En liten katt ska bli min

Modig_Korn

Trådstartare
Fast det är inte riktigt bestämmt ännu..
Skulle den kunna bo (för den får inte bo inne) i garaget (inga bilar där) tillsammans med de andra djuren, vi hade sådana stora problem med möss där i vintras nämligen. Det är som kallast 4 plus grader men om det kniper så kan man bära in den i rummet intill där det är rummstempratur. Det finns en kattlucka på dörren sedan de förra ägarna till huset försökte få sin katt att gå ut och in som den ville..
Det är stallkatten som har fått ungar, 6 st förmodligen är alla hankatter.
 
jag tycker det låter väldigt tragiskt att ha en familjemedlem i garaget :cry: jag tycker skaffar man djur ska dom få leva som en i familjen :(
 
Den får ca 46 marsvinskompisar :crazy: där ute..
Anledningen att den inte får vara inne är främst för att det finns kattallergiker i familjen och de som är kattallergiska går mkt sällan ut till marsvinen. Och så har vi ju hundar också som iafl inte just nu är så förtjusta i katter...
 
Gift kan man ju inte ha om det är marsvin som hoppar ut ur burarna. Musfällorna vill de inte gå in i, möss är smarta you know :devil: Vi fick iväg några men inte alla, några dog i fällor några släpptes ut vid kyrkan här i närheten :devil:
 
Nej, låt den inte bo i garaget! Vad är det för ett liv för en katt - att gå ut och jaga och sen gå hem till en massa inburade marsvin.

Den där katten riskerar bli en hemlösing eftersom den inte får känna att den har ett hem. Nånstans kommer den att träffa på trevligare folk som kelar med den och matar den - och behåller de inte katten riskerar den hamna på drift.

En katt vill ha kontakt med andra, sällskap och kel - och då duger inte några marsvin.

mandalaki
 
jag tycker det låter väldigt tragiskt att ha en familjemedlem i garaget :cry: jag tycker skaffar man djur ska dom få leva som en i familjen :(
Jag tycker tvärtom att det är HELT okej att ha djur som tex stallkatter, vilket ju blir fallet för denna kisse. Så länge katten får möjlighet att gå ut, mat, vatten och skötsel i övrigt så är det väl inte värre än att ha slädhundar i hundgård eller hästar i en hage?

Klart kissen kan bo i garaget! Vi har haft stallkatt som bodde i stallet året om. Hon hade värme och en mysig liggplats i foderrummet, i övrigt strosade hon runt och jobbade som en perfekt råttfångare!!
 
Nej, låt den inte bo i garaget! Vad är det för ett liv för en katt - att gå ut och jaga och sen gå hem till en massa inburade marsvin.

Den där katten riskerar bli en hemlösing eftersom den inte får känna att den har ett hem. Nånstans kommer den att träffa på trevligare folk som kelar med den och matar den - och behåller de inte katten riskerar den hamna på drift.

En katt vill ha kontakt med andra, sällskap och kel - och då duger inte några marsvin.

mandalaki
Men... att den bor i garaget hindrar väl inte att den blir kelad med? Hur ser ni på alla stallkatter som bor i stall? Jag antar att trådskaparen räknar med att ge sin katt uppmärksamhet, liksom hon säkert gör för sina marsvin?!
 
Hur ser ni på alla stallkatter som bor i stall?

Don't get me started ;)...

Jag nöjer mig med att säga så här: jag tycker att alla katter ska vara kastrerade, vaccinerade, försäkrade, regelbundet avmaskade, ha bra mat och friskt vatten, tillgång till olika uppvärmda sovplatser, kontakt med andra katter och med människor, daglig "visitation" om de är utekatter osv. De ska ha det så bra att de inte riskerar att flytta på egen hand och blir hemlösa.


mandalaki
 
Den kan väl bli sönderpussad ändå även om den bor i stallet/garaget?
Det är väl bättre att kissar bor i garaget/stallet en hos någon som röker ett paket om dagen eller där katten blir missskött mest hela tiden mina exempel har varit mina fd. kompisars katter...
 
En katt ska inte bli misskött nånstans.

Hur jag tycker katter ska ha det har jag skrivit här ovanför.

mandalaki
 
Don't get me started ;)...

Jag nöjer mig med att säga så här: jag tycker att alla katter ska vara kastrerade, vaccinerade, försäkrade, regelbundet avmaskade, ha bra mat och friskt vatten, tillgång till olika uppvärmda sovplatser, kontakt med andra katter och med människor, daglig "visitation" om de är utekatter osv. De ska ha det så bra att de inte riskerar att flytta på egen hand och blir hemlösa.


mandalaki
Precis så hade vår stallkatt det! Vaccinerad, försäkrad, kastrerad, avmaskad, sovplats på varmt ställe, mat två ggr dagligen, umgänge med oss människor. Liksom mina innekatter också har det! :)
Att ha stallkatt måste inte innebära att man vansköter dem.
 
Jag nöjer mig med att säga så här: jag tycker att alla katter ska vara kastrerade, vaccinerade, försäkrade, regelbundet avmaskade, ha bra mat och friskt vatten, tillgång till olika uppvärmda sovplatser, kontakt med andra katter och med människor, daglig "visitation" om de är utekatter osv. De ska ha det så bra att de inte riskerar att flytta på egen hand och blir hemlösa.

Låter som stallkatterna här har haft det?

Och vad är skillnaden mellan om den bor i stallet och går som den vill annars, men blir kelad med etc, eller om den går som den vill men bor i garaget istället för stallet? Uppvärmd sovplats, kel och allt det andra går ju att tillgodose ändå?

Däremot - till trådskrivaren - du hade väl inte tänkt ha den INLÅST i garaget? Dvs att den BARA är i garaget och inte får gå ut? Då är jag STARKT emot det. Men får gå ut och in som den vill men istället för att komma in i huset kunna gå in i garaget är det helt okej förutsatt att du ägnar den tid varje dag!
 
Du behöver inte vara spydig, som du såg är jag en av få som inte ser problem med att den har garaget som hem. Men eftersom det är omöjligt att veta om du bor i stan eller på landet och omöjligt att veta om du tycker det är okej att katter går ute fritt eller ej så kan jag inte veta.

Och när du dessutom som jag fattade det verkade ha lösa marsvin i garaget så trodde jag inte du skulle våga ha kattlucka? Och andra katter kan ju ta sig in och ta marsvin med en lucka med?

men med kattlucka (men hur löser du det med marsvinen? Gör något katten måste hoppa över eller så för att nå luckan? Hur löser risken att andra katter går in?) så är det såvida den får REJÄLT med tid, kel och så varje dag inga problem. Blir ju en variant på stallkatt/ladugårdskatt helt enkelt.
 
Du behöver inte vara spydig, som du såg är jag en av få som inte ser problem med att den har garaget som hem. Men eftersom det är omöjligt att veta om du bor i stan eller på landet och omöjligt att veta om du tycker det är okej att katter går ute fritt eller ej så kan jag inte veta.

Och när du dessutom som jag fattade det verkade ha lösa marsvin i garaget så trodde jag inte du skulle våga ha kattlucka? Och andra katter kan ju ta sig in och ta marsvin med en lucka med?

men med kattlucka (men hur löser du det med marsvinen? Gör något katten måste hoppa över eller så för att nå luckan? Hur löser risken att andra katter går in?) så är det såvida den får REJÄLT med tid, kel och så varje dag inga problem. Blir ju en variant på stallkatt/ladugårdskatt helt enkelt.

Ok, till lägger att jag bor på landet, långt bort från all civilsation. Inga av våra grannar har katt iafl..
Marsvinen sitter i burar men några hoppar ut och in ur golvburarna. Jag har all tid i världen speciellt nu när det snart är sommarlov. Men även sen när skolan börjar på nytt...
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har problem med att Miss Li plockar in grodor, ibland flera varje dag. Hon bär dem försiktigt i munnen så som jag tänker mig att...
2
Svar
33
· Visningar
2 824
Senast: Mia_R
·
Övr. Katt Jag har två katter och jag misstänker att det är just min ena katt som tycker det är en kanonbra idé att ta in levande skogsmöss att...
Svar
0
· Visningar
609
Senast: Daimstruten
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 403
Senast: Calmiche
·
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 049
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp