Enskilt avlopp

När det gäller avlopp så är det ofta en nackdel att bo fint. Närheten till sjö eller vattendrag kommer på sikt att belasta dessa fastigheter med hårdare krav. Jag har en gammal sedimenteringsbrun som förmodligen kommer att få silkessnöret inom ngr år.
Och en ny anläggning går väl på sådär en 100 lakan,

Men det är klart, när man tar de få stegen ner till stranden och vattnet är rent och klart så kan det ju på sikt vara värt det
 
Den erfarenhet jag har av minireningsverk baserat på grannars och andra fastboendes svindyra "leksaker" är en dåligt fungerande lösning med mycket problem och höga servicekostnader. Närmsta grannens där blinkar larmlampan precis varje kväll när dom duschat trots att det enligt specen är överdimensionerat. Dessutom har dom bytt både pumpar, strumpor och annat som bara rasat gång på gång så nu kör dom bypass och då funkar det som en svindyr septitank.

Mitt avlopp får gå tills det rasar, det är en traditionell 3-kammarbrunn med (troligtvis) en infiltration från 60-talet (tror jag). I nybygget blir det med all säkerhet mulltoa, det är ju sinnessjukt att använda dricksvatten för att blanda ut skiten med.
 
Har provat det också, men får hänvisning till sekretess (trots att det inte handlar om specifik anläggning).

Får bara svaret att det endast kan behandlas genom ansökan. Våra entreprenörer (samtliga av de som tittat) vet att kommunen ifråga har otroligt dåligt rykte och det kan handla om bra eller dålig dag vad som går igenom.
Undrar om vi bor i samma kommun... Jag har med varmt hand lämpat över hela projektet på maken och våran entreprenör... Han fick häromdagen ta striden mot slamtömmaren... De hävdade bestämt att de hade varit där och tömt brunnen för en vecka sedan, han konstatera helt kallt att de hade de varit på fel ställe för våran brunn var inte tömd... Så de fick komma ut igen och göra jobbet under hans vakande öga...
 
I mitt nya hus ska det installeras A et i VA och det är inte lätt,man ska slåss med både kommun och grävarna.:banghead::banghead:
Dyrt är skiten också :eek:
 
Vi har tämligen nyligen grävt ner 80 papp i trädgården... Mjölby kommun håller på med inventering av alla brunnar i kommunen och området vi bor i var tydligen först ut. Alla fick påpekande! Själva fick vi skaffa ny trekammarbrunn, gräva ny bädd och köpa in en så kallad fosforfälla. Vi var även tvungna att flytta trekammarbrunnen då den låg för nära vattenbrunnen, något den gjort sedan 1975...
 
Vi har tämligen nyligen grävt ner 80 papp i trädgården... Mjölby kommun håller på med inventering av alla brunnar i kommunen och området vi bor i var tydligen först ut. Alla fick påpekande! Själva fick vi skaffa ny trekammarbrunn, gräva ny bädd och köpa in en så kallad fosforfälla. Vi var även tvungna att flytta trekammarbrunnen då den låg för nära vattenbrunnen, något den gjort sedan 1975...

Exakt så är det här också,dock klarade sig mitt system i detta huset, fast det har bara varit i bruk ca 4år.
Men nästan varje granne har fått påpekande på hela skiten eller framförallt på infiltrationen.

Min första offert på nya huset var på 79894:- men jag har talat med några till som ligger lägre.
 
Jag fick också brev förra året om att avloppen i mitt område skall ses över. Antagligen blir det så att slamavskiljaren byts ut mot ett minireningsverk i betong, enklast och med minst ingrepp i park och trädgård. Bor precis vid havet i södra Skåne och hög skyddsnivå skall tydligen gälla så infiltration är inte längre godkänt.
 
Den erfarenhet jag har av minireningsverk baserat på grannars och andra fastboendes svindyra "leksaker" är en dåligt fungerande lösning med mycket problem och höga servicekostnader. Närmsta grannens där blinkar larmlampan precis varje kväll när dom duschat trots att det enligt specen är överdimensionerat. Dessutom har dom bytt både pumpar, strumpor och annat som bara rasat gång på gång så nu kör dom bypass och då funkar det som en svindyr septitank.

Mitt avlopp får gå tills det rasar, det är en traditionell 3-kammarbrunn med (troligtvis) en infiltration från 60-talet (tror jag). I nybygget blir det med all säkerhet mulltoa, det är ju sinnessjukt att använda dricksvatten för att blanda ut skiten med.
Har en god vän i skåne.
Han har två brunnar. Den ena är en sluten anläggning som töms när den blir full, ibland av den kommunala slamsugen och ibland av grannens mögatunna (inte lagligt) Men då tar de bara det tunna..
Den andra brunnen har han papper på att han får pumpa ur även under extrem torka varför han använder den till bevattning.

Men och det är det fiffiga i det hela. Någon gång på förtiotalet när den brunnen grävdes en enorm stenkista ner i ån, intill samt medelst rör en förbindelse till brunnen som därmed alltid är full.
Det senare känner inte myndigheterna till eftersom man inte får ta vatten hur som helst från ån.

Min vän köpte fastigheten för ca 20 år sedan och kunde inte begripa at brunnen dels höll vatten så bra och att dels inte hade samma vattenkvalitet som hushållsbrunnen bara 20 meter bort. Ända tills en gammal farbror berättade hemligheten..
 
Min trekammarbrunn är dimensionerad för 2 familjer och jag har dispens, sk. "budning" där jag själv ansvarar för att den töms när det behövs och då ringer jag kommunen. Nu är det ju så att jag känner han som kör bilen och jag vet inte vad han lyckats med men hittills har jag aldrig fått vare sig en påminnelse eller räkning. Jag är helt enkelt bortglömd. Sist dom skulle tvinga mig att tömma så sa jag bara "hoppas bilen har banddrift för enda vägen till brunnen är över grannens åker (den har tillhört det här stället förut) och det är nyplöjt". :p

Jag misstänker starkt att "infiltration" här bara är ett annat ord för "bräddavlopp rätt ut i skiljediket" som går öppet 500 meter innan det mynnar ut i en ravin där det växer en massa aspar och annat som jag tar till ved. Alltså eldar jag upp skiten. :D
 
Min trekammarbrunn är dimensionerad för 2 familjer och jag har dispens, sk. "budning" där jag själv ansvarar för att den töms när det behövs och då ringer jag kommunen. Nu är det ju så att jag känner han som kör bilen och jag vet inte vad han lyckats med men hittills har jag aldrig fått vare sig en påminnelse eller räkning. Jag är helt enkelt bortglömd. Sist dom skulle tvinga mig att tömma så sa jag bara "hoppas bilen har banddrift för enda vägen till brunnen är över grannens åker (den har tillhört det här stället förut) och det är nyplöjt". :p
:D
Du har gott om vänner. Sådant är guld värt i många betydelser.
 
Eftersom detta är något jag också är intresserad av (tvingas vara intresserad av...) så googlade jag och hittade detta.
http://husagare.avloppsguiden.se/testa-ditt-avlopp-2.html

Har tittat på den tidigare. Vårt avlopp är "förbättra", eftersom det är en mer än 20 år gammal trekammarbrunn och infiltration.

Det svåra är ju att veta vad man ska göra för förbättring. Enklast är troligtvis att byta ut trekammarbrunnen och gräva ny infiltration, men jag vet inte om det är den billigaste, mest långsiktiga lösningen.
 
I mitt nya hus ska det installeras A et i VA och det är inte lätt,man ska slåss med både kommun och grävarna.:banghead::banghead:
Dyrt är skiten också :eek:

Jag hade ändå helst haft kommunalt avlopp, underhålls- och bekymmersfritt för lång tid framåt jämfört med en egen avloppslösning.
 
Du har gott om vänner. Sådant är guld värt i många betydelser.
Ja jag tror inte att jag har en enda ovän live och har lätt för att samarbeta med folk, mina grannar och mig är ett eget kapitel, av nån underlig anledning så ingår jag numera i deras familj. :love:
 
Den erfarenhet jag har av minireningsverk baserat på grannars och andra fastboendes svindyra "leksaker" är en dåligt fungerande lösning med mycket problem och höga servicekostnader. Närmsta grannens där blinkar larmlampan precis varje kväll när dom duschat trots att det enligt specen är överdimensionerat. Dessutom har dom bytt både pumpar, strumpor och annat som bara rasat gång på gång så nu kör dom bypass och då funkar det som en svindyr septitank.
Exakt den uppfattningen jag har fått av minireningsverk också. Jag har inspekterat och/eller gett tillstånd till runt 300 enskilda avlopp och hade efter den erfarenheten aldrig skaffat mig ett minireningsverk...

@marti130 Det kan ha varit att slamavskiljaren låg för långt från farbar väg också. Slamavskiljare ska ligga max 20 meter från farbar väg (undantag finns). Miljö-och hälsoskydd bryr sig egentligen inte direkt om ditt avlopp ligger för nära din egen vattentäkt (värre är om den ligger för nära dina grannars vattentäkt). Anledningen till att de påpekade det är för att betong vittrar efter ett tag och att få skitvatten i sin vattentäkt är inte någon höjdare. Ska man bygga nytt kan man väll lika gärna göra det ordentligt?
 
Bekantskapskretsen har mycket goda erfarenheter av minireningsverk, så det är fortfarande där vårt val kommer att falla. Om vi får lösningen godkänd.
 
Vi har tämligen nyligen grävt ner 80 papp i trädgården... Mjölby kommun håller på med inventering av alla brunnar i kommunen och området vi bor i var tydligen först ut. Alla fick påpekande! Själva fick vi skaffa ny trekammarbrunn, gräva ny bädd och köpa in en så kallad fosforfälla. Vi var även tvungna att flytta trekammarbrunnen då den låg för nära vattenbrunnen, något den gjort sedan 1975...

Samma hos mina föräldrar. Fullt fungerande trekammarbrunn som fick bytas enbart pga tiden systemet varit i drift, vilket i och för sig var ganska länge. Ingen sjö eller liknande i sikte men när man bor med berg i dagen så är det inte helt lätt att gräva ner rör + tank + markbädd och kostnaden blir ju där efter...

Minireningsverk var aldrig uppe för diskussion men kommunen var väldigt enkel att ha och göra med, både där och när vi i samma veva grävde nytt avlopp vid ett närliggande torp som inte hade något sen tidigare. Även där fanns berg att ta hänsyn till men då marken var helt annorlunda (sandig och genomsläpplig) så blev kostnaden mycket lägre i och med att det räckte med infiltration där.
 

Liknande trådar

Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 241
Senast: QueenLilith
·
Hemmet Jag har nyligen fått reda på att mitt numera godkända avlopp (med trekammarbrunn och infiltration) inte har bygglov. Jag har inte gjort...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 580
Senast: kryddelydd
·
Hemmet Det nya huset ska anslutas till kommunalt VA, men de som ska utföra grävandet har fått förhinder och kan inte göra det förrän i sommar...
Svar
19
· Visningar
2 487
Senast: ptr
·
Utrustning Jag har haft ute många olika utprovare och provat väldigt mycket olika sadlar men ändå har det inte löst sig för mig och min häst. Hon...
Svar
8
· Visningar
2 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp