En liten katt ska bli min

Ok, till lägger att jag bor på landet, långt bort från all civilsation. Inga av våra grannar har katt iafl..
Marsvinen sitter i burar men några hoppar ut och in ur golvburarna. Jag har all tid i världen speciellt nu när det snart är sommarlov. Men även sen när skolan börjar på nytt...

Då låter det ju bra, då är det bara att lära katten att inte jaga marsvin då ;) (Om det går, är ju olika från katt till katt om den är vuxen, en del av mina katter och hundar har funkat jättebra med marsvin, andra har sett det som maaat..)
 
Jag hoppas intresset för katten håller i sig då den inte får bo inne och att du verkligen umgås med den som du skrivit och att du kastrerar, avmaskar, vaccinerar, id-märker och ger BRA foder (ej billig-mat från mataffär)
 
Personligen tycker jag det är fel men om du gör det så får den ett bra mycket bättre liv än många andra katter...
Men... om du har en allergisk i familjen så kolla upp hur allergisk. När du gosar med katten och är med den så sitter det ju i kläderna sen. Känner en som är jätteallergisk så hennes mamma (som jobade med hundar då) fick duscha och byta kläder innan hon kunde gå in i huset, de hade ett speciellt rum för det... Så tänk er för så att det inte blir en av desssa "omplaceras pga allergi-katter". :)
 
Kattungarna

Hittade din annons om kattungarna på annonsdirekt.

Såg att det stod att kattungarna kostade 100 kr st men det kanske var fel? :confused: Jag hoppas verkligen att du inte säljer de så billigt. Risken är mycket stor att de blir sommarkatter, ormmat, kamphundsredskap eller uteslängda. En person som inte kan tänka sig att betala för katten hur ska de ha råd att vaccinera, kastrera och besöka veterinär när det behövs?

Antar att stallkatten inte är "din" men du kan väl iallafall försöka påverka ägaren :bow: att låta ungarna vara kvar tills de är 12 v och vaccinera och avmaska de. Samt kastrera honan efter det. Det verkar ju inte som om ägaren själv vill behålla kattungarna och det är ju väldigt onödigt att öka på mängden med oönskade kattungar. Rekommendera gärna ägaren att gå in på www.akutgruppen.com, www.djurhjalpen.nu eller www.katthemmet.nu så kanske hon/han iaf kan få en liten uppfattning om hur stort problemet är och ta sitt ansvar! :mad:

Lycka till!
/Tirre
 
Men här skulle det ju inte vara uppvärmt, utan vintertid kunna vara neråt en 4 grader vilket jag inte anser är uppvärmt.

Förövrigt är jag helt på mandalakis linje, jag är absolut inte för stallkatter eller katter öht som inte får komma in i huset. Även hundar, jag tycker inte en hund som sitter i rastgård konstant har ett bra liv.
Men det är jag det. Jag tycker katten är en social familjemedlem som ska sova i sängen om natten.
 
:bow: precis vad jag tycker här sover hela högen i sängen (2 hundar, 3 katter, jag och min sambo) haha lite trångt men myyyyysigt :love:
 
Våra stallkatter har det precis lika bra som min häst. De är vaccinerade, kastrerade, avmaskade, får mat och vatten varje dag och sällskapar både med varann och oss i stallet. Sover gör de i stallet. Det är inte för kallt för våra hästar så då är det säkert inte för kallt för katterna heller.
Jag tycker inte att de har det dåligt på något vis, de är välmående, för att inte säga lite väl tjocka, sociala och snälla.

Bättre kan man inte ha det som katt enligt mig. Ingen av våra stallkatter har rymt för att bo någon annanstans.

Tycker det är värre med innekatter som lämnas ensamma i en lägenhet medans matte är på jobbet utan stimulans. Jag har själv innekatter men är inte helt nöjd med det, trots att de får följa med mig ut så gott som varje dag en liten stund.
 
Imorse var jag tvungen gråta av lycka, omplaceringssiamesen jag haft sen söndags kom och la sig tätt tätt intill mig under täcket och spann... :love: vilken lycka!!! Mina småhuliganer har lite mkt spring i bena så dom ligger inte still många minuter, men gammelgubben, han låg och myste.... just i det ögonblicket var livet så perfekt :love:
 
Åh... :love: :love: :love:
Mina har på tok för mycket päls för att trivas under täcket ens en sekund. Ibland funderar jag på en nakenkatt bara för den grejens skull :confused: :D
 
Don't get me started ;)...

Jag nöjer mig med att säga så här: jag tycker att alla katter ska vara kastrerade

Ah, du strävar efter att katterna ska dö ut? :smirk:

Tror nog att de flesta fattade att jag pratar om ägda katter. Och jag tycker att alla ägda katter ska vara kastrerade, undantaget är katter som används i avel av olika raser. Även om 100 procent av alla ägda katter kastrerades skulle kattsläktet leva vidare, för det kommer alltid att finnas katter som tillåts föröka sig okontrollerat för att ingen tar ansvar för dem.

mandalaki
 
Ho, ho Modig Korn

Hur går det med kattungarna? Jag hoppas verkligen att de inte har blivit dränkta. PM:a eller maila gärna mig så att jag får veta. Jourhemmet och jag är mycket oroliga men om de är dränkta vill jag gärna veta det.
 
Men här skulle det ju inte vara uppvärmt, utan vintertid kunna vara neråt en 4 grader vilket jag inte anser är uppvärmt.
Katter får väl vinterpäls som de flesta andra djur? Jag vet inte hur varmt vi hade i vårt foderrum, men kring 8 grader kanske. Katten levde o frodades finfint!
Förövrigt är jag helt på mandalakis linje, jag är absolut inte för stallkatter eller katter öht som inte får komma in i huset. Även hundar, jag tycker inte en hund som sitter i rastgård konstant har ett bra liv.
Men det är jag det. Jag tycker katten är en social familjemedlem som ska sova i sängen om natten.
Jag tycker ju att en katt kan ha ett nog så socialt liv utan att behöva sova i sängen... :smirk: Allt beror på HUR man har det. Om man tex har innekatter och har gård så kanske innekatterna faktiskt har MINDRE mänskligt sällskap omkring sig än om de får vara ute. Är man mycket ute i stallet så har ju stallkatten faktiskt mer kontakt med en själv än vad innekatten har.

Själv har jag innekatter av det skälet att jag bor i sta'n. Hade jag stall skulle jag dessutom skaffa mig en stallkatt och den skulle bo ute!
 
Våra stallkatter har det precis lika bra som min häst. De är vaccinerade, kastrerade, avmaskade, får mat och vatten varje dag och sällskapar både med varann och oss i stallet. Sover gör de i stallet. Det är inte för kallt för våra hästar så då är det säkert inte för kallt för katterna heller.
Jag tycker inte att de har det dåligt på något vis, de är välmående, för att inte säga lite väl tjocka, sociala och snälla.

Bättre kan man inte ha det som katt enligt mig. Ingen av våra stallkatter har rymt för att bo någon annanstans.

Tycker det är värre med innekatter som lämnas ensamma i en lägenhet medans matte är på jobbet utan stimulans. Jag har själv innekatter men är inte helt nöjd med det, trots att de får följa med mig ut så gott som varje dag en liten stund.
I läget du beskriver håller jag med dig. Jag är heller inte helt nöjd å mina kissars vägnar. Jag ägnar mindre tid åt dem än jag borde. om jag bodde på landet och kunde ge dem en uterastgård eller ev släppa ut dem så skulle mitt samvete vara renare.

Men; som sagt; ute eller inne, stall, garage eller hus - det är ju inte DET som är det viktiga!! Det viktiga är ju HUR katten behandlas och HAR det i det stora hela, hur mkt sällskap, hur mkt mat, hur mkt kel osv. Och sånt BEHÖVER inte ha med boendeformen att göra.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har problem med att Miss Li plockar in grodor, ibland flera varje dag. Hon bär dem försiktigt i munnen så som jag tänker mig att...
2
Svar
33
· Visningar
2 825
Senast: Mia_R
·
Övr. Katt Jag har två katter och jag misstänker att det är just min ena katt som tycker det är en kanonbra idé att ta in levande skogsmöss att...
Svar
0
· Visningar
609
Senast: Daimstruten
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 403
Senast: Calmiche
·
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 049
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp