Bukefalos 28 år!

Erik le Tixerant eller Wintec cair?

Sv: Erik le Tixerant eller Wintec cair?

Sadelgjord alltså. Till en hoppsadel, till vardags.
 
Sv: Erik le Tixerant eller Wintec cair?

Jag har haft båda. Eller alla tre, Bates, wintec och tixeranten.

Gillar båda men Bates/wintec är lättare att hålla rena o fräscha
och man behöver inte spänna speciellt hårt och endå ligger
sadeln bra. Tixeranten blev ganska äcklig och smutsig fort,
torkar inte så fort om man blöter ner hela gjorden.
Tyckte även plattan under magen blev ganska äcklig med ingrott
svett och den skrynkla sig även lite framtill.
Är inte heller speciellt snygg i mitt tycke :)

Men överlag gillade jag tixeranten, funkade bra på
min förra häst med sadeltvång.
Blev inte helt "botad" men han kändes iallafall
mer nöjd när man drog åt sadelgjorden.
Rörde sig mer fritt oxå.
Hade 5 cm kortare på tixeranten än på vanliga gjordar
då de är lite mer elastiska.

Bates och wintecs gjordar är i stort sett likadana förutom
att Bates läder är mjukare och finare.

Då gjorden har luft tar den lite mer plats så man kan nog
iallafall gå upp en storlek mot vanliga längden.

På dressyr gjorden hade jag 70cm o vanliga fall 60-65cm
På hoppen hade jag 125 eller 130 beroende på dagsformen.
I vanliga kunde jag ha 120-125

Min häst trivdes bra i Bates och wintecs, rörde sig bra osv.

Hoppas infon hjälpte något! :)
 
Sv: Erik le Tixerant eller Wintec cair?

Jag hade köpt Wintec/Bates. Jag tycker den känns stabilare och mer hållbar. Tror man ska gå upp en storlek mot vad man normalt köper.
 
Sv: Erik le Tixerant eller Wintec cair?

*kl

Har du nåt problem med att sadeln glider? Isf hade jag provat tixeranten. Jag funderade på att köpa en Cair men då min sadel hade en tendens att åka fram köpte jag en tixerant då den förhindrar detta. Provade ut av sadelmakare och det såg bra ut, så jag köpte den utan att prova Cair. Är ju samma prisklass och då tog jag det säkra kortet som min sadelguru sagt funkade fint. Jag beställde den på nätet och fick den för ett bra pris jämfört med butik i stan.

Det är inte den snyggaste gjorden men den är å andra sidan så bra så att jag tycker det är viktigare med en fin häst än en fin gjord ;) Jag har den helsvarta så det är ingen som tänker på den då den inte syns på min svarta häst.
Enda felet med den är att den är ganska hård i lädret precis i kanten ner mot tyget, där min häst fått skav. Jag har dressyrgjorden kan tilläggas. Men jag putsar den varje gng jag ska ha den med mkt balsam och det ser ut att ge med sig med tid.
Nackdelen med tyget är ju att det inte går att putsa, men jag borstar av den och rengör plattan med en fuktig svamp/trasa och det tycker jag funkar.

Jag har 55 cm och hade 60 cm på min förra gjord.

Kan tillägga att min häst inte har sadeltvång eller andra problem. Men hon går ändå så mkt bättre med denna gjord än innan, framförallt är hon mer tillfreds och har bättre schvung. Sen om det beror på gjordens elasticitet eller att den förra inte var lika bra på att hindra sadeln att glida fram det vet jag inte. Men den gör sitt jobb mkt bra och att jag märker stor skillnad är värt att den var dyr.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle behöva köpa en ny sadelgjord men det tar emot, fasiken vad dyra de är 😝 Vi har just nu en Eric le Tixerant (dressyr) gjord...
Svar
4
· Visningar
694
Senast: Oknytt
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 013
Senast: villhöver
·
BH
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 480
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 679
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp