Hjälp, jag äter för mycket!

@Nahar har du vilodagar? Hur tänker du kring maten dessa dagar? Bara en fundering om du börjar med att fokusera på vilodagar/lägre intensiv träningdagar och portionsstorleken samt % protein dessa dagar?

Jag bara tänker att om du laddar upp på vilodagar med protein för att förhindra nedbrytning och då använder dig av komplett protein tex quinoa, tofu och kompletterar med microgrönt dessa dagar? Dvs du indirekt gör vissa dagar till proteindagar istället för lågkaloridagar i fokus, framförallt om du ändå kombinerar med att du inte behöver frukost. Detta borde kunna ge en boost på vikten över tid, lagom långsamt kan jag tänka.
Ja, som det är nu är varannan dag vilodag, och jag tänker att jag ska fokusera på att få ner kcalintaget där först och främst. Då blir det mer fokus på protein av sig självt lite, då jag kan äta mer vad jag vill utan att vara orolig för bristande ork. Det enda som är problematiskt där är väl att jag kan bli morgonhungrig dagen efter, men jag får testa mig fram med olika varianter av tid och sammansättning så går det nog :)
Du har kanske förklarat tidigare, men då har jag nog inte förstått det, så ber om ursäkt i så fall.

Varför äter du inte regelbundet? Eller min fråga är väl mer "varför testar du inte slå ut mängden du äter på flera måltider över dygnet"?

Det är inte helt okänt att det är svårt att gå ner i vikt om man äter stora men få måltider per dygn, även om det finns typ 3000 olika dieter och sätt att äta på.

Det här med tröttheten osv den lär du inte komma ifrån, gissar jag. Den är nog bara att tugga sig igenom tills kroppen vant sig vid sitt nya tillstånd.
Om jag äter många små måltider blir jag mer hungrig och har mindre energi till träningen. Äter jag en stor måltid 2 h innan träning är musklerna laddade och redo. Och när jag äter många små måltider blir jag hungrig och trött mest hela tiden.

Nej, lite trötthet får jag leva med, men jag vill inte försumma min träning. Då blir jag deprimerad, vilket knappast är hälsosamt:nailbiting::p
 
KL: Funderar faktiskt på om det finns någon dietist med inriktning idrott som en kan gå till? Jag har som sagt redan nämnt problemet när jag kollade upp hjärtat sista gången i somras, men de ryckte väl på axlarna mest. Det är ju egentligen inte ett hälsoproblem utan ett idrottsproblem.

Det finns absolut, ge mig lite tid så kan jag försöka komma på om jag vet någon som är duktig på vegankost. Vegetariskt är de flesta (vettiga) bra på numera.

Samma sak med PT. Du kanske inte kan hitta en som redan kan din sport bra, men om man går till rätt person finns det definitivt de som är välutbildade inom idrottsvetenskap och kan hjälpa dig att dels analysera vad du behöver fokusera på i det här läget, dels komma med ett bra periodiserat upplägg för att få ut mer av träningen framåt. Ju äldre man blir, desto smartare måste man ju träna. Som ung och hyfsat skadefri kan man ofta kompensera med "mer av allt", men vill man hålla i längden behövs fys-upplägg med klok periodisering.

Numera, efter crossfitens intåg, är det inte helt ovanligt med PTs som har en bakgrund inom dans eller ännu vanligare "gamla" gymnaster. Det är förmodligen en mycket bättre väg att gå än att chansa bland byggarfolket eller de som mest vill valla runt motionärer och se till att man rör på sig. Om du hade bott i närheten hade jag haft ett par tips som nog hade tyckt att du är jätteintressant att jobba med, men det hjälper ju inte så mycket när ingen av dem har distanscoachning.

Jag har haft både PTs och fysioterapeuter som varit fokuserade på helt andra sporter (en spjutkastare tex), men som både läst in sig på och ställt bra frågor för att reda ut vilka fys-krav ridsporten ställer. De har faktiskt kommit med mer insikter än många tränare inom sporten gjort.
 
Det finns absolut, ge mig lite tid så kan jag försöka komma på om jag vet någon som är duktig på vegankost. Vegetariskt är de flesta (vettiga) bra på numera.

Samma sak med PT. Du kanske inte kan hitta en som redan kan din sport bra, men om man går till rätt person finns det definitivt de som är välutbildade inom idrottsvetenskap och kan hjälpa dig att dels analysera vad du behöver fokusera på i det här läget, dels komma med ett bra periodiserat upplägg för att få ut mer av träningen framåt. Ju äldre man blir, desto smartare måste man ju träna. Som ung och hyfsat skadefri kan man ofta kompensera med "mer av allt", men vill man hålla i längden behövs fys-upplägg med klok periodisering.

Numera, efter crossfitens intåg, är det inte helt ovanligt med PTs som har en bakgrund inom dans eller ännu vanligare "gamla" gymnaster. Det är förmodligen en mycket bättre väg att gå än att chansa bland byggarfolket eller de som mest vill valla runt motionärer och se till att man rör på sig. Om du hade bott i närheten hade jag haft ett par tips som nog hade tyckt att du är jätteintressant att jobba med, men det hjälper ju inte så mycket när ingen av dem har distanscoachning.

Jag har haft både PTs och fysioterapeuter som varit fokuserade på helt andra sporter (en spjutkastare tex), men som både läst in sig på och ställt bra frågor för att reda ut vilka fys-krav ridsporten ställer. De har faktiskt kommit med mer insikter än många tränare inom sporten gjort.
Alltså det hade ju varit drömmen att hitta någon som det verkligen går att samarbeta med! Av nöden har jag blivit ganska påläst själv på själva träningen, särskilt skaderehab eftersom den idrottsklinik jag gick till inte kunde hjälpa, men jag har aldrig behövt tänka så mycket på kosten innan mer än 'mycket protein, mer in än ut'. Sen har jag liksom inte problem med att äta nyttigt, det kommer av sig självt (föredrar frukt framför chips alla dagar tex).

Men jag märker åldern mer och mer, och har en oro kring hur jag ska hålla om tio, tjugo, trettio år. Så hittar jag rätt dietist/PT som verkligen är intresserad av att anpassa efter mina behov och kan se till min situation kan jag tänka mig att resa en bit faktiskt. Kanske inte nu med covid men annars. Behöver ju inte vara en gång i veckan men då och då över tid. Fokus för mig är ju egentligen hur jag ska hålla längre, så det är lite på grund av det som jag inte är så pigg på att "bara äta mindre"; för tänk så skadar jag mig mer, eller tappar mer fysiskt. Det går ju så himla fort när en blir sjuk; två månader så var jag helt ur form, värre än på tio år (och aldrig gått upp i vikt såhär innan).

Som jag skrev innan så är det tufft psykiskt. Jag vet inte riktigt vem jag är om jag inte dansar. Det är en så stor del av mitt liv och min psykiska hälsa.
 
Jag märker tyvärr enorm skillnad på om jag inte äter tillräckligt med kolhydrater. Jag äter ju mycket bönor och baljväxter också (bara pasta med pesto var lite av en avstickare), linsgryta och böngryta och så, men det står jag mig inte alls lika länge på och blir trött och hängig. Kan ju i och för sig vara för att det generellt är lägre kcal i två stora portioner linsgryta än i två stora portioner pasta. Jag älskar grönsaker och frukt och äter gärna mycket av det, särskilt på sommaren (på vintern är det svårt, jag avskyr verkligen att stå och skala rotfrukter och riva och ha sig:angel:).

Frukost hjälper inte heller, jag har ätit frukost i perioder men dels är jag inte hungrig på morgonen och dels blir jag snabbare hungrig efter. Det vill säga tar jag en macka blir jag mer hungrig en timme senare än om jag inte äter något alls. Tränar även bra på morgon/förmiddag utan frukost. Sen äter jag det mesta av mitt kcalintag för dagen i en stor måltid nån gång sen eftermiddag, sådär 2 h innan träning. Som det är nu har jag ätit en mindre måltid efter träning men funderar på att skippa den med - är dock orolig för att jag ska vakna hungrig då, det verkar variera lite hur det blir med den saken.

Det återkommer liksom till att jag bara äter för mycket. Eller ja, håller jag mig till en stor måltid om dagen ligger jag nu på runt 2000 kcal vilket är långsam viktnedgång för mig. Så det kanske blir den vägen jag får gå helt enkelt.





Har tränat för PT tidigare men upplever att de har väldigt dålig koll på balett och vad det kräver. Alla kör sitt eget program baserat på styrka eller löpning typ, och tar inte in att jag har specifika behov. Det är inte så vanligt med folk som dansar balett som jag utan att tillhöra ett danskompani, så all expertis är centrerad till yrkesutövarna. Har varit hos idrottsklinik också för några av mina skador, men det kändes mest som att jag fick utbilda dem i hur balett fungerar.

Men, kanske testar dietisten som föreslogs. De borde ju kunna anpassa kosten oavsett vad jag tränar, tänker jag. Även om 1900 känns väldigt saftigt att betala innan jag ens vet om de är bra.

Ska du göra det från grunden hade jag börjat med Werlabs. Med den utvärderingen i handen hade jag gått vidare och jagat någon som kunde göra ett arbets-EKG (eller vad som bedöms rimligt). Och sedan kan det vara rätt att hitta kost- och träningsupplägg.

Går det inte att smunka på någon som anlitas av danskompanierna?
 
Du har kanske förklarat tidigare, men då har jag nog inte förstått det, så ber om ursäkt i så fall.

Varför äter du inte regelbundet? Eller min fråga är väl mer "varför testar du inte slå ut mängden du äter på flera måltider över dygnet"?

Det är inte helt okänt att det är svårt att gå ner i vikt om man äter stora men få måltider per dygn, även om det finns typ 3000 olika dieter och sätt att äta på.

Det här med tröttheten osv den lär du inte komma ifrån, gissar jag. Den är nog bara att tugga sig igenom tills kroppen vant sig vid sitt nya tillstånd.
Jo precis, jag tycker jag hört detsamma i podden tyngre träningssnack, att visst finns det de som äter så men det var svårare med vikten kanske. (men var så vag så vågade inte skriva det)

https://tyngre.se/podcast/tyngre-traningssnack/

Den är alltså jätteintressant! om man hoppar bygga avsnitten.
 
Ja, som det är nu är varannan dag vilodag, och jag tänker att jag ska fokusera på att få ner kcalintaget där först och främst. Då blir det mer fokus på protein av sig självt lite, då jag kan äta mer vad jag vill utan att vara orolig för bristande ork. Det enda som är problematiskt där är väl att jag kan bli morgonhungrig dagen efter, men jag får testa mig fram med olika varianter av tid och sammansättning så går det nog :)

Om jag äter många små måltider blir jag mer hungrig och har mindre energi till träningen. Äter jag en stor måltid 2 h innan träning är musklerna laddade och redo. Och när jag äter många små måltider blir jag hungrig och trött mest hela tiden.

Nej, lite trötthet får jag leva med, men jag vill inte försumma min träning. Då blir jag deprimerad, vilket knappast är hälsosamt:nailbiting::p
Hur länge har du testat att äta flera mindre måltider? Även det får kroppen vänja sig vid om den inte är van och då kan man ju bli trött av träning så klart, men när den är van behöver den inte bli det på samma vis.

Du kommer inte gilla det jag skriver, men jag tror du äter på fel sätt. Viktnedgång när man äter få måltider är inte alls lätt, man kämpar emot kroppen. Att slå ut måltiderna så att de blir flera och därmed också sänka träningsnivån något tills kroppen är mer van och sedan trappa upp tror jag kommer ge dig större chans att både gå ner i vikt och hålla fysiskt.
 
Hur länge har du testat att äta flera mindre måltider? Även det får kroppen vänja sig vid om den inte är van och då kan man ju bli trött av träning så klart, men när den är van behöver den inte bli det på samma vis.

Du kommer inte gilla det jag skriver, men jag tror du äter på fel sätt. Viktnedgång när man äter få måltider är inte alls lätt, man kämpar emot kroppen. Att slå ut måltiderna så att de blir flera och därmed också sänka träningsnivån något tills kroppen är mer van och sedan trappa upp tror jag kommer ge dig större chans att både gå ner i vikt och hålla fysiskt.

Det där är så olika. Och det tycker jag vi ska respektera i diskussionen.

Jag kan inte äta så många måltider som rekommenderas, och det vet en duktig dietist. Jag blir galet hungrig av att äta fem gånger om dagen.
 
Ska du göra det från grunden hade jag börjat med Werlabs. Med den utvärderingen i handen hade jag gått vidare och jagat någon som kunde göra ett arbets-EKG (eller vad som bedöms rimligt). Och sedan kan det vara rätt att hitta kost- och träningsupplägg.

Går det inte att smunka på någon som anlitas av danskompanierna?
Jag var inne och kollade på Werlabs hemsida men jag tror inte jag riktigt förstår vitsen med det. De kollar om jag är hälsosam? Jag är generellt skeptisk till att tillskriva tester av det slaget stor betydelse, vi är inte riktigt där än vetenskapligt, plus då att testerna verkar ha ganska lite att göra med min situation. Känns som att jag hade klarat mig bättre med en dietist som förstår sig på hård träning generellt, och kan anpassa till det jag vet om min kropp redan.

Vet inte riktigt om det går, men jag kanske får fråga runt lite. Oftast har de ju fullt så upp med sitt kompani att de kanske inte är så pepp på någon utifrån, men det skadar ju inte att fråga antar jag :)
 
Jag var inne och kollade på Werlabs hemsida men jag tror inte jag riktigt förstår vitsen med det. De kollar om jag är hälsosam? Jag är generellt skeptisk till att tillskriva tester av det slaget stor betydelse, vi är inte riktigt där än vetenskapligt, plus då att testerna verkar ha ganska lite att göra med min situation. Känns som att jag hade klarat mig bättre med en dietist som förstår sig på hård träning generellt, och kan anpassa till det jag vet om min kropp redan.

Vet inte riktigt om det går, men jag kanske får fråga runt lite. Oftast har de ju fullt så upp med sitt kompani att de kanske inte är så pepp på någon utifrån, men det skadar ju inte att fråga antar jag :)

Vitsen är att själv ha sina värden och kunna bevaka över tid. Det som är alarmerande för dig är normaltillstånd för mig. Har mina värden sedan 2017. Rätt intressant att se vad som är normalavvikelse för mig.
 
Vitsen är att själv ha sina värden och kunna bevaka över tid. Det som är alarmerande för dig är normaltillstånd för mig. Har mina värden sedan 2017. Rätt intressant att se vad som är normalavvikelse för mig.
Kan ju vara intressant på så sätt, ja. Jag har ju lärt mig att bli min egen fysioterapeut så kanske är detta nästa naturliga steg :D
 
Fick en idé som ni gärna får ge input på:

Vad sägs om att jag har ett pass i veckan som är 'perfomance quality', inför vilket jag får ladda upp med rejält med kolhydrater (och kanske gå över kcal lite), men att jag de andra passen i veckan tränar på underskott? Så kanske jag ändå kan behålla lite av känslan i träningen ibland. Men frågan är väl om jag ändå kan gå ner i vikt då? Kanske ett rejält pass varannan vecka istället?
 
Fick en idé som ni gärna får ge input på:

Vad sägs om att jag har ett pass i veckan som är 'perfomance quality', inför vilket jag får ladda upp med rejält med kolhydrater (och kanske gå över kcal lite), men att jag de andra passen i veckan tränar på underskott? Så kanske jag ändå kan behålla lite av känslan i träningen ibland. Men frågan är väl om jag ändå kan gå ner i vikt då? Kanske ett rejält pass varannan vecka istället?
Av nyfikenhet undrar jag om du räknat på ditt behov av näring, som man gör när man räknar ut foderstat för en häst?
 
Jag har inte läst hela,
men kan säga som en kronisk överätare kan jag ge hur jag minskade i 20% i vikt
började anteckna allt jag åt. bara skrev upp vad jag åt. bara för att bli medveten.
Sen började jag med att räkna hur mycket jag skulle äta.
minaskade med vikten.
och det absolut viktigaste
Var snäll mot dig själv!
 
Av nyfikenhet undrar jag om du räknat på ditt behov av näring, som man gör när man räknar ut foderstat för en häst?
Nej, det har jag inte, inte mer än en ungefärlig makro (kolhydrater, protein, fett). Jag har tänkt att eftersom jag äter hälsosam varierad kost och dubbelt mot vad dagsbehovet är så har jag fått i mig allt jag behöver. Nu kanske jag borde kolla närmare på det.
 
Nej, det har jag inte, inte mer än en ungefärlig makro (kolhydrater, protein, fett). Jag har tänkt att eftersom jag äter hälsosam varierad kost och dubbelt mot vad dagsbehovet är så har jag fått i mig allt jag behöver. Nu kanske jag borde kolla närmare på det.
Ja, jag räknade på det du hade där och använde någon träningssida för att se vad du kan ha för behov. Utifrån vad du äter nu så ligger du ungefär lagom för tuffträning 5-6 dagar i veckan. De där 200g mandlarna du äter på kvällen står för ungefär en tredje del av ditt energibehov, så vill du sänka energin men höja proteinet så är det där du kan lättast minska ned. Du skulle kunna ersätta dom med rostade sojabönor eller kikärtor, så ligger du kvar på protein men minskar på energin.
 
Nej, det har jag inte, inte mer än en ungefärlig makro (kolhydrater, protein, fett). Jag har tänkt att eftersom jag äter hälsosam varierad kost och dubbelt mot vad dagsbehovet är så har jag fått i mig allt jag behöver. Nu kanske jag borde kolla närmare på det.

Jag kan väl säga att jag är i samma sits, även om jag inte tränar särskilt mycket längre. Det känns som omöjligt att gå ner i vikt eftersom träningen bara blir pannkaka utan energi. Din tråd har dock börjat få mig att tänka på hur jag åt när jag försökte maximera träningseffekten och orka långa hårda träningspass (löpning). Jag äter nog lika mycket som jag äter nu, men jag tappar energi fortare. Det jag nog gjorde då var att jag åt mer optimerat med ett huvudmål ca. 4 h före träning och sedan lite lättillgängliga kolhydrater någon halvtimme/timme före träning, ibland till och med sportdryck under passet, och sedan ett återhämtningsmål direkt efter. Då orkade jag ju faktiskt (och hade lite fler mitokondrier).
 
Ja, jag räknade på det du hade där och använde någon träningssida för att se vad du kan ha för behov. Utifrån vad du äter nu så ligger du ungefär lagom för tuffträning 5-6 dagar i veckan. De där 200g mandlarna du äter på kvällen står för ungefär en tredje del av ditt energibehov, så vill du sänka energin men höja proteinet så är det där du kan lättast minska ned. Du skulle kunna ersätta dom med rostade sojabönor eller kikärtor, så ligger du kvar på protein men minskar på energin.
Det låter nästan för bra för att vara sant. Å andra sidan har jag skippat mandlarna sen jag startade tråden och två av tre dagar har jag legat runt + - 0, så det kanske stämmer. Igår låg jag ca 1000 kcal över, men då tränade jag inte i och för sig. ...kan det verkligen vara så lätt? Att jag hållit på i ett år utan någon framgång men så skippar jag mandlar och frukost? Får väl se hur det här går då:laugh:

...du kan inte skicka en länk så jag kan kolla mot vad Lifesum säger?
 
De flesta tips jag hade att ge har du redan fått men en fundering som kanske är värd att ha i minnet är att det dagliga basbehovet av kcal brukar kunna ändras lite med åldern.

Vet inte vilket åldersspann du ligger i men jag får olika mängd kcal vid uträkning före och efter 40 års ålder. Det diffar för mig med ca 200 kcal, inte så mycket kan tyckas men I längden blir det ju skillnad. Så om det var ett tag sedan du gjorde den uträkningen kanske det är värt att göra den igen?
 
Fick en idé som ni gärna får ge input på:

Vad sägs om att jag har ett pass i veckan som är 'perfomance quality', inför vilket jag får ladda upp med rejält med kolhydrater (och kanske gå över kcal lite), men att jag de andra passen i veckan tränar på underskott? Så kanske jag ändå kan behålla lite av känslan i träningen ibland. Men frågan är väl om jag ändå kan gå ner i vikt då? Kanske ett rejält pass varannan vecka istället?
Låter ju intressant att testa, dvs om det du räknar som underskott är den mängd mat som är lämplig för dig, (nu blir det ju kalorier igen men normalintag man, normala portioner) för träna någon timma (eftersom du tränade mindre intensivt när du var skadad), dvs inte ett egentligt underskott utan bara i jämförelse med boost grejen för många timmars träning.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
921
Senast: Bison
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 391
Kropp & Själ Ja, mina knän mår inte alls bra sedan lilla dottern kom. Jag antar att de är en kombination av allt bärande på henne, bärande på extra...
Svar
12
· Visningar
1 465
Senast: escodobe
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 870
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp