X

xerox

Ar det nagon som vet om diarre kan var ett aterkommande problem hos hastar med konstaterad Erlichia. Min unghast fick diagnosen Erlichia for ca 1 1/2 ar sedan. Inga andra problem har uppstatt han mar bra och var inte heller dalig nar provet togs. Han har dock aterkommande diarre. Ingen paverkan pa allmantillstandet han ar glad och behaller vikten. Alla mojliga tester ar gjorda. Alla mojliga medel ar provade. Hans tarmflora aterstalls inte. Han ar nu 3 ar. Den tidigare agaren bytte fran ho till ensilage under ett dygn da han var dryga 1 ar gammal och da intraffade den forsta diarren. Detta kan ju aven var en forklaring till att bakterieflora forstordes. Eller har jag en hast som ar mycket kanslig for foder? Tips och rad ar valkommet.

Ber om ursakt for att bokstaver saknas, jag befinner mig utomlands och har inte alla bokstaver pa mitt tangentbord.

Mvh Cissi
 
Testa Fibro Plex, har hafft ett halvblod med konstanta magproblem tills jag testa Fibro Plex. Finns i välsorterade häst shopper ca 400kr men varar ganska länge.

Mvh Mia
 
Jag vet inte om det har något samband, men min häst som hade erlichia för ett par år sedan lider till och från av diareer.
Det enda som hjälper då är dofilus i maten. Har provat det mesta inom mag/tarm medel.

Kanske fler med erlichia-hästar som har det problemet?
 
Detta har jag inte provat, men mycket annat. Filmjolk, dofilus, proviva blir bara kraftigare diarrer av. Jag ska ta ett nytt Erlichia test nu for att se hur den har forandrat sig. En vet. sager att det kan ta lang tid for bakteriefloran att hamta sig efter att den en gang har forstorts vilket jag ar medveten om.
 
Man brukar behandla erlichia med tetracyklin som ger diareé, elichian i sig tror jag inte de får diareé av.
 
det som kan leda till hjarnhinneinflammation eller det som i usa kallas 'lyme disease' alltsa? forlat for fragorna, men tack sa mycket for svar :)
 
kollade lite pa natet... vet inte hur du kanner med att ge hasten orter, men jag hittade en lista pa dem o vad det ar bra for, aven vissa blandningar mm for olika bruk. det ar intgenting som verkar 'stamplat' av nagon professionell, men kanske kan ge lite ideer om det ar sa att du tror att det kan vara tarmfloran el dyl? det verkar ocksa som att andra har upplevt liknande situationer, men 1,5 ar verkar ratt lang tid? kanske det ar sa att hasten ar kanslig av sig rent generellt ocksa? vad har veterinaren sagt? har
 
PROVA! Jag har också testat ALLT på mitt halvblod Fibro Plex är det enda som hjälpt. Det är dessutom lätt att ge hästen blandas i fodret, det hjälper hästen ganska omgåene. Ge hästen en högre dos än rekomenderat vid akut diarre, ge sedan enligt rek.
Mvh Mia
 
Jag har varit i kontakt med div. olika vet. olika svar och jag har provat alla deras rad. Jag har last i timmar/dagar pa natet. Jag ar medveten om att han kan vara extremt kanslig. Det konstiga ar att han nagon gang borde borja producera den bakteriefloran som han behover utan standig hjalp.
Detta gor att jag funderar over om Erlichian kan ha dessa egenskaper. Jag har sakert missat nagot man kan gora sa ar glad for forslag. Jag har aven givit honom chansen att fa "vila" magen och aterfa balansen sjalv, detta genom en ren hogiva med analyserat ho (utokad analys med mogelsporer etc.)Enl. rek. fran vet. Diarrerna kommer och gar ibland ar han bra i 2-3 manader. Det racker att han far tex en hastgodis eller nagot han inte ar van vid sa ar det igang igen.
Det troliga ar att han ar overkanslig men jag vill utesluta att det inte ar Erlichian som spokar och vill darfor hora andras erfarenheter.
Jag har ocksa fatt svar av en vet. att har bakteriefloran en gang rubbats och speciellt pa unghast sa kan det ta lang tid innan den blir stabil.
 
Hejsan Mia!
Jag ska prova ditt forslag. Det han gar pa nu ar Kraffts mag och tarm. Detta svarar han bra pa. Men det gar inte att ta bort den. En stravan ar vall att tillslut fa tillbaka mag och tarmbakterierna sa att han sjalv producerar dem. Detta ar vad som oroar mig. Jag ska fa nagot av en vet. som han ska fa i maten under en manad innan betet.
Ar det Erlichian som spokar sa kan man kanske tro att han har en kronisk diarre dvs om det nu ar konstaterat att Erlichia ar kronisk.

Cissi
 
kampigt... :crazy: anledningen till att jag fragade ar for att jag kom i kontakt med en hast for ett tag sen som hade kronisk diarre, sa jag tankte om dessa omstandigheter var liknande, sa kunde det eventuellt vara nagot i dens behandling som hade kunnat hjalpa :) tyvarr sa ville den agaren enbart bota pa homeopatiskt vis, vilket hjalpte bara till en viss del. personligen tror jag inte att det funkar i sana fall, men tror daremot pa en bra blandning av det naturliga o det medicinska ;) lycka till!
 
Forlat att jag inte svarade mer ingaende pa vad Erlichia/Erlichions ar. Jag tror att det ar lattare om du laser pa natet (vilket jag tror att du redan har gjort). Du kan lasa om Borrelia och Erlichios och vad som skiljer de at.

Mvh

Cissi
 
Min häst hade inte diarré när hon hade erlichios, vare sig innan, under eller efter behandling.
 
Nej, Lyme disease är inte detsamma som ehrlichios. Lyme orsakas av borrelia.

Det är också viktigt att skilja den ehrlichios som förekommer i Sverige, granulocytär ehrlichios, från den i USA förekommande "Potomac Horsefever", monocytär ehrlichios. Man har nyligen bytt namn på den "svenska" ehrlichiarickettsien till Anaplasma phagocytophilum. Boven bakom Potomac Horsefever, Erhlichia risticii, behåller däremot sitt namn och stannar kvar i ehrlichiafamiljen.

Kronisk diarré orsakad av granulocytär ehrlichios finns inte beskriven i litteraturen. Diarréen man talar om i samband med sjukdomen är snarare den som orsakas av behandlingen, tetracykliner kan tyvärr slå ut tarmfloran med fatala diarréer till följd.

I samband med det diffusa begreppet kronisk ehrlichios ska man kanske inte helt utesluta att även diarré kan ingå i symptombilden, men jag tycker att det är ganska långsökt. Det finns många orsaker till kronisk diarré, inflammatorisk tarmsjukdom, leverskador, bukhinneinflammation, felaktig utfodring, parasitskador, vissa infektioner (t ex Salmonella) osv. En rejäl utredning kan vara på sin plats. Tarmfloreus tarmbiopsi mm.

Hur yttrar sig förresten diarréen? Vattentunn, komocka, fast skit med buljong?
 
Det ar lite olika hur avforingen ser ut. I bland komockor, ibland ren vatska som kommer fore allt fran normal till losare avforing. Vatskan rinner da langs hela benen. Det brukar halla i sig allt fran 3-5 dagar. Jag har inte sett helt och hallet vattentunn avforing. Test pa avforing har gjorts och pavisade da for lite koliebakterier. Gick pa kolikur som inte hjalpte alls. De vet. jag varit i kontakt med (3 st) verkar inte oroa sig sa mycket, men jag oroar mig mycket pga halsan pa hasten och aven att det ar under hans uppvaxt. Jag kanner till att mycket av innre organ kan paverkas av diarre samt att B-vitamin ar viktigt att tillfora. (B-vitamin kan ju aven det vara losgorande).
 
tack sa jattemycket!! :) det jag tittade efter pa natet var mest om det forekom en likande fraga som denna nagon annan stans. jag laste nagra inslag dar det var liknande fall med att hasten hade diarre ett langre tag efter erlichian forsvunnit. nu ar det ju sjalvklart att det i dessa fall kan ha varit behandlingen som hade starka effekter, men som xerox har namnt var aldrig denna hast behandlad for det...?

det verkar anda inte som att detta ar helt relaterat till erlichian eftersom det borjade innan hasten fick sjukdomen (det var sa det verkade pa beskrivningen), daremot kanske det har gjort hasten mer kanslig, da infektioner aven kan paverka andra saker i kroppen o satta dem i obalans en langre tid, t ex magproblem.

det verkar som att pomme har en lovande produkt att prova. annars ar det val med hastar som med manniskor - vi ar alla olika... o salange hasten haller sig i hull o ar pigg o glad, finns det ingenting att gora for att bota det efter alla prover, produkter etc, sa kanske man maste noja sig med gora det basta for att inte forvarra det tills nagot nytt kommer ut pa marknaden?
vem vet, otroligt nog kanske det 'vaxer bort'? det finns ju manniskor ocksa som har mycket problem medan de ar barn som sen fixar till sig vid ett senare tillfalle?

(spanar lite har bara...)
 
det ar helt ok - du startade ju inte traden for att sitta o beratta for folk vad det var, utan for att fa rad o ideer om att bota nagot som ev ar relaterat till det. det ar bara jag som var lite for lat...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Att jag tanker "lite annorlunda" ibland ar jag medveten om, men jag vill veta HUR annorlunda jag tanker. Hunden i fraga: du kan...
2
Svar
24
· Visningar
4 326
Senast: Bewildered
·
Katthälsa I mitten av Juli sa avlivade vi varan gamling (22 ar gammal). Kvar blev en 10 ar gammal katt. det har aven funnits en till katt i...
Svar
2
· Visningar
1 322
Senast: Inglorion
·
Övr. Hund Min sambo ( och darmed ocksa jag) har en aldre labrador korsning sedan 4 ar tillbaka. Nar sambon forst fick ta over henne var hon...
Svar
6
· Visningar
928
Hästmänniskan Hur kanner ni hastagare for att lana ut er hast pa foder till tva personer. Alltsa att tva personer star pa kontraktet. Inte jag och...
Svar
6
· Visningar
787
Senast: Wiirran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp