Er bästa tårta till många?

Fazeem

Trådstartare
I december ska jag ha två kalas på samma helg, och ska bjuda på tårta. För att göra det hela så ekonomiskt som möjligt tänker jag göra dem själv, och vill gärna ha lite inspiration.

Så, som rubriken lyder. Vilken är er bästa tårta som är relativt lätt att göra till många personer? Jag vill ha alla tips! Långpanna, köpta bottnar eller marsankräm, you name it :d

Jag är själv väldigt förtjust i Pinocchiotårta, men gör den rätt så ofta och vill gärna testa något annat.

/Blivande 30-åring :banana:
 
I december ska jag ha två kalas på samma helg, och ska bjuda på tårta. För att göra det hela så ekonomiskt som möjligt tänker jag göra dem själv, och vill gärna ha lite inspiration.

Så, som rubriken lyder. Vilken är er bästa tårta som är relativt lätt att göra till många personer? Jag vill ha alla tips! Långpanna, köpta bottnar eller marsankräm, you name it :d

Jag är själv väldigt förtjust i Pinocchiotårta, men gör den rätt så ofta och vill gärna testa något annat.

/Blivande 30-åring :banana:
Budapestrulle går ju att göra som tårta istället... :) Mycket gott, om du frågar mig. Och om det finns nötallergi att ta hänsyn till kan man göra på mandelmjöl istället. Jag brukar fylla med någon typ av bär istället för de traditionella konserverade mandarinklyftorna.
 
Vi brukar ha gjort marängtårta, den med rice krispies i (fast vi kör corn flakes), med chokladkräm och grädde i/på. När vi va små va det non-stops på, men går ju 'vuxna' till det :P

Enkelt att göra dubbelsats, så två bottnar i långpanna, å lägga på varandra istf att dela varje.
 
I december ska jag ha två kalas på samma helg, och ska bjuda på tårta. För att göra det hela så ekonomiskt som möjligt tänker jag göra dem själv, och vill gärna ha lite inspiration.

Så, som rubriken lyder. Vilken är er bästa tårta som är relativt lätt att göra till många personer? Jag vill ha alla tips! Långpanna, köpta bottnar eller marsankräm, you name it :d

Jag är själv väldigt förtjust i Pinocchiotårta, men gör den rätt så ofta och vill gärna testa något annat.

/Blivande 30-åring :banana:
Ska också ha två kalas samma helg, ett för dotterns kompisar och ett för familjen
Tänkte göra två enkla tårtor. det ska inte ta för lång tid heller att montera ihop
Köper färdiga bottnar. Marzan vaniljkräm, sylt, dekorerar med grädde, noblesse, geléhallon och riven choklad
 
Begravningstårta - j o, den kallas så här.

Gör rulltårtebottnar, Lägg ihop flera med önskad fyllning mellan. Garnera. Du får en tårta stor som en långpanna.

Går att variera i oändlighet - en botten i chokladsmet, äpplen, what ever

Originalet är två bottnar med äppelmos mellan oc garnering med grädde.
 
Budapestrulle går ju att göra som tårta istället... :) Mycket gott, om du frågar mig. Och om det finns nötallergi att ta hänsyn till kan man göra på mandelmjöl istället. Jag brukar fylla med någon typ av bär istället för de traditionella konserverade mandarinklyftorna.
Oooh, jag som ÄLSKAR Budapestrulle! :love: Mest för jag också älskar konserverade mandarinklyftor :D Men det går ju att blanda olika frukter och bär :d
 
Begravningstårta - j o, den kallas så här.

Gör rulltårtebottnar, Lägg ihop flera med önskad fyllning mellan. Garnera. Du får en tårta stor som en långpanna.

Går att variera i oändlighet - en botten i chokladsmet, äpplen, what ever

Originalet är två bottnar med äppelmos mellan oc garnering med grädde.
Spännande med äppelmos mellan bottnarna! Har ni testat med någon form av kanelbotten? Tänker typ äppelpaj men som tårta :d
 
Superenkel tårta som jag gjorde i somras var att köpa marängbottnar, fylla med mascarponekräm (grädde, mascarpone, florsocker och frysta hallon) och färska bär (hallon och blåbär) och garnera med massa bär. Supergott, enkelt och fräscht!
Går att variera i all oändlighet - i min barndom var snabbaste tårtan när mormor fick oväntat besök köpta marängbottnar med vispgrädde emellan; smaksatt med snabbkaffe och vaniljsocker.
Jag brukar göra med krossad likörkonfekt istället. :d (bara rom-varianten, gillar inte de andra :D )
 
Vet inte vad den heter, svärmor som alltid brukar göra den och jag har fått receptet och gör den ofta också. Alla älskar den.

Gör typ sockerkakssmet och sen breder maräng över (alltså vispar egen) och in i ugnen. Har det i en form som kanske är 30x40 cm, osäker. Brukar göra två sånna här "bottnar" så det blir en stor tårta. Mellan de här två lagren har jag blandat vispad grädde och jordgubbar.

Enkelt och supergott!
 
Vet inte vad den heter, svärmor som alltid brukar göra den och jag har fått receptet och gör den ofta också. Alla älskar den.

Gör typ sockerkakssmet och sen breder maräng över (alltså vispar egen) och in i ugnen. Har det i en form som kanske är 30x40 cm, osäker. Brukar göra två sånna här "bottnar" så det blir en stor tårta. Mellan de här två lagren har jag blandat vispad grädde och jordgubbar.

Enkelt och supergott!
Detta lät så gott & fint, måste prövas. Gräddas både maräng och kaka samtidigt då? Blir svärmor upprörd om du delar receptet med bruke? :angel: :love:
 
Vet inte vad den heter, svärmor som alltid brukar göra den och jag har fått receptet och gör den ofta också. Alla älskar den.

Gör typ sockerkakssmet och sen breder maräng över (alltså vispar egen) och in i ugnen. Har det i en form som kanske är 30x40 cm, osäker. Brukar göra två sånna här "bottnar" så det blir en stor tårta. Mellan de här två lagren har jag blandat vispad grädde och jordgubbar.

Enkelt och supergott!
Det där ÄR pinnochio/glömminge/whatever-tårta!!
 
Jag som tänkte föreslå pinnoccio. Finns ingen bättre tårta!:love:
Jaa den är så god! :love: Det är dock den tårtan jag brukar göra, och jag tänkte försöka variera mig lite :rofl: Men det kanske blir en pinoccio-tårta i alla fall, och en annan också.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 703
Senast: Kaching
·
Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst eller ha en på foder om något år när jag fått lite mer ordning på min ekonomi. Jag har ridit i princip hela...
Svar
4
· Visningar
1 518
Senast: MiniLi
·
Ekonomi & Juridik Tjära Bukeorakel, kamrat W ämnar att köpa häst tillsammans med en stallkamrat. De har inte varit vänner länge, utan känner varandra...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 982
Senast: Lena_B
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 898
Senast: Fraegd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp