Era förlossningsberättelser

Haha, jag var helt säker på att eftersom jag var förstföderska så ska det ju ta låååång tid att föda (att både mamma och syster haft snabba förlossningar tänkte jag inte riktig på:D)

Jag trodde ju inte ens på BM när hon sa att jag var fullt öppen och redo att börja krysta.:p

BM sa att om jag skulle ha fler barn så rekommenderade hon att jag åker in direkt det börjar göra ont och inte väntar på bättre tider.:laugh:
Låter som en vettig rekommendation :D. Det är ju jättesvårt att veta hur det ska gå och hur det ska kännas när man aldrig gjort det förut. Jag blev igångsatt med första barnet och därför visste jag inte riktigt hur det skulle kännas med tvåan heller, eftersom värkarna blir mycket kraftigare när man blir igångsatt med värkstimulerande dropp. Det var lite läskigt att inte veta om det skulle gå fort med andra barnet.
 
Här kommer min förlossning som fick bli en igångsättning pga preeklampsi.
Började på måndagen den 14 april. Jag var då i v 36+0. Hade inbokad tid hos barnmorskan. Hon mätte mitt blodtryck som då la för högt på 160/100. fick vila där en timme för att se om det blev bättre men det fortsatte lika högt. Min bm ringde förlossningen som ville jag skulle komma dit direkt. Jag körde hem om och ringde min mamma som lät lite bekymrad . Jag o sambon körde till förlossningen utan nån bb väska för inte tänkte vi att jag skulle bli kvar Där. Väl inne på bb möttes jag upp av en läkare som ville göra ul direkt. Barnet mådde fint! De kollade mina reflexer som vist var alldeles för tydliga. mätte mitt blodtryck igen som gått upp till 160/110. Urin provet var ok. fick sova över och inte veta så mycket om nått.
Tisdag. bm o läkare bestämmer för att göra hinnsvepning för att sätta igång mig. Blir helt paff. Är ju inte dags än förrän om en månad och har inte hunnit gå på några föräldrautbildningar. Idag hade jag plussat 1 på protein koll i urinet. Denna dag hände det inget mer.
Onsdag hinnsvepning igen, jag började dricka små* suppar * på kvällen då också för att försöka sätta igång det. På natten vaknar jag av värkar men det avtar igen.
Torsdag morgon så får jag ett hormongel i slidan, klockan var nog 8-9 då. Börjar känna av starkare sammandragningar vid 10 tiden. som börjar göra ont. sambon kommer vid 14 tiden efter att varit hemma en runda. vi är uppe och går en runda inne på bb då. vid 15 så ska de kolla om ja öppnat mig och då forsar vattnet ut. jag står upp en stund och rör på mig efteråt och sen börjar det göra riktigt ont! får då lustgas. Får lite panik emellanåt då det gör så fruktansvärt ont. Värkarna kommer väldigt tätt och det här med vila mellan värkarna har jag inget minne utav. Rullar nästan ur sängen utav smärta. Kräktes en gång också. När det var som värst gick jag in i en bubbla och blundade. Varken skrek eller pratade.
• efter 18.00 nånting har jag riktiga krystvärkar och minns då att jag öppnar ögonen och ser två bm vid mina ben som drar av mig byxorna. Krystvärkarna var för mig en befrielse. helt plötsligt har jag inte alls lika ont längre! Hade svårt att känna när jsg fick en krystvärk så krystade nog mest när jag tagit ny ork. krystar runt en halvtimme sen kommer plutten ut :) precis när huvudet ska ut bränner det till lite men ingenting går att jämföra med hur ont jag hade mellan 15-18. Tjejen väger 2620 och behöver ingen hjälp med andningen.

/SPOILER]
 
Jag försöker ännu komma till nån sorts acceptans att min förlossning blev som den blev dvs precis tvärtemot vad jag önskat.

BF var 13 mars, bebisen hade inte fått den informationen tyvärr:laugh:
Vi fick tid för igångsättning fredagen 25/3 om inget hade hänt till dess. Och det hade det inte heller trots att jag (vi)provat alla knep... Så vi kom in kl 8 på morgonen med väskorna packade och förberedda på att inte åka hem förren vi fött barn.
Något snopet var det att bli hemskickade vid lunch för att avvakta över helgen.
Nåja tillbaka igen kl 8 måndag morgon. NU skulle här födas barn! :banana:

Förmiddagen spenderades i ett undersökningsrum med ctg mätning som visade noll sammandragningar och en gynundersökning för att kolla livmodertappen som börjat mjukna lite men ännu låg bakåt. Ett par gånger kikade personal in och "kollade hur det går". Med vad? :cool::confused:
På eftermiddagen kom en barnmorska och en förlossningsläkare in och meddelade att man tyckte att cytotec var det enda alternativet. Jag gillade inte idén men det är ju svårt att säga emot en läkare... Så jag undersöktes och fick första dosen. Dagen gick och vi flyttades runt mellan undersökningsrum och förlossningsrum. Nånstans på sena eftermiddagen var det dags för en undersökning till och då beslutades att livmodertappen var mjuk nog(?)att dra fram. Fruktansvärt smärtsamt!
Jag har både vestibulit och uretrit vilket gör allt "pillande" i och kring underlivet otroligt smärtsamt. Som att någon kör in ett svärd eller en brinnande fackla i mig:down: BM rynkade lite på ögonbrynen och tyckte att "jaa du värre kommer det bli när bebisen ska ut". Tack för den. Det hade jag inte förstått...:cool:

Vid 18 på kvällen fick vi äntligen ett eget patientrum och jag fick också nästa dos cytotec. Sambon stack iväg för att fixa mat då vi inte kommit med i listorna i tid för att jag skulle få av sjukhuset. Under tiden gick jag runt i korridorerna, jag hade ju läst så mycket om hur viktigt det var att inte bli liggande i en säng. Det satt igång att molvärka i mage och rygg och vid kl 21 bad jag om mer alvedon. Fick det och passade på att fråga om det inte var dags för mer cytotec snart? Fick då svaret att det inte skulle bli mer cytotec då de hade helt fullt både på förlossningen och BB och helt enkelt inte hade tid med en kvinna till i aktivt skede. Jaha... Vi bor på en ö, vart ska man då ta vägen om det skulle ta fart utan mer läkemedel?:confused:
Under natten ändrades molvärken till sammandragningar och jag fick så pass ont att jag behövde andas genom dem. Fick en "sovdos" morfin men precis som jag sa till sköterskan som gav den så bet det inte på mig. Så jag andades på och dåsade till mellan sammandragningarna. Sambon jagade tag i en värmedyna som sedan blev hans uppgift att se till att värma :D
Tisdagen spenderade vi med att försöka gå till sjukhusets restaurang och äta nåt(halvlyckat då jag spydde upp allt på väg tillbaka...)och att "gå promenader" på gatan utanför dvs sitta på en bänk och andas typ. Sammandragningarna blev värre hela tiden.
Försökte äta men kräktes varje gång vilket är rätt typiskt när jag har ont. Natten är bara ett töcken, jag minns att jag grät när de kom med "sovdosen" och att jag försökte förklara att morfin inte verkar ta på mig. Det krävdes att sambon klev fram och "morrade" att de ju kunde läsa mina journaler kanske!
Då fick jag alvedon istället vilket iaf tog udden av smärtan så att jag kunde vila åtminstone.

Så, vid 9 på morgonen, blev det plötsligt fart. En undersköterska kom och sa att vi skulle ta våra saker och följa med henne. Vi visades in på ett förlossningsrum och en barnmorska kom och utbrast peppigt "nu ni ska här födas barn!". Cytotec gavs och jag fick värkstimulerande dropp.
Ganska snart blev smärtan jobbigare och sammandragningarna övergick i "riktiga" värkar. Jag hängde över gåbordet (:love:)och andades medan jag fräste åt sambon som masserade att han skulle sluta mesa och TA I FÖR FAN! :angel:
Ringde på personal efter ett par timmar och ville prata smärtlindring. Erbjöds bad och blev överlycklig. Att ligga där i det varma vattnet gjorde plötsligt smärtan hanterbar. Tills en barnmorska kom och påtalade att jag inte fick ha så varmt vatten och istället kranade i kallvatten tills det knappt var ljummet ens. Jag började huttra och frysa så jag gick upp och bad sambon värma vetekudde istället.
Dagen gick och jag andades och flåsade och hängde på gåbordet eller sambon. Sen eftermiddag kom barnmorska in och kände på tappen, öppen 2 cmO_o:cry: Hon stack hål på fosterhinnorna för att snabba på förloppet och satte elektrod på sonens huvud sen försvann hon igen. Sambon började få nog nu, i över ett dygn hade vi flyttats hit och dit och knappt fått veta nåt eller sett nån personal. Ingen pratade med oss om nånting.
Från 9 på morgonen till nu säg ca 18 på kvällen hade vi träffat personal 4 gånger. På nästan 12 timmar. Jag hade flera gånger bett om att få prata smärtlindring med någon då jag var mån om att prova så mycket annat som möjligt innan det blev tal om epidural vilket också stod i min journal. Men det enda som hänt var då det där badet som förstördes av att det skulle vara kallt vatten.
Sambon ringde på klockan och hjälpte sedan mig att stå på mig, något jag har väldigt svårt för.

Då fick vi en undersköterska att stanna kvar en liten stund och hon var verkligen bra! Bara att hon var där och tipsade lite om andningen, hur sambo skulle massera/trycka och bara snackade strunt fick mig att slappna av och bli mindre rädd. Och när hon skulle gå fixade hon så att jag fick lustgas, åh underbara uppfinning! :love: Jag trodde att man alltid blir fnissig och glad. Men man kan tydligen bli ilsk av det också. Jag reagerade likadant som jag gör på sprit, fly förbannad på allt och alla och ska slåss:angel: Sambon åkte ut med buller och bång, han bytte nämligen låt på plattan. Oförlåtligt!:devil:

Men nu hade jag varit vaken nästan tre dygn och haft ont i ett dygn. Jag började bli trött. Kl 01 kollades tappen igen och näe, bara 3 cm öppen. Det kändes så hopplöst, jag försökte verkligen hela tiden tänka på att ha tålamod, lita på kroppen, komma ihåg att det inte var farlig smärta osv. Men det kändes som att luften gick ur mig när det liksom inte hände nåt. Barnmorskan tyckte också att det var lite väl segt och sa att läkaren skulle komma in och prata med oss senare.
När han väl kom och hade genomfört ytterligare en fruktansvärt smärtsam undersökning så rekommenderade han epidural så att jag kunde sova. Jag sa nej men alla runt mig tryckte på hur bra det skulle vara för mig så att jag orkade sen och jag orkade då inte säga emot. Det var väl kanske bra, jag hade gett upp det där med "bra" förlossningsupplevelse och ville bara få slut på eländet.
Så jag fick epidural. Den tog visserligen snett så jag bedövades bara i vänster sida. Men ändå!
Jag frågade om barnets hjärtslag verkligen skulle hoppa så hemskt, allt från 30 till nästan 200 bmp. Njae det var ju inte helt bra, de skulle hålla koll.

Framåt morgonen kom plötsligt massa folk in; uskor, läkare och två barnmorskor. Jag hade slumrat en stund och blev väldigt överraskad minst sagt. Tydligen var man nu väldigt oroliga för barnet vars hjärtslag låg kring 180-200 bmp långa stunder för att så dippa till omätbart och så upp igen. Undersökning igen. Allt folk försvann utan ett ord till oss. Jag började gråta och sambon såg rött och försvann ut i korridoren för att få nån info om vad som hände.
Så kom han tillbaka igen med en uska som skulle förbereda mig för att snittas. Det som var min mardröm. Det jag verkligen inte ville.
Men nu måste sonen ut sa läkaren, han var troligtvis lika trött som jag och det hände inget mer med tappen.
Jag kördes upp till op och sambon fick snygga kläder att ta på sig:d:laugh: Uppe på op konstaterades ännu en gång att epiduralen tagit snett och narkosläkaren valde att lägga en spinalbedövning också. Sen skulle infarter sättas i armarna, jag är normalt lätt att sätta infarter på med min ljusa hy och "snälla" blodådror som ligger kvar. Men nu funkade bara höger armen. Så det blev en himla massa infarter på den sidan, en i armvecket, en i underarmen och en i handen.
Jag var nära panik och samtidigt helt utmattad och låg och vibrerade på opbordet med tårarna forsande. Sambon satt bakom mitt huvud och strök över pannan och bärldens bästa narkossköterska satt och höll mig i handen och skojjade:love:
Jag kom ihåg att jag läst nånstans att man inte skulle titta upp i lampan i taket då man kunde se "allt" speglas där så jag stirrade intensivt på en nedsläckt dataskärm på väggen istället.
Under tiden hör jag kirurgerna prata och inser att den som utför själva arbetet gör sitt första kejsarsnitt. Visserligen med en erfaren kirurg brevid men ändå, lite nervöst kändes det ju...O_o
Sonen lyftes ut kl 8.58 och mådde fint, bara väldigt ihoptryckt då han troligtvis tryckts mot mitt bäcken i flera timmar(har jag för mig att dom sa). Jag syddes ihop och sedan fick vi ligga på uppvaket flera timmar.

Allt kändes bra första dygnet men så vaknade jag på fredag morgonen och hade så fruktansvärt ont i ryggen och övre delen av lungorna att jag knappt kunde andas. Tydligen fullt normalt efter epi/spinal. Hade ju varit bra att veta... Och det som kändes som fosterrörelser var tydligen inre organ som la sig tillrätta efter operationen, "dom stökar ju till en hel del därinne när dom ska ha tag i bebisen vettu". Nej det visste jag inte :meh:
Katetern togs bort på förmiddagen och jag skulle ringa när jag ville upp på toa, inte gå själv! Ringde när jag kände att jag nog behövde om en stund men ingen kom någon av gångerna så jag gick själv ändå. Med en hand drog jag plastbacken där sonen låg. Den andra höll jag emot såret ifall stygnen skulle gå upp:D:o
 
Sammantaget blev det tväremot vad jag önskat på alla sätt. Framförallt saknade jag kommunikation! Jag har inte stora krav på service och support och var helt inställd på att jag av naturliga skäl skulle få göra det mesta "jobbet", men nu var den dominerande känslan att vi var ivägen och jobbiga. Sabbade deras schema liksom.
Ingen gav oss någon information om vad som hände eller varför och ingen verkade se(eller lyssna på)att jag var rädd och stressad.
Jag vill ha fler barn... men passar nog på att vara bortrest sista månaderna... :meh:
 
Upplevde stor psykisk och fysisk smärta, kring min graviditet, förlossning och tiden efter. Bristen av kontroll, känsla av utsatthet. Men också hur fantastisk den mänskliga kroppen är som trots smärta och trötthet fortsätter att prestera. Jag var inte förlossningsrädd innan, men har tyvärr blivit det efter.

Fick foglossning några veckor in i graviditeten, vecka 22 behövde jag kryckor för att ta mig fram. Jag längtade tills förlossningen var över och foglossningen skulle försvinna. Mina värkar började 1 juli typ vid 4-5 tiden på natten (bf 10/7), gick helt ok hemma, värkarna var varierande i tid och intensitet. Försökte promenera och röra mig för att skynda på förloppet. Natten till 2/7 tycker de att jag skulle komma in. Var bara öppen någon centimeter, så de erbjöd mig en sovdos och oss övernattning i latensrum. Tydligen tålde jag inte morfin. Natten bestod av hallucinationer och kräkningar, utan någon som helst sömn.

Blev inskriven på förlossningen på morgonen, öppen knappt 3 cm. Oregelbundna men intensiva värkar. Försökte äta och dricka, lyckades behålla en glass. Kunde absolut inte vila.
Försökte röra mig, med promenader, gåstolar, hoppa på pilatesbollar. Men det ville inte riktigt gå framåt ändå. På kvällskvisten försökte de spräcka fosterhinnorna, utan att lyckas. Fortsatte att promenera. Försökte trycka i mig potatisskruvar mellan värkarna. Kände ändå att jag hade någon slags kontroll och kunde andas och grymta mig igenom smärtan (och trycka hårt hårt på min man). Det blev natt. Jag var så trött, så trött. Då säger jag klyschan att jag inte orkar mer och tänker gå hem, att jag skiter i det här.

Eftersom det inte gick framåt satte de in värkstimulerande dropp, vilket resulterade i att det inte blev någon värkpaus. Jag försökte avvärja denna horribla smärta med lustgas, och genom att trycka sönder min mans hand. Tillslut ber jag dem att koppla ur droppet, vilket görs.
Får andas lite. Men har då överdoserat lustgasen och får hallicar. Väldigt trevliga sådana. Skrattade hysteriskt, bla var min katt på besök.
Eftersom jag varken ätit eller druckit ordentligt blev jag uttorkad och de fick sätta glucosdropp och ge febernedstättande.

De ville ge värksstimulerande dropp igen eftersom det inte hände något. Blir helt utan värkpauser igen och jag får total panik. Vet inte på vems bevåg, men efter någon timme kommer epiduralsprutan fram och jag ska kröka rygg som en katt. Läkaren skäller på mig för jag inte kan sitta still - du har ju paus mellan värkarna. Bm "försvarar mig" och talar om för läkaren att det hade jag inte. Efter edan var lagd kunde de köra på med det där vansinniga värkdroppet bäst de ville. Min mans hand fick vila lite, jag kunde andas och äta lite godis.

Krystvärkarna började vid 10 tiden den 3/7. Utan sömn så länge var det verkligen urkrafter som hade tagit över. 10,56 kommer en sprattlande liten unge ut, i vidöppen hjässbjudning. Hon fick vila på sin pappas bröst. Jag hade så ont, försökte hålla barnet. Men jag bara skakade att trötthet och smärta. Jag ville bara få vara ifred, men de var tvugna och sy och fixa och dona. Tog flera timmar innan de var klara med fortsatt smärta (mer lustgas). Jag grät och ylade, medan barn och far satt och sov brevid mig.

Min foglossning kändes 1000 ggr värre efter förlossningen. Jag kunde inte resa mig eller gå själv. Nu var det iaf fritt fram att ta mängder smärtstillande. Upplevde första natten på BB som hemsk. Jag/vi hade svårt att få till amningen, vilket vi råddes att försöka få ut mjölk i en tesked och mata barnet. Mina bröst tyckte det var en dålig ide, så jag satt och skakade med trötta armar för att få ut en ynka droppe och skakade så mkt att de värdefulla dropparna stänktes ner från den lilla skeden. Nattbm var stel och arg och hade iskalla händer och tryckte som en dåre på mina bröst, varav jag spände mig ännu mer. Ringde inte mer på nattbm...
Åkte hem från BB den 5/3, fortfarande med "komplicerad" men ok amning. Jag avskydde stället, ville bara därifrån så jag ljög om att det mesta kändes bra (Vilket ju var oerhört puckat). Jag tog mina smärtstillande regelbundet. Men jag mådde fruktansvärt dåligt och ingen tog mig på allvar. "Man ska vara trött efter en förlossning". Glömde ta mina Alvedon vid ett tillfälle och hög feber bröt igenom efter en vecka hemma. Åkte in och det visade sig att jag hade hinnor kvar, och ett lågt hb (hade förlorat en del blod iom bristningarna). Därefter förlossningsdepression. Foglossningssmärtor fortfarande sex år senare.
usch vad jag känner med dig.❤ Jag fick också hemsk foglossning riktigt tidigt och tyckte inte alls om att vara gravid och behöva be om hjälp med hästar och annat. Amningen var hemsk på bb och hade högt blodtryck i veckor efteråt. Måste vara jätte jobbigt att du inte blivit återställd från foglossningen. Det är snart 4 år sedan och inte förrän nu har jag och sambon pratat igenom och en längtan till ett till barn har börjat komma fram.
 
Sammantaget blev det tväremot vad jag önskat på alla sätt. Framförallt saknade jag kommunikation! Jag har inte stora krav på service och support och var helt inställd på att jag av naturliga skäl skulle få göra det mesta "jobbet", men nu var den dominerande känslan att vi var ivägen och jobbiga. Sabbade deras schema liksom.
Ingen gav oss någon information om vad som hände eller varför och ingen verkade se(eller lyssna på)att jag var rädd och stressad.
Jag vill ha fler barn... men passar nog på att vara bortrest sista månaderna... :meh:
Just det där att inte bli lyssnad på och inte få information skrämmer mig. Både jag och sambon är rätt mesiga, å andra sidan kanske han tar i om det gäller vårt barn under förlossningen.
 
Får svaga värkar fredag lunch och förstår att förlossning är på G. Försöker lägga mig på kvällen men då tilltar värkarna och det är omöjligt. Vi åker in vid 24 men jag är bara öppen 3 cm och värkarna avstannar väl där. Vi blir beordrade att gå i korridorerna vilket vi gör till kl 5 när jag blir hemskickad (vi bor bara minuter från förlossningen och jag tycker själv det verkar rimligt).

Hemma lägger sig min man och sover och jag försöker bada, men då börjar det göra riktigt ont. Går två rum bort från sovrummet till toa för jag känner mig bajsnödig, väl där mår jag illa och kräks istället.

Nu har jag så täta värkar att jag inte förstår hur jag ska kunna ta mig de 20 meter som är till sovrummet, det känns fullständigt omöjligt men jag lyckas. När jag väcker min man och säger att vi måste åka, säger han "ringer du då?" Äh, nej, jag var inte kapabel att ringa någonstans!! BM vill prata med mig men jag får inte fram något och de fattar att jag behöver få komma in.

Vi förlossningen går min man och köper en p-biljett. Jag tänker att han är galen! När vi kommer in på ett rum får jag direkt krystvärk och ropar "hon kommer nu". Men riktigt så var det inte, men fyrtifem minuter senare var hon född.

Jag får av mig alla kläder men blir osäker på när jag ska krysta, det känns inte, utan jag får trycka på lite på måfå. Jag kämpar med det i 40 minuter då bm kallar in en annan bm och hon hänger sig på magen och trycker på och efter 2 värkar är dottern ute. Det visade sig att hon föddes med knuten näve intill huvudet vilket gjorde det så trångt och pga det och den yttre pressen går jag sönder lite.

Jag får åka till operation och lappas ihop (det visar sig inte vara så allvarligt som de först trott, utan är lite trasigt i öppningen och lite där inne) med spinalbedövning och får sedan ligga på uppvaket.

Efteråt är jag svullen utan dess like i underlivet, måste sitta på mjuka kuddar och har pruttinkontinens. Men detta försvinner efter några veckor

Jag tycker det var en bra förlossning och blev inte uppskrämd av något!

Barn två får jag värkar på natten och väljer att åka in vid 5 (denna gången har vi istället en timme till förlossningen). Väl på plats avstannar värkarna precis som förra gången (och jag är öppen 3cm som jag varit i i några dagar redan) men vi vill stanna eftersom det är långt hem och förra förlossningen avslutades så fort.

Vi går i korridorerna till 12 då bm känner bryskt på tappen för att reta till det lite. Från det börjar värkarna bli påfrestande och vid tretton vill jag lägga mig.

Vid fjorton får jag enorma krystvärkar, inte alls som förra gången då jag inte kände av dem. Bm säger att jag måste hålla igen men det är nästan omöjligt. Krystar sedan tre gånger och dottern föds. Strax efter är jag uppe och duschar och morgonen efter åker jag hem och mitt underliv känns precis som normalt.
 
usch vad jag känner med dig.❤ Jag fick också hemsk foglossning riktigt tidigt och tyckte inte alls om att vara gravid och behöva be om hjälp med hästar och annat. Amningen var hemsk på bb och hade högt blodtryck i veckor efteråt. Måste vara jätte jobbigt att du inte blivit återställd från foglossningen. Det är snart 4 år sedan och inte förrän nu har jag och sambon pratat igenom och en längtan till ett till barn har börjat komma fram.

:heart Vad härligt att ni längtar igen! :heart
 
Jag kopierar min förlossningsberättelse från min dåvarande gravidblogg. Jag är i efterhand nöjd med att allt gick bra, men vi kommer försöka hamna på ett annat sjukhus när det är dags igen till sommaren, för den finska barnmorskan vill jag aldrig träffa igen:

Maken klipper navelsträngen och jag frågar ”Är hon sin egen nu?” eftersom vi pratat om att hon skulle bli en egen individ när hon inte längre satt fäst vid mig. Han svarar lugnt ”Ja, nu är hon sin egen.” Blir lugn. Hon är här och hon är sin egen. Allt är som det ska.

Dina sista ord... Så fint! :heart
 
Kopierar från vår årstidstråd, sommar 2015. Häftigt att läsa den igen :love: Åh vad jag längtar efter att göra om det!

Vid midnatt gick vattnet på toaletten, sa plopp och forsade efter att jag kissat klart. Blev konstigt nog tveksam till om det verkligen var vattnet, men det var det. Värkstart ca 00.30 och de var direkt regelbundna var femte minut, ca 1 minut långa.

Ringde förlossningen 01.30 och de ville ha in mig för att konstatera vattenavgång + eftersom bebisen ej var fixerad. Åkte kl 02, lämnade hunden hos mamma på vägen. Värkarna tilltog fort på vägen in, både i intensitet och intervall. Sitter med vetekudde på magen och är glad att de ville ha in oss redan nu eftersom det hade varit jobbigare att sitta i bilen när värkarna kommer tätare.

CTG på förlossningen visar värkar ca 3 på 10 minuter men ganska korta. Vattenavgång konstateras och ultraljud bekräftar huvudändläge på bebis. Först tal om hemgång pga nyligen startat förlossningsarbete vilket inte känns bra med tanke på hur fort värkarna intensifierats.

Vi går ut på kort promenad där värkarna snabbt blir allt kraftigare och när vi kommer in igen är de riktigt intensiva och kommer tätt. Vi hann nog gå ungefär 100 meter innan vi vände och det tog nog ungefär en halvtimme pga värkarna. När vi kommer tillbaka möter en barnmorska oss i dörren och säger att hon sett mig genom fönstret och att hon ser att det är jobbigt och att hon ska undersöka mig. Jag blir tacksam eftersom jag sagt till sambon under promenaden att detta går nog fort.

Undersökning visar utplånad tapp och öppen 5 cm. Efter ny CTG får jag gå in i duschen vilket är en dröm. Varmt vatten på mage och rygg ca 1 timme sen blir det för jobbigt, både pga värmen och värkarnas intensitet. Kräks upp det mesta dricka jag får i mig. Duschar ca 4.20 - 5.20.

In på förlossningssal och undersökning visar 7 cm öppen- det går fint framåt vilket jag hela tiden känt på mig, det är nästan ingen vila mellan värkarna. Börjar med lustgas vilket fungerar över förväntan, smärtan känns genast "längre bort". Sambon håller i masken vi har ett fint samarbete med lustgasen och hans stöd är fantastiskt.

Står upp i gåbordet ett tag vilket ger kännbar effekt på värkarna som ger mer och mer tryck nedåt. Vid toabesök lyckas jag inte kissa. Nattbarnmorskan nämner epidural på förslag eftersom det är så intensivt. Jag tvekar, om det fortsätter framåt lika fort ska det nog gå ändå. Jag förstår inte hur jag ska orka med att få den satt och är rädd att det ska stanna av. Tycker att det än så länge är fullt hanterbart men blir det långdraget kommer jag nog inte orka.

Morgonskiftet tar över. Först gillar jag inte barnmorskan alls som kommer in och börjar med att säga att jag får i mig för mycket lustgas och att det är bättre att jag sköter masken själv (Jag blir rätt sur. Inte en enda gång har jag känt mig hög på den, däremot är jag så inne i min egen bubbla att jag nog kan uppfattas som lite "borta". Dessutom känns det skönt att sambon hjälper till med den). Hon blir dock bättre sen.

Vätskedropp kopplas eftersom jag inte fått i mig någon vätska och de försöker tappa mig på urin, vilket det dock inte finns någon (rejält uttorkad alltså). Det börjar trycka på rejält och jag får nästan panik av att halvligga i sängen eftersom trycket blir så kraftigt. Undersökning visar 8 cm öppen vilket känns klent med tanke på tryckkänslan. Jag ligger på sidan och står på alla fyra vilket går mycket bättre. När jag ligger på sidan börjar plötsligt helt galna krystvärkar komma. De börjar som vanliga värkar men avslutas med att hela kroppen krystar helt av sig själv, helt sjuk känsla. Barnmorskan säger bara att det är för tidigt att krysta och lämnar rummet men då säger jag ifrån att jag behöver guidning för kroppen lever sitt eget liv och jag vet inte hur jag ska hantera det om jag inte får krysta.

Vid nästa undersökning är jag helt öppen men bebis är inte nere vid bäckenbotten ännu. Fortsatt galna krystvärkar och här nånstans slutar jag med lustgasen, den gör ingen nytta längre. Försöker andas igenom värkarna och låter kroppen trycka på när den vill. Mäktigt! När vi sen börjar provkrysta lite mer ordentligt tar kraften i värkarna nästan helt slut. Dom är korta och klena och mer som vanliga värkar än krystvärkar. Barnmorskan uttrycker det som mycket jobb men dåligt betalt och vi beslutar oss för en paus och ev kopplande av värkstimulerande dropp. Jag andas återigen lustgas genom några värkar och barnmorskan krånglar med att få in fungerande infart då den andra slutat fungera. Värkarna blir allt kraftigare igen och vi prövar åter att krysta. Går sakta framåt men snart återigen klena värkar.

Bebisen gled länge fram och tillbaka vilket visade sig bero på att ena handen följde med huvudet ut och kan ha orsakat det lite sega slutskedet. Tacksamt med detta är dock de mycket få och små bristningarna. När halva huvudet var ute fick jag vänta och avvakta en värk vilket var vidrigt ur smärtsynpunkt men ändå inte lika illa som jag föreställt mig. På nästa värk fick jag trycka på och då kom hela kroppen på en gång.

På klena värkar, fantastiskt stöd och mycket vilja krystas en flicka ut kl 10.16 den 12 juli. 3960 gram och 51 cm. Sammanfattningsvis var det en mäktig och häftig upplevelse som jag gärna gör om.
 
Hade BF 30 juli 2016 men dottern kom 25 juni, vecka 34+6.
(kopierat från min gravidblogg, vi var ute i svärföräldrarnas sommarstuga i skärgården)

Jag hade inga föraningar på midsommardagen om att vi skulle bli föräldrar just denna dag, inga alls. Vi hade planer att åka hem senare under kvällen eftersom jag hade så svårt att sova borta i andra sängar. Så vi tog det lugnt på fm, jag var trött, åt sedan resterna från midsommardagen till lunch och åkte sedan båt till Strömma för att köpa glass. Jag vet att jag sa till pappan att köra lite lugnare då det skumpade på rejält i båten, haha!
När vi kom tillbaka skulle vi fika, jag gick på toan först, som vanligt. När jag sedan skulle sätta mig ner på stolen säger det plopp och det känns som jag kissat ner mig. Jag sitter där lite chockat och tittar på det innan jag fattar vad det är. Pappan var där, och farfarn också. Så säger jag att jag tror vattnet har gått. Då blir det lite halvpanik, pappan ringer till förlossningen på BB Danderyd, farmor börjar packa ihop alla grejer, farfar vill att vi stannar kvar och fikar först, haha! Jag hade inget ont alls då, inget. Förlossningen vill att vi kommer in, men att vi inte behöver stressa, vi kunde hämta en väska hemma först ifall jag skulle behöva stanna kvar.
Farfar skjutsar över oss till bilen och vi åker in, det märks på pappan att han är orolig, han kör mycket saktare än vanligt, jag sa till honom att gasa på, haha! Vi avgör att inte åka hem och hämta väska utan köra direkt in, det var nog tur det. Det var fullt i väntrummet och fylldes på snabbt hela tiden. Men fick vänta. Till slut säger pappan till och då har vi väntat minst en timme. Alla tidsnoteringar nedan är från journalen, efter inskrivningen hade jag inte koll på tiden eller klockan längre.

Enligt journal blev jag inskriven 15:55 (tror det är när jag kommer in till själva förlossningen, eftersom det stämmer mer att jag fick komma till ett rum runt 17).
Klockan 18:13 står det att det inte finns något vatten på bindan jag fått (lustigt nog) och att CTG-kurva är normal (den har jag enligt pappan haft i 40 min). Då har jag ont, ingen ställning funkar och jag känner att jag vill bara gå på toa hela tiden. BM är jättestressad och tycker nog att jag är sjåpig (får det intrycket). Jag spyr flera gånger, hinna tänka att det är synd på de goda resterna från midsommardagen, haha!
19:16 står det att jag fått mer ont (sambon har hämtat in BM som vill göra ett CTG till, jag har då jätteont), hon känner att jag är öppen 4 cm och meddelar att det blir förlossning. 19:25 får jag bricanyl, för att sakta ner värkarbetet, men det lyckas inte. Jag får även antibiotika för GBS:en
19:30 skriver läkaren en anteckning (underbar läkare, gillade verkligen henne! Hon var sedan med fram tills bebis kom), att jag är smärtpåverkad, huvudet är fixerat (de gjorde ett ul), barnläkaren blir informerad. Jag märker ju att det blir lite stressat när min BM som inte trodde att det skulle hända ngt inser att det är förlossning på gång och typ nu.
20:00, fullt öppen. De säger flera gånger att jag kanske får föda i undersökningsrummet för det inte finns några rum lediga. Det funkar enligt dem, men det saknas lite grejer. Jag känner ingen oro, jag vill bara ha ut bebisen typ nu eftersom det gör så ont. Men de får klart ett rum precis i rätt stund och jag körs på britsen. Krystvärkarna börjar i undersökningsrummet men BM säger att jag ska hålla emot eftersom jag precis ska flyttas. Alla som har fött kan intyga att man inte kan hålla emot krystvärkar... Jag minns att det är ganska mycket folk i undersökningsrummet men att det är lugnt på förlossningsrummet. Läkaren, två BM (eller en BM och en sköterska), tror inte det är fler. 20:00 flyttas jag och enligt jornalen står det att jag börjar krysta 20:15. Men jag vet att jag börjar krysta direkt när jag kommer in på rummet, så tidsangivelesen stämmer nog inte helt i journalen. Ligger på vänster sida, ett ben ligger i bygel, men en BM håller i det när värkarna kommer. Jag minns att jag trycker på 3 gånger per värk och att det är ganska smärtfritt mellan värkarna. Ondast gjorde det när huvudet började komma fram, kändes som typ det brann. Men det gick ju över snabbt.
20:30 är hon född med ett skrik :) En bristning grad 1 som sys och ett skrapsår som de inte gör ngt åt. Inga problem att få ut moderkakan, häftigt att se den! Förlorade sammanlagt 300 ml blod. Hann inte med smärtlindring, alls. Synd, jag var lite pepp på lustgasen, och jag hade gärna haft smärtlindring om det hade hunnits med. Det gjorde ont under förloppet. Hann tänka kejsarsnitt, men när hon väl var ute så gjorde det inte ont alls. Vilken skillnad!
Sen får vi fika, vi meddelar familjen att hon kommit, ingen hade ju nån som helst aning förutom mina svärföräldrar. Hon hinner suga lite på bröstet och vi flyttas sedan över till Neo på Danderyd. Hit kommer vi 01:37, natten till söndagen och där var vi i fem dagar.

Allt som allt en bra men lite för snabb förlossning, och jag hade gärna fött barn fler gånger för det var så himla häftigt!
 
Efter en lång graviditet med tidiga foglossningar, tidigt tryck neråt i bäckenbotten, inte helt ok sockervärden + vita blodkroppar och konstant illamående flöt de sista veckorna på och är idag otydliga och luddiga. Jag börjar glömma hur dåligt jag mådde. Jag är glad över att ha antecknat och skrivit ner det mesta.
Jag var beräknad till den 20/1. Den 13/1 var jag på en viktuppskattning på Specialistmödravården. Läkaren hade då svårt att se flödena i navelsträngen och ville dubbelkolla att barnet mådde bra. Efter urinprov (återigen förhöjt värde på vita blodkroppar, men ingen reaktion eller åtgärd) och 40 minuters försök att få till en bra ctg-kurva kunde de äntligen konstatera att barnet mådde bra och att vi kunde åka hem. Läkaren bokade dock in mig på ett nytt besök några dagar senare, så att en kollega kunde ta en extra kik på flödena.
16/1 BM, allt ok, hon gjorde mest ingenting, eftersom jag skulle till Specialistmödravården dagen efter.
Enligt mina anteckningar börjar förvärkarna ungefär här, men de kan ha varit där redan tidigare.
17/1 SpecMV, läkaren hittar, tittar och bedömmer flödena u.a. på bara några minuter. Erbjuder sig att "känna lite" och gör (som jag fattade först några dagar efteråt) en hinnsvepning. Kliver ut från sjukhuset med ledvärk i varenda led.
18/1 Slemproppen går. Tunga armar. Magen randig med mås-streck på tvären. Hela övre magen spänd och öm. Tryck i öron, näsa, ögon, nacke. Ledvärk.
19/1 Inga krafter kvar i bålen. Yr. Ledvärk.
20/1 Förvärkarna ändrar karaktär, blir mer lika värkar. Svaghetskänsla. Ledvärk. 3 tydliga perioder med riktiga värkar, som mer och mer har med sig huvudvärk.
21/1 Svullnar upp ännu mer, kan nu inte böja fingrarna i vänster hand ordentligt. Magen sjunkit riktigt mycket.
22/1 Helt slut, gråter redan vid frukosten. Går på hockey på ren vilja, frustration och ilska. HELT slut efteråt, varma öron och huvudvärk med spänd ryggrad, svårt att andas avslappnat. Somnar till slut med värmekudde längs med ryggraden.
23/1 BM, bra värden. Ny undersökning av livmodertappen/ (riktat sig neråt). Denna hinnsvepning sved riktigt ordentligt. På em ökar trycket i kroppen mer och mer och humöret svänger från nedstämd till bitchig.
24/1 vaknar vid 03 och är jättejättekissnödig. Gäspar så att det känns som att käken ska fastna, skakar totalt okontrollerat och bokstavligt klapprar tänder. Väcker maken som ringer Förlossningen. Inga värkar, ingen feber, inget blod - får standardsvaret att ta två Alvedon och sova. "Låter som en infektion på gång." Lyckas slappna av efter en stund under täcket, sover 04-06, vaknar svettig men bättre.
Natten mellan 24/1 och 25/1 vet jag att vi klockade värkarna, men i övrigt är de dygnen lite luddiga. 25/1 åker vi in till Förlossningen, men blir hemskickade efter lite undersökningar och 3 timmars väntan på läkare. Knoddrik var inte fixerad och de hade svårt att känna var huvudet var, så läkaren kollade med ul innan vi fick åka hem. Den kvällen pratade jag i telefon i några timmar, för att ha annat att tänka på, samtidigt som jag lät värkarna komma och gå.
26/1 började vi med att klocka värkarna igen och blev tillsagda att åka in. Natten hade mest gått åt att skriva upp klockslag och försöka sova nån minut åt gången. Klockan 11 blev jag inskriven. Under dagen visar det sig (jag kommer inte ihåg detaljer som klockslag eller följdordning) att jag har minst 38 graders feber, GBS i urinen och att Knoddrik bajsat i fostervattnet (när de tar hinnorna). Jag blir undersökt flera ggr och av flera personer, eftersom de har svårt att känna hur barnet ligger. Uppfattas inte heller dom fixerad förrän sent på kvällen/natten. Knoddrik får en sån där huvudsensor, eftersom ctgt inte får jämn kontakt. Jag får stå med ståbord och försöka gunga, ståendes på underlägg, eftersom de tog hinnorna och vattnet bara rinner. Jag får epidural och kan i princip inte gå efter den. Epiduralen tar udden av värkarna, men neevsmärtan som hugger i sidan vid varje värk biter inget på.
Vid midnatt eller nånstans strax efter försöker jag prata allvar med bm. Då har jag fått order om att äta och dricka, order om att sluta äta och dricka, dropp och antibiotika, värkstimulerande, erbjudande om sovdos som jag inte tog emot eftersom de medicinerna inte funkar för mig och i princip blivit sängliggande. Försöker röra på mig och ändra ställningar samt sitta eller stå, men behöver stöd och hjälp med allt. Tror att de nånstans här även sätter in kateter. Jag är helt helt slut och försöker förklara att jag inte har krafter kvar att föda. Försöker övertyga att jag tar konsekvenserna av ett snitt. BM bemöter mig bra, lyssnar på mig och förklarar att hon vill vänta lite till, men medger samtidigt att om det inte kommer igång snart måste de göra nåt. Jag vet att bm vid nåt tillfälle sa att jag inte får äta mer, ifall de måste operera. Läkaren är på plats flera ggr och gör bedömningar.
Nån gång på småtimmarna bestämmer sig kroppen för att vi väntat länge nog och gasar på. Mitt långsamma öppningstempo vrids upp, jag öppnar mig och börjar bli redo. Jag försöker ta hjälp av lustgasen, eftersom det är det enda de har att erbjuda mig, men precis som jag misstänkte så blir jag bara ofokuserad och trög av den. Envist kämpar jag på med att försöka hitta rätt taktik, samtidigt som BM och maken guidar mig genom krystandet. Maken läser mig perfekt. Jag tappar fokus gång på gång och t ex håller emot (trycker ifrån med händerna istället för att dra handtagen mot mig), men har en riktigt bra BM som får mig på rätt spår igen.

Till slut, 06.28 27/1, glider Knoddrik ut, med 3 par händer i mitt underliv, ett klipp och tre bristningar senare. Hon andas inte, så barnteamet rusar ut (eftersom barnläkaren inte kommit), samtidigt som BM kastar sig över min mage och rödmålar både läkare, golv och skåp. Nog den skönaste känslan på hela förlossningen. (Jag brast mot urinröret så att jag blödde inåt, så de ville få ut blodet fort som f-n för att kunna stoppa blödningen.) Hade ingen uppfattning om hur barnet rörde sig eller kom ut, men lättnaden när SPLOSCHET kom var himmelsk.
Sekunden senare kliver barnteamet in igen, maken står och gråter och ingen säger nåt till mig. I nån sekund hinner jag undra om barnet lever eller inte, innan jag hör att den mår bra. Sen lyckas jag få fram ett svar att det blev en flicka. Maken sitter med henne i en fåtölj i en timme och är i sin egen värld under tiden som läkaren lappar ihop det mest akuta, går o duschar och kommer sen och avslutar jobbet. BM sitter kvar en stund medans nästa pass kommer och städar rummet. Jag ligger med bena i vädret och skojar om att jag håller på att måla om rummet och välkomnar in nytt folk. Tackar samtidigt de som jobbat hos oss de sista timmarna, t ex hon som bara kom in för att ge mig mediciner genom porten i handen.
Jag var helt borta här. :D
När jag sen äääntligen får träffa min dotter vill jag bara åka hem och sova med henne på bröstet. Det dröjer dock 3 dygn p g a mina infektionsvärden innan så kan ske. Tröttheten och utmattningen efter de där dygnens sömnbrist tar en månad eller två att komma tillbaka efter. Jag sov i princip först när vi kom hem från BB.
Ja, det blev långt, men ännu ett steg i att bearbeta graviditeten, förlossningen och tiden efter.
 
Vattnet gick när jag vaknade på morgonen en söndag på BF+1. Ringde in till förlossningen någon timme senar och fick tid för kontroll vid 11-12. Efter CTG och en kontroll av att det verkligen var vattnet så fick vi åka hem, med en tid för en ny kontroll måndag fm om det inte drog igång innan dess eller vattnet ändrade färg eller jag fick feber över 38.

Framåt eftermiddagen någon gång runt 16 börjar jag få värkar. Men helt hanterbara och till en början rätt glesa. Framåt kvällen blir de tätare och jag tillbringar en lång stund i duschen med riktigt varmt vatten. Vid 21 åker vi de 40 min mot Varberg.

Kom in till förlossningen vid 22 efter ctg i undersökningsrummet som visade lite korta värkar och en koll att jag var öppen 4 cm. Så gick jag in i duschen där jag satt på en pall och vaggade under värkarna med hett vatten mot magen.. Vid 01 var jag fortfarande bara öppen 4 cm. Vid 01.30 sattes värkstimulerande in och jag fick lustgas BM sa att hon skulle komma in om en stund och öka koncentrationen, men det behövdes inte.Jag gick från 4 till 9 cm på 30 min. Det var en halvtimme helt utan pauser. Där jag låg på sängen med CTG, skalpelektrod på bebisen och fick inte gå ur sängen när jag bara ville gå upp och röra mig.
En kant på tappen var i vägen så hjärtfrekvensen gick ner, mer värkstimulerande och en hel del personal i rummet, det var nära sugklocka. Jag fick starka krystvärkar som ändå inte riktigt gjorde nytta till en början. Men till slut kom han ut ändå. Men på slutet var det både läkare och extra BM närvarande. Moderkakan ville inte släppa så ja fick någon medicin mot det.Jag sprack en del främst fram mot klitoris, men de kallade det för grad 2.

Vi fick njuta i ca 1,5-2 timmar innan nästa kris, när bm kollade så livmodern dragit ihop sig så blödde jag mycket. Full fart på alla igen, de vägde sängkläderna för att beräkna hur mycket blod jag förlorat ca 1,5 liter blod innan de fick stopp på det, på gränsen till operation. Under den här pärsen ag frös och spydde som en gris efter alla mediciner och chocken. Så jag låg ju några timmar under dubbla filtar + värmelampa. Först vid 9 i på morgonen kopplades droppet med sammandragande medicin loss. Vid 10 var vi på BB, jag åkte rullstol dit då jag inte litade på mina ben.. Personalen på förlossningen här i Varberg var helt fantastisk!

Jobbade till 18 10 dagar före BF och avslutade arbetsdagendagen med att spy, hej magsjuka! Åkte och hämtade sonen som varit hos sin mormor över dagen och kör sedan hemåt. Ett antal spyor och diarré senare började jag må bättre. Men vid 22 började det sippra vatten och strax efter började det komma värkar. Ungefär samtidigt började sambon spy. Efter ett tag tycker sambon att vi ska ringa dit mormomr som ska passa sonen, jag tycker attdet behövs inte än, så fort går det inte. Men sambon övertalar mig och strax före midnatt ringer han henne. UNgefär samtidigt börjar han när han inte hänger över toa-stolen fundera på om han verkligen klarar att köra till Varberg. Så han bestämmer sig för att ringa efter en ambulans.Strax efter 01 kommer mormor körande längs vägen in mot vårt hus och precis bakom, henne ligger ambulansen.

Åkte hemifrån 01.30 i ambulans, sambon sätter sig tydligen strax efter i egen bil och kör efter. Väl framme vid sjukhuset går ambulanspersonalen förbi dörren till förlossningen och hamnar längst bort i korridoren vid operation, där operationsklädd personal meddelar att de gått lite för långt. Samtidigt säger jag att jag såg en dörr halvvägs där det stod förlossning... Väl inne på rummet sitter sambon och väntade, han hade kört rätt fort efter oss.
Inne på rummet strax efter 02, då öppen 5 cm. Stod/hängde vid ett gåbord med lustgas i högsta hugg i dryg timme innan det vid tre började trycka på rejält. Några få krystvärkar ned rejäla pauser emellan senare så kom vår tjej kl 03.34. 3415g 48 lång och 35,5 cm om huvudet.

Trots magsjukan var den här förlossningen klart bättre än den första. Jag kunde hantera värkarna mycket bättre när jag fick röra på mig. Vi fick sedan stanna i karantän i förllossningsrummet där det inte ens fanns en tv och all personal som kom in till oss hade skyddskläder för att undvika föra smittan vidare. Stackars sambon åkte hem framåt 9 när han samlat tillräckligt med ork för att köra de 40 min hem. Själv stannade jag ett dygn innan jag inte stod ut längre utan bad sambon komma och hämta mig.
 
Tisdag, onsdag och torsdag har jag superont i sidan, så pass att jag med stor nöd och näppe tar mej in från stallet hundra meter bort. Det går över efter en stund och tänker inte mer på det..

Fredag får ena hästen kolik, och får antagligen de mest långsamma promenaderna i världshistorien, har ont mest hela tiden men konstant och inte som i värkar. Till och med veterinären erbjuder sej att promenera med hästen medan kramplösande börjar verka.:DAvböjer, stark som man ska vara :angel:

Lördag är väl enda kvällen på evigheter som sambon och jag stannar uppe sent. Såklart går då slemproppen vid läggdags. 'Hjälp! Jag är ju inte redo, det är ju en dryg vecka kvar!!' Googlar och läser ju att det inte behöver betyda att det är på g. Pju!

Mitt i natten tvärvaknar jag när vattnet går. Nu blir jag rädd på riktigt:p Väcker sambon som blir lika klarvaken han. Ringer BB och får en tid 8.30. 'Försök sova lite'. Mm...visst... Betalar räkningar mitt i natten och packar det sista och irrar mest runt i huset båda två. Sover mycket lätt och börjar få småvärkar vid 5tiden.

Väl inne på förlossningen blir jag undersökt, öppen 1 cm och oregelbundna värkar. Säger skämtsamt till sambon 'hur känns det när värkarna når typ 100 då?', för nu är de bara upp till 25.. (ATT man inte kan vara tyst bara.....) :banghead:

Eftersom jag haft bakterier i urinen under graviditeten ska jag få antibiotika och skickas därför inte hem utan skrivs in och visas till förlossningsrummet. I efterhand är jag glad vi fick stanna kvar- känns tryggt.

Alla rum har egna badkar så det provar jag, tycker jag ligger jättelänge i badet men hade visst bara ro att ligga där i trettio minuter säger sambon efteråt.
Värkarna tilltar och jag klarar mej på bara andningen väldigt länge men jag öppnar mej väldigt långsamt och värkarna är fortfarande inte alls regelbundna men onda som fan. Får tillslut morfin för att få vila lite. Är redan här rejält trött och ser dubbelt och suddigt och somnar mellan värkarna. När jag piggnar till lite blir jag hänvisad till pilatesboll och knästående i sängen för att skynda på lite. Nu orkar jag inte gå längre heller.. Tar nästan inga egna beslut utan förlitar mej på de underbara barnmorskorna. Jag orkar inget annat.

Det har diskuterats värkstimulerande vilket jag inte uppfattar, jag bryr mej inte heller.. Jag vet inte ens när det sattes in.

Epidural vill jag i alla fall ha vid det här laget, sambon tycker det är lite otäckt eftersom man ska vara så stilla som möjligt och jag av okänd anledning ligger och skakar okontrollerat och hackar tänder. Har ju fått endel mediciner och är så sjukt trött!
Nu slutar jag nästan känna värkarna och får lite vila iallafall.

Nästa steg är värkarna helt sjuka, det blir lustgas. Funkar jättebra. OM jag andas när jag ska andas vill säga. Sambon berättar när jag ska andas och när jag ska sluta, för jag ser knappt siffrorna själv. Ibland blandar jag ihop dom med hjärtljuden och missar första andetaget på värken-katastrof!
Så sambon rabblar om och om igen hur jag ska andas och jag är oerhört tacksam och stolt över honom! Med hans hjälp kan jag ta mej genom värkarna utan att yppa ett ljud men jag är nästan inte kontaktbar heller. Har bara fokus på andningen.

Här nånstans är jag öppen kanske 8 cm och nu tappar jag modet och gråter mest. Epiduralen tar slut. Värkarna är fruktansvärda, täta men oregelbundna. Jag hinner knappast lägga från mej lustgasen innan det är dags igen.

Det där med att alla säger att det är mer vila än värk?? Eller hur.... :meh:


Måndag vid 9tiden kallas en läkare in och då har jag lite kanter kvar. Nu vill jag bara ge upp. Kämpar och kämpar och det händer typ ingenting? Är inte särskilt kontaktbar och blundar eller tittar bort när någon talar till mej. Hör allt de säger men orkar inte vara närvarande.

Bedömningen blir att läkaren ska hålla undan kanterna och pang så ska jag krysta på värkarna. (Det där med krystvärkar, vet jag inte riktigt vad det är fortfarande)
För nu ska bebis ut! Bebis ligger lite snett så en BM trycker rätt magen och en trycker ner den och läkaren tar hjälp av sugklocka nästan direkt. Jag är mest glad det närmar sej slutet.

Tyvärr upplever jag värkarna lite för korta så när jag väl kommer in i krystningen och det känns BRA, så slutar den... Nu blir det inte mer än kanske 15 värkar så är bebis ute iofs. Sista värken avtar lite för fort så jag ombeds att krysta det sista utan värk. Klipps. Operation ringer flera gånger och kollar läget, man är nämligen beredda på kejsarsnitt. Pojken föds exakt 10.00.

Läkaren syr och jag får senare veta att stygnen är fantastiskt bra gjorda!

Lagom till fina fikabrickan kommer in får jag en enorm feberfrossa och febern ökar fort och mycket. Mer mediciner i dropp. Har dessutom förlorat 1,4 liter blod och får därför åka rullstol till BB efter ett par timmars extra vila på förlossningsrummet.

Väl där svimmar jag när jag ska få kissa med hjälp av en sköterska. Plötsligt vaknar jag av fyra-fem sköterskor som lyfter tillbaka mej till sängen. :o Blodvärde 70 och får blod i dropp och ytterligare andra dropp och mediciner.

Pojke mår prima men vi blir kvar tom fredagen för att de ska ha koll på mina värden. Får fyra påsar blod , massa dropp och massa piller under tiden. Blir ombedda att stanna kvar så länge vi kan och jag som inte är så pigg stannar mer än gärna. Alla barnmorskor är fantastiska och vi blir kollade oftare än vanligt, alla har stenkoll på vem vi är och vad som hänt och de verkar kunna journalen utantill fast vi aldrig träffats. Under förlossningen gick vi genom fyra skift och jag tror vi träffade typ alla som jobbar där. Grinade stort när vi åkte hem för alla varit så snälla.


Pojken går ner dryga tio procent, troligen pga all min medicinering, dåliga blodvärde och blodförlust. Först tre veckor senare börjar han öka som normalt i vikt.

Definitivt ingen skolboksförlossning och jag ville där och då absolut inte ha fler barn. Men jag är inte missnöjd, det är bara trist att min kropp inte alls betedde sej som 'man ska göra'. Lönen för mödan är ju dock helt underbar :love:

Efter storebror skulle jag aldrig mer föda barn..
Men när han var tre-fyra månader blev vi gravida igen. Så när storebror var tretton månader föddes lillebror :love:
 
Eftersom jag kissat varannan timme största delar av graviditeten reflekterade jag inte så över att jag behövde springa en gång i timmen denna natt.
Inte heller över den då svaga mensvärken som började vid 6-tiden.
Först när den blev lite mer regelbunden på ca tio minuter emellan tänkte jag tanken att det kanske dragit igång :angel:
Ringer förlossningen som ber oss göra oss redo för att komma in någon gång under dagen. Ringer hem sambon, försöker packa det sista men det gör bara mer och mer ont och blir mest sittande med glad ettåring busandes omkring.
Vi tar det lugnt när sambon kommit hem, ingen av oss tror bebis kommer komma föränn dagen därpå ändå:grin: beslutar ändå åka och isf vänta hos sonens barnvakt, min pappa.
Trettio minuter senare står jag dubbelvikt hos far och ringer återigen förlossningen som tycker jag låter ansträngd och ber oss komma in :p
Halv ett kliver vi in och blir visade direkt till förlossningsrummet och blir inskrivna.
5 cm öppen..
Värkarna blir bara värre att andas genom och jag funderar ett tag på om jag har tillräckligt ont för lustgas eller om det är för tidigt... Fortfarande övertygad om att det är långt till ankomsten. :cool:

Bm frågar så om jag vill bada (:NEJ!!) eller ha lustgas (nickar tacksamt). Eda föreslår hon inte ens då hon förmodligen ser att det här kommer gå rätt snabbt. (Medan jag funderar på varför de tar fram alla instrument r e d a n ..)

Älska lustgas och sambon som stöttar som en gud. Hade ingen ctg längre och får känna in värken själv och tajma lustgasen, sist kunde sambon förekomma värken genom att se på monitorn och säga åt mig att andas. Men det gick väldigt bra ändå.

Barnmorskan och undersköterskan sitter mest bara och observerar och låter oss sköta oss själva, sambon är verkligen helt ovärderlig och de är väldigt imponerade av hans roll. Jag med :love:

Första bm på passet var lite ’hur vill du ha det’?’ vilket inte passade mej alls eftersom jag svarade ’vet inte’ på allt. Orkade inte ta beslut.
Nästa skifts bm var mer ’nu provar vi såhär’ vilket passade mej utmärkt.
Undersköterskan, fina snälla människa, stannade hela förlossningen fastän hon skulle slutat sitt skift hon med.

Förra gången krystade jag utan krystvärkar så nu när dom satte igång blev jag imponerad över hur kroppen fungerar. Och hur krystvärkar känns! För plötsligt tog kroppen tag i detta och värkarna övergår i krystningar som man absolut inte har någon kontroll över. Det ör bara att hjälpa till och ta i liksom.

Behövde inte krysta särskilt länge och inte tog de lustgasen ifrån mej heller vilket de gjorde sist. Lättnad! Istället fick jag andas lustgas emellan krystvärkarna.
Den helt sjuka brännande känslan när huvudet ska ut är fruktansvärd men sen lättnaden och sploschet när han kommer förbi och glider ut, fantastiskt!
15.50 föds gossen, fina perfekta gossen.:love:

Lite överrumplande var vi över att det gick så snabbt! Var så inställd på en långdragen förlossning...

Fick en bristning som syddes fint och hamnade precis brevid förra klippet.
Sen fick vi lite feber och lite höga infektionsprover och jag fick antibiotika var sjätte timme resten av vistelsen. Hann bara få en dos innan pga gbs, helst hade jag behövt några fler innan han föddes.
Stackars gossen fick ta massa prover för att ha koll och de hade tät kontakt med läkare på universitetssjukhuset de samarbetar med.

Personalen var helt underbara, alla hade sån koll vare sej de hade rond eller bara tittade in för att säga hej.
Och trots att det var nästan fullt rådde det sån lugn och ro, ingen stress eller ens så man såg nån i korridorerna.

Låg kvar ungefär en vecka. Sambon åkte hem efter någradagar till storebror och det jobbigaste var absolut när de hälsat på och åkte hem igen.

En helt annan förlossning än stora sonens! Mennågon tredje upplevelse lär det inte bli :angel::D
 
Bidrar med min också.

Vaknade med lite spänd mage och "träningsvärk", inget knepigt med det. Runt lunch började jag känna regelbundna värkar, de gjorde inte ont men det var ganska tydlig skillnad mot normalläge. Dessutom kom det slem heeela tiden, såfort jag rörde mig. Ringde förlossningen efter 4 timmar och fick info om när vi skulle komma in. Dröjde till midnatt innan värkarna kom tillräckligt tätt för att det skulle börja kännas jobbigt, då tillkallade vi djurvakt och ringde in för att komma på kontroll. 01.30 undersöktes jag, 4 cm öppen och ingen tapp alls så jag bedömdes vara igång och fick en sal. Mycket service! Satte mig i badet i ett par timmar, bm kom in och kollade läget och lyssnade på bebis ibland. Värkarna tilltog men det kändes helt okej. Var lugn och kunde slappna av genom dem. Upp 04.30 för ny kontroll, nu öppen 6 cm. Mina barnmorskor kom in och umgicks med oss och berömde mitt lugn som kunde vila mig igenom värkarna vid det laget.

Mitt i bonde söker frusnacket börjar värkarna tillta lite och jag får prova lustgas för att få in snitsen. Hann knappt få den i näven innan vattnet gick, det var precis som en ballong som sprack med varmt vatten. Där och då försvann lugna, sansade jag som skulle hålla huvudet kallt, nu blev värkarna riktigt smärtsamma och det kom som inga pauser mellan dem. Från 05.20 ungefär till 07.30 var det bara ont, jag räknade till tre pauser om 30 sekunder. Kräktes på blivande fadern och ville ha eda. Narkosläkaren kom, för öppen för eda vid undersökning och brast i gråt. Sen lipade jag mig igenom resten av förlossningen. Öppnade mig ganska fort ändå som jag förstått det så fick börja krysta efter 2 timmars cirkus. Eftersom jag spände mig och ibland fick hållas ner i sängen för att inte åla mig ur var benen som spaghetti, skakade massor men kan ju ha varit adrenalin också. Krystvärkarna gick bättre men inte bra, jag hade ingen direkt kontroll och klamrade mig mest fast i sambon, men då fick jag åtminstone några sekunders paus mellan dem att samla mig på. En kvart innan han kom ut sattes värkstimulerande dropp för att hjälpa mig framåt och jag bestämde mig för att nu får det räcka. Plopp och mer vatten så slank han ut! 08.37 var det hela över (ja eftervärkar har jag fortfarande), 3926 gram och 53 cm lång. Fick gnuggas lite med handduk för att börja gnälla. 3 stygn och en moderkaka senare fick vi efterlängtat fika. När moderkakan drogs ut var jag helt vimsig av mitt fasta grepp på lustgasen så jag snyftade fram "ska jag äta den nu?" fö. Arbetsskada.

Tillägg: Det är ju över två år sedan nu och trots att allt gick relativt fort och "bra" (inga förlossningsskador heller) vill jag aldrig vara med om det igen, det blir inga fler barn. Efteråt fick man betygsätta sin upplevelse och hade man höga siffror skulle man erbjudas samtal för att bearbeta. Det fick inte jag trots högt betyg, kanske hade det gjort skillnad.
 
Eftersom jag kissat varannan timme största delar av graviditeten reflekterade jag inte så över att jag behövde springa en gång i timmen denna natt.
Inte heller över den då svaga mensvärken som började vid 6-tiden.
Först när den blev lite mer regelbunden på ca tio minuter emellan tänkte jag tanken att det kanske dragit igång :angel:
Ringer förlossningen som ber oss göra oss redo för att komma in någon gång under dagen. Ringer hem sambon, försöker packa det sista men det gör bara mer och mer ont och blir mest sittande med glad ettåring busandes omkring.
Vi tar det lugnt när sambon kommit hem, ingen av oss tror bebis kommer komma föränn dagen därpå ändå:grin: beslutar ändå åka och isf vänta hos sonens barnvakt, min pappa.
Trettio minuter senare står jag dubbelvikt hos far och ringer återigen förlossningen som tycker jag låter ansträngd och ber oss komma in :p
Halv ett kliver vi in och blir visade direkt till förlossningsrummet och blir inskrivna.
5 cm öppen..
Värkarna blir bara värre att andas genom och jag funderar ett tag på om jag har tillräckligt ont för lustgas eller om det är för tidigt... Fortfarande övertygad om att det är långt till ankomsten. :cool:

Bm frågar så om jag vill bada (:NEJ!!) eller ha lustgas (nickar tacksamt). Eda föreslår hon inte ens då hon förmodligen ser att det här kommer gå rätt snabbt. (Medan jag funderar på varför de tar fram alla instrument r e d a n ..)

Älska lustgas och sambon som stöttar som en gud. Hade ingen ctg längre och får känna in värken själv och tajma lustgasen, sist kunde sambon förekomma värken genom att se på monitorn och säga åt mig att andas. Men det gick väldigt bra ändå.

Barnmorskan och undersköterskan sitter mest bara och observerar och låter oss sköta oss själva, sambon är verkligen helt ovärderlig och de är väldigt imponerade av hans roll. Jag med :love:

Första bm på passet var lite ’hur vill du ha det’?’ vilket inte passade mej alls eftersom jag svarade ’vet inte’ på allt. Orkade inte ta beslut.
Nästa skifts bm var mer ’nu provar vi såhär’ vilket passade mej utmärkt.
Undersköterskan, fina snälla människa, stannade hela förlossningen fastän hon skulle slutat sitt skift hon med.

Förra gången krystade jag utan krystvärkar så nu när dom satte igång blev jag imponerad över hur kroppen fungerar. Och hur krystvärkar känns! För plötsligt tog kroppen tag i detta och värkarna övergår i krystningar som man absolut inte har någon kontroll över. Det ör bara att hjälpa till och ta i liksom.

Behövde inte krysta särskilt länge och inte tog de lustgasen ifrån mej heller vilket de gjorde sist. Lättnad! Istället fick jag andas lustgas emellan krystvärkarna.
Den helt sjuka brännande känslan när huvudet ska ut är fruktansvärd men sen lättnaden och sploschet när han kommer förbi och glider ut, fantastiskt!
15.50 föds gossen, fina perfekta gossen.:love:

Lite överrumplande var vi över att det gick så snabbt! Var så inställd på en långdragen förlossning...

Fick en bristning som syddes fint och hamnade precis brevid förra klippet.
Sen fick vi lite feber och lite höga infektionsprover och jag fick antibiotika var sjätte timme resten av vistelsen. Hann bara få en dos innan pga gbs, helst hade jag behövt några fler innan han föddes.
Stackars gossen fick ta massa prover för att ha koll och de hade tät kontakt med läkare på universitetssjukhuset de samarbetar med.

Personalen var helt underbara, alla hade sån koll vare sej de hade rond eller bara tittade in för att säga hej.
Och trots att det var nästan fullt rådde det sån lugn och ro, ingen stress eller ens så man såg nån i korridorerna.

Låg kvar ungefär en vecka. Sambon åkte hem efter någradagar till storebror och det jobbigaste var absolut när de hälsat på och åkte hem igen.

En helt annan förlossning än stora sonens! Mennågon tredje upplevelse lär det inte bli :angel::D
Vad är det för instrument de tar fram vid förlossning?
 
Jag hade fått veta att en förlossning för en förstföderska utan problem kan ta 12-24 h och hade förberett mig på utdraget och rejält ont. Kl 01.30 på natten började jag toksvettas och kunde inte sova. Sur som jag var kom jag på den briljanta idéen att ringa förlossningen. Sagt och gjort gnällde jag till mig en kontroll så jag lunde få en tablett för sova tänkte jag. Inne 02.00 för kontroll. Öppen 4 cm och utplånad tapp = vi blev kvar. 03.00 började det strama lite i ryggen men gjorde knappt ont/kändes mest lite konstigt. 03.30 tog ett bad och där började jag få andas igenom värkarna. 04.00 fullt öppen och krystvärkarna hade börjat. 04:45 bebis ute. Så allt som allt tog det 3 h och 15 min. öppnade mig 6 cm på 30 minuter och tyckte att det var helt hanterbart. Hann med att testa lustgas några värkar innan jag började krysta men tyckte det var onödigt/gjorde inte särskilt ont så valde bort allt :).
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 765
Senast: gulakatten
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 420
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 003
Senast: mars
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 845
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp