Enkla NH-övningar!

Pernilla_

Trådstartare
Hej! Jag skulle vilja pröva NH med min ponny,men vet inte hur man gör/vad det finns för övningar. Så ALLA ni som har nåra bra på lager,SKRIIIV!!!:)

Tack!
 
Sv: Enkla NH-övningar!

Jag har sagt det förr, och jag säger det igen.

Pat Parellis 7-games är :love:
läs gärna på dessa sidor:
http://www.nnha.nu/index.php?doc=7games1.htm
http://www.nnha.nu/index.php?doc=7-games3.htm


kortare beskrivning av De sju Lekarna

1. Vänskapsleken
Leken som är grunden till allt, och som du inte kan överdriva. Lär hästen att du inte är farlig. Du ska kunna röra honom överallt, på hela kroppen, med vad som helst - din hand, spöet, repet, grimman, en plastpåse. Du ska smeka, inte "klappa" som vi brukar göra med hästar! Stryk vänligt och rytmiskt - det är viktigt! - med handen, repet, plastpåsen etc tills hästen accepterar detta överallt - även under svansen, på insidan av låren, och på de intima kroppsdelarna! Vänskapsleken används också som avslutning i alla lekar.

2. Igelkottsleken (porcupine)
Lär hästen att vika undan för tryck, i alla sex riktningarna (upp, ner, fram, back, vänster, höger). Börja med att bara nudda med fingertopparna, öka pressen gradvis var 4e sekund tills du får en reaktion. Du ska inte hacka, utan använda ett konstant, jämnt tryck. Sluta omedelbart så fort hästen flyttar sig. Övergå till vänskapsleken genom att stryka och smeka på samma ställe du nyss tryckte! Igelkottsleken kan man också leka med sin "förlängda arm", dvs Pat Parellis "morotskäpp", eller med fötterna om man sitter på hästryggen och vill rygga t ex .

3. Flyttaleken
En utveckling av lek 2. Lär hästen att flytta sig utan att du rör vid den. Bara genom att röra händerna rytmiskt, svinga repet eller peka med "morotskäppen" ska hästen vika undan i den riktning du vill - på framdelen eller bakdelen, höger eller vänster, samt rakt bakåt.

4. Jo-jo-leken
Lär din häst att gå bakåt och sedan framåt på en rak linje - lika fort och villigt bakåt som framåt. Yo-yo-leken lär sig hästen lätt, när de första tre lekarna är befästa.

5. Cirkelleken
Lär din häst att inte byta gångart eller tempo förrän du ber om det. Du svingar repet framför honom för att tala om när han ska byta varv, annars gör du ingenting, så länge han gör det du vill. Medan han rör sig i en cirkel runt dig, står du helt stilla med fötterna på en punkt, och låter repet byta hand bakom ryggen. Vill han sakta av korrigerar du kvickt genom att svinga repet, sen återgår du till att stå helt still. När ni är riktigt bra på det här, kan ni göra det fastän hästen springer fritt, utan att du håller i honom.

6. Sidvartsleken
Lär din häst att röra sig i sidled. Ju bättre han kan röra sig sidledes, och bakåt, dess bättre kan han göra allting annat! Här tar du hjälp av ett staket i början, och driver hästen sidvärtes bakåt genom att svinga rytmiskt med repet växelvis mot bogen och höftpartiet. Obs att det här förutsätter att du först lekt alla föregående lekar med hästen, så att den inte är rädd för repet, utan förstår vad du vill!

7. Trängselleken
Lär hästen att tränga sig förbi dig och ett hinder, eller mellan två hinder. Eller under saker - använd fantasin! Kan du få din häst att tränga igenom en häck, eller under ett klädstreck fullt med lakan? Bravo, du har lärt honom att bli lite modigare, och att lita på dig. Lastning kommer att framstå som en barnlek i fortsättningen
 
Sv: Enkla NH-övningar!

tACK SÅ JÄTTEMYCKET FÖR DE 7 LEKARNA!:) Ska genast sticka till pollen och börja träna!:rofl:
 
Sv: Enkla NH-övningar!

Tycker jag verkligen att du ska,
ha roligt med din underbara häst! det är det hela hästeriet går ut på - att ha roligt tillsammans.
 
Sv: Enkla NH-övningar!

Viktigt också att lära sig läsa sin häst så man gör lekarna rätt.
I vänskapsleken måste man tex backa iväg innan hästen hinner göra det om han tycker det är läskigt.
På så vis visar du att du ser och respekterar att hästen är rädd och osäker.
Sedan får man gå fram igen med den farliga grejen, och backa innan hästen gör det.
Då brukar nyfikenheten ta över :idea:

I flera andra moment är det också det viktigaste att man kan läsa hästen rätt så man reagerar på rätt sätt....

Att bara "göra NH-lekar" kan bli väldigt tokigt faktiskt... och jag tycker nog inte att man ska ägna sig åt dem om man inte läst på lite mer om hur man bör tänka.
 
Sv: Enkla NH-övningar!

ok,tack!men jag har läst igenom allt det som den förra skickade, från Pat Patrellis sida.:bump:
 
Sv: Enkla NH-övningar!

Man blir inte fullärd hästmänniska och hästexpert genom att LÄSA!!! Man behöver en instruktör också.

Det kan ta en tusendel av en sekund, att lära en häst fel signaler och det kan ta en livstid att korrigera det felet. Det är på det viset "problemhästar" och "farliga hästar" skapas.

Mvh

IngelaH
 
Sv: Enkla NH-övningar!

ok,tack,ska tänka på det!:)

Ja,jag vill att det ska anordnas en NH-kurs på mitt stall,var en för ett tag sen,men då var jag inte med!:(
 

Liknande trådar

Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
858
Senast: Tilly_85
·
Träning Hej! Min häst har gått lite till och från under våren och därav tappat mycket muskler + kondition. Men nu är det dags att börja bygga...
Svar
2
· Visningar
833
Senast: Lager
·
Ridning Hejsan! Jag ska hyra ponny från Skällsta ryttarcenter och undrar om ni har några tips på övningar jag kan göra eller saker jag kan...
Svar
3
· Visningar
1 048
Senast: EquusCaty
·
  • Artikel
Hästnyheter Många har problem med enkla byten. Vad ska man göra då? Att fråga Kyra Kyrklund är en bra idé - Hippson bjuder på en övning från...
Svar
0
· Visningar
296
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp