Bukefalos 28 år!

Eric Le Tixerant sadelgjord

Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

En kompis har en sån till en superkänslig häst (hittade flera på F-bo förresten) och de är jättenöjda med sin. Ska tydligen vara en helt annan grej än vanlig gjord.
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Inte en sån gjord som på bilden, men min häst med gjordtvång tyckte TACK MATTE när han fick en tryckfördelargjord. Dvs designmässigt precis som den på bilden, men helt i läder då.

Så, jag tror absolut på iden. Sen är frågan om det 'behövs' en med elastiskt material eller om hästen skulle tycka precis lika bra om en tryckfördelargjord helt i läder, men det kan du ju prova om du vill.

Iden tror jag berghårt på. Jag har bara tryyckfördelargjordar nuförtiden, både hopp och dressyr, och även hästar som 'aldrig sagt ett knyst' om vanlig gjord tycks tycka tryckfördelargjordarna är snäppet bekvämare med (förutom ett sto, hon ansåg hon blev kväd av TF gjorden och vägrade röra sig)
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Inte en sån gjord som på bilden, men min häst med gjordtvång tyckte TACK MATTE när han fick en tryckfördelargjord. Dvs designmässigt precis som den på bilden, men helt i läder då.

Samma resultat här. Ska ölja tråden om denna specialaren oxå.

Någon som vet hur materialet är mot hästen? Jag är skeptiks till syntet, spec om det är elastiskt. Ex Hööks med elastik på två ställen vid armbågarna hadej ag aldrig vågat använda.

Och hur är det att rengöra?
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Jag funderade också lite kring materialet, mest hur svettigt det blir under? Märker ju bara på mina i läder att de svettas mer under dem.
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Sant. Och hur materialet blir om det blir svettigt varje gång. Min är snustorr resten av kroppen men blöt under hela gjorden (Prestige), det är väl nackdelen med lädergjord då.
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

materialet ska andas så det är nog inte sämre än läder.
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Det var inte riktig det jag var ute efter, att klassa ner den. Men det ser liksom "matt" ut och jag funderar över skötseln och slitaget.
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Sant. Och hur materialet blir om det blir svettigt varje gång. Min är snustorr resten av kroppen men blöt under hela gjorden (Prestige), det är väl nackdelen med lädergjord då.

Exakt samma här, blöt under gjorden även om resten är torr.

Dock, så på det glada 80-talet var det ju inte helt ovanligt med att man drog en mopedslang över sadelgjorden för att motverka skav. Fungerade fint just om hästen svettades, då gled gummit och ingen friktion. Antar det blir liknande men bättre med det här om de svettas, att det bara blir mindre friktion då. Och borde ju vara mer high-tech material och andas mer, även om jag tvekar på att det kan ventilera ut tillräcklig så de är osvettiga, men tror inte svettningen i sig borde vara ett problem.
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Ja? Syntet som drar åt sig svett - som blir stelt, svårt att göra rent och börjar skava. I den bemärkelsen. Därför undrade jag hur det är att sköta. Läder är ju bara att torka av med lite tvål så är det fit for figth igen.

En bomullsgjord slänger man ju i badkaret/maskinen, det gör man nog inte med den där ;)
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Vad är det närmst hästen då?

Nu fungerade helt plötsligt filmen, min dator är knäpp, suck. Men där ser ju visst den elastiska delen att ligga emot hästen, vid sidan om plattan :confused: Och hur bekväm är den där korsformade plattan under? Vad är en gjord av?

Jag hade velat klämma på den!
 
Senast ändrad:
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Syntetmaterial, med perforerade hål. Dock, så det är 'uppstickande' delar på undersidan, som ska följa bröstmusklerna. Vet inte riktigt vad jag tycker om det. Men kolla på videon som finns på sidan centaur länkade till så får man mer info, och även se hur den ser ut på sidan mot hästen etc!
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

KNAPPT skrev jag ju. Inte mer än en normal gjord.

Dsc01675.jpg
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Jäkla video, jag orkade bara titta 3 gånger och hade velat se vissa bitar mer men kunde ju inte backa. Nu gav jag upp, godnatt :mad:
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Tack för bilden!

Jo, jag läste ordet knappt. Men om man funderar på hur mycket en häst svettas så är de bitarna (för mig) fullt tillräckliga, därav kommentaren + att jag inte lyckades pausa ordentligt på filmj*veln så jag vågade inte lite på om jag såg rätt. Din bild var mycket mer talande. Funderar fortfarande på hur man gör rent plattan dock, fast jag är smått fanatisk på det planet (dvs sadelgjordsresåren som ligger ngn cm mot hästen stör mig så in i bänken varje gång).
 

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle behöva köpa en ny sadelgjord men det tar emot, fasiken vad dyra de är 😝 Vi har just nu en Eric le Tixerant (dressyr) gjord...
Svar
4
· Visningar
716
Senast: Oknytt
·
Utrustning Jag har en islandshäst som är lite mer av sportmodellen, dvs byggd i uppförsbacke och inte så rund över ryggen. Han är tunn över bogarna...
2
Svar
22
· Visningar
3 946
Senast: CarEr
·
Utrustning Jag har precis varit på sadelprovning med mitt sto. Hon fick omdömet kort rygg, relativt hög manke, kraftigt bogparti, hög bak (dock ej...
Svar
2
· Visningar
3 981
Senast: Morran
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
888
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp