Ensamma i jul

Dottern bjöd på gravad lax och ostbricka 🤣 som förrätt. Vi blev väldigt mätta redan där. Sen hade hon marinerat kött för att göra koreansk bbc. Plus massor av tillbehör. Vi orkade verkligen inte mycket. Hon hade mat för en jättefamilj.
 

Bifogade filer

  • 20231224_192638.jpg
    20231224_192638.jpg
    309,2 KB · Visningar: 108
Arirang (Luntmakargatan vid Hötorget) har Stockholms bästa bulgogi (bbq) tycker jag. Då dit och pröva.
Ooh, vad spännande! Tack för tipset! :up:
Jag fattar att det är skillnad på koreansk bbq och japansk bbq, vet du möjligen vad japansk sådan heter? Så kan jag söka på vad skillnaderna är.. 😅 (eller om du har ett tips där också så tar jag jättegärna emot det också!)
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Ooh, vad spännande! Tack för tipset! :up:
Jag fattar att det är skillnad på koreansk bbq och japansk bbq, vet du möjligen vad japansk sådan heter? Så kan jag söka på vad skillnaderna är.. 😅 (eller om du har ett tips där också så tar jag jättegärna emot det också!)

Beror lite på, men teppanyaki när de lagar olika rätter vid bordet är väldigt gott.
 
Skulle ha det lugnt idag på förmiddagen och sedan till pappa och fira med min syster, andra syster med familj och pappas särb.

Tja börjar med att hästarna lämnat hagen under natten, får ett samtal om att hästarna finns i en paddock hos en i jaktlaget 800m bort (om hästarna tagit närmaste vägen).
Tja dom som tog in dom i paddocken tyckte iallafall att mina hästar var jättetrevliga.

Väl hemma så får jag veta att systern med familjen inte kommer då hälften där ligger i magsjuka och efter några minuter till så får jag sms att pappas särbo har förkylningssymtom så kommer inte och min andra syster hoppar att komma.
Så blev gymmet och senare till pappa och vi 2 åt alldeles för mycket mat (och ännu mer tillbaks i kylen och in i frysen) och lägger pussel i några timmar.

Hästarna får sova inne inatt så matte får sova utan att oroa min för att hästarna inte skall vara kvar i hagen när det är frukost dags.
 
Ännu en skön natts sömn.... :) Hoppas att det fortsätter så. Jag var ju så orolig för att jag inte skulle sova bra när jag sover själv, för det brukar jag inte göra, men hittills har det gått jättebra :up: !

När det ljusnar blir det en hundpromenad och sedan åker jag tillbaka till föräldrarna en stund och äter av julmaten igen. Som vanligt blev det ju "lite" över... :D Resten av dagen är ett härligt oskrivet blad!
 
Jag och hund har sovit som stockar i natt (jag är extremt lättväckt, så vaknar vid minsta ljud eller rörelse) och jag känner mig hyfsat utvilad för första gången på länge.

Under förmiddagen blir det någon promenad och en massa snöskottning. Jag som sa åt snön att vänta tills sambon kommer hem och kan skotta åt mig. :mad:

Efter lunch ska vi plocka upp mamma och följa med henne till en av hennes bröder för lite fika.
Pga mina allergier (och hunden), ville vi inte bjuda in oss på mat, när det inte var planerat att jag skulle komma, så jag tar med lite fika som funkar för mig istället och blir glad att få sällskap ett par timmar iaf. 😊
Två av mina kusiner skulle vara där med sina barn. Vi får se hur det funkar med Lova. Sist hon träffade ena kusinbarnet, skällde hon en del. Då var vi hos morfar och blev överraskade av mer besök och Lova hade nog börjar känna sig lite hemma hos morfar så hon behövde larma när det knackade på dörren och kom in ett skrikande barn. I nya miljöer brukar hon inte säga något.
Jag ska ha henne kopplad, men blir något barn rädd, får hon hänga i ett annat rum tills vi fikat färdigt.
 
Det blev en bra dag ändå. Promenerade en sväng och konstaterade att det var rätt moddigt för bilarna fortfarande. Sen har jag äntligen lagt ett par timmar på databasen, blev en drös nya hästar (främst arab och russ) samt fyra individer till min dödsstatistik. Sånt där som ingen annan bryr sig att jag gör, men som jag älskar att lägga tid på.

Nu får det nog bli netflix resten av kvällen med gott samvete.
 
Hunden skötte sig utmärkt!
De stora barnen tränade trick och gosade med henne och den lilla (som inte har något språk och inte går att kommunicera med på något sätt) blev inte rädd. Hen klappade fint flera gånger, men hens farmor var snabb som en vessla och fick bort en liten hand som var väääldigt nära att rycka tag i skägget vid ett tillfälle. :rofl:
 

Liknande trådar

Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 119
Senast: Acto
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 856
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 277
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 001
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp