Bara for att klargora, jag vet inte nar min hast fick Erlichia. Troligvis var det enl. vet under sommaren 2002. Han visade inga symptom. Provet togs pa hosten 2002 bla pga att diarren borjade, da var vet. overtygad om att det var Ensilaget som var boven. Vem vet, kanske det ar det. Givet vis har han inte fatt enilage under den tid han varit i min ago, (inget emot ensilage, men i det har fallet). Enl. vet. da, sa sag det ut som han blivit smittad under sommaren vardena var pa battringsvagar.

Jag tackar alla for era svar. Mitt grunnande gar vidare och ar tacksam for om ni kommer pa nagot mer.

Jag kan aven acceptera det faktum att han endast ar kanslig och da far vi leva med det. Men detta gor jag inte innan allt annat ar uteslutet. Hans halsa gar fore allt. Jag har namnt tidigare att jag inte utesluter att han ar kanslig.

Tack for alla svar.

Cissi
 
Min treåring är faktiskt likadan. Jag har tagit träckprov och blodprov (infektionsstatus och lever + njurvärden) utan att kunna hitta något. Han fick sitt första skov i samband med betessläpp -03. Jag tog hem honom och hade honom i vinterhagen under resten av sommaren och magen lugnade snabbt ner sig. I vintras fick han så återfall och har sedan dess haft liknande symptom som din, det där eviga rinnet längs bakbenen, bra några dagar, sedan sämre. Jag tycker att jag kan hålla det i schack mha halm och hö av sämre näringsmässig kvalitet, men så fort jag överskrider en gräns får han problem på nytt.

På en föreläsning i vintras fick jag tipset att låta honom stå inne en dag, just "buljong-hästar" skulle bli bra då. Har dock ej provat. Jag bedömer min häst som en känslig herre och försöker att ta det lugnt. Han är pigg och rund och trind, så det verkar inte påverka så mycket.

Jag vet inte om du har kollat tänderna, det är viktigt att göra vid diarréer på hästar i tandfällningsperioden. Att på ett blodprov utesluta en pågående ehrlichios är inte heller möjligt, vad man ser är hur mycket antikroppar hästen har den dagen och om titern är på väg upp elelr ner går endast att avgöra genom att ta ytterligare ett prov efter några veckor. Skulle din häst ha höga titrar lär det ändå vara tveksamt med behandling, risken att han drabbas av kraftiga tarmflorestörningar är väl något större än normalt, med tanke på de problem han redan har. Proviva kan fungera, liksom valig bakjäst, Lactamins koltuber, kli (!? har någon sagt, låter mysko). Kontroller den hygieniska kvaliten på allt foder (glöm inte vattnet!).

Är han kastrerad? Om, fick han några komplikatoner efter ingreppet?

Fruset gräs, förändringar i näringsvärde (t ex bete efter regn), de första stråna på våren är sådant som anses vara utlösande för känsliga hästar.
 
Det ar en jobbig situation man sitter i. Han har fatt halm, ho, samt grovfoder (detta grovfoder har bytts till annat vid ett tillfalle for att utesluta att det var den sorten han reagerade pa, men inte) vattnet ar ej testat men jag dricker det sjalv han har bytt stall och problemet har kvarstatt. Tandlakare har varit ute och gatt igenom hela munnen, vargtander ar borta i samband med kastrering. Inga komplikationer vid kastrering forutom svullnad och viss temp. Vilket ansags normalt enl. kliniken. Kastrering gjord under narkos pa klinik.
Som jag skrev tidigare har jag provat filmjolk, dofilus, proviva etc med ett varre resultat. Kli gor ingen skilnad, fodergast blev katastrof.

Han gar for tillfallet i en hage utan gras. Han kommer att vanjas in pa det nya graset genom att sma, sma portioner laggs i krubban.

Vad mer kan jag saga. Han kommer att fa aka in pa en riktig utredning. Jag maste bara besluta mig for vart jag ska aka eller vem jag ska kontakta.

Jag har ingen tillgang till internet under helgen sa jag kommer att lasa ev. svar pa mandag. Tack till alla igen.


Cissi
 
Givetvis menar jag att kraftfodret andrats och inte grovfodret. Ibland hinner inte hjarnan med nar man skriver.
 
Vår Pelle hade diarreer och erlichias. Hans diarrer stannade kvar efter att infektionen var borta. Vi prövade med olika magtarm kurer men till slut så dömde en veterinär ut honom och vi har nu tagit bort honom. :cry: I Pelles fall så har han alltid varit känslig i magen MEN det blev sämre efter infektinoen och han har inte behandlats utan självläkt!
 
Det var trakigt att hora. Vi far hoppas att min hast bara ar kanslig!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Att jag tanker "lite annorlunda" ibland ar jag medveten om, men jag vill veta HUR annorlunda jag tanker. Hunden i fraga: du kan...
2
Svar
24
· Visningar
4 326
Senast: Bewildered
·
Katthälsa I mitten av Juli sa avlivade vi varan gamling (22 ar gammal). Kvar blev en 10 ar gammal katt. det har aven funnits en till katt i...
Svar
2
· Visningar
1 322
Senast: Inglorion
·
Övr. Hund Min sambo ( och darmed ocksa jag) har en aldre labrador korsning sedan 4 ar tillbaka. Nar sambon forst fick ta over henne var hon...
Svar
6
· Visningar
928
Hästmänniskan Hur kanner ni hastagare for att lana ut er hast pa foder till tva personer. Alltsa att tva personer star pa kontraktet. Inte jag och...
Svar
6
· Visningar
787
Senast: Wiirran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp