Bukefalos 28 år!

"Equikinetic"

fraggelzebra

Trådstartare
Hej!
Här i Tyskland där jag bor sedan några år, har en typ av longering blivit jättepopulär bland fritidsryttare.
Grundaren kallar det för Equikinetic, och det ser ut som på filmerna nedan:
(De pratar med väldigt stark Bayern-dialekt, svårt att förstå även om man pratar tyska. Men ni ser ju vad som försiggår.)



Man bygger alltså en fyrkant av skumgummibommar, utrustningen består av en kapson, långt grimskaft och ett längre dressyrspö. Tanken är att hästen skall vara ställd inåt hela tiden. Man börjar med en "träningsenhet" om 8 arbetsfaser á 60 sekunder, i skritt. Efter varje arbetsfas är det 30 sekunder paus och varvbyte. Först när man tycker att hästen pallar en sån här träningsenhet (en träningsenhet = ett träningspass, som i vad som står på schemat den dagen), kan man gå vidare till nästa nivå, med tio arbetsfaser á 60 sekunder.

Enligt ett stort reportage i hästtidningen jag har framför mig, är detta mycket ansträngande för hästen och efter varje enhet bör man lägga in en dags aktiv vila. Fritt översatt står det att "en solid grund når man på två-tre månader med två-tre träningar i veckan. Därefter räcker det med var sjunde till tionde dag."

Detta är alltså en jättegrej här. Grundaren har en egen tränarskola, har en massa böcker med övningar, skumgummibommarna och andra tillbehör som koner, tränarens egen kapson osv, kan man köpa i alla ridsportbutiker.

Men jag fattar inte det fantastiska med hela grejen. Är detta något ni skulle använda er av om någon erbjöd lektioner eller kurser i Sverige? Har knappt fått några svenska träffar när jag googlar, så det verkar inte riktigt ha slagit igenom. ;) För mig verkar det bara som en enormt bra affärsidé för att mjölka hästägare på pengar, men kanske har jag missat något.
 
Hmmm....... påminner till viss del om "Akademiskt markarbete" som jag använder ibland som omväxling och koordinationsträning för hopphästen och travarna. (Hos oss räknar vi detta som "aktiv vila" iom att det är i huvudsak skrittarbete)

Likheten är att man använder kapson och arbeter en hel del på volt/böjd spår, i början med hästen böjd inåt. Koner o dyl kan användas för att hjälpa "ryttaren"/människan att hålla sig på volten.

De största skillnader jag ser är att man i videon inte verkar ha nån särskilt fokus på hur hästen bär sig i övrigt och använder benen, i den akademiska dressyren använder man alltid ett spö som hjälp att flytta bogarna, få med bakdelen osv. (Har inte lyssnat på om de säget ngt om det på filmarna) Dessutom så kollar man på hästen när det är dags att byta varv, inte på klockan... Oftast så behöver hästen arbeta lite mer på en sida än den andra. Man varierar dessutom form och tempo undervägs.

Detta upplägg kändes mest som en "quick fix", gissar att det blivit populärt pga att det är enkelt för människan och att man kan hinna med ett helt träningspass på en kvart.... :angel:
 
Jag kanske missar något, men jag ser inte poängen? Att lägga ut bommar sådär kan väl vara lite kul som en extra "krydda" för att hästen ska lära sig att hålla sig inom dom, men att det skulle vara så otroligt ansträngande kan jag inte se? Om det inte är konvalescenter vill säga.
Jag tror att någon bara varit smart i sin marknadsföring samt att det gynnar ägarna i slutänden att det räcker med en kvarts motion. ;)
 
Nej. Får ut betydligt mer av våra tömkörningspass än vad jag skulle få av det där. :D

De största skillnader jag ser är att man i videon inte verkar ha nån särskilt fokus på hur hästen bär sig i övrigt och använder benen, i den akademiska dressyren använder man alltid ett spö som hjälp att flytta bogarna, få med bakdelen osv. (Har inte lyssnat på om de säget ngt om det på filmarna) Dessutom så kollar man på hästen när det är dags att byta varv, inte på klockan... Oftast så behöver hästen arbeta lite mer på en sida än den andra. Man varierar dessutom form och tempo undervägs.

Jag håller med er! Kommer ibland på mig själv med att stå mållös och glo när de här blågula bommarna släpas fram i stallet. Skrittarbete är även för mig aktiv vila, men inte i åtta minuter. Det som förundrar mig mest är att så många tycker sig se oerhörda resultat av detta. Har inte så mycket personlig erfarenhet att gå på, bara vad jag kan läsa mig till på nätet och i hästtidskrifter. De hästar i stallet som gör detta regelbundet ser jag ingen skillnad på alls. Det ena gänget rids enbart på ridbana, och det andra rids ut emellanåt, men de ser alla ut som "inte-helt-ändamålsendligt musklade hobbyhästar".
 
Jag kanske missar något, men jag ser inte poängen? Att lägga ut bommar sådär kan väl vara lite kul som en extra "krydda" för att hästen ska lära sig att hålla sig inom dom, men att det skulle vara så otroligt ansträngande kan jag inte se? Om det inte är konvalescenter vill säga.
Jag tror att någon bara varit smart i sin marknadsföring samt att det gynnar ägarna i slutänden att det räcker med en kvarts motion. ;)

Ja, det är såklart väldigt bekvämt när det går så snabbt! :D
Det är väl inte själva övningen i sig jag har något emot, bortsett från att den verkar ganska... tam? Snarare att det enligt grundaren är jättejobbigt för hästen att gå ställd utan ryttare. Så jobbigt att den måste vila en dag mellan gångerna. Skulle min häst säcka ihop av lite voltarbete i skritt skulle jag ringa veterinären tror jag.
 
Ja, det är såklart väldigt bekvämt när det går så snabbt! :D
Det är väl inte själva övningen i sig jag har något emot, bortsett från att den verkar ganska... tam? Snarare att det enligt grundaren är jättejobbigt för hästen att gå ställd utan ryttare. Så jobbigt att den måste vila en dag mellan gångerna. Skulle min häst säcka ihop av lite voltarbete i skritt skulle jag ringa veterinären tror jag.

Jag hade också ringt veterinär om min häst inte klarat av en kvarts "träning" på det där sättet utan att vila dagen efter... Jag kan köpa att det är lite mental träning, särskilt första och kanske andra gången, men sedan... :p
 
Alltså - vem är målgruppen (från början) med denna övning? Är det fullt friska, välmusklade hobbyhästar, eller är det konvalecenser som ska stärkas inför ridning/arbete under ryttare?

Det jag tänker när jag ser övningen är att det är väldigt många små hörn. Det är en liten fyrkant, vilket gör att hörnpasseringarna kommer tätt och blir tvära. Det skapar en större belastning på inner bakben (och kroppen i stort) jämfört med att gå på ett långt rakt spår eller större volt. Vid själva hörnpasseringen. Att gå på en stor rund volt skapar ju en mindre belastning per steg så att säga, men en konstant belastning då det aldrig blir ngn raksträcka (som i detta fallet).

Så jag kan se att denna typ av arbete kan ha en stärkande effekt på en häst på väg från konvalescens. Tillsammans med andra stärkande övningar från marken (promenera i skogen, gå över bommar mm). Men som någon annan skrev - den här formen av belastning måste man ju kunna få fram genom vanlig tömkörning (iof kanske hästen kan "smita" undan lite mer på det raka spåret och fuska i hörnpasseringarna för en mindre van tömkörare, jämfört med när man har bommarna som referens). Dessutom, som ngn annan påpekade, verkar det i videon inte läggas någon vikt vid hur hästen genomför rakriktningen (om jag förstod det rätt ska hästen vara rak i kroppen men ställd i nacken mellan bommarna) och böjningen i hörnpasseringarna.
 
Allt går att sälja med mördande reklam...

Själva övningen, att hästen verkligen flyttar innerbak och inte sladdar förbi är stärkande för bakbenen helt klart och det kan många gånger vara lättare att se att hästen verkligen kommer under sig när man själv är på marken jämfört med att sitta på. Det är en övning som är bra att göra vid olika typer av knäskador för att bygga framförallt de små stabiliserande musklerna i bakbenen och det kan man ju ha nytta av även vid andra tillfällen än just vid skador. Om övningen utförs korrekt (vilket den faktiskt inte gör så många gånger på videorna) så är den jobbig och man kan inte hålla på särskilt länge, kanske 5 minuter bara första gången om hästen är konvalescent men att en frisk häst skulle behöva vila? Nej. Det är en överdrift.

Självklart behöver man inga specialbommar eller pryttel heller. Det räcker med en helt vanlig sten, ett streck på marken eller vad som helst som referenspunkt. En helt vanlig grimma duger också fint :)
 
Alltså - vem är målgruppen (från början) med denna övning? Är det fullt friska, välmusklade hobbyhästar, eller är det konvalecenser som ska stärkas inför ridning/arbete under ryttare?

I tidningsartikeln har de tre överskrifter, "Kraft för långa uteritter", "Snabbt på benen efter sjukdom" samt "Enklare under sadel" (den sista syftar på unghästar, översättningen är väl sådär :p )
På grundarens hemsida står det att det lämpar sig för unghästar, hästar i rehab, fritidshästar och sporthästar. I övrigt står det väldigt luddigt beskrivet:
Was hat Ihr Pferd von der Equikinetic?
  • Die gelenkstützende Tiefenmuskulatur wird gestärkt.
  • Die bewegungsrelevante Oberflächenmuskulatur Ihres Pferdes wird richtig trainiert
  • Ihr Pferd bekommt die Kraft, die es benötigt um den Reiter zu gesünder tragen zu können.
  • Die Rittigkeit Ihres Pferdes wird sich deutlich verbessern.
  • Das „Geraderichten“ Ihres Pferdes wird unterstützt.
  • Durch neugewonnene Kraft ermöglichen Sie Ihrem Pferd effizientere Bewegungen.
  • Aufmerksamkeit und Konzentration werden in höchster Form gefördert und erhalten.
  • Reha – Als Aufbautraining nach Verletzungen oder chronischen Erkrankungen im Bewegungsapparat, dient Equikinetic als effizientes Reconditionsprogramm
  • Durch die neugewonnene Muskelkoordination werden muskuläre Dysbalancen zwischen den Muskelgruppen deutlich harmonisiert. Dies führt zu einem optimierten Muskeltonus und somit zu effektiveren und energiesparenden Bewegungsabläufen.
  • Des Weiteren hilft Equikinetic Ihrem Pferd, etwa aufgrund muskulärer Dysbalancen des Bewegungs, -und Stützapparates, oft schon chronische Schmerzen, zu lindern.
Djupliggande muskulatur "tränas riktigt", hästen får kraft att bära ryttaren på ett sunt vis, ridbarheten kommer förbättras tydligt, likaså rakriktningen. Hästen skall "röra sig effektivare" och blir jämnare, mer liksidig i muskulaturen. Med mera.

I den första videon är det grundaren som pratar med tjejen med hästen, men vad jag kan utröna ur hans grötiga dialekt är att han fokuserar främst på var hästens huvud är och inte vad bakbenen gör.
 
Detta finns inte över huvud taget i Sverige, eller? Så gott som varje privatstall jag varit i här (utom ett som drivs av en Branderup-tränare) har minst ett set med bommar och koner och diverse blågula smågrejer att bygga banor av.
 
Jag känner igen de där skumgummiprylarna och massa annat liknande dravel från när jag bodde i Tyskland. Min upplevelse är att fritidsryttare som inte har tillräcklig känsla, talang eller vilja att lägga tillräckligt med jobb för att göra framsteg inom de klassiska tävlingsgrenarna väljer att syssla med sådana alternativa grejer. Då kan man träna en kvart om dagen i skritt och ändå få känna sig duktig på någonting.
 
Jag känner igen de där skumgummiprylarna och massa annat liknande dravel från när jag bodde i Tyskland. Min upplevelse är att fritidsryttare som inte har tillräcklig känsla, talang eller vilja att lägga tillräckligt med jobb för att göra framsteg inom de klassiska tävlingsgrenarna väljer att syssla med sådana alternativa grejer. Då kan man träna en kvart om dagen i skritt och ändå få känna sig duktig på någonting.

Där sa du nåt. Kanske hänger det på något vis även ihop med att skrämmande många (har ej fört statistik, kanske borde) vänder sig till kotknackare, osteopater o.d. istället för veterinär när något inte stämmer. :idea: Eller "barfotaverkare" för den delen.
 
Kör hårt!

Jag var på väg in i Back-on-track-bussinesen i början av 2000-talet, när det bara fanns några produkter till människor på hälsokosten. Men då det inte fanns så mycket grundforskning som talade för den fantastiska effekt produkterna sas ha så slog jag bort idén. Tyckte det var "humbugg" (och tycker det fortfarande).

Men ack så mycket pengar de har gjort sedan dess!
 
Jag känner igen de där skumgummiprylarna och massa annat liknande dravel från när jag bodde i Tyskland. Min upplevelse är att fritidsryttare som inte har tillräcklig känsla, talang eller vilja att lägga tillräckligt med jobb för att göra framsteg inom de klassiska tävlingsgrenarna väljer att syssla med sådana alternativa grejer. Då kan man träna en kvart om dagen i skritt och ändå få känna sig duktig på någonting.

Är ju ingen skillnad mot Sverige bara olika varianter ...

Sen tror jag inte man för den skull behöver sträcka sig så långt som att anta att alla som faller för sånt här gör det för att de inte har "tillräcklig känsla, talang eller vilja " men "ändå vill känna sig duktiga" .

Jag tror mer det handlar om vilja i kombo med mindre insatthet/kunskap .
Just dessa egenskaper ser man som sagt ofta - här och överallt .
 
Senast ändrad:
Detta finns inte över huvud taget i Sverige, eller? Så gott som varje privatstall jag varit i här (utom ett som drivs av en Branderup-tränare) har minst ett set med bommar och koner och diverse blågula smågrejer att bygga banor av.
Såna där skumgummi"bommar" har vi använt istället för markbommar vid hoppträning. Det ger bra effekt tack vare att dom är så lätta och även går att bygga ut som en matta under hinder :P
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp