Bukefalos 28 år!

En liten fråga...

L

lisarr

När man rider efter vägar och så så vet jag att det är höger sida man rider på, men hur är det när man går med hästen efter vägen då?
 
Sv: En liten fråga...

jag går alltid på höger då också.. vet inte om det är rätt men jag tycker det faller sig mest naturligt då man leder på vänstersida så då blir jag mellan trafiken o hästen...
 
Sv: En liten fråga...

Den frågan har jag också grubblat på ett tag :p. Men jag brukar gå på höger sida.
 
Sv: En liten fråga...

Jag har för mig att jag har läst någostans, att när man leder en häst räknas man som att man går och då är det vänster sida.. Fast det var längesen jag läste det, vet inte om jag kommer ihåg rätt.
 
Sv: En liten fråga...

Jag är ganska säker på att det är högersida som räknas efterssom man forfarande räknas som ett ekipage.
 
Sv: En liten fråga...

Fel av mig, läste nu på vägverkets sida att det är höger sida som gäller.
 
Sv: En liten fråga...

Jag går alltid på höger sida. Är mest van vid att leda från vänster och vill vara mellan häst och trafik. Händer det något är det en fördel att leda från den sidan som både jag och hästen är mest van vid att ledas från. Dessutom tror jag att det är höger sida som gäller och att man fortfarande räknas som ekipage, precis som borst sa.
 
Sv: En liten fråga...

När du rider är du fordon, du rider på höger sida och följer trafikreglerna (så i teorin skulle faktiskt en bil stanna för dig om du var till höger om denna i en korsning...) :cool: Inte många billister som vet om detta dock.

När du leder hästen är ni gångare och går på vänster sida vägen och har samma rättigheter som en gångare.


*Enligt lagen....* :angel:
 
Sv: En liten fråga...

När du rider är du fordon, du rider på höger sida och följer trafikreglerna (så i teorin skulle faktiskt en bil stanna för dig om du var till höger om denna i en korsning...) :cool: Inte många billister som vet om detta dock.

När du leder hästen är ni gångare och går på vänster sida vägen och har samma rättigheter som en gångare.


*Enligt lagen....* :angel:


Jag trodde också länge att man räknades som gångtrafikant när man leder sin häst, men så är faktiskt inte fallet. Leder man sin häst är det att likställa med att rida, och man går således på höger sida av vägen.
Regler finns att läsa på Vägverkets hemsida, sammanfattad populärversion här: http://www.vv.se/templates/page3____1410.aspx
och text i förordning här (1 kap 4§): http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 467
  • Artikel
Hästnyheter Det här är en ganska enkel markarbetsövning som tränar ryttaren i att känna rytmen, och rida bra vägar mellan hinder. Övningen passar...
Svar
0
· Visningar
149
Senast: Gunnar
·
Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
968
Senast: Valle
·
  • Artikel
Hästnyheter ”Skånska dragoner rida till bad” är 5 meter hög och 10 meter bred, och det har nu blossat upp en konflikt om vart tavlan ska ta vägen...
Svar
0
· Visningar
557
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp