Bukefalos 28 år!

Era bästa sopprecept

Jordärtskockssoppa är bland det godaste jag vet. Kan inte misslyckas vilket recept du än väljer, tror jag. :love:

En variant på väldigt god linssoppa, som jag också nästan föräter mig på ibland, är Saltå kvarns. Jag gillar lite stuns så jag vräker gärna på med mer curry än receptet, men det är bara att dra ner på curry-inslaget om du inte vill ha för kryddstarkt. Mycket "matig".

http://www.saltakvarn.se/recept/rod-linssoppa/

Men tröttnar man på Saltå kvarns, så fortsätter man till ytterligare en variant på linssoppa, typ Mulligatawny: http://www.ica.se/recept/indisk-linssoppa-mulligatawny-718554/
 
Recept på spaghettisoppa :)

4 portioner.

Ingredienser:
smör
1 gul lök
1 pressad vitlöksklyfta
600 g blandfärs
3 msk tomatpuré
1 morot (jag brukar hoppa den då sambon helst inte vil ha, blir gott o matigt ändå)
1 l vatten
Valfri mängd spaghetti (jag brukar i allmänhet "råka" ta rätt mycket spaghetti så blir nästan bara som lös köttfärsås och spaghetti istället för soppa, vilket jag inte är nöjd med, men min sambo älskar det :D)
2 st köttbuljongtärningar (jag brukar använda grönsaks; går lika bra det)
2 msk kinesisk soja
2 burkar krossade tomater
1 msk paprikapulver
salt och peppar

Gör så här:
Hetta upp en kastrull med smör, fräs den hackade löken och pressade vitlöken, den slantade moroten tills det doftar nötigt.
Vänd ner färsen och bryn den klar, pressa ner tomatpuré och fräs en minut. Vänd ner vatten, buljong, soja, krossade tomater, paprikapulver, salt och peppar.
Låt sjuda upp.
Bryt sist ner pastan och låt sjuda tills den är klar.

Serveras med en klick cremé fraiché och en bit gott bröd (baguette med smör är gott till tex). :)

Tack så hemskt mycket! Måste prova någon gång framöver!
 
Gjorde en galet god soppa igår med glasnudlar .

Kokade purjolök, squash , babychampioner med lite ingefära och riktligt med grönsaksbuljong.
Mot slutet hade jag i glasnudlar.

Sjukt god och enkel vill man ha ovegetariskt ha i kyckling och kycklingbuljong.
 
Åh jösses så många fantastiska idéer! Jordärtskockssoppa har jag ätit på ett bröllop en gång, det är ju alldeles fantastiskt gott! Och svampsoppa ja, en av mina favoritsaker här i världen... Känns dock på något vis omöjligt att få till en lika krämigt god som den man får på restaurang, men jag ska nog ge mig på ett försök i alla fall! Har du något särskilt recept du brukar använda @VLMF? (herregud nu kom jag att tänka på hur fantastiskt fint en päronbåge hade suttit efter en portion svampsoppa!!)

@Ramona Blir pumpasoppa lite liknande butternut squash-soppa tro? För även det är ju otroligt gott!

Mmmm och majssoppa, och morotssoppa, och sötpotatissoppa, och broccolisoppa, och och och...! Sambon kan skatta sig lycklig om han får en chans att äta & laga något annat än soppa resten av året tror jag visst :p
 
Nån som har ett recept på potatis & purjolökssoppa som är godast? Har provat lite olika men inte blivit nöjd.
 
Nån som har ett recept på potatis & purjolökssoppa som är godast? Har provat lite olika men inte blivit nöjd.
Jag gjorde en i söndags som gick ut på följande:

4 portioner:

4 potatisar
2 purjolökar
2 grönsaksbuljongtärningar
2 dl crème fraiche
5 dl mjölk
2 tsk dragon
Salt och peppar

Strimla och bryn purjolöken i smör, lägg till den skivade potatisen och häll på buljongen. Låt koka i ca 15 minuter. Tillsätt sedan dragonen och mixa till en slät soppa. Häll tillbaka soppan i kastrullen, tillsätt mjölk och crème fraiche och låt koka upp under omrörning. Klart!

Jag tyckte den blev supergod och speciellt dragonen var en trevlig touch :)
 
Jag gjorde en i söndags som gick ut på följande:

4 portioner:

4 potatisar
2 purjolökar
2 grönsaksbuljongtärningar
2 dl crème fraiche
5 dl mjölk
2 tsk dragon
Salt och peppar

Strimla och bryn purjolöken i smör, lägg till den skivade potatisen och häll på buljongen. Låt koka i ca 15 minuter. Tillsätt sedan dragonen och mixa till en slät soppa. Häll tillbaka soppan i kastrullen, tillsätt mjölk och crème fraiche och låt koka upp under omrörning. Klart!

Jag tyckte den blev supergod och speciellt dragonen var en trevlig touch :)

Jag provar imorgon :up:
 
Alltså hädanefter väljer jag biskvier framför päronbågar!! @Mineur
Mitt favoritrecept med svamp är en omixad variant, och den är inte superkrämig heller men det kanske någon annan har ett bra recept på?

Fräs generöst med trattkantareller och hackad scharlottenlök i ganska mycket smör. Strössla över ca 2 msk mjöl och rör så gott det går utan att det blir klumpigt. Häll på en rejäl skvätt sherry eller vitt vin, rör så klumparna löser upp sig. Späd på med lite vatten, buljongtärning, gärna torkad smulad svamp om du har sådant, och 1-2 msk tomatpuré. När det kokat en stund, häll på matgrädde/grädde, smulad ädelost (viktigt!), pressad citron och salt och nymald peppar. Koka upp igen. Klipp över massa persilja vid servering och ha ett gott nybakt bröd till.
 
Jordärtskockssoppa är bland det godaste jag vet. Kan inte misslyckas vilket recept du än väljer, tror jag. :love:

En variant på väldigt god linssoppa, som jag också nästan föräter mig på ibland, är Saltå kvarns. Jag gillar lite stuns så jag vräker gärna på med mer curry än receptet, men det är bara att dra ner på curry-inslaget om du inte vill ha för kryddstarkt. Mycket "matig".

http://www.saltakvarn.se/recept/rod-linssoppa/

Men tröttnar man på Saltå kvarns, så fortsätter man till ytterligare en variant på linssoppa, typ Mulligatawny: http://www.ica.se/recept/indisk-linssoppa-mulligatawny-718554/
Saltå kvarn, den hade jag glömt! Men jag gjorde den många gånger efter att du tipsat om den första gången. Tack för tipset då och påminnelsen nu!
 
Jag gjorde en i söndags som gick ut på följande:

4 portioner:

4 potatisar
2 purjolökar
2 grönsaksbuljongtärningar
2 dl crème fraiche
5 dl mjölk
2 tsk dragon
Salt och peppar

Strimla och bryn purjolöken i smör, lägg till den skivade potatisen och häll på buljongen. Låt koka i ca 15 minuter. Tillsätt sedan dragonen och mixa till en slät soppa. Häll tillbaka soppan i kastrullen, tillsätt mjölk och crème fraiche och låt koka upp under omrörning. Klart!

Jag tyckte den blev supergod och speciellt dragonen var en trevlig touch :)

Den får jag testa! Gillar den vanliga enkla men denna låter mer krämig :)
 
Åh jösses så många fantastiska idéer! Jordärtskockssoppa har jag ätit på ett bröllop en gång, det är ju alldeles fantastiskt gott! Och svampsoppa ja, en av mina favoritsaker här i världen... Känns dock på något vis omöjligt att få till en lika krämigt god som den man får på restaurang, men jag ska nog ge mig på ett försök i alla fall! Har du något särskilt recept du brukar använda @VLMF? (herregud nu kom jag att tänka på hur fantastiskt fint en päronbåge hade suttit efter en portion svampsoppa!!)

@Ramona Blir pumpasoppa lite liknande butternut squash-soppa tro? För även det är ju otroligt gott!

Mmmm och majssoppa, och morotssoppa, och sötpotatissoppa, och broccolisoppa, och och och...! Sambon kan skatta sig lycklig om han får en chans att äta & laga något annat än soppa resten av året tror jag visst :p

Hehehe! Min sambo är ju kräsen och få soppor går hem (knappt några..) så jag kör nu under hösten och vintern soppa till min lunch bara helt enkelt :).
 
Så hur gör du pumpasoppan ?
Jag är inte så noga. :angel:

I med så mycket pumpa man tror blir bra. Skär upp den i bitar. Jag har nog i någonstans mellan 0,5-1 kg i en stor kastrull och sen fyller jag på med vad jag har hemma, lök, vitlök, kanske någon morot, någon potatis kanske, så kokar jag det tills pumpabitarna är mosbara, då kör jag ner stavmixern och mixar det till en slät soppa. Serverar med rostade pumpafrön och kanske lite creme fraiche.

Såg att någon skrev att man måste ha citron eller citrus i och det håller jag inte alls med om. Jag brukar krydda med salt, peppar, lite oregano etc. Har jag färska kryddor hemma (det har jag på sommaren) så brukar jag ta av dem lite blandat vad jag känner för den dagen. Man behöver inte vara så noga.

Orkar man baka bröd är det supergott med lite varmt bröd till soppan för den blir ganska så mustig ändå. Det är ingen lätt sommarsoppa, utan mer höstig.

När jag ska ut på tur, jakt etc tar jag faktiskt med den i termos och dricker den istället för kaffe. Jag fryser ju så lätt så jag vill gärna ha något mer varmt än mackor. Jag har även fryst in soppan med nbra resultat. Pumpa är väldigt tacksam att frysa faktiskt.
 
Murkelsoppa är mums :d men det rekommenderas inte att man äter den i Sverige. Däremot i Finland går det bra av någon anledning.
 
Falsk kräftsoppa

4 portioner
  • 500 g jordärtskockor
  • 50 g rädisor
  • 1 gul lök
  • Smör
  • 1 dl torrt vitt vin
  • 5 dl vatten
  • 2 tärningar grönsaksbuljong
  • 2 dl grädde
  • 1 krm vitpeppar

    Skala och hacka löken. Skala och skär jordärtskockorna och rädisorna i mindre bitar. Fräs löken i smör i en kastrull. Tillsätt jordärtskockor, rädisor, vin, vatten och buljongtärningar. Låt koka under lock ca 15 min eller tills jordärtskockorna är mjuka. Mixa soppan slät. Häll tillbaka soppan i kastrullen och tillsätt grädden. Värm och smaksätt med peppar. Garnera gärna med persilja.
 
Saltå kvarn, den hade jag glömt! Men jag gjorde den många gånger efter att du tipsat om den första gången. Tack för tipset då och påminnelsen nu!

Hallå, receptet på denna omtalade soppa då? Hittar den inte på saltå kvarns sida? Jordärtskocksoppa, om jag fattar det hela rätt?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp