in så ska banne mig ingen klåpare komma och göra på det där viset.:mad:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (NSD) Ridinstruktör Karin Vågstedt, också känd som Bränna-Karin, har avlidit i en ålder av 67 år. Hennes närmaste är maken Kjell-Olof...
Svar
5
· Visningar
3 846
Senast: aldente
·
  • Artikel
Hästnyheter (NSD) Hos fembarnsfamiljen Pohjanen-Tegelid på Sirillus är hästen ett naturligt inslag i helg och vardag. För Patrik Tegelid, 36, har...
Svar
0
· Visningar
806
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (NSD) Ryttare som tävlar för annan förening får betala dubbelt så mycket för ett terminskort jämfört med övriga medlemmar och ryttare...
Svar
1
· Visningar
974
Senast: kopparberg
·
  • Artikel
Hästnyheter (PT) Det är inte varje dag man ser en ängel vinna en hästhopptävling. Detta kunde man dock få uppleva när Arjeplogs ridklubb firade...
Svar
0
· Visningar
751
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp