Equanimity

Balahé

Trådstartare
Har sett annonser om Equanimity och undrar nu om någon provat? Det skall vara lugnande feromoner för hästar att använda vid stressade situationer som hovslagarbesök, transport, klippning och liknande.

Om ni har provat, vad tycker ni om effekten? Kan ni jämföra med hur er häst reagaerat på tex Domosedan eller annat veterinärt lugnande?
 
Sv: Equanimity

Hej!
Jag har en häst som är extremt lättstressad, känslig och flockbunden. Man måste verkligen vara genuint superlugn med henne i all hantering och ridning. Annars kan hon i värsta fall bli helt blockerad och bära sig "galet" åt. När hon känner sig trygg är hon jättehärlig att hantera och rida, men förändringar och vila stressar upp henne rejält. Tyvärr har hon fått stå en längre tid pga att jag råkade ut för en olycka och jag har ingen som kan hjälpa mig att rida henne. Nu är jag så pass återställd att jag kan börja jobba lite med henne, men måste ta det försiktigt pga min ömtåliga fysik. Den lilla damen har under viloperioden bunkrat massor av energi som verkar kanaliseras i en kombination av spökrädsla och istadighet. Jag har nu vid vår gemensamma igångsättning inte ens kunnat gå ut och leda henne i grimskaftet. Världen är Otäck, och hon växlar mellan att frysa fast med huvudet högt i luften och att fara runt som en vild tornado med ögonvitorna synliga.
Eftersom jag inte vill skadas ytterligare köpte jag Equanimity och provade det idag för första gången. Jag märkte en tydlig skillnad på henne. Hon blev otroligt mycket lugnare. Vi har tagit en liten promenad i närområdet och hon var tom lite nyfiken på nya saker hon såg. Jag har longerat henne i en stor cirkel i långsam och kontrollerad trav utan vilda bocksprång. Hon har fått träna på att stå stilla i olika situationer där hon annars har "myror i baken" och hon stod lugn som en filbunke med sänkt huvud större delen av tiden. Lite istadighet fanns kvar, men är ett minimalt problem jämfört med när hon är uppjagad. Det känns jättehärligt att vi har påbörjat igångsättningen idag under oväntat lugna former. Hoppas det kommer funka lika bra imorgon:laugh:
 
Sv: Equanimity

Glömde tillägga att jag har aldrig provat något lugnande preparat av "medicinsk" natur, så jag kan inte jämföra.
 
Sv: Equanimity

Vad glad jag blir att någon provat.
Vad bra att det verkar funka för dig. Hur doserar man, är det en och samma dos oavsett storlek på hästen?
Håller tummarna för att det fortsätter fungera lika bra för din häst:)
 
Sv: Equanimity

Det är en och samma dos oavsett storlek på hästen, och man använder en hel dospåse per tillfälle. Man ska smörja in när hästen står i en lugn miljö.
Jag smorde in gelén i näsborrarna när hon stod i boxen på morgonen och mumsade på sitt hö. Hon tyckte att det luktade intressant men såg lite frågande ut när jag skulle smörja. Jag gjorde ett pyttelitet hål på påsen och klämde ut lite i taget på fingertoppen. (Ville inte att den lilla mängden skulle sugas in i mina torra händer:grin:) Varje gång hon luktade duttade jag in lite i näsborrarna. Sen lämnade jag henne ifred en halvtimma. När jag kom tillbaka såg jag att hon var mycket lugnare än hon brukar vara när hon vill ut. Max effekt tog lite mer än 20-30 minuter att få på henne, men när effekten väl var där satt den i ordentligt ca 2,5 timmar efter appliceringen:) Hoppas att markarbetet funkar lika bra imorgon, för då kan jag komma igång och skritta uppsuttet snart:laugh:
 
Sv: Equanimity

Jag puttar upp lite för fler erfarenheter...

Ska själv testa den på min treåring idag vid lastträning. Får återkomma ikväll med hur det gick.
 
Sv: Equanimity

Det är en och samma dos oavsett storlek på hästen, och man använder en hel dospåse per tillfälle. Man ska smörja in när hästen står i en lugn miljö.
Jag smorde in gelén i näsborrarna när hon stod i boxen på morgonen och mumsade på sitt hö. Hon tyckte att det luktade intressant men såg lite frågande ut när jag skulle smörja. Jag gjorde ett pyttelitet hål på påsen och klämde ut lite i taget på fingertoppen. (Ville inte att den lilla mängden skulle sugas in i mina torra händer:grin:) Varje gång hon luktade duttade jag in lite i näsborrarna. Sen lämnade jag henne ifred en halvtimma. När jag kom tillbaka såg jag att hon var mycket lugnare än hon brukar vara när hon vill ut. Max effekt tog lite mer än 20-30 minuter att få på henne, men när effekten väl var där satt den i ordentligt ca 2,5 timmar efter appliceringen:) Hoppas att markarbetet funkar lika bra imorgon, för då kan jag komma igång och skritta uppsuttet snart:laugh:

Ska man verkligen smörja INNE i näsborrarna? Jag läste på förpackningen att man skulle smörja på basen av näsborrarna?
 
Sv: Equanimity

Jag puttar upp lite för fler erfarenheter...

Ska själv testa den på min treåring idag vid lastträning. Får återkomma ikväll med hur det gick.

Vill gärna höra hur det gick, hade också tänkt testa på min svårlastade dam...
 
Sv: Equanimity

Jag fösökte smörja i näsborrarna. Längst ner. Hästen hatade det. Fick dit halva påsen. Sen fick jag nästan inte komma i närheten av honom.... Svårt att säga om det hjälpte eftersom han blev uppstressad av att jag satte dit det. Han gick iofs lätt in i transporten...

Jag vet inte om han reagerade på att det luktade om krämen (jag känner ingen doft) eller om det kändes obehagligt och kallt...

Känner att jag måste prova igen men hitta på ett bättre sätt att få dit krämen... Kanske värma den i händerna först.
 
Sv: Equanimity

Jag vet en som provat, om på dennes häst fungerade det såtillvida att det tossiga (under ridning) försvann men hästen var pigg och alert ändå.
 
Sv: Equanimity

jag har en dos hemma som jag tänkte testa på hästen i samband med hennes första klippning, men pga hälta och hovböld så har det inte blivit ngt av det. får se om jag får tummen ur och hyr en klippmaskin om ngn vecka istället. men hur länge håller sig medlet?
 
Sv: Equanimity

*kl*

Hur funkar hästen i samma situationer utan medlet när de haft det på några gånger?

Kopplar de sånt som tidigare varit svinfarligt till att det är helt ok efter att ha haft medlet på sig? Eller blir de "höga" på det och inte tänker som vanligt?

Vet man det?
 
Sv: Equanimity

Alexandra_W: Det låter ju hoppfullt!

Buck: Borde det inte stå på förpackningen hur länge det håller? Eller menar du hur länge det håller i sig efter att man gett det?

Pica: Jag har pratat med de som tillverkat/säljer det. Hon pratade om en person som hade haft problem med en häst som var jätte stressad i transporten. Den hästen hade blivit lite lugnare för varje gång de använde feromonerna och körde den i släp, när de sedan slutade använda feromonerna var den fortfarande lugn att transportera, troligen för att den vant sig vid det under former med lägre stressnivå.
 
Sv: Equanimity

När man använder feromoner till katt och hund så "lär de sig" även under påverkan av det, så borde ju vara likadant för hästar.
 
Sv: Equanimity

Har bara en dos påse, fick av hovslagaren för att testa. Så står inte ngt på den.
 
Sv: Equanimity

Jag har provat vid klippning. Märkte tyvärr ingen lugnande effekt.
Han var rädd och inte ett dugg lugn.
 
Sv: Equanimity

Jag fick en kartong till skänks idag. Den går ut om knappt ett år. Så de håller nog minst ett år skulle jag gissa på.

I övrigt verkar det vara ganska olika, en del får effekt och andra inte.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 164
Senast: super
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
648
Senast: Murray
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 473
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
686
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp