Bukefalos 28 år!

Enkelt, matigt bröd - tipsa mig

Vad bra :)

Ett tips min mormor lärde mig, knacka på brödet för att "fråga" om det är färdigt. Låter det ihåligt så är det klart, låter det stumt så är det inte klart.
Det sa att det var färdigt! :mad:
Tror jag lurade mig lite för att skorpan var hårdare än den varit tidigare.
Vilket kanske kan ha berott på att degen var på gränsen till för blöt...

Allt ofärdigt hörs tydligt. Men just skillnaden mellan "bara lite till" och "klart" verkar min hörsel inte riktigt vara rätt kalibrerad för att uppfatta.
Men det blir bra rostat:)
 
Glömde att uppdatera er med resultat!
...
Och den här långjästa degen som är på gränsen till smet i konsistensen har jag verkligen fastnat för. Både hanteringen vid bak och smak/struktur på brödet - och inte minst lättare att diska ur också.
...
Någon som vet vad som händer när det blir FÖR länge och hur man märker det?

Kul att det blev bra! Jag älskar verkligen lös, knådfri smet-deg. Smart att bröa med rågkross, det ska jag prova.

Överjäsning kan man kolla genom att trycka fingertoppen en liten bit ner i brödet. Om gropen stannar kvar är det överjäst, om den långsamt försvinner är det lagom jäst och om gropen försvinner genast ska den jäsa mer. Överjäst bröd sjunker ihop i mitten, blir platt och kompakt, kan flyta ut o kanske blir det surt eller med alkoholsmak om det jäst riktigt länge. Det funkar bra att knåda ihop en överjäst deg o jäsa om den.
 
Om man bakar bröd i långsmala bakformar går det finfint att strunta i att smörja/ströa och istället lägga i smörpapper/bakplåtspapper. Man får vika det lite för att passa in det och det blir lite veck på kortsidorna, men det går bra. De längsta bitarna som sticker upp när jag hällt i degen klipper jag bort. Så gör jag med både filmjölkslimpor och långjästa kletiga degar. Brödet lossnar lätt och formen behöver knappt diskas alls.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp