Bukefalos 28 år!

Enkät: Stall-lyx!

N

_NMBA_

Vore tacksam om ni kära bukefalister skulle vilja svara på denna lilla enkät angående stall-lyx:)

1. Nämn tre saker som du tycker ska finnas i ett lyxigt stall! (ex. spolspilta, 20 kvm. stora boxar m.m...)

2. Nämn tre saker som INTE får förekomma i ett lyxigt stall! (ex. trång stallgång, galler m.m...)

3. Vilka färger tycker du det ska vara på inredningen i ett riktigt lyxigt stall? (ex. blått med guldknoppar...)

4. Hur ser en lyxig sadelkammare ut för dig? (disponering av utrymmet...)

5. Har du någon gång varit i ett riktigt lyxigt stall? Hur såg det ut?

6. Har du några fler tips på detaljer som får stallet att se lyxigt och proffessionellt ut?

Tack för svar:bow:
 
Sv: Enkät: Stall-lyx!

Lyx är ett vidt begrepp...detta är min syn av lyx.


1. Nämn tre saker som du tycker ska finnas i ett lyxigt stall! (ex. spolspilta, 20 kvm. stora boxar m.m...)
Analyserat hö, träckprovskontroll, fri tillgång på grovfoder ,)

2. Nämn tre saker som INTE får förekomma i ett lyxigt stall! (ex. trång stallgång, galler m.m...)
Bakåtsträvare, frimärkshagar, inget sommarbete

3. Vilka färger tycker du det ska vara på inredningen i ett riktigt lyxigt stall? (ex. blått med guldknoppar...)
???

4. Hur ser en lyxig sadelkammare ut för dig? (disponering av utrymmet...)
Generösa skåp och många hyllor, täckestork, tvättmaskin.

5. Har du någon gång varit i ett riktigt lyxigt stall? Hur såg det ut?
Ingen aning..ska fundera

6. Har du några fler tips på detaljer som får stallet att se lyxigt och proffessionellt ut?
Ordning och reda kommer man långt med...så länge det är det så kan nästan vad som helst se lyxigt ut.
 
Sv: Enkät: Stall-lyx!

Hörde talas om ett stall på öland som hade en fontän på stallplan...om inte det är lyx så...:smirk:
 
Sv: Enkät: Stall-lyx!

ZorroLouise skrev:
Hörde talas om ett stall på öland som hade en fontän på stallplan...om inte det är lyx så...:smirk:

Nää, fontän inomhus var det väl? Vet att hemsidan till detta stall har varit uppe här på buke. Visst såg det lyxigt ut, men ordentliga, kuperade, med naturligt lä/regnskydd, gärna konstgjort regnskydd, megastora hagar ( och flera hästar är ett måste=flock) det är ett måste om det ska vara en antydan till lyx för mig.
 
Sv: Enkät: Stall-lyx!

För mig är ett lyxigt stall ett ställe där alla trivs, hästar som människor. Det ska vara ordning och reda, inga pittesmå lerhagar, eftersom jag håller på med travhästar så måste det finnas en spolhall och breda stallgångar.... Jag skulle inte trivas i ett stall där allt var så rent och snyggt att man skulle kunna äta picknick på golvet.
 
Sv: Enkät: Stall-lyx!

Vattenkoppar i boxen, varmvatten och ridhus! :)
 
Sv: Enkät: Stall-lyx!

Hej!

Just nu känns ett fungerande stall utan pundig stallägare som lyx nog för mej...

Tycker analyserat foder, träckprov och betesskötsel hör till måsten (mu har vi inte det där jag står).

Just nu är stallgång bredare än 1,5 hästbredd lyx, högt i tak och ...fungerande ridbana också...

Varmvatten skulle vara rena drömmen..

/ Lavinia, trött på allt idag.
 
Sv: Enkät: Stall-lyx!

OK, jag kör på vad som behövs extra på ett stall som redan är bra, för att det ska bli LYXIGT:

1. Nämn tre saker som du tycker ska finnas i ett lyxigt stall! (ex. spolspilta, 20 kvm. stora boxar m.m...)

Ridhus med sällskapsavdelning på kortsidan, fräscht omklädningsrum, ombonad uteplats med infravärme och snygg plantering.

2. Nämn tre saker som INTE får förekomma i ett lyxigt stall! (ex. trång stallgång, galler m.m...)

Foder i hästutrymmen, geggig stallplan, dålig belysning

3. Vilka färger tycker du det ska vara på inredningen i ett riktigt lyxigt stall? (ex. blått med guldknoppar...)

Ljusa färger och mycket naturmaterial och fönster. Lyxen består i att det finns personal som har tid att göra rent så att det alltid ser fräscht ut...

4. Hur ser en lyxig sadelkammare ut för dig? (disponering av utrymmet...)

Gott om plats, helt enkelt.
 
Sv: Enkät: Stall-lyx!

1. Nämn tre saker som du tycker ska finnas i ett lyxigt stall! (ex. spolspilta, 20 kvm. stora boxar m.m...)
- Stora boxar, stora hagar och bra utrymmen.

2. Nämn tre saker som INTE får förekomma i ett lyxigt stall! (ex. trång stallgång, galler m.m...)
- Dålig ventilation, dåligt med utrymmen och dåligt foder.

3. Vilka färger tycker du det ska vara på inredningen i ett riktigt lyxigt stall? (ex. blått med guldknoppar...)
- Tegel med passande järn till.

4. Hur ser en lyxig sadelkammare ut för dig? (disponering av utrymmet...)
- En lyxig sadel kammare ska var stor så att det finns plats med mycket saker. En hel väg med sadlar och träns hängare ska det också finnas. Skåp eller liknade att ha alla saker i.

5. Har du någon gång varit i ett riktigt lyxigt stall? Hur såg det ut?
- Nej det har jag inte, bara sett på bild.

6. Har du några fler tips på detaljer som får stallet att se lyxigt och proffessionellt ut?
- Rent och snyggt. Bra planlösning.
 
Sv: Enkät: Stall-lyx!

1. Nämn tre saker som du tycker ska finnas i ett lyxigt stall! (ex. spolspilta, 20 kvm. stora boxar m.m...)
Hm, spolspilta självklart, gärna tvättrum med tvättmaskiner för täcken.. :D Men det viktigaste är STOOORA hagar, fina boxar och breda stallgångar (sandade såklart), högt i tak.

2. Nämn tre saker som INTE får förekomma i ett lyxigt stall! (ex. trång stallgång, galler m.m...)
Små hagar, dåliga boxar (där hästarna inte ser varandra) och trånga gångar.

3. Vilka färger tycker du det ska vara på inredningen i ett riktigt lyxigt stall? (ex. blått med guldknoppar...)
Hm, ljusa.. Gärna två färger. Olika nyanser av beige, grå eller liknande.

4. Hur ser en lyxig sadelkammare ut för dig? (disponering av utrymmet...)
Stora utrymmen, många sadelhängare, plats att hänga grejjer för smörjning, lås och inte minst värme!

5. Har du någon gång varit i ett riktigt lyxigt stall? Hur såg det ut?
Nja.. Det lyxigaste jag varit i.. hm. Kanske en större anläggning där jag hyrde häst en gång - Ludde hette han fö. :D - det var sort, högt i tak, ljust, bred gång, stora boxar.. Fint! Sen har vi ju Katrinedal där jag praoade hos en hopptränare. Dom hade tvättrum med maskiner för täcken, stora boxar, en extra stalldel med hennes egna hästar, stora sadelkammare mm. Det kändes lyxigt.

6. Har du några fler tips på detaljer som får stallet att se lyxigt och proffessionellt ut?
Att det hålls rent och fräsht. Ordning och reda. Stora välvda fönster, mycket ljus. Och för att inte glömma - glada hästar som tittar ut över boxdörrarna. :)
 
Sv: Enkät: Stall-lyx!

1. Nämn tre saker som du tycker ska finnas i ett lyxigt stall! (ex. spolspilta, 20 kvm. stora boxar m.m...)

bred stallgång, varm vatten, ljust..

2. Nämn tre saker som INTE får förekomma i ett lyxigt stall! (ex. trång stallgång, galler m.m...)

lågt till tak, dålig luft, mörk

3. Vilka färger tycker du det ska vara på inredningen i ett riktigt lyxigt stall? (ex. blått med guldknoppar...)

som jag har!! grått och svart med guldknoppar (ska sättas dit iaf :D )

4. Hur ser en lyxig sadelkammare ut för dig? (disponering av utrymmet...)
allt har sin plats, mycket hyllor och hängare

5. Har du någon gång varit i ett riktigt lyxigt stall? Hur såg det ut?

jag tycker mitt eget e lyxigt, det som saknas e väl spolspilta då

6. Har du några fler tips på detaljer som får stallet att se lyxigt och proffessionellt ut?
rent och städat, rent vatten till hästarna, inte för mycket saker synliga, de e ofta små detaljer som gör det...

Här e mitt stall:

http://pg.photos.yahoo.com/ph/rebecka_emson/detail?.dir=7eabre2&.dnm=4394re2.jpg&.src=ph

http://pg.photos.yahoo.com/ph/rebecka_emson/detail?.dir=7eabre2&.dnm=1b35re2.jpg&.src=ph

http://pg.photos.yahoo.com/ph/rebecka_emson/detail?.dir=7eabre2&.dnm=e6ffre2.jpg&.src=ph

http://pg.photos.yahoo.com/ph/rebecka_emson/detail?.dir=7eabre2&.dnm=d6d6re2.jpg&.src=ph

http://pg.photos.yahoo.com/ph/rebecka_emson/detail?.dir=7eabre2&.dnm=e52fre2.jpg&.src=ph

http://pg.photos.yahoo.com/ph/rebecka_emson/detail?.dir=7eabre2&.dnm=c413re2.jpg&.src=ph
 
Senast ändrad:
Sv: Enkät: Stall-lyx!

Lägger till.. när det gällerr lösdrift så tycker jag att dom där automatiska foderkopparna är riktigt lyx. ;)
 
Sv: Enkät: Stall-lyx!

Guld kronor i taket, häst solarium ,inglasad läktare med en bar i gärna med en kamera så man kan kolla på när man har ridit (självklart en plastma tv)och lite smått och gott:D :p
 
Senast ändrad:
Sv: Enkät: Stall-lyx!

1. Nämn tre saker som du tycker ska finnas i ett lyxigt stall! (ex. spolspilta, 20 kvm. stora boxar m.m...)
Stora uppbindningsplatser med tokbra ljus (och värmelampor för nybadade hästar).
Öppningsbara fönster till varje box.
Spolspilta med varmvatten indraget.


2. Nämn tre saker som INTE får förekomma i ett lyxigt stall! (ex. trång stallgång, galler m.m...)

Frimärkshagar.
Dålig utevistelse.
Oordning.


3. Vilka färger tycker du det ska vara på inredningen i ett riktigt lyxigt stall? (ex. blått med guldknoppar...)
det viktigaste är att det inte är slarvigt målat, men jag har gärna RÖTT som känns gediget och lyxigt

4. Hur ser en lyxig sadelkammare ut för dig? (disponering av utrymmet...)
tvådelat..
ett "allmänt utrymme" där varje stallplats har:
2 sadelplatser
3 tränsplatser
2 hängare för benskydd
1 korg för "säsongsgrejer" (reflexer/flughuva)

och så ett "förrådsutrymme" på ca 2-3 kubik, där man har plats för allt som inte används hela tiden, dvs alla täcken, extra benskydd, lindor, medikamenter, flugtäcken, vojlockar/schabrak osv

ett separat täckesrum för täcken som ska tvättas och till det ett torkrum där man torkar tvättade och blöta täcken, här är en effektiv torkfläkt väldigt viktigt, det ska inte ta en vecka för ett täcke att torka..

och så ett rum med hyllor där ryktlådor förvaras, i detta rum ska även ett dubbelutrustat sjukskåp finnas..


5. Har du någon gång varit i ett riktigt lyxigt stall? Hur såg det ut?
Nej, har inte vart in nånstans där det verkligen känns "lyx"..

6. Har du några fler tips på detaljer som får stallet att se lyxigt och proffessionellt ut?
Ordning och reda, INGA grejer i stallgången, tåliga material och bra färg(hållbarhetsmässigt) golvet ska vara lagt med känsla så att allt vatten rinner ut genom avlopp/ventil oavsett vart man spiller ut sin hink med vatten, detta gör att man jättelätt kan högtrycksspola hela stallet utan att det blir vattenpölar inomhus..

riktiga städregler är också viktigt, och att alla skottkärror och grepar ska förvaras bakom stängd döärr så att hästarna inte kommer åt nånting alls om dom kommer lösa, de ska inte kunna äta något, ha sönder något eller göra illa sig på något..

stallplanens utsende är megaviktigt, gödselplatta ordentligt avskärmad, gödsel ska inte spridas överallt, krattade grusgångar (eller iaf inte fullt med bajshögar), ordentliga kanter runt gräspartier, en lite avskärmad plats för ett bord är alltid trevligt sommartid.. planerar du gård så planera över snöröjning, vart ska man tippa snön, och så att det är lätt att fösa runt snön framför plogen fram till rätt ställe för tippning..



*idéspruta* :idea:
 
Sv: Enkät: Stall-lyx!

Vore tacksam om ni kära bukefalister skulle vilja svara på denna lilla enkät angående stall-lyx:)

1. Nämn tre saker som du tycker ska finnas i ett lyxigt stall! (ex. spolspilta, 20 kvm. stora boxar m.m...)
utgång för varje häst direkt ut i hagen från boxen, spolspilta, stora ljusa utrymmen


2. Nämn tre saker som INTE får förekomma i ett lyxigt stall! (ex. trång stallgång, galler m.m...)
fukt, mörkt stall, gödsel och urinlukt

3. Vilka färger tycker du det ska vara på inredningen i ett riktigt lyxigt stall? (ex. blått med guldknoppar...)
vitt och guld

4. Hur ser en lyxig sadelkammare ut för dig? (disponering av utrymmet...)
sadel o träns för sig, täckestorkningsrum o förvaring av täcken i ett annat rum, foderkammare för sig, omklädningsrum, fikarum, städskrubb, toa.

5. Har du någon gång varit i ett riktigt lyxigt stall? Hur såg det ut?
mörkgrönt med guldknoppar, tegelgolv, fantastisk takarmatur

6. Har du några fler tips på detaljer som får stallet att se lyxigt och proffessionellt ut?
vackra fönster och dörrar, gärna med spröjs, enhetligt och ljust målat, vackra lampor, gärna sk. stallyktor. Mycket ljus..
Inga galler, högt i tak.
Rent från prylar, städat och sopat.

Tack för svar
 
Sv: Enkät: Stall-lyx!

Lina_Olsson skrev:
Lyxigt för människan eller hästen?

Lyxigt för båda:)

Utgå från att stallet är anpassat efter hästens behov, och tänkt dig vad som är lite lyxigt ur människans synpunkt... En häst bryr sig nog inte så mycket om vilken färg du har på inredningen eller hur väl utrymmet är disponerat i sadelkammaren;) Sedan går ju viss lyx hand i hand med hästens välbefinnande...
 
Sv: Enkät: Stall-lyx!

1000 tack för era svar! Jättekul att läsa andras syn på vad som är lyx!

Rebecka83: Jättefint stall:d

Håller just nu på att planera inför ombyggnaden i sommar, och vill inte göra något halvdant, utan det ska vara tiptop när det blir färdigt... Så all inspiration jag kan få av er är välkommen:bow:
 
Sv: Enkät: Stall-lyx!

1. Nämn tre saker som du tycker ska finnas i ett lyxigt stall! Spolspilta, bra ventilation för varje box, stora boxar

2. Nämn tre saker som INTE får förekomma i ett lyxigt stall!
smal gång, dålig ventilation, uppbinding i stallgången det sak vara på speciella ställen så de inte är i vägen.

3. Vilka färger tycker du det ska vara på inredningen i ett riktigt lyxigt stall? Så länge det är fräscht är det snyggt

4. Hur ser en lyxig sadelkammare ut för dig?
gott om plats :p, ren, uppvärmd, låsbar

5. Har du någon gång varit i ett riktigt lyxigt stall?
Stor stallgång minst 5 meter, uppbindningsplatser (inte i stallgången), rent och fräscht, uppmurade boxar, högt i tak, spotlights, stora boxar, stor och rymlig sadelkammare.

6. Har du några fler tips på detaljer som får stallet att se lyxigt och proffessionellt ut?

Att hålla det rent och snyggt, inga grejer i stallgången 1 sekund. Rymligt ger en känsla av lyx
 
Sv: Enkät: Stall-lyx!

1. Nämn tre saker som du tycker ska finnas i ett lyxigt stall! (ex. spolspilta, 20 kvm. stora boxar m.m...)
Varmvatten i stor spolspilta.
Manége (räknas det?)
Boxar på minst 4 x 4 meter
Omklädnindsrum.

2. Nämn tre saker som INTE får förekomma i ett lyxigt stall! (ex. trång stallgång, galler m.m...)
Smal stallgång
Galler runt hela boxarna
Grälla färger

3. Vilka färger tycker du det ska vara på inredningen i ett riktigt lyxigt stall? (ex. blått med guldknoppar...)
Mjuka färger så som mjuk grön, ljusgrå, mjuk gul. Gärna boxar i i omålade lecablock eller bara målade i samma nyans av grått.

4. Hur ser en lyxig sadelkammare ut för dig? (disponering av utrymmet...)
En lyxig sadelkammare än ljus, han gott om plats, alla platser märka med nummer. Skåp, två sadelhängare och två tränshängare per box.

5. Har du någon gång varit i ett riktigt lyxigt stall? Hur såg det ut?
Jag har varit i halvlyxiga stall. De byggda i lexablock ger ett flott intryck. Mycket ljus och luft, stora boxar och bred stallgång.

6. Har du några fler tips på detaljer som får stallet att se lyxigt och proffessionellt ut?
Bra hagar är ett MÅSTE! Både manege och paddock bör finnas. Att hålla det städat och snyggt ger ett proffsigt intryck, snygga rabatter utefter stallväggen,
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 767
Senast: Ajda
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 333
Senast: Angel
·
Anläggning Så har jag äntligen kommit fram till en stallritning som jag faktiskt gillar. Jag tror att jag har tänkt igenom det mesta. För att vara...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
9 919
Senast: MaRomer
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
7 746
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp