Enbart skogshage?

misscocos

Trådstartare
Hejsan

Jag behöver hjälp med ett lite märkligt dilemma. Historien bakom är lång, men kontentan är att vi i stallet vi hyr in oss i inte får ha kvar hästarna i de stora fina beteshagar som finns vid stallet under höst/vinter, eftersom hästarna trampar upp vid ingångarna och det blir lerigt.
Så vi har blivit anvisade att de nya hagarna kommer vara i ett skogsområde. Jättebra, var min första tanke. Men sen insåg jag/vi att marken som anvisats är ca 1-2 ha stor och ska delas upp i 4 vinterhagar åt 8 hästar, marken lutar väldigt (finns knappt något plant område alls) och det är väldigt mycket träd och buskar så hästarna kommer ha svårt att få nyttja sina gångarter som de ju ska kunna enl sjv. Hästarna står ute ca 12h/dygn.
Det har dessutom hittats järnskrot på två ställen och är oklart om det finns mer på marken då det är mycket sly och buskage. Problemet är att vi måste kämpa mot klockan också, det är lovat snö och minusgrader i slutet av veckan vilket gör att de ska börja med hagarna omgående för att hinna innan tjälen slår till.


Kan jag/vi med hjälp av något regelverk argumentera mot dessa hagar? Att ha hästar som står i princip stilla i lutande hagar hela vintern (för att inte nämna hur isigt det kommer bli i lutningarna i vinter...) känns inte optimalt för någon. Det är hobbyhästar som behöver möjligheten att få röra sig i hagarna då de inte motioneras dagligen.

Någon som har något tips? Eller är det bara till att se glada ut och hoppas att ingen häst skadar sig?
 
Sv: Enbart skogshage?

kan man inte ha hästarna 4 och 4 åtminstone? så får alla mer plats att röra på sig och man slipper ha 8 hästar att hålla reda på när man ska ha ut sin häst.
 
Sv: Enbart skogshage?

Om det är enbart vid ingångarna, problemet ligger. Fråga (om resten av hästägarna är överns) om det går att grusa upp där. Ett lass med stenkross gör under, vissligen tar det bara ett år innan det är nedtrampat, om man inte gör ett underarbete. Gräver ur och grusar upp ordenligt. Men håller en vinter minst.
 
Sv: Enbart skogshage?

Det ska inte finnas sådant som inte hör hemma i en hästhage och som utgör en skaderisk för det som t ex skrot, så först får hagarna rensas på allt sådant.
Nu finns det inga fastställda mått i lagtexten för minimiyta för att en häst ska kunna röra sig i naturliga gångarter. Det finns däremot ett yttrande där Jordbruksverket ger exempel på godkända minimimått för hagar, mig veterligen har detta inte överklagats i något beslut, dvs så att man vet om det håller rättsligt. Hur som helst så är dessa mått MINST 30 x 10 meter för en häst av halvblodstyp, för varje ytterligare häst som ska vistas i hagen ska 5 meter läggas till på bredden för att de ska kunna vända "säkert", dvs minst 30 x 15 meter för två hästar. Dessa mått gäller om underlaget är halksäkert, typ en sandpaddock, är det inte så halksäkert behöver sträckorna ökas.

I mitt tycke är det väldigt små hagar som är minimum, 450 kvadratmeter för två hästarna, men så är det nu oavsett vad man tycker. Den ytan ska då vara "fri" och inte helt igenväxt av buskar och träd, så att de kan komma upp i några galoppsteg där.
 
Sv: Enbart skogshage?

kan man inte ha hästarna 4 och 4 åtminstone? så får alla mer plats att röra på sig och man slipper ha 8 hästar att hålla reda på när man ska ha ut sin häst.

Det mest optimala vore självklart om alla kunde gå tillsammans, men vi är tre ägare som delar på ett hö och de hästarna går tillsammans, sedan två ägare som delar på ett hösilage och deras två hästar går tillsammans. Sen har vi ett sto som sparkar rejält som ingen vill ha häst ihop med när brodden kommer på, och sedan tvä minishettisar som ska ha egen hage så att de inte äter för mycket hö. Så 4 hagar är ett minimum, vi skulle helst vilja ha 5 för att kunna ha en extra om det blir krångel mellan hästarna etc. Men 4 hagar måste vi iallafall ha...

Det är väldigt fina hagar de hagarna de går i nu, och det är bara vid ingångarna till hagarna som det blir lerigt. Det vore väldigt enkelt att lägga på ett lass grus, men de som äger stallet får tydligen nån form av stöd för hagarna, och då får de inte trampas upp och förstöras. Grusar vi upp vid ingångarna "förlorar" de tydligen några kvadratmeter bidrag... Men som jag fattat det får de 650kr/ha i bidrag om året, och de har 8ha. Vad de inte verkar förstå är att en enda månad med boxhyror är ju mer än de får i bidrag på hela året!! (8 hästar som betalar 850kr/mån). Det är första vintern de hyr ut kanske ska tilläggas.

Tack alla för svar! Blir bara så trött, jag är inte alls sugen på att han mina hästar i en lutande minihage full i träd och buskage hela vintern...
 
Sv: Enbart skogshage?

Det handlar inte bara om pengar.
Bidrag får man för att bevara hagarnas "ursprungliga" skick, och biologiska mångfald. Då ska man inte tippa grus här och där, då är ju vitsen borta.
 
Sv: Enbart skogshage?

Det ligger i människans natur att ändra och i sitt tycke förbättra.
Varför ska det vara värre att stärka upp mark. Än att ta bort alla stenar och göra stengärdsgårdar av dem. Eller var det ockej, då det skedde för så länge sedan.

Ts. Fråga om det går att ha hästarna i de sämre hagarna, skogshagarna när det är blött. Sedan när det fryser i de bättre, då blir de inte sönder trampade, så länge det är tjäle.
Sedan får de (ägarna) se till att järnbitar och liknade försvinner.
 
Sv: Enbart skogshage?

Det är ju möjligt att helt sonika "rita bort" de ställen där hästarna trampar sönder, och man måste grusa. Antar att det handlar om EU-stödet.
 
Sv: Enbart skogshage?

Ja så är det ju handlar ju inte om att tippa grus här och där direkt ...

tS : personligen kan jag tycka att det är väldigt sent påtänkt av stallägare att komma på detta nu ... Låter lite panikbygge över det hela och om ni som inackorderingar inte varit informerade om upplägget /ändringen och just flyttat in så hade jag reagerat ... Låter inte professionellt .
 

Liknande trådar

Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 559
Senast: super
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 742
Senast: Pudlan
·
Anläggning Jag är i valet och kvalet att byta stallplats. Från ett stall med box till en annan anläggning med lösdrift. Hjälp mig med synpunkter...
Svar
15
· Visningar
2 073
Senast: Trissa
·
Anläggning Stall 1: central anläggning med ridhus och ridbana men ganska dåliga uterittsmöjligheter (får rida ca 10-15 min genom villaområde för...
Svar
13
· Visningar
1 096
Senast: Lutan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp