Bukefalos 28 år!

Enkelt, matigt bröd - tipsa mig

Nu var det inte mig du frågade, men jag gillar det här sjukt enkla surdegsbrödet som har totalt 10 minuters arbetsinsats och bara två saker att diska (degbunken och sleven). Funkar bra att göra i form/gryta. Det är jäst och olja i receptet, jag brukar strunta i det. Det går bra att byta ut 300 gram vetemjöl till graham och/eller kornmjöl. Då tar jag 15 gram mindre vatten än om jag gör med bara vetemjöl och 10 minuter längre i ugnen. Har provat att använda råg, men får inte till det.
Att det funkar bra med korn låter roligt.
Det vill jag gärna använda mer men tycker man sällan ser bra recept.
 
Sjukt enkelt o gott hur länge man än glömmer det uppe.

Smord, avlång brödform 1.5 l.

Blanda ihop torra ingredienser:
2 dl fiberhavregryn
4 dl mjöl (tror jag tog 2 vete o 2 graham sist)
1 dl havrekli
1 dl solroskärnor
1 dl krossat linfrö
1 dl russin (tranbär också gott)
2 tsk bikarbonat
1 tsk salt

Tillsätt:
4 dl filmjölk
0.5 dl honung
0.5 dl rårörda lingon

Jag blandar bara allt i en stor bunke med en slickepott som jag klickar ut smeten i formen med.

Grädda ca 1 h i nedre delen av ugnen i 200°C. Stjälp upp o låt svalna på galler.

När den är kall kan man skiva upp limpan o frysa in så har man styckmackor.

Jag gillar inte frön, inte "mörkt" bröd men älskar detta! Ffa för att det är så enkelt och liksom skapar en bunke, en slickepott, ett dlmått, en liten sked och formen i disk totalt. :D Eller nej, kniven behöver också diskas sen för den blir lite kletig av bären. Också väldigt tåligt för lång/kort tid i ugnen. Blir gott oavsett välgräddat eller mindre gräddat.

Oups. Glömde solroskärnorna.
 
Glömde att uppdatera er med resultat!
Har totat ihop en variant av grytbröd baserad på recept från @Sleepan.

Hittade flera år gammal torrjäst i skåpet, som gick utmärkt att använda ändå (1/4 paket till en sats)
Åt nästan inget annat än bröd i ett dygn - lukt, känsla, smak - sådan dröm jag saknat tom mer än jag trodde.
Har skaffat en silikonform (alltså inget lock) som ströas med grovt rågmjöl i botten. Inget att smörja, inget fastnar, kan skakas ur och användas igen utan diskning

Ökade receptet till 5dl vatten (lagom för min form) och blandade i kornmjöl enligt modell från @manda.
Har också prövat med krossat bovete i - eftersom det inte behöver kokas först som ex. rågkross.
Tänker utveckla en standardmodell åt mig med korn + någon fullkornsvariant av vete/dinkel/graham

Och den här långjästa degen som är på gränsen till smet i konsistensen har jag verkligen fastnat för. Både hanteringen vid bak och smak/struktur på brödet - och inte minst lättare att diska ur också.

Nu står mitt fjärde bröd i ugnen (hopkok av mjöl - slut på korn i skafferiet)
Dock orkade jag inte ta hand om degen igår kväll så den har stått ett drygt dygn.
Någon som vet vad som händer när det blir FÖR länge och hur man märker det?
 
Glömde att uppdatera er med resultat!
Har totat ihop en variant av grytbröd baserad på recept från @Sleepan.

Hittade flera år gammal torrjäst i skåpet, som gick utmärkt att använda ändå (1/4 paket till en sats)
Åt nästan inget annat än bröd i ett dygn - lukt, känsla, smak - sådan dröm jag saknat tom mer än jag trodde.
Har skaffat en silikonform (alltså inget lock) som ströas med grovt rågmjöl i botten. Inget att smörja, inget fastnar, kan skakas ur och användas igen utan diskning

Ökade receptet till 5dl vatten (lagom för min form) och blandade i kornmjöl enligt modell från @manda.
Har också prövat med krossat bovete i - eftersom det inte behöver kokas först som ex. rågkross.
Tänker utveckla en standardmodell åt mig med korn + någon fullkornsvariant av vete/dinkel/graham

Och den här långjästa degen som är på gränsen till smet i konsistensen har jag verkligen fastnat för. Både hanteringen vid bak och smak/struktur på brödet - och inte minst lättare att diska ur också.

Nu står mitt fjärde bröd i ugnen (hopkok av mjöl - slut på korn i skafferiet)
Dock orkade jag inte ta hand om degen igår kväll så den har stått ett drygt dygn.
Någon som vet vad som händer när det blir FÖR länge och hur man märker det?

Har degen stått framme eller i kylskåp? I kylskåp händer inte så mycket men har den stått framme så har den nog blivit överjäst. Tryck fjäderlätt lätt på degen, går den tillbaka? Isåfall är den okej, faller den ihop så släng den.
 
Tanken är att jag ska komma tillbaka till vanlig bakning med långjäsning och surdeg igen.
Just nu känns inte maskin som rätt grej i förhållande till det.
Hmm jag skulle nog hälla i ett par matskedar surdeg i en bunke tillsammans med tre dl vatten o ett par dl mjöl (pannkakssmet), låta stå över natten, blanda i 2 dl vatten till, mjöl och salt och olja på morgonen till bra konsistens (gärna inte mer än hälften av annat än vetemjöl och är det ett jättetungt mjöl mindre än det), låta stå över dagen, olja in en gryta/form, välta över degen in i grytan/formen, värma ugnen, ställa in brödet efter 30-40-60 minuter och hoppas på det bästa.

Om jag ville faktiskt inte göra lättast möjliga skulle jag
Blanda surdeg och mjöl och vatten
Koka vatten i vattenkokaren, hälla lagom mängd över lämplig mängd rågmjöl och en tsk ättika
koka några pomeransskal och ha dem i sitt vatten i kylen
Låta stå över dagen eller längre

Blanda surdegen och rågskållningen och vetemjöl (i bra mängd annars reser det sig inte så mycket) och olja och hackad pomerans och salt och sirap osv i en bunke. Låta jäsa över en dag eller natt.

Knåda, lägga i degkorg eller form eller strunta i att knåda och vara nyfiken på vad som händer.

Jäsa i 30-40-50 minuter och köra in i ugnen på hög värme, länge 60 min eller mer.

Voila Gotlandslimpa. (typ, för det finns faktiskt riktiga recept på det. Jag har ett någonstans på landet som passar 30 limpor :D, aldrig provat det.)
 
Hmm jag skulle nog hälla i ett par matskedar surdeg i en bunke tillsammans med tre dl vatten, låta stå över natten, blanda i 2 dl vatten till, mjöl och salt och olja på morgonen till bra konsistens (gärna inte mer än hälften av annat än vetemjöl och är det ett jättetungt mjöl mindre än det), låta stå över dagen, olja in en gryta/form, välta över degen in i grytan/formen, värma ugnen, ställa in brödet efter 30-40-60 minuter och hoppas på det bästa.

Om jag ville faktiskt inte göra lättast möjliga skulle jag
Blanda surdeg och mjöl och vatten
Koka vatten i vattenkokaren, hälla lagom mängd över lämplig mängd rågmjöl och en tsk ättika
koka några pomeransskal och ha dem i sitt vatten i kylen
Låta stå över dagen eller längre

Blanda surdegen och rågskållningen och vetemjöl (i bra mängd annars reser det sig inte så mycket) och olja och hackad pomerans och salt och sirap osv i en bunke. Låta jäsa över en dag eller natt.

Knåda, lägga i degkorg eller form eller strunta i att knåda och vara nyfiken på vad som händer.

Jäsa i 30-40-50 minuter och köra in i ugnen på hög värme, länge 60 min eller mer.

Voila Gotlandslimpa. (typ, för det finns faktiskt riktiga recept på det. Jag har ett någonstans på landet som passar 30 limpor :D, aldrig provat det.)
Vid avsaknad av surdeg, köp en på bageri.
 
Har degen stått framme eller i kylskåp? I kylskåp händer inte så mycket men har den stått framme så har den nog blivit överjäst. Tryck fjäderlätt lätt på degen, går den tillbaka? Isåfall är den okej, faller den ihop så släng den.
Halvvarmt, kanske 15 grader?
Fjädra tillbaka... Är såpass smetigt att jag har svårt att relatera till den upplevelsen.
Konsistensen med fuktighet är ungefär som en filmjölkslimpa. Men som deg i känslan att den sitter ihop med trådighet/elasticitet.

Vad är det egentligen som blir fel/problem när det har överjäst? Har aldrig fattat det.
Underjäst blir ju "ofärdigt" typ mjöl+vatten-känsla.
 
Halvvarmt, kanske 15 grader?
Fjädra tillbaka... Är såpass smetigt att jag har svårt att relatera till den upplevelsen.
Konsistensen med fuktighet är ungefär som en filmjölkslimpa. Men som deg i känslan att den sitter ihop med trådighet/elasticitet.

Vad är det egentligen som blir fel/problem när det har överjäst? Har aldrig fattat det.
Underjäst blir ju "ofärdigt" typ mjöl+vatten-känsla.

Då hade jag testat att baka ut degen.

En deg som är överjäst "har tagit slut" på sin jästkraft. Den degen kommer inte jäsa i ugnen utan brödet blir kompakt och platt.
 
Då hade jag testat att baka ut degen.

En deg som är överjäst "har tagit slut" på sin jästkraft. Den degen kommer inte jäsa i ugnen utan brödet blir kompakt och platt.

Ok, då förstår jag.
Eftersom inget bakas ut, bara häll-skrapas-föses ner i formen kanske det är mindre känsligt?
Då det finns mer luft än vanligt kvar redan innan?
Brödet ligger på svalning nu, så får se senare hur det blev ...
 
Ok, då förstår jag.
Eftersom inget bakas ut, bara häll-skrapas-föses ner i formen kanske det är mindre känsligt?
Då det finns mer luft än vanligt kvar redan innan?
Brödet ligger på svalning nu, så får se senare hur det blev ...

Nja, den jäsning som behöver bli i ugnen beror inte på degens kletighet (även om för mycket mjöl också gör brödet hårt och kompakt) utan mer på jästens jäskraft. Har brödet gått upp i ugnen så är det säkert bra :)

(Med baka ut menar jag hälla över i form/forma till andra typer av bröd och att grädda brödet. Jag inser nu när jag läste det igen att jag uttryckte mig väldigt fel och skyller på trötthet :angel:)
 
Nja, den jäsning som behöver bli i ugnen beror inte på degens kletighet (även om för mycket mjöl också gör brödet hårt och kompakt) utan mer på jästens jäskraft. Har brödet gått upp i ugnen så är det säkert bra :)

(Med baka ut menar jag hälla över i form/forma till andra typer av bröd och att grädda brödet. Jag inser nu när jag läste det igen att jag uttryckte mig väldigt fel och skyller på trötthet :angel:)

Det blev i alla fall ok i konsistensen. Kanske lite kompakt i botten, men inte så det direkt stör.
Men borde ha gräddats 5 min mer :banghead:, inom ramen för ätbart dock.

För mycket mjöl vet jag precis hur det är, mångårig erfarenhet...:D
Ett plus att klet-smet-deg-metoden minskar den risken också.
 
Grötbullar!! :d

Har receptet i huvudet så... inte säkert att alla mått är helt rätt. "efter behag" klas klättermus :D

1.5dl vatten och 3 dl havregryn och lite salt
Blanda detta i kastrull på låg värme tills det guckar till sig
Tillsätt smör, kanske 1-2 matskedar? och låt det smälta ner.
Tillsätt mjölk (kanske 3dl?)
Tillsätt torrjäst. 1 eller 2 paket, minns inte hur mycket torrjäst som ersätter en kub vanlig bakjäst.
Sirap (½-1dl, beror på hur sött du vill ha det)
Sedan kan du nu tillsätta allt annat du gillar, saker jag haft i olika gånger är:
Hackade valnötter
Hackad torkad frukt
Linfrön
Solrosfrön
Pumpafrön osv... ja du förstår. Hacka till lagom små bitar som du själv gillar.

Häll sedan smeten i en bunke.
Efter detta så häller du i mjöl tills det blir en deg. (går väl att göra i kastrullen med antar jag men jag har skiftat till en bunke) Jag har även använt rågmjöl men bäst har blivit när jag blandat. Tex 2/3 rågmjöl och 1/3 vetemjöl

Låt jäsa under bakduk 30 min.
Ta degen och gör små bullar på plåt med bakpapper. Låt jäsa igen 20 min under bakduk.
Pensla bullarna med ägg eller med bara vatten och skjuts in i ugnen. Jag kör allt på 200 grader alltid men bakning ska väl vara på 175 eller? :D

Grädda i 12 min?
 
Ja, förberedda saker är bra. Jag gör mycket så med maten.
Ska fundera vidare på det spåret.
Tror det blir jobbigt just för att jag inte har ett pålitligt grundrecept att falla tillbaka på, utan måste fippla med experimenterande just när det egentligen inte passar mig.
För mig är bakningen väldigt bekymmersfri. Kanske beror det på två saker -jag har hushållsassistent och jag har diskmaskin?

Mitt grundrecept består av två paket jäst, en liter vätska. Två fulla mått (1,3 liter) mjöl. 1½ msk salt, en klutt sirap, en del olja. Med de grunderna så blir det alltid bra bröd.

Jag knådar aldrig en massa. Kör degen i assistenten tills den är bra, lägger över en kökshandduk och låter jäsa tills den är på väg över kanten. Häver upp på bakbordet - som är en silikonduk från IKEA - och plattar ut degen i en långpanna. När den jäst - in i ugnen och ställ klockan på 45 minuter.

Det tar tid. Men arbetsmomenten är korta och i stort sett försumbara i tid. Några få minuter. Det krävs bara att jag är hemma en kväll.

Men som sagt - kanske är det disken i maskin och assistenten som gör det?
 
Det är assistenten, helt klart. Jag kör inget i diskmaskinen utan spolar av med hett vatten vartefter och degblandarens kittel går definitivt inte in i diskmaskinen eftersom maskinen är stor och diskmaskinen bara en bänkdiskmaskin. Jag kör dubbla kittlar fulla eftersom jag råkar ha en extra maskin i reserv så det blir 14 kilo deg i varje sats, det gäller bara att ha tomt i frysen först på "brödhyllorna". :)
 
För mig är bakningen väldigt bekymmersfri. Kanske beror det på två saker -jag har hushållsassistent och jag har diskmaskin?

Mitt grundrecept består av två paket jäst, en liter vätska. Två fulla mått (1,3 liter) mjöl. 1½ msk salt, en klutt sirap, en del olja. Med de grunderna så blir det alltid bra bröd.

Jag knådar aldrig en massa. Kör degen i assistenten tills den är bra, lägger över en kökshandduk och låter jäsa tills den är på väg över kanten. Häver upp på bakbordet - som är en silikonduk från IKEA - och plattar ut degen i en långpanna. När den jäst - in i ugnen och ställ klockan på 45 minuter.

Det tar tid. Men arbetsmomenten är korta och i stort sett försumbara i tid. Några få minuter. Det krävs bara att jag är hemma en kväll.

Men som sagt - kanske är det disken i maskin och assistenten som gör det?
Vad är gradantalet?
 
Det blev i alla fall ok i konsistensen. Kanske lite kompakt i botten, men inte så det direkt stör.
Men borde ha gräddats 5 min mer :banghead:, inom ramen för ätbart dock.

För mycket mjöl vet jag precis hur det är, mångårig erfarenhet...:D
Ett plus att klet-smet-deg-metoden minskar den risken också.

Vad bra :)

Ett tips min mormor lärde mig, knacka på brödet för att "fråga" om det är färdigt. Låter det ihåligt så är det klart, låter det stumt så är det inte klart.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp