Bukefalos 28 år!

Era bästa sopprecept

Mineur

Trådstartare
Moderator
Jag har fått totalt dille på soppa här på senaste, sedan jag insåg att vår smoothie-mixer funkar även för varma vätskor. Så, nu vill jag ha massor av smaskiga sopprecept som jag kan prova! Har hittills gjort äpple & palsternackssoppa, grön ärtsoppa med rökt skinka, gammal hederlig tomatsoppa samt en klassisk vichyssoise. Samtliga var helt underbara!

Inflikar att jag är skaldjursallergiker samt inte jätteförtjust i stark mat, så sådana recept vill jag helst inte ha. Annars är jag öppen för förslag!
 
Jag har fått totalt dille på soppa här på senaste, sedan jag insåg att vår smoothie-mixer funkar även för varma vätskor. Så, nu vill jag ha massor av smaskiga sopprecept som jag kan prova! Har hittills gjort äpple & palsternackssoppa, grön ärtsoppa med rökt skinka, gammal hederlig tomatsoppa samt en klassisk vichyssoise. Samtliga var helt underbara!

Inflikar att jag är skaldjursallergiker samt inte jätteförtjust i stark mat, så sådana recept vill jag helst inte ha. Annars är jag öppen för förslag!
Jag har tyvärr inget recept, men broccoli soppa har jag blivit serverad och åh vad gott det var! ! Undrar om det inte var mandelmjölk i?

Jag har en enkel soppa som jag brukar göra. Tärna några potatisar, koka i grönsaksbuljong typ tio minuter. Lägg i frysta sommargrönsaker, lite mjölk, grädde och aromat och koka nån minut! Snabbt, lätt, billigt och gott!

Sen är spenatsoppa med ägghalvor en favorit!
 
Såhär års är pumpasoppa en stor favorit. Speciellt om man mixar den till en slät soppa. Efter Halloween är de dessutom sjukt billiga ifall man köper och inte odlat själv.

Ta valfri pumpa, ha i lite lök (valfri så välj fritt mellan gul eller röd, etc), någon morot eller vad som skräpar i kylskåpet, kanske en klyfta vitlök, salt och peppar och möjligtvis annan kryddning såsom oregano eller salvia.

Jag höftar lite med recepten, beroende på vad jag har hemma och vad jag orkar med. Jag har ju massor med egenodlad potatis, så jag kan köra ned någon potatis i soppan också. Kokar på låg värme ganska länge och sen kör jag ihop allting med en stavmixer.
 
Såhär års är pumpasoppa en stor favorit. Speciellt om man mixar den till en slät soppa. Efter Halloween är de dessutom sjukt billiga ifall man köper och inte odlat själv.

Ta valfri pumpa, ha i lite lök (valfri så välj fritt mellan gul eller röd, etc), någon morot eller vad som skräpar i kylskåpet, kanske en klyfta vitlök, salt och peppar och möjligtvis annan kryddning såsom oregano eller salvia.

Jag höftar lite med recepten, beroende på vad jag har hemma och vad jag orkar med. Jag har ju massor med egenodlad potatis, så jag kan köra ned någon potatis i soppan också. Kokar på låg värme ganska länge och sen kör jag ihop allting med en stavmixer.

Tell me more ! Sitter nämligen i USA just nu och ska börja karva i 10 st pumpor... NÅT kan man väl hitta på tycker jag :)

Så hur gör du pumpasoppan ?
 
Tell me more ! Sitter nämligen i USA just nu och ska börja karva i 10 st pumpor... NÅT kan man väl hitta på tycker jag :)

Så hur gör du pumpasoppan ?

Jag anvander oftast butternut squash men pumpa fukar ocksa.
Dela den pa langden, grop ur karnor och "tradar", gnugga den skurna sidan med olja och lagg den med den skurna sidan nedat pa en plat (ugns papper vad det nu kan heta) och "rosta" den i ugnen tills den ar mjuk rakt igenom, en timma eller daromkring.
Karna ur och skala ett apple och saute det med lok (eller vad du rakar ha hemma, men lok ar ett maste). :p grop ur din rostade butternut squash eller pumpa eller vad du anvander, lite finhackad farsk thymes eller basil gor det hela battre, och ha allt i en kastrull. Hall i buljong (i USA koper man den i tetrapack fardigblandad) och lite vatten till lagom konsistence och mixa med en stavmixer. Lat det sjuda i 15-20 minuter ... krydda med salt, peppar och vad du kan hitta. Att krama lite citron eller Lime i soppan ar en hojdare :D
 
Pumpasoppa!
Att ha någon form av citrus i på slutet är ett måste, annars blir soppan lite kvalmig,
Jag brukar ta färskpressad apelsin och lite citron.

Jag brukar rosta pumpan med vitlök i ugnen först (med skalet på) innan jag lägger ner i kastrullen. Har oftast i morot också :)
 
Nyfiken på spagettisoppan. Har du recept?

Recept på spaghettisoppa :)

4 portioner.

Ingredienser:
smör
1 gul lök
1 pressad vitlöksklyfta
600 g blandfärs
3 msk tomatpuré
1 morot (jag brukar hoppa den då sambon helst inte vil ha, blir gott o matigt ändå)
1 l vatten
Valfri mängd spaghetti (jag brukar i allmänhet "råka" ta rätt mycket spaghetti så blir nästan bara som lös köttfärsås och spaghetti istället för soppa, vilket jag inte är nöjd med, men min sambo älskar det :D)
2 st köttbuljongtärningar (jag brukar använda grönsaks; går lika bra det)
2 msk kinesisk soja
2 burkar krossade tomater
1 msk paprikapulver
salt och peppar

Gör så här:
Hetta upp en kastrull med smör, fräs den hackade löken och pressade vitlöken, den slantade moroten tills det doftar nötigt.
Vänd ner färsen och bryn den klar, pressa ner tomatpuré och fräs en minut. Vänd ner vatten, buljong, soja, krossade tomater, paprikapulver, salt och peppar.
Låt sjuda upp.
Bryt sist ner pastan och låt sjuda tills den är klar.

Serveras med en klick cremé fraiché och en bit gott bröd (baguette med smör är gott till tex). :)
 
Sötpotatissoppa med chili och kokosmjölk! SJUKT gott och bästa höstsoppan :d

Fräs en finhackad gul lök, ett par vitlöksklyftor, lite ingefära och röd chili. Hiva i sötpotatis och morötter i mindre bitar (butternut squash blir också bra!), typ 700-800g totalt. Täck med grönsaksbuljong och koka till grönsakerna är mjuka. Mixa soppan och häll i en burk kokosmjölk. Låt det bli varmt. Salta och peppra. Ha i lite limejuice om du har. Ät med en klick creme fraiche och lev lycklig i alla dina dagar!
 
Jag har en bas på olivolja, vitlök, grädde och parmesan och tillsätter sedan valfri grönsak/rotfrukt, koka sönder och mixa slät. Voilá! Ursprungsreceptet är med squash och då tillsätter man grädden och parmesanen efter att man mixat den sönderkokta squaschen för att stämma av så att soppan inte blir allt för rinnig. Med inte fullt så vattniga ingredienser behöver man ofta tillsätta vätska redan i kokfasen.
 
Cowboysoppa!!

Köttfärs stekt i tacokrydda
Vitlök
Lök
Potatis
Krossade tomater
Tomatpuré
Kidneybönor
Grön paprika
Grädde
Grönsaksbuljong


Mumma! Riktigt mättande soppa vill jag lova :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Nödvändiga resor?
  • Positiva tråden del 2
  • Masked Singer 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp