Enskilt avlopp

glittra

Trådstartare
Finns det någon här som nyligen bytt ut sitt enskilda avlopp eller som är på gång med att göra det?

Jag skulle helst ansluta till kommunalt VA, men eftersom vi bor för långt ut på landet så är det inte aktuellt. I dagsläget är det äldre trekammarbrunn med infiltration. Det finns inget speciellt vattenskydd i området (mer än egen brunn).

Vill hitta en lösning som är miljövänlig, billig och lättskött. Några tips?
 
Finns det någon här som nyligen bytt ut sitt enskilda avlopp eller som är på gång med att göra det?

Jag skulle helst ansluta till kommunalt VA, men eftersom vi bor för långt ut på landet så är det inte aktuellt. I dagsläget är det äldre trekammarbrunn med infiltration. Det finns inget speciellt vattenskydd i området (mer än egen brunn).

Vill hitta en lösning som är miljövänlig, billig och lättskött. Några tips?
Först tycker jag att du ska ringa kommunens miljökontor. De är ett bra bollplank.

Avloppen måste vara godkända och det är olika vad som får installeras var. Vore enormt tråkigt om ni gjorde om och efter några år får föreläggande att installera något annat.
 
Avloppen måste vara godkända och det är olika vad som får installeras var. Vore enormt tråkigt om ni gjorde om och efter några år får föreläggande att installera något annat.

Ett godkännande rivs väl inte upp hur som helst?

Ett minireningsverk kan ha lite tråkiga servicekostnader, men det är ju olika på olika verk. Det kan vara bra att kolla upp i förväg så man inte får en chock när allt är installerat.
 
Först tycker jag att du ska ringa kommunens miljökontor. De är ett bra bollplank.

Jag försökte med det, men båda kontaktpersonerna hänvisade till säljare av olika lösningar (ingen specifik) och meddelade att de inte var rådgörande instans utan enbart kunde hjälpa till med själva ansökan.

Är annars van vid att jobba tillsammans med myndigheterna i sådana här ärenden, det brukar bli lättare. Dock är detta en erkänt svår kommun när det kommer till bygg.
 
Ett godkännande rivs väl inte upp hur som helst?
.
Nej. Men det ändras med tid.
Mitt avlopp t.ex. är godkänt för överskådlig tid men jag räknar ändå kallt med att det kan komma en dag när kommunen kommer och säger att jag måste fixa en annan lösning.

Om TS, utan konsultation, bestämmer sig för en lösning vore det väl trist om kommunen ser över avloppen och bestämmer sig för att den lösning TS valt inte är godkänd just där hen bor.
 
Finns det någon här som nyligen bytt ut sitt enskilda avlopp eller som är på gång med att göra det?

Jag skulle helst ansluta till kommunalt VA, men eftersom vi bor för långt ut på landet så är det inte aktuellt. I dagsläget är det äldre trekammarbrunn med infiltration. Det finns inget speciellt vattenskydd i området (mer än egen brunn).

Vill hitta en lösning som är miljövänlig, billig och lättskött. Några tips?
Om trekammarbrunnen är godkänd - varför byta ut den?

En infiltration behöver göras om efter ett antal år men det gör inte själva trekammarbrunnen sämre.
 
Om TS, utan konsultation, bestämmer sig för en lösning vore det väl trist om kommunen ser över avloppen och bestämmer sig för att den lösning TS valt inte är godkänd just där hen bor.

Man måste ha godkännandet från kommunen innan man sätter ner avloppet. Det beror ju också en del på markförhållandena vad man kan få tillstånd att göra. Så man kan gott ha en plan a, b och c.

En infiltration behöver göras om efter ett antal år men det gör inte själva trekammarbrunnen sämre.

Jag tror att det är 20 år som en infiltration håller.
 
Minireningsverk. Det kommer vi att satsa på när vårt andra hus fått nuvarande (obefintliga) lösning utdömd.
Har kollat på minireningsverk, men det finns ju en uppsjö. Fördelen tycker jag verkar vara bra rening och litet behov av att gräva. Jag vill absolut inte bli sittande med något som man behöver serviceavtal till och jag ser också helst en passiv lösning, utan behov av el eller olika tillsatsmedel.

Först tycker jag att du ska ringa kommunens miljökontor. De är ett bra bollplank.

Avloppen måste vara godkända och det är olika vad som får installeras var. Vore enormt tråkigt om ni gjorde om och efter några år får föreläggande att installera något annat.
Jag har varit i kontakt med kommunen och infiltrationen måste grävas om och trekammarbrunnen behöver bytas ut.

Om trekammarbrunnen är godkänd - varför byta ut den?

En infiltration behöver göras om efter ett antal år men det gör inte själva trekammarbrunnen sämre.
Se ovan, som jag tolkat informationen jag fått så behöver både infiltrationen och brunnen bytas och då är frågan om vi ska byta till en annan lösning.
 
Det kommer inom kort att bli krav på att filtrera läkemedel, och då är det definitivt slut med bädd och brunn. På sikt kommer det krav på annan rening, frågan är när.

Bädd ser vi som en på tok för kortsiktig lösning, den räknas som effektiv i fem år. Det är ingen tid alls.
 
Minireningsverk. Det kommer vi att satsa på när vårt andra hus fått nuvarande (obefintliga) lösning utdömd.
Vi fick inte installera det för våran kommun... :crazy: Det var det vi hade tänkt från början och hade begärt offert på, men då talade kommunen om att de inte skulle godkänna det... *suck*
 
Vi fick inte installera det för våran kommun... :crazy: Det var det vi hade tänkt från början och hade begärt offert på, men då talade kommunen om att de inte skulle godkänna det... *suck*
Vad ville de att ni skulle installera då? Jag har läst att vissa kommuner (främst vid kusten?) kräver infiltration efter minireningsverket och då känns det ju inte så smidigt längre.
 
Vad ville de att ni skulle installera då? Jag har läst att vissa kommuner (främst vid kusten?) kräver infiltration efter minireningsverket och då känns det ju inte så smidigt längre.
Infiltrationsbädd... Trots att det inte är längs kusten... Det roliga är att hade vi bott några kilometer bort och hamnat i nästa kommun så hade de förespråkat minireningsverk... Nu har jag inte full koll på vad vi håller på och sätter ner, maken har fått tagit hand om den delen, men jag var med på diskussionen runt minireningsverk. Enligt tjänstemannen som var här var det för att de kände sig osäkra på att folk verkligen skulle sköta dem... En infiltrationsbädd sköter sig själv.
 
Finns det någon här som nyligen bytt ut sitt enskilda avlopp eller som är på gång med att göra det?

Jag skulle helst ansluta till kommunalt VA, men eftersom vi bor för långt ut på landet så är det inte aktuellt. I dagsläget är det äldre trekammarbrunn med infiltration. Det finns inget speciellt vattenskydd i området (mer än egen brunn).

Vill hitta en lösning som är miljövänlig, billig och lättskött. Några tips?

Att infiltration krävs efter minireningsverk beror på om det har breddavlopp eller inte. Har det breddavlopp innebär det att orenat vatten rinner ut till närmaste dike om det skulle bli något fel. Beror även på hur stora problem kommunen har med fosfor och kväve. Själv är jag inte så förtjust i minireningsverk eftersom det är för mycket som kan gå fel. Ju fler rörliga delar = desto större risk för problem. Vissa tillverkare kräver även att du recknar deras serviceavtal.

Hade jag byggt ett avlopp hade jag lagt en infiltration eller markbädd. Den bör hålla 15-20 år till en familj. Jag har dock sett några som fungerar bra efter 30 år och några som är skit efter 10 år. Där beror det mycket på vilken entreprenör man anlitar. Jag hade också bytt ut även slamavskiljare. Vissa tillverkares garantier gäller bara om du har deras produkter från start till slut.

Och ett avlopp blir inte godkänt. Det är "i dagsläget godtagbart" vilket betyder att avloppet vid en inspektion kan få ett förbud om det är så att det inte längre fungerar. Kan inte säga hur andra kommuner arbetar men vi sätter inte förbud bara för att "en annan lösning verkar bättre". Förbud sätts bara om avloppet inte fungerar och det verkar vara den linje Miljödomstolen går på också, men det kan ju hända att någon kommun arbetar annorlunda.

Och en tjänsteman får enligt lag inte rekommendera en viss lösning eller agera konsult...

/ miljö- och hälsoskyddsinspektör
 
Och en tjänsteman får enligt lag inte rekommendera en viss lösning eller agera konsult...

/ miljö- och hälsoskyddsinspektör

Självklart inte. Men att inte diskutera olika alternativ och kanske t o m delge erfarenheter känns lite vridet. Särskilt eftersom vi i vårt fall måste lämna in tillståndsansökan innan det ens finns något att diskutera. Och då är det bara godkännande eller avslag som gäller, ingen diskussion om vad som kan vara lättare/svårare att få igenom.

Trial and error är rätt dyrt och tidskrävande i det här fallet.
 
Självklart inte. Men att inte diskutera olika alternativ och kanske t o m delge erfarenheter känns lite vridet. Särskilt eftersom vi i vårt fall måste lämna in tillståndsansökan innan det ens finns något att diskutera. Och då är det bara godkännande eller avslag som gäller, ingen diskussion om vad som kan vara lättare/svårare att få igenom.

Trial and error är rätt dyrt och tidskrävande i det här fallet.

Håller med om att det är lite snett.
Ett tips är att fråga om de har godkänt en sådan lösning tidigare i kommunen (tex ett visst minireningsverk). Det kan ge en hänvisning. En bra entreprenör ska också ha koll på vad som fungerar.
 
Har provat det också, men får hänvisning till sekretess (trots att det inte handlar om specifik anläggning).

Får bara svaret att det endast kan behandlas genom ansökan. Våra entreprenörer (samtliga av de som tittat) vet att kommunen ifråga har otroligt dåligt rykte och det kan handla om bra eller dålig dag vad som går igenom.
 
Att infiltration krävs efter minireningsverk beror på om det har breddavlopp eller inte. Har det breddavlopp innebär det att orenat vatten rinner ut till närmaste dike om det skulle bli något fel. Beror även på hur stora problem kommunen har med fosfor och kväve. Själv är jag inte så förtjust i minireningsverk eftersom det är för mycket som kan gå fel. Ju fler rörliga delar = desto större risk för problem. Vissa tillverkare kräver även att du recknar deras serviceavtal.

Hade jag byggt ett avlopp hade jag lagt en infiltration eller markbädd. Den bör hålla 15-20 år till en familj. Jag har dock sett några som fungerar bra efter 30 år och några som är skit efter 10 år. Där beror det mycket på vilken entreprenör man anlitar. Jag hade också bytt ut även slamavskiljare. Vissa tillverkares garantier gäller bara om du har deras produkter från start till slut.

Och ett avlopp blir inte godkänt. Det är "i dagsläget godtagbart" vilket betyder att avloppet vid en inspektion kan få ett förbud om det är så att det inte längre fungerar. Kan inte säga hur andra kommuner arbetar men vi sätter inte förbud bara för att "en annan lösning verkar bättre". Förbud sätts bara om avloppet inte fungerar och det verkar vara den linje Miljödomstolen går på också, men det kan ju hända att någon kommun arbetar annorlunda.

Och en tjänsteman får enligt lag inte rekommendera en viss lösning eller agera konsult...

/ miljö- och hälsoskyddsinspektör

Tack för infon. Exakt det du skriver om rörliga delar och underhåll är det som gör mig tveksam till minireningsverk. Jag vill inte installera något som jag själv inte riktigt förstår mig på.

Vår bädd och slamavskiljare är gamla, men verkar fungera relativt bra. Vi slamsuger en gång per år och spolade även infiltrationen för något år sedan då det verkade ha blivit stopp någonstans.

För min del känns det dock viktigt att ha ett miljömässigt bra avlopp och det känns inte helt rätt att vänta på ev inspektion och föreläggande. Å andra sidan handlar det om mycket pengar så att slippa den kostnaden vore inte fel.
 
Vi vill ha en långsiktigt hållbar lösning, både miljömässigt och ekonomiskt. Bädd är därmed uteslutet för vår del (maken är anläggare så vi har annars väldigt bra förutsättningar att få den lösning ekonomiskt fördelaktig).

Serviceavtal ser vi som en fördel, att den som har ekonomisk vinning av att sälja också får ta ett långsiktigt ansvar för driften. Vi vill inte behöva bry oss om avloppet, ett serviceavtal känns därmed vettigt. Den egna insatsen för de alternativ vi övervägt känns inte heller så betungande.
 
Det där låter mindre roligt :confused: Det är inte sekretess på de uppgifterna (är få uppgifter i offentlig förvaltning det är sekretess på). En tjänsteman kan absolut säga om en viss lösning blivit gjord men kan inte säga om lösningen kommer att vara godtagbar för just din fastighet (Beror på bland annat markförhållanden, närhet till vatten m.m.). Låter ju tyvärr som en kommun som tappat livslusten :(
 

Liknande trådar

Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 240
Senast: QueenLilith
·
Hemmet Jag har nyligen fått reda på att mitt numera godkända avlopp (med trekammarbrunn och infiltration) inte har bygglov. Jag har inte gjort...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 575
Senast: kryddelydd
·
Hemmet Det nya huset ska anslutas till kommunalt VA, men de som ska utföra grävandet har fått förhinder och kan inte göra det förrän i sommar...
Svar
19
· Visningar
2 487
Senast: ptr
·
Utrustning Jag har haft ute många olika utprovare och provat väldigt mycket olika sadlar men ändå har det inte löst sig för mig och min häst. Hon...
Svar
8
· Visningar
2 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp