Bukefalos 28 år!

Enkelt, matigt bröd - tipsa mig

MiaMia

Trådstartare
Har av olika skäl svårt att klara tillräckligt med vardagsarbete i köket
Ber om er hjälp att hitta recept på bröd som kan bakas med liten arbetsinsats och minimal disk

Ska räcka med att bara röra ihop det i en bunke och grädda i form.
Inte knådning, utbakning dvs. sådant som ger klet/disk/städ.
Jästid är ok, men helst inte flera moment och tider att passa

Brunt hellre än vitt, så rågsikt eller något annat, inte bara vetemjöl
Gärna kross, gryn, frön eller något mer i. (men inte mycket som ska skäras/hackas)
Ska mätta och kunna användas när smörgås är enda maten på morgon eller kväll.

Tyvärr tycker jag bikarbonatbröd oftast blir tråkiga i smaken och fort torra.
Finns det något sätt att göra annat bröd inom dessa enkla ramar?
Finns det jästbröd som går att göra med latmetod?
 
Fil limpa?
1 liter filmjölk
9 dl vetemjöl
9 dl rågsikt
2 tsk bikarbonat
1 tsk bakpulver
2 dl sirap.
Blanda ihop allt, kladda ut i VÄL SMORD långpanna
gräddas i 175 grader i mitten av ugnen i ca 45 minuter

Plättlätt!

* Jenny *
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Har av olika skäl svårt att klara tillräckligt med vardagsarbete i köket
Ber om er hjälp att hitta recept på bröd som kan bakas med liten arbetsinsats och minimal disk

Ska räcka med att bara röra ihop det i en bunke och grädda i form.
Inte knådning, utbakning dvs. sådant som ger klet/disk/städ.
Jästid är ok, men helst inte flera moment och tider att passa

Brunt hellre än vitt, så rågsikt eller något annat, inte bara vetemjöl
Gärna kross, gryn, frön eller något mer i. (men inte mycket som ska skäras/hackas)
Ska mätta och kunna användas när smörgås är enda maten på morgon eller kväll.

Tyvärr tycker jag bikarbonatbröd oftast blir tråkiga i smaken och fort torra.
Finns det något sätt att göra annat bröd inom dessa enkla ramar?
Finns det jästbröd som går att göra med latmetod?

Bröd på filmjölk och bikarbonat är jätteenkelt och väldigt gott.

Leilas är bra att utgå från :)
http://www.leila.se/leilas-filmjolkslimpa/recept/brod/index1,32.htm?id=3189
 
Filmjölkslimpa är jättegott, håller sig saftigt länge och går att variera i det oändliga. :)
 
Eller så köper du den själv. pengarna sparar du snabbt in på att inte köpa bröd i butik. :)

Författaren till boken har en blogg också, googla "Pain du Martin" så hittar du den. Läs bloggen så får du intryck av om du kommer att gilla boken eller inte.

Jag tycker att filmjölkslimpor blir godast om man öser i några matskedar med brödkryddor. (Färdig santa maria krydda)
 
Kanske en bakmaskin kan vara något? Bara att hälla i ingredienserna, trycka på knappen och göra annat under tiden.
Tanken är att jag ska komma tillbaka till vanlig bakning med långjäsning och surdeg igen.
Just nu känns inte maskin som rätt grej i förhållande till det.
 
Eller så köper du den själv. pengarna sparar du snabbt in på att inte köpa bröd i butik. :)

Författaren till boken har en blogg också, googla "Pain du Martin" så hittar du den. Läs bloggen så får du intryck av om du kommer att gilla boken eller inte.

Jag tycker att filmjölkslimpor blir godast om man öser i några matskedar med brödkryddor. (Färdig santa maria krydda)
Tack, ska titta där.
 
Knådfritt grytbröd är ju grymt annars! Bara att röra ihop, kalljäsa under natten och slänga in i ugnen i gjutjärnsgryta/emaljerad gryta. Går förmodligen variera precis hur mycket man vill. :)
 
Det fina med filmjölkslimpor förutom att man kan freestyla hej vilt med innehållet (nötter, torkad frukt, frön osv) är att man kan förbereda färdiga blandningar och bara tillsätta filen när det är dags att veva ihop brödet och grädda det. Klär man dessutom formerna med bakplåtspapper så blir disken väldigt enkel.

Jag bakar också kalljästa/långtidsjästa frallor av olika slag. Det är också superenkelt och går fint att frysa in. Plus att man kan förbereda alla torra ingredienser och plocka fram när de skall bakas. Jag har precis blandat 5 satser i gamla yoghurt och russinburkar. :) Receptet är inspirerat av Pain du Martin-bloggen, och jag har ägnat något år åt att experimentera fram en egen variant som jag själv tycker börjar bli riktigt gott. Det är väldigt tacksamt att baka den typen av bröd, man kan experimentera med olika mjölsorter, frön, nötter och olja osv och få stor variation utan att det är särskilt avancerat!
 
Tanken är att jag ska komma tillbaka till vanlig bakning med långjäsning och surdeg igen.
Just nu känns inte maskin som rätt grej i förhållande till det.

Nej det är klart. Har du möjlighet att införskaffa en ordentlig assistent? Det blir ju mindre jobb när man slipper knåda, röra och greja och bara kan hälla i ingredienserna, låta jäsa, knåda med hjälp av maskinen och sedan forma/hälla degen i en form. Iallafall min assistentbunke och tillbehör är väldigt lättdiskade (jag har en gammal electrolux från -89) och det blir bara tre saker (bunke, rulle och skrapa) att diska. Ev. fyra om du använder degskrapan. Jag tänker att det kan vara ett steg på vägen till ditt mål att införskaffa något sådant men jag kanske tänker helt fel?
 
Just den hade jag gärna velat läsa, men biblioteket exemplar hade försvunnit :(
Är den så bra att jag ska försöka få dem att köpa in ett nytt?

Den kostar 100:- och är väl värd sina pengar! Mitt förslag är att du köper en egen. Minimalt med jobb o alltid väldigt gott bröd!
 
Jag älskar mitt röd som jag har börjat äta till frukost nu, lättbakat och gott( tycker jag :) )
5dl havregryn
250g keso
4 ägg
1tsk bakpulver
1/2 tsk salt
rör ihop alla ingredienser i en bunke och forma med händerna till sex lika stora bullar på en bakpappersklädd plåt.
Grädda i mitten av ugnen på 200grader i 20 min, tills dom släpper lätt från bakpappret.

Jag håller mig mätt fram till lunch på dom vilket jag har svårt att göra på dom flesta andra frukostar.
 
Knådfritt grytbröd är ju grymt annars! Bara att röra ihop, kalljäsa under natten och slänga in i ugnen i gjutjärnsgryta/emaljerad gryta. Går förmodligen variera precis hur mycket man vill. :)
Har du något favvo-recept du använder till det? Jäst eller surdeg?
Jag bör väl kunna göra samma, men i avlång brödform tänker jag
 
Nej det är klart. Har du möjlighet att införskaffa en ordentlig assistent? Det blir ju mindre jobb när man slipper knåda, röra och greja och bara kan hälla i ingredienserna, låta jäsa, knåda med hjälp av maskinen och sedan forma/hälla degen i en form. Iallafall min assistentbunke och tillbehör är väldigt lättdiskade (jag har en gammal electrolux från -89) och det blir bara tre saker (bunke, rulle och skrapa) att diska. Ev. fyra om du använder degskrapan. Jag tänker att det kan vara ett steg på vägen till ditt mål att införskaffa något sådant men jag kanske tänker helt fel?
Har en som jag brukar röra degen med till min vanliga bakning (tidigare) :)
Långt över min disknivå att ta fram den nu, kanske en sämre modell än din.
Men uppskattar din tanke.
 
Det fina med filmjölkslimpor förutom att man kan freestyla hej vilt med innehållet (nötter, torkad frukt, frön osv) är att man kan förbereda färdiga blandningar och bara tillsätta filen när det är dags att veva ihop brödet och grädda det. Klär man dessutom formerna med bakplåtspapper så blir disken väldigt enkel.

Jag bakar också kalljästa/långtidsjästa frallor av olika slag. Det är också superenkelt och går fint att frysa in. Plus att man kan förbereda alla torra ingredienser och plocka fram när de skall bakas. Jag har precis blandat 5 satser i gamla yoghurt och russinburkar. :) Receptet är inspirerat av Pain du Martin-bloggen, och jag har ägnat något år åt att experimentera fram en egen variant som jag själv tycker börjar bli riktigt gott. Det är väldigt tacksamt att baka den typen av bröd, man kan experimentera med olika mjölsorter, frön, nötter och olja osv och få stor variation utan att det är särskilt avancerat!
Ja, förberedda saker är bra. Jag gör mycket så med maten.
Ska fundera vidare på det spåret.
Tror det blir jobbigt just för att jag inte har ett pålitligt grundrecept att falla tillbaka på, utan måste fippla med experimenterande just när det egentligen inte passar mig.
 
Har du något favvo-recept du använder till det? Jäst eller surdeg?
Jag bör väl kunna göra samma, men i avlång brödform tänker jag
Nu var det inte mig du frågade, men jag gillar det här sjukt enkla surdegsbrödet som har totalt 10 minuters arbetsinsats och bara två saker att diska (degbunken och sleven). Funkar bra att göra i form/gryta. Det är jäst och olja i receptet, jag brukar strunta i det. Det går bra att byta ut 300 gram vetemjöl till graham och/eller kornmjöl. Då tar jag 15 gram mindre vatten än om jag gör med bara vetemjöl och 10 minuter längre i ugnen. Har provat att använda råg, men får inte till det.
 
Den kostar 100:- och är väl värd sina pengar! Mitt förslag är att du köper en egen. Minimalt med jobb o alltid väldigt gott bröd!
Jag såg det, tom inkl. porto. Är väl för snålt om jag inte skulle kosta på mig det.

Såg lite på bloggen att där var verkligen riktig jäsning med bara rörning i bunken, så det liknar nog vad jag söker. Och momenten på bord/handduk ska nog kunna rationaliseras bort, liksom att jäsningen får bli i samma bunke eller bakformen.

Jag brukar inte mätas så noga med våg och allt, vet någon om det är känsligare för rätt mjöl/vatten-mängd än vid vanlig knådning/utbakning.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp