Bukefalos 28 år!

Era fundusmått

Status
Stängd för vidare inlägg.
B

Blixtra

Jag har ju gått upp så mycket i vikt den här graviditeten, så att det är löjligt! Väger nu i V34 runt 85kg, startade på ca62kg.

Idag har jag varit hos BM och mätt magen, 36cm och nu ligger vi ovanför de översta sträcket. BM tycker att man känner bebis väl och lätt så hon tror inte att det är så att jag har mycket fostervatten, så att det skulle gjort att jag ligger över kurvan.

Ska tillägga att jag går in i v34 imorgon (eller gjort 34veckor imorgon rättare sagt, 33+6 idag).

Hur ligger ni till?
 
Sv: Era fundusmått

31 cm sist i vecka 33 ( ngt lägre än med första barnet) men så hade oxå bebben sjunkit djupt ner redan :) Gått upp vad jag vet 13-14 kg?
 
Sv: Era fundusmått

Jag vet tyvärr inte mått, bara att jag följer kurvan och är inom det normala.
Hade gått upp ca 10 kg för 3 veckor sedan, vet inte nu (och vågar inte ställa mig...)
Är i v.35.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Era fundusmått

Hm, första mätningen var en bit under medel: typ 22, andra närmre medel 26 och senast över medel på 31. Är nu i vecka 33 med 62,4kg vid inskrivningen och nyss på vågen hemma ca 71,5 :eek: brukar inte riktigt passera 70 när jag ställer mig annars. Magen är stor, spänd och väldigt koncentrerad eller vad man ska kalla den, ganska låg har den varit hela tiden.

Är ni långa själva då så att bebisen har "goda" arvsanlag för att bli en stor människa? Bm tyckte att vi nog kan räkna med ett långt (stort) barn eftersom vi är långa (men smala i o f s) själva.
 
Sv: Era fundusmått

Låg på 36 cm vid senaste mätningen (förra onsdagen), men då tryckte inte bm så hårt för Jenny var en smula aggressiv... :angel: Och jag skulle ju då ha haft i fredags, men bebis är inte intresserad av att komma ut...

Har gått upp 15 kg sen inskrivningen, men då hade jag ju gått ner fyra kilo innan inskrivningen.

Jenny
 
Sv: Era fundusmått

Jag har en lång pappa på 183 cm men mamma är 165, jag o min man är båda 172 cm med 39 i fötter och vår son föddes i vecka 37+5 , 49 cm lång och 3255 g tung, mina mamma har aldrig fött barn över 3500 g trots min far. Tror inte vi får långa barn, vår son ligger på medel hela tiden. Min man är adopterad så vi vet ej hans släkts längd o så men de brukar inte vara så långa i Kroatien och runt medelhavet precis, som han är ifrån.
 
Sv: Era fundusmått

Jamtland skrev:
Låg på 36 cm vid senaste mätningen (förra onsdagen), men då tryckte inte bm så hårt för Jenny var en smula aggressiv... :angel: Och jag skulle ju då ha haft i fredags, men bebis är inte intresserad av att komma ut...

Har gått upp 15 kg sen inskrivningen, men då hade jag ju gått ner fyra kilo innan inskrivningen.

Jenny
Så du och jag har samma mått, men jag har ca 6veckor kvar och du har gått över!! :cry: HJÄLP!!!
 
Sv: Era fundusmått

Blixtra, inte har du väl gått upp så mycket?
Låter som helt normalt?
Sen kanske du inte går upp så mycket sista veckorna, eller så går du ner allt jättesnabbt efteråt!
Nu går det inte att göra så mycket (väl?), försök att inte ha så höga krav på dig. Du är säkert jättefin!


Kram/


Jossan, heffaklump :D
 
Sv: Era fundusmått

jag har haft dessa mått:
24+2....... 24 cm
29+2.......27 cm
31+1.......30 cm

dock gått upp från 67 till 97kilo... dvs 30 kilo :eek:
 
Sv: Era fundusmått

Har inte riktigt koll på vad mina mått varit (journalen ligger i den packade väskan ute i bilen) men senast hos bm var det: vecka 39+2 vikt +12,5 kg, SF-mått 35. SF-måtten har legat exakt på kurvan hela tiden.

Jag har nu gått upp 13 kg (d v s ytterligare nåt halvkilo sen bm-besöket) men av nån anledning hade jag räknat fel, för jag trodde fram till igår att jag gått upp 13,5 kg då och sen dess ett halvkilo... men så var det alltså inte. Trevligt när man upptäcker felräkningar åt det hållet!!!
 
Sv: Era fundusmått

filiduttan skrev:
jag har haft dessa mått:
24+2....... 24 cm
29+2.......27 cm
31+1.......30 cm

dock gått upp från 67 till 97kilo... dvs 30 kilo :eek:
Du och jag får sporra varandra under amningsperioden sedan, att hoppas över kaffebröden och knapra på goda frukter istället. Givetvis ska vi inte banta för det sk aman inte göra när man ammar, men vi kan äta nyttigt och hoppa över det där extra så går vi nog ner snabbt :banana: !!
 
Sv: Era fundusmått

Jossan skrev:
Blixtra, inte har du väl gått upp så mycket?
Låter som helt normalt?
Sen kanske du inte går upp så mycket sista veckorna, eller så går du ner allt jättesnabbt efteråt!
Nu går det inte att göra så mycket (väl?), försök att inte ha så höga krav på dig. Du är säkert jättefin!


Kram/


Jossan, heffaklump :D
*haha* :love: Tack!! Men du ska se magen den är huuuge! jag hoppas att bebis inte är en jätte, hjäälp :eek: !
 
Sv: Era fundusmått

Ska skynda mig att "trösta" dig lite! ;) Skrev faktiskt fel igår, hade 38 cm förra veckan! Så jag låg två cm över ditt mått då. Idag (40+5) när bm mätte var måttet på 37, och bebis är nu helt fixerad. Dessutom hade hon vänligheten att trycka på bebis huvud, titta upp på mig och göra stora ögon: "Det är en STOR bebis det här, MINST fyra kilo!" Åh, tack så mycket liksom... Precis vad jag vill höra så här strax (?) innan förlossningen... :angel:

Jenny
 
Sv: Era fundusmått

Jamtland skrev:
Ska skynda mig att "trösta" dig lite! ;) Skrev faktiskt fel igår, hade 38 cm förra veckan! Så jag låg två cm över ditt mått då. Idag (40+5) när bm mätte var måttet på 37, och bebis är nu helt fixerad. Dessutom hade hon vänligheten att trycka på bebis huvud, titta upp på mig och göra stora ögon: "Det är en STOR bebis det här, MINST fyra kilo!" Åh, tack så mycket liksom... Precis vad jag vill höra så här strax (?) innan förlossningen... :angel:

Jenny
Lite lättad blev jag ju nu det måpste jag erkänna!


när BM sist kände fefter läget på bebis, fick jag känna på bägge sidorna om huvudet, så att jag hade det mellan mina händer, det var i V32 och jag kan säga att det var ett stooort huvud redan då :eek: !! Jag vill nog inte veta mer snart tror jag... *frustar lite*. Tänk om de måste KLIPPA massor *AJAJ*!!
 
Sv: Era fundusmått

hehe jag tror man tappar rätt mkt fläsk om man börjar promenera med barnvagn... jag har inte kunnat gå en promenad längre än 15 minuter på flera månader.... hehe
 
Sv: Era fundusmått

När jag väntade min gosse så minns jag inte FS måttet, men eftersom jag gick över tiden 16 dagar så gjordes ett sent UL och då sa de Oj, den här var stor, minst 4.5 kilo - och bestämde tid för att jaga ut. Jag var INTE så sugen på att krysta ut en så stor bebis. Nu kom förlossningen igång av sig själv ovh tro mig, det är inte värre att föda en på 4.2 (som han vägde) än en på 2.2 som min första vägde. Så storleken behöver inte ha nån betydelse.
 
Sv: Era fundusmått

Så storleken behöver inte ha nån betydelse
:rofl: :bow: Ursäkta den låga graden på humorn så här på förmiddagen... :o

Men i alla fall, det var ju ditt andra barn som var så stort, det här är mitt första, så då sägs det ju vara värre... Men det lär väl visa sig inom en inte alltför långvarig framtid gissar jag...

Jeny
 
Sv: Era fundusmått

He he, det var meningen. Alltid kan man roa någn.

Han var faktiskt den tredje, men den andra kom 24 minuter efter den första så det är inte riktigt samma. Men han kom ganska många år efter så hela jag hade repat mig, jag var som ny :-)
 
Sv: Era fundusmått

Jag startade på 63 kg och gick upp till 89 kg innan Victor behagade komma ut. Låg helt perfekt enligt kurvan när vi började mäta fundus-måttet, men sen låg jag på den nedre gränsen. Trots det så vägde han 3820 g när han kom ut, så det verkar inte ha någon större betydelse vilket mått man har. Iofs kanske det är lättare att konstatera att de är stora om man ligger på den övre kurvan, men det kan ju vara så att den ligger så att den tar mkt plats :idea:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 250
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
14 504
Senast: mrkarisma
·
Avel Blir inte klok på mitt sto så tänkte skriva av mig lite här och se om nån varit med om något liknande.. 😒 Mitt sto seminerades förra...
Svar
8
· Visningar
3 231
Senast: Lyxzen
·
Hundhälsa I väntan på veterinärtiden imorgon tänker jag passa på att fråga er om nån har nån tanke. Har en terv på ca halvåret som magen krånglar...
Svar
5
· Visningar
2 070

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp