Bukefalos 28 år!

Era bästa sopprecept

Alltså hädanefter väljer jag biskvier framför päronbågar!! @Mineur
Mitt favoritrecept med svamp är en omixad variant, och den är inte superkrämig heller men det kanske någon annan har ett bra recept på?

Fräs generöst med trattkantareller och hackad scharlottenlök i ganska mycket smör. Strössla över ca 2 msk mjöl och rör så gott det går utan att det blir klumpigt. Häll på en rejäl skvätt sherry eller vitt vin, rör så klumparna löser upp sig. Späd på med lite vatten, buljongtärning, gärna torkad smulad svamp om du har sådant, och 1-2 msk tomatpuré. När det kokat en stund, häll på matgrädde/grädde, smulad ädelost (viktigt!), pressad citron och salt och nymald peppar. Koka upp igen. Klipp över massa persilja vid servering och ha ett gott nybakt bröd till.
Ja just det ja, jag läste ju din recension i mat-tråden för inte så länge sedan! Den var... besvärande. Har inte ätit en båge sedan i julas, så det kan vara så illa att de ändrat på receptet :nailbiting:

Tackar för svamprecept förresten! Jag gillar den krämig men inte överdrivet gräddig, så av receptet att döma verkar din lovande! :)

Butternut är ju en pumpa och pumpor smakar rätt mycket samma. Det är inte så stor skillnad på dem faktiskt.
Ja, så är det ju förstås! Har nog aldrig ätit vanlig pumpa tror jag, men det får det bli ändring på :)

Murkelsoppa är mums :d men det rekommenderas inte att man äter den i Sverige. Däremot i Finland går det bra av någon anledning.
Hmm murklor kan bli lite svårt att få tag på då jag bor i Skottland... :p Intressant det är med att man inte "bör" äta det i Sverige dock, vad beror det på tro?

Falsk kräftsoppa

4 portioner
  • 500 g jordärtskockor
  • 50 g rädisor
  • 1 gul lök
  • Smör
  • 1 dl torrt vitt vin
  • 5 dl vatten
  • 2 tärningar grönsaksbuljong
  • 2 dl grädde
  • 1 krm vitpeppar

    Skala och hacka löken. Skala och skär jordärtskockorna och rädisorna i mindre bitar. Fräs löken i smör i en kastrull. Tillsätt jordärtskockor, rädisor, vin, vatten och buljongtärningar. Låt koka under lock ca 15 min eller tills jordärtskockorna är mjuka. Mixa soppan slät. Häll tillbaka soppan i kastrullen och tillsätt grädden. Värm och smaksätt med peppar. Garnera gärna med persilja.
Intressant! Tack :)
 
Nej, linssoppa! Det fanns en länk i @Lillgrådis inlägg :)
Aha. Nä linssoppa är inget för mig, jag var ute efter ett jordärtkockssopperecept som jag vet någon la upp på buke för en himla massa år sedan som var skitgott. Men jag minns inte vem som la upp det eller receptet mer än att det var rostad lök och chili smulat på soppan.
 
Ja just det ja, jag läste ju din recension i mat-tråden för inte så länge sedan! Den var... besvärande. Har inte ätit en båge sedan i julas, så det kan vara så illa att de ändrat på receptet :nailbiting:

Tackar för svamprecept förresten! Jag gillar den krämig men inte överdrivet gräddig, så av receptet att döma verkar din lovande! :)


Ja, så är det ju förstås! Har nog aldrig ätit vanlig pumpa tror jag, men det får det bli ändring på :)


Hmm murklor kan bli lite svårt att få tag på då jag bor i Skottland... :p Intressant det är med att man inte "bör" äta det i Sverige dock, vad beror det på tro?


Intressant! Tack :)

För att stenmurklor är rätt giftiga.
Toppmurklor går fint att äta.
 
För att stenmurklor är rätt giftiga.
Toppmurklor går fint att äta.
Så pass! Men... jag har för mig att min kompis från Gällivare har bjudit mig på murkelsås av egenplockade murklor där uppeifrån? Så det måste finnas toppmurklor även i Sverige?
 
Jag har fått totalt dille på soppa här på senaste, sedan jag insåg att vår smoothie-mixer funkar även för varma vätskor. Så, nu vill jag ha massor av smaskiga sopprecept som jag kan prova! Har hittills gjort äpple & palsternackssoppa, grön ärtsoppa med rökt skinka, gammal hederlig tomatsoppa samt en klassisk vichyssoise. Samtliga var helt underbara!

Inflikar att jag är skaldjursallergiker samt inte jätteförtjust i stark mat, så sådana recept vill jag helst inte ha. Annars är jag öppen för förslag!
Min favvo är grönsaks-/rotfruktssoppa. Jag kokar valfria rotfrukter (potatis, kålrot, morot, lök t ex) tillsammans med buljong och gärna lite vitlök och chili. Sen när grönsakerna är mjuka så mixar jag soppan slät och kryddar upp med extra buljong om det behövs. Sen serverar jag den som den är med en klick creme fraiche och antingen knaperstekt bacon eller chorizo. Så gooott! :d
 
Jag gjorde en i söndags som gick ut på följande:

4 portioner:

4 potatisar
2 purjolökar
2 grönsaksbuljongtärningar
2 dl crème fraiche
5 dl mjölk
2 tsk dragon
Salt och peppar

Strimla och bryn purjolöken i smör, lägg till den skivade potatisen och häll på buljongen. Låt koka i ca 15 minuter. Tillsätt sedan dragonen och mixa till en slät soppa. Häll tillbaka soppan i kastrullen, tillsätt mjölk och crème fraiche och låt koka upp under omrörning. Klart!

Jag tyckte den blev supergod och speciellt dragonen var en trevlig touch :)

Det blev toppen :). Iofs ersatte jag créme fraichen med grädde för det hade jag hemma :)
 
Min sötpotatis & baconsoppa:

Skala och skär 3 stora sötpotatisar i centimeterstora bitar. Gör samma sak med 3-4 morötter. Skala och klyfta 1 stor gul lök, lägg allt på en ugnsplåt, tum-häll en god olivolja över grönsakerna. Strö över generöst med salt, peppar och rökt paprika och chilipulver. Skiva och finhacka 2 vitlöksklyftor och strössla över grönsakerna.
Låt rosta i ugn ca 30 minuter, tills löken karamelliserat utan att bli bränd.

Under tiden, koka upp ca 6-7 dl kycklingbuljong. Stek upp 6-8 skivor bacon, låt dem rinna av på hushållspapper.

När grönsakerna är färdiga i ugnen, häll ned i en mixer och låt dem mixas grovt i någon minut, häll sedan ner i buljongen, tillsätt 1 dl creme fraiche och 2 dl syrad grädde. Koka ihop, låt sjuda, tillsätt ev lite mer rökt paprikapulver och dra ett par varv med svartpepparkvarnen över.

Servera med klippt bacon i soppan, dekorera med finklippt persilja och en slatt lönnsirap på baconen. Ibland kokar jag upp persiljerot i vatten och lägger skurna slantar i sopptallriken. En annan variant är att tillsätta grillad kyckling eller korvslantar i den färdiga soppan.
 
Jag brukar koka egen buljong - då blir det fantastisk soppa oavsett vad man har för ingredienser i sedan! Kycklingskrov eller köttben kokar jag till buljong i tryckkokaren (tillsammans med grönsaker och kryddor förstås), fiskskrov och räkskal behöver däremot inte koka mer än 20 minuter i en vanlig gryta.
 
Nån som har ett recept på potatis & purjolökssoppa som är godast? Har provat lite olika men inte blivit nöjd.

Har en potatissoppa som blivit en stående favorit här hemma, har dock alltid uteslutit osten och dragit ner lite på mjölken.

10 goda potatisar

1 purjolök ganska stor (eller 2 små)

1 hönsbuljongtärning

1 grönsaksbuljongtärning

2 paket bacon

0,6 - 1 liter vatten (börja ned minsta mängden)

2 dl cream fraiche + en bit Blue Cheese (ädelost)

2-3 dl mjölk

Peppar och ev lite salt

Vitlöksbröd eller vitt bröd med vitlökssmör.



Gör så här:

Skala och skär potatisen i lagom stora bitar.

Skölj purjolöken och skär upp den.

Strimla bacon och lägg i en varm gryta och låt det brynas lite.

Lägg i purjolöken och låt den fräsa tillsammans med baconen.

Koka upp vattnet och lös upp buljongtärningarna.

Blanda potatisen med bacon och purjolök.

Häll över buljongen.

Låt soppan koka under lock i ca en halvtimma så potatisen kan mosas lite.

Blanda i Cream Fraiche och ädelosten.

Späd med mjölk till lagom tjocklek.

Krydda.

Servera med vitlöksbröd.
 
Jag hittade ett recept på sötpotatissoppa med röda linser för något år sen som jag gjort några gånger, den är galet god! :d

4 port
1 gul lök (Om man missat att man har slut på gul lök så går det med röd lök också :angel: )
2 vitlöksklyftor
3 sötpotatisar
1 röd chili
2 tärningar kycklingbuljong (jag har använt grönsaksbuljong istället nångång också)
8 dl vatten
1½ dl röda linser
1 citron
3 dl grädde
150 g chèvre
2 msk pistagenötter
salt och peppar

Skala och hacka löken fint, bryn i en kastrull. Skala och skär potatis i mindre bitar och lägg i kastrullen.
Hacka chilin och lägg i, häll i vatten, buljong och linser. Koka tills att är mjukt och mixa sen soppan slät. Pressa i saften från citronen, häll i grädden och smaka av med salt och peppar.
Skär getosten i bitar och strö över soppan. Rosta nötterna i en torr stekpanna och strössla över soppan.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp