Bygglovsansökan enskilt avlopp

TantAgda

Trådstartare
Jag har nyligen fått reda på att mitt numera godkända avlopp (med trekammarbrunn och infiltration) inte har bygglov.
Jag har inte gjort om det utan det är förra/förrförra ägaren av fastigheten.

Jag har fått reda på det här då kommunen har drive på enskilda avlopp och har kontrollerat mitt men hittar inget bygglov. Får reda på på telefon att det går att lösa genom att jag, som nuvarande fastighetsägare, söker bygglov i efterhand. Självklart var min första tanke -njae var min andra tanke då det kommer kosta mej över 5000kr. Jag förstår inte riktigt varför jag ska drabbas för att de som anla avloppet inte ansökt som de ska?

Är det helt orimligt att jag ifrågasätter detta och vad kan jag göra för att komma undan kostnaden?
 
Jag har nyligen fått reda på att mitt numera godkända avlopp (med trekammarbrunn och infiltration) inte har bygglov.
Jag har inte gjort om det utan det är förra/förrförra ägaren av fastigheten.

Jag har fått reda på det här då kommunen har drive på enskilda avlopp och har kontrollerat mitt men hittar inget bygglov. Får reda på på telefon att det går att lösa genom att jag, som nuvarande fastighetsägare, söker bygglov i efterhand. Självklart var min första tanke -njae var min andra tanke då det kommer kosta mej över 5000kr. Jag förstår inte riktigt varför jag ska drabbas för att de som anla avloppet inte ansökt som de ska?

Är det helt orimligt att jag ifrågasätter detta och vad kan jag göra för att komma undan kostnaden?

Hur gammalt är avloppet? Det kan ha betydelse för bygglovet. Jag vet att gamla byggnader utan bygglov blir tillåtna sas när en viss tid gått.
 
Jag har nyligen fått reda på att mitt numera godkända avlopp (med trekammarbrunn och infiltration) inte har bygglov.
Jag har inte gjort om det utan det är förra/förrförra ägaren av fastigheten.

Jag har fått reda på det här då kommunen har drive på enskilda avlopp och har kontrollerat mitt men hittar inget bygglov. Får reda på på telefon att det går att lösa genom att jag, som nuvarande fastighetsägare, söker bygglov i efterhand. Självklart var min första tanke -njae var min andra tanke då det kommer kosta mej över 5000kr. Jag förstår inte riktigt varför jag ska drabbas för att de som anla avloppet inte ansökt som de ska?

Är det helt orimligt att jag ifrågasätter detta och vad kan jag göra för att komma undan kostnaden?
Har du någon aning om hur länge sedan det är gjort? Jag vet inte om det kan finnas preskriptionstid på sånt här eller om du kan kräva säljaren på beloppet, när köpte du det?
 
Hur gammalt är avloppet? Det kan ha betydelse för bygglovet. Jag vet att gamla byggnader utan bygglov blir tillåtna sas när en viss tid gått.

Jag vet inte det med säkerhet. Personen från kommunen som var ute trodde det var gjort på 80talet om jag inte hörde helt fel i telefonen men jag tror det är gjort senare.
 
Har du någon aning om hur länge sedan det är gjort? Jag vet inte om det kan finnas preskriptionstid på sånt här eller om du kan kräva säljaren på beloppet, när köpte du det?

Jag köpte 2012 av de jag bor granne med idag. Ska givetvis prata med dom för att höra om det är dom som gjort om det. MEN de är så himla märkliga så jag håller mej gärna ifrån dom..
 
Jag köpte 2012 av de jag bor granne med idag. Ska givetvis prata med dom för att höra om det är dom som gjort om det. MEN de är så himla märkliga så jag håller mej gärna ifrån dom..

Är du med i Villaägarna? Jag har för mig att det ingår lite juridisk rådgivning i medlemskapet :)

Jag skulle absolut inte köpa vad kommunen säger rakt av, jag har enormt dåligt förtroende för deras kompetens på byggsidan :meh:
 
Är du säker på att det är bygglov du ska ha?
När jag bytte infiltration för några år sedan skulle det godkännas av miljöförvaltningen och för detta tog de ut en avgift på ca 3000 men det är inte samma sak som ett bygglov.
 
Dock intressant att Tingsrätten ansåg: " Köparna har alltså enligt tingsrätten bort skaffa sig kännedom om i vilken utsträckning bygglov beviljats för ombyggnationen, något som inte varit svårt att åstadkomma."
 
Är du säker på att det är bygglov du ska ha?
När jag bytte infiltration för några år sedan skulle det godkännas av miljöförvaltningen och för detta tog de ut en avgift på ca 3000 men det är inte samma sak som ett bygglov.

Vi fick ansöka om tillstånd för avloppsanläggningen, det var 5000 kr men det var i blanketten inte ansökan om bygglov. Kan nog skilja mellan kommuner?
 
Är du säker på att det är bygglov du ska ha?
När jag bytte infiltration för några år sedan skulle det godkännas av miljöförvaltningen och för detta tog de ut en avgift på ca 3000 men det är inte samma sak som ett bygglov.
Samma här,fast våran kommun är dyrare så det blev 3250
 
Vi fick ansöka om tillstånd för avloppsanläggningen, det var 5000 kr men det var i blanketten inte ansökan om bygglov. Kan nog skilja mellan kommuner?
Tror inte det. Avlopp är en miljöfråga och styrs av lagstiftningen inom miljöområdet. Byggnationer styrs av lagstiftningen inom detta område ( plan och bygglagen) Är i regel skilda förvaltningar - miljö resp bygg
 
@TantAgda Jag tror inte du jan göra ngt åt detta utan får snällt betala avgiften. Det kan dessutom vara så att du ska vara glad över en ok-stämpel från kommunen. Det har aviserats mycket strängare regler f enskilda avlopp med följd att många äldre men fungerande anläggningar måste göras om ( kostnad 50 000 och uppåt ...) så då kan det vars en högvinst att vara nygodkänd!
 
Senast i våras fick jag upplysningen att vad gäller bygglov ingår det i undersökningsplikten för köparen. Undrar lite vad mäklaren har för skyldighet i de fall mäklare är inblandad.

Det är nog en felaktig upplysning som du har fått. Hovrättsdomen som refereras till i länken betraktas som ett vägledande avgörande. Och jag tror inte att det har kommit något nytt fall i högre domstol som har omkullkastat det, för det finns fortfarande med i databasen över vägledande avgöranden.
 
Det är nog en felaktig upplysning som du har fått. Hovrättsdomen som refereras till i länken betraktas som ett vägledande avgörande. Och jag tror inte att det har kommit något nytt fall i högre domstol som har omkullkastat det, för det finns fortfarande med i databasen över vägledande avgöranden.

Jag tror absolut det är rätt, men intressant att tingsrättens bedömning skilde så (och motiveringen).

Nu undersökte vi detta ändå, för att vara på den säkra sidan.
 

Liknande trådar

Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 241
Senast: QueenLilith
·
Hemmet Finns det någon här som nyligen bytt ut sitt enskilda avlopp eller som är på gång med att göra det? Jag skulle helst ansluta till...
2
Svar
36
· Visningar
2 420
Senast: Chili
·
Hemmet Jag är relativt nybliven ägare till ett hus med enskilt avlopp. Miljö och hälsa i vår kommun har gjort en inventering av enskilda...
2
Svar
29
· Visningar
4 514
Senast: Kamomilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp